A BKV a 405-ös felújítási programjának keretein belül 10 nappal ezelőtt, a Kelenföldi Autóbuszgarázs nyílt napján mutatta be a világoskék, Volvo-lámpafészkekkel ellátott, elég furcsa eredményt. Azonban közelebbről szemlélve az eseményeket, még az is lehet, hogy jól döntöttek, amikor a 18 éves, cseppet sem jó állapotú jármű felújítása mellett döntöttek. A legcsúnyább ugyanis az a történet, amelyik bár gyönyörű autóbuszokról szól, ismét befejeződni látszik, mielőtt elkezdődhetett volna.
Úgy látszik, hogy a magyarországi, a 100 darabot sem elérő midi autóbusz-flotta lecserélése az évezred üzlete lehet. Legalábbis erre enged következtetni az a tény, hogy a Molitus S91, a Csaba Metál Urbanus, az Evopro kompozit járgánya, az Inter Tan-Ker villanybusza és a már megénekelt Ikarus EAG-utód után a BKV is bemutatta saját kreálmányát, a 405-ös Ikarusból létrehozott „szépséget”.
Fatality or futility?
Meddig kell még bírniuk a 405-ösöknek? Kezdődhet a motorátépítés tervezése a .06 altípusba is?
Kérdés viszont, hogy volt-e bármi értelme a projektnek? A BKK ugyanis 2013 második felében két eljárást is indított a buszflotta megújításának céljából, nevezetesen a BKF/K-35/2012 számú "Közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetése 20 db midi autóbusszal, bruttó költségtérítéssel" című eljárást, amiben a VT-Arrivával, vagy éppen a Volánbusszal kötött szerződésekhez hasonlóan szolgáltatást szereznének be, továbbá a "Midi autóbuszok beszerzése szállítási szerződés keretén belül" című 2013/S 186-320664 számú eljárást, aminek a címe talán egyértelműen utal a beszerzési konstrukcióra. Ősz elején tehát még joggal lehetett számítani arra, hogy idén nyáron már nem biztos, hogy a lassan két évtizedes, kritikán aluli műszaki- és esztétikai állapotú Ikarus 405-ösökkel kell utazgatni a Várban és a Gellérthegyen.
A BKK február 19-én megjelent közleménye szerint azonban a beszerzési tender eredménytelen lett. Önmagában ez még nem lenne akkora probléma, hiszen a másik, a szolgáltatásos tenderen a közzétett vitarendezési kérelmek alapján legalább 3 cég elindult. A kérelmeket olvasva felmerülhet egy elég prózai kérdés:
Már megint az Orangeways?
Nem éppen a sikereiről ismert a szakmában az Orangeways
A midibuszok kritikán aluli állapota a 2000-es évek végére egyre inkább a körmére égett a BKV-nak, de se forrása nem volt buszbeszerzésre, se hitelt nem kapott. Ezért 2009-ben végre alvállalkozói tendert írt ki midibuszok üzemeltetésére. Az üzemeltetők ugrottak a tenderre, elsősorban nem a midik miatt, hanem mert opciós lehetőségként további, csuklós buszok üzemeltetése nézett ki a győztesnek. Ennek ellenére az eredményre több mint két évet kellett várni.
Az Orangeways akkor 379 Ft-os kilométerdíjjal megnyerte a tendert, azonban a második Vértes Volán irreálisan alacsony ajánlati árra hivatkozva megtámadta az eljárást, és a jogorvoslati kérelemnek a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott. Így végül a szerződésből nem lett semmi.
2014. március 27-én az Orangeways bejelentette, hogy ő, illetve leánya, az Orangeways City Kft. nyerte - ezúttal már a BKK gondozásában bonyolított – midibusztendert. A legmeglepőbb az, hogy ezt nem az eredményeire mindig büszke és a sikereit azonnal kommunikáló BKK, hanem maga az Orangeways jelentette be, méghozzá MTI közlemény formájában. Azt, hogy ezúttal mekkora a kilométerdíj, jótékony homály fedi.
Még mindig savanyú a narancs?
