Így készül az autóbusz

2010. március 15. - kristoof

Több posztban is említést tettünk már az autóbuszgyártásról, de arról, hogyan készülnek ezek a járművek még nem beszéltünk.

 

Önhordó városi busz gyártása Észak-Amerikában, a Nova Bus gyárban

A legtöbb autóbuszgyár kétféle építési módot követ. Az egyik az önhordó vázszerkezetű, a másik az alvázas konstrukciójú autóbusz. Részletesen az önhordó buszokkal foglalkozunk, mert ez a bonyolultabb és elterjedtebb, de megemlékezünk az alvázas konstrukcióról is, valamint megemlítjük az eddig egyedülálló módon hazánkban készülő Compobus gyártását is.
A buszok váza általában négyszög keresztmetszetű fémötvözet zártszelvényekből (újabban U profilú acélidomokat is alkalmaznak) épül fel. Ezeket a zártszelvényeket egy speciális szerszámban, a vázállító készülékbe helyezik, majd összehegesztik. Ez a készülék biztosítja a pontos illeszkedést, a megfelelő méreteket, azaz hogy a buszok egyformák legyenek. A vázállítás általában úgy történik, hogy a buszokat határoló sík oldalfalak, a tető, a homlok- és a hátfalváz valamint a fenékváz külön-külön készülékben áll össze, majd ezeket szintén célszerszámok segítségével egymáshoz rögzítik, majd hegesztik. Ilyen célszerszám lehet, a vázállítókhoz hasonló eszköz, ami a padlóvázhoz képest rögzíti a többi elemet, vagy az úgynevezett Weissberg gép, ami hidraulikusan rögzíti ezen elemeket úgy, hogy azok ne mozduljanak el. Majd ez után újra a hegesztő munkásoké a főszerep.

Buszváz összeállítása Weissberg berendezésben

Amikor a busz vázszerkezete elkészült következhet az oldallemezelés. Itt kétféle technológiát is alkalmazhat a gyár. Az egyszerűbb, amikor valamilyen rozsdamentes anyagból lemez darabokat ragasztanak fel az oldalvázra. (Ilyen megoldással készülnek az Alfa busz Localo és Regio típusú autóbuszai.) A másik megoldás a feszített lemezes, amikor egy hosszú lemezcsíkot egyik végénél a busz vázához rögzítenek, majd végig rögzítik (hegesztik vagy szegecselik) az autóbusz vázához. (Így készültek az Ikarus 200-as autóbuszok.) Ezután a műanyag karosszéria elemek kerülnek a buszra ragasztással. (pl. tető, homlokfali elemek, hátfali elemek… stb.)  Később az autóbusz festőkamrába megy, ahol megkapja a megrendelő által választott színösszeállítást. A fentiekben felsorolt munkafolyamatot az autóbusziparban vázas-lemezes munkáknak hívják. A következő munkafolyamatokat pedig végszerelésnek. Miután a busz megkapta a hőszigetelést, a padlózás folyamata következik, amely több rétegű tökéletesen vízálló falemez, és nehezen éghető. Erre jön egy csúszásgátló műanyag réteg, az ún. igelit. Az elektromos kábelek, a hajtáslánc, a futóművek, a légtartályok, a műszerfal, a különböző csövek és belső burkolatok beszerelését (ezek mindegyike oldhatóan van beszerelve) követően az üvegfelületek beragasztása következik. Majd az ülések, fűtés és hűtés, végül a kapaszkodók beépítése van soron. Aztán a márkajelzés és a különböző figyelmeztető feliratok kerülnek rá a buszra.
Ezután rövid tesztelés majd beállítások következnek később a minőség-ellenőrzés. Legvégül egy kisebb átadási procedúrával a megrendelőhöz kerül a jármű.

Alvázas autóbusz:

Alvázas buszok gyártása az izraeli Haargaz gyárban

Az alvázas konstrukciójú autóbuszok hasonlóképpen készülnek, mint önhordó társaik, de itt egy kész - valamilyen neves gyártó által készített - járóképes alvázra kerül a vázszerkezet. Miután az alvázat megszabadították a kerekeitől, kivágják a középső acél gerendákat. Ezek az alvázak rövidebbek, mint a kész autóbusz ezért meg kell ”nyújtani” őket. Ezt úgy érik el, hogy az önhordó buszokéhoz hasonló, de rövidebb padlóvázat hegesztenek be. Ez lehet létra vagy egyszerű padlóváz is, attól függ, hogy LE vagy magaspadlós lesz a busz. Majd akár csak az önhordó buszoknál felkerülnek az alvázra az oldal, a tető, homlokfali és hátfali elemek. Majd innentől ugyanazok a munkafolyamatok következnek, amelyek az önhordó buszoknál.

Compobus:
Magyarországon még egy jó darabig biztosan nem találkozunk teljes egészében műanyag autóbusszal, de mivel kizárólag hazánkban készülnek ezzel az eljárással ilyen autóbuszok, ezért mindenképpen említést érdemel ez az autóbusz építési módszer is. Ennél a különleges eljárásnál formaszerszámokat alkalmaznak. Ezek a szerszámