Csúnya midibusz, csúnya történet

2014. április 22. - Hirtelen Miki

ik405e.jpgA BKV a 405-ös felújítási programjának keretein belül 10 nappal ezelőtt, a Kelenföldi Autóbuszgarázs nyílt napján mutatta be a világoskék, Volvo-lámpafészkekkel ellátott, elég furcsa eredményt. Azonban közelebbről szemlélve az eseményeket, még az is lehet, hogy jól döntöttek, amikor a 18 éves, cseppet sem jó állapotú jármű felújítása mellett döntöttek. A legcsúnyább ugyanis az a történet, amelyik bár gyönyörű autóbuszokról szól, ismét befejeződni látszik, mielőtt elkezdődhetett volna.

Úgy látszik, hogy a magyarországi, a 100 darabot sem elérő midi autóbusz-flotta lecserélése az évezred üzlete lehet. Legalábbis erre enged következtetni az a tény, hogy a Molitus S91, a Csaba Metál Urbanus, az Evopro kompozit járgánya, az Inter Tan-Ker villanybusza és a már megénekelt Ikarus EAG-utód után a BKV is bemutatta saját kreálmányát, a 405-ös Ikarusból létrehozott „szépséget”.

Fatality or futility?

b405.jpgMeddig kell még bírniuk a 405-ösöknek? Kezdődhet a motorátépítés tervezése a .06 altípusba is?

Kérdés viszont, hogy volt-e bármi értelme a projektnek? A BKK ugyanis 2013 második felében két eljárást is indított a buszflotta megújításának céljából, nevezetesen a BKF/K-35/2012 számú "Közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetése 20 db midi autóbusszal, bruttó költségtérítéssel" című eljárást, amiben a VT-Arrivával, vagy éppen a Volánbusszal kötött szerződésekhez hasonlóan szolgáltatást szereznének be, továbbá a "Midi autóbuszok beszerzése szállítási szerződés keretén belül" című 2013/S 186-320664 számú eljárást, aminek a címe talán egyértelműen utal a beszerzési konstrukcióra. Ősz elején tehát még joggal lehetett számítani arra, hogy idén nyáron már nem biztos, hogy a lassan két évtizedes, kritikán aluli műszaki- és esztétikai állapotú Ikarus 405-ösökkel kell utazgatni a Várban és a Gellérthegyen.
 
A BKK február 19-én megjelent közleménye szerint azonban a beszerzési tender eredménytelen lett. Önmagában ez még nem lenne akkora probléma, hiszen a másik, a szolgáltatásos tenderen a közzétett vitarendezési kérelmek alapján legalább 3 cég elindult. A kérelmeket olvasva felmerülhet egy elég prózai kérdés:

Már megint az Orangeways?

orangeways.jpgNem éppen a sikereiről ismert a szakmában az Orangeways

A midibuszok kritikán aluli állapota a 2000-es évek végére egyre inkább a körmére égett a BKV-nak, de se forrása nem volt buszbeszerzésre, se hitelt nem kapott. Ezért 2009-ben végre alvállalkozói tendert írt ki midibuszok üzemeltetésére. Az üzemeltetők ugrottak a tenderre, elsősorban nem a midik miatt, hanem mert opciós lehetőségként további, csuklós buszok üzemeltetése nézett ki a győztesnek. Ennek ellenére az eredményre több mint két évet kellett várni. 

Az Orangeways akkor 379 Ft-os kilométerdíjjal megnyerte a tendert, azonban a második Vértes Volán irreálisan alacsony ajánlati árra hivatkozva megtámadta az eljárást, és a jogorvoslati kérelemnek a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott. Így végül a szerződésből nem lett semmi.
 
2014. március 27-én az Orangeways bejelentette, hogy ő, illetve leánya, az Orangeways City Kft. nyerte - ezúttal már a BKK gondozásában bonyolított – midibusztendert. A legmeglepőbb az, hogy ezt nem az eredményeire mindig büszke és a sikereit azonnal kommunikáló BKK, hanem maga az Orangeways jelentette be, méghozzá MTI közlemény formájában. Azt, hogy ezúttal mekkora a kilométerdíj, jótékony homály fedi.

Még mindig savanyú a narancs?

cikkbe2.jpgCsak a külföldi érdeklődök komolyak, a magyar belföldi piac inkább tragikomikus

Mindenhol újabb kérdések: az az Orangeways a nemzetközi személyszállításban kifejlesztett magas színvonalú szolgáltatási gyakorlatával, aminek köszönhetően a Gemenc Volán üzlete is kútba esett, a bajai szolgáltatása is egyik napról a másikra megszűnt, akinek a rendőrség Németországban lefoglalta az utasok alól a buszt, hogy lesz képes az elvárható legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtani? Hogy lesz képes megfinanszírozni a vélhetően nem olcsó Euro 6-os S91-eseket az a cég, akinek a rossznyelvek szerint Baján már arra nem volt pénze, hogy tankolja a buszait?
 
Egészen biztosak vagyunk benne, hogy ezek a kérdések a BKK-ban is felmerültek. Így ők is pontosan tudják, hogy ha megkötötték volna a szerződést, egy időzített bombára ültek volna rá. Egy esetleges bedőlést egy akkora tőkeerős közszolgáltatónak, mint a BKK, sikerülhet megakadályoznia – például azzal, hogy megveszi a buszokat az Orangewaystől, ha baj van – de mindettől függetlenül sem szakmailag, sem – a BKK-nak oly fontos – kommunikációs szempontból nem jönne ki jól egy ilyen akció.

Delivered by Rába?

005.JPGAz égiek sem tudják mikor követheti komoly széária az egy szem bérelt S91-est

Miközben a BKK bejelentette, hogy újabb szolgáltatói szerződést írt alá, ezúttal a T&J Busz Projekt Kft.-val, a Volánbusz alvállalkozójával 25 hibrid autóbusszal történő szolgáltatásról, a hír második felében az Orangeways által már beharangozott tendergyőzelem helyett a tender eredménytelenséget is közölte. Az indoklásban az Orangeways részéről felmerült súlyos eljárási hibát nevezett meg a BKK.

Üröm az örömben, hogy a bejelentett hibrid Volvo 7900 csuklósokkal ellentétben az Orangeways által megajánlott S91-es autóbuszokra nem csak a matricát tette volna a Rába, hanem egészen komoly hozzáadott értékkel – a teljesség igénye nélkül: alváz, futóművek, ülések – is rendelkezik, és a jármű ezen felül is tekintélyes mennyiségű magyar alkatrészt tartalmaz.

Érdekesség ezen felül, hogy a midibuszok beszerzésére indított eljárás eredménytelenségéről egy szót sem ejt a közlemény, bár a lezáró jelenés 5. oldalán írtak alapján a BKK megismétli az eljárást.

Na ki járt rosszul?

ik405h.jpgÚj, Euro III-as motort is kapott a felújított, alacsonypadlós 405-ös Ikarus

2009 óta mindössze 2, illetve a BKV-s 405 GT (GarázsTuning) midibusszal együtt összesen 3 újszerű midibusz jelent meg Budapesten, miközben arra az évre ígérte a BKV először a teljes flotta cseréjét. Minden beszerzési, üzemeltetési vagy alvállalkozási konstrukciótól függetlenül azóta sincs sikeres eljárás. Miközben a gyártók tolonganak az újabbnál újabb, jobb és kevésbé jó koncepció mentén épült midibuszokkail, még mindig a 405-ösök járnak a midi buszt igénylő vonalakon.

Dacára a skandináv piacon sikeres S91-esnek, az előremutató Evopro Modulo-nak, az Inter Tan-Ker Enterprise Plasma alapú elektromos járgányának és az olcsóságáról híres Csaba Metál Urbanus-nak, (továbbá gyaníthatóan a Kravtexnek sem kellene kétszer mondani, hogy „Econellesítse” az EN 9,5-öt, ha igény lenne rá), a végfelhasználó, tehát az utas még mindig Ikarus 405-össel utazik.

Mindenképpen becsülendő a BKV próbálkozása az igényesebb jármű megteremtése felé, de nem lenne olyan jó, ha ehhez kellene hozzászokni. Lezárásképpen még megemlítendő, hogy az elektromos buszok beszerzésére kiírt „Elektromos midi autóbuszok beszerzése és a töltési infrastruktúra kialakítása szállítási szerződés keretén belül” című BKK-eljárás környékén is felbukkanhat a Skoda, és akkor végképp eljöhet a fényes jövő az Ikarus-BKV-Kelenföld-Volvolámpa-GarázsTuning 405-ösök számára…

(Címlap és az utolsó kép: BKV)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr686067191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.04.22. 13:36:34

Nem tudom mi volt az ára a S05 (Sufni 405) midinek, de ha minimum E-5 motort kapna, és mondjuk egy új busz árának a 30-40%-ból kijönne, akkor mehet.

Tudom igénytelenségnek hangzik, amit mondok, de az utasok marhára nem kultiválják az ÚJ buszt. Az utasok JÓ és HASZNÁLHATÓ busszal szeretnek utazni.

Például a KingLong buszok is újak (voltak), de ettől még szarok. Míg pl az E94 lassan 20 éves lesz, de az ülései-rugózása kényelmes stb....

Takarító nő-ő-ő 2014.04.22. 16:15:54

Az Euro-3-as motor az OK, mivel lényegesen "ócóbb", mint az Euro-5 és Cummins motor esetén ad-blue adalékot igényel a szerelvényeivel együtt, amihez már tényleg végképp nem volt szabad beépítési hely.
Sokkal kritikusabb lett viszont design, ha ez a besavatkozás egyáltalán annak nevezhető...
A hátulja még csak elmegy a kerek lámpákkal, de az eleje...
Tudom, hogy így raktári Volvo lámpákat lehet használni, de ettől még a gyárilag eredetileg Hella fényszórók is 100x jobban illettek a homlokfalhoz. Bár talán mentene valamit a helyzeten, ha fényszórók körüli feketítés helyett a BKV-nál szabványos szürke (ami eredetileg ezüst volt) színt használnák.
Persze izlések és pofonok ugye ....

gaborbalk 2014.04.22. 20:39:36

Sziasztok!
Ha jól tudom, készült 2-3 db hosszabb 405-ös is, ugye? Ez a kék is mintha a hosszabb verzió lenne. Létezik? Üdv! Gábor

_zahnrad 2014.04.22. 20:58:14

@gaborbalk: Igen, az elkészült busz alapját az Ikarus 405.05 típusú, alacsonypadlós, hosszabb verzió adja.

Brekkerzolt 2014.04.22. 21:09:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Sok, más új busz is van, erre pont, a KingLong-ot kell kiemelni, mindennek közül a legrosszabbat.

_zahnrad 2014.04.22. 21:38:43

@Brekkerzolt: Újnak már közel sem újak, az egy másik dolog, hogy az utakon még mindig futó 200-as Ikarusokhoz képest a választónak minden új :-(

GoreX · http://gorexweb.hu 2014.04.22. 21:54:34

A cikkben van két hiba,
egyrészt kettő ilyen garázs-tuning busz készül. (Ebből valóban az egyik kezd hamarosan járni..)
De béreltek egy s91-et, 3 solarist és 1 man-t is, amik szintén nem szerpelnek a cikkben, mint újszerű midik.

BPO537 2014.04.23. 17:18:08

@GoreX: A 3 Solaris kimondottan a 157-esre lett beszerezve(nem bérelve), tehát azok nem sorolhatók ide. +10 méteres , ezért nem jók a 405-ösök helyére.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.04.23. 22:37:41

@Brekkerzolt: @_zahnrad:

Úgy is írhattam volna, hogy már újkorukban is egy lapát szart értek, lapát és nyél nélkül.

jakab95 2014.04.27. 18:15:38

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Azt hiszem 13-15 millió forint volt. A helyszínen amúgy Euro 5-ös motort mondtak.

A probléma ezzel az, hogy az ajtók gumírozása és az ilyen apróságok már a bemutató nyílt napon jöttek szépen lefele.
süti beállítások módosítása