Csak a külföldi érdeklődök komolyak, a magyar belföldi piac inkább tragikomikus
Mindenhol újabb kérdések: az az Orangeways a nemzetközi személyszállításban kifejlesztett magas színvonalú szolgáltatási gyakorlatával, aminek köszönhetően a Gemenc Volán üzlete is kútba esett, a bajai szolgáltatása is egyik napról a másikra megszűnt, akinek a rendőrség Németországban lefoglalta az utasok alól a buszt, hogy lesz képes az elvárható legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtani? Hogy lesz képes megfinanszírozni a vélhetően nem olcsó Euro 6-os S91-eseket az a cég, akinek a rossznyelvek szerint Baján már arra nem volt pénze, hogy tankolja a buszait?
Egészen biztosak vagyunk benne, hogy ezek a kérdések a BKK-ban is felmerültek. Így ők is pontosan tudják, hogy ha megkötötték volna a szerződést, egy időzített bombára ültek volna rá. Egy esetleges bedőlést egy akkora tőkeerős közszolgáltatónak, mint a BKK, sikerülhet megakadályoznia – például azzal, hogy megveszi a buszokat az Orangewaystől, ha baj van – de mindettől függetlenül sem szakmailag, sem – a BKK-nak oly fontos – kommunikációs szempontból nem jönne ki jól egy ilyen akció.
Delivered by Rába?
Az égiek sem tudják mikor követheti komoly széária az egy szem bérelt S91-est
Miközben a BKK bejelentette, hogy újabb szolgáltatói szerződést írt alá, ezúttal a T&J Busz Projekt Kft.-val, a Volánbusz alvállalkozójával 25 hibrid autóbusszal történő szolgáltatásról, a hír második felében az Orangeways által már beharangozott tendergyőzelem helyett a tender eredménytelenséget is közölte. Az indoklásban az Orangeways részéről felmerült súlyos eljárási hibát nevezett meg a BKK.
Üröm az örömben, hogy a bejelentett hibrid Volvo 7900 csuklósokkal ellentétben az Orangeways által megajánlott S91-es autóbuszokra nem csak a matricát tette volna a Rába, hanem egészen komoly hozzáadott értékkel – a teljesség igénye nélkül: alváz, futóművek, ülések – is rendelkezik, és a jármű ezen felül is tekintélyes mennyiségű magyar alkatrészt tartalmaz.
Érdekesség ezen felül, hogy a midibuszok beszerzésére indított eljárás eredménytelenségéről egy szót sem ejt a közlemény, bár a lezáró jelenés 5. oldalán írtak alapján a BKK megismétli az eljárást.
Na ki járt rosszul?
Új, Euro III-as motort is kapott a felújított, alacsonypadlós 405-ös Ikarus
2009 óta mindössze 2, illetve a BKV-s 405 GT (GarázsTuning) midibusszal együtt összesen 3 újszerű midibusz jelent meg Budapesten, miközben arra az évre ígérte a BKV először a teljes flotta cseréjét. Minden beszerzési, üzemeltetési vagy alvállalkozási konstrukciótól függetlenül azóta sincs sikeres eljárás. Miközben a gyártók tolonganak az újabbnál újabb, jobb és kevésbé jó koncepció mentén épült midibuszokkail, még mindig a 405-ösök járnak a midi buszt igénylő vonalakon.
Dacára a skandináv piacon sikeres S91-esnek, az előremutató Evopro Modulo-nak, az Inter Tan-Ker Enterprise Plasma alapú elektromos járgányának és az olcsóságáról híres Csaba Metál Urbanus-nak, (továbbá gyaníthatóan a Kravtexnek sem kellene kétszer mondani, hogy „Econellesítse” az EN 9,5-öt, ha igény lenne rá), a végfelhasználó, tehát az utas még mindig Ikarus 405-össel utazik.
Mindenképpen becsülendő a BKV próbálkozása az igényesebb jármű megteremtése felé, de nem lenne olyan jó, ha ehhez kellene hozzászokni. Lezárásképpen még megemlítendő, hogy az elektromos buszok beszerzésére kiírt „Elektromos midi autóbuszok beszerzése és a töltési infrastruktúra kialakítása szállítási szerződés keretén belül” című BKK-eljárás környékén is felbukkanhat a Skoda, és akkor végképp eljöhet a fényes jövő az Ikarus-BKV-Kelenföld-Volvolámpa-GarázsTuning 405-ösök számára…
(Címlap és az utolsó kép: BKV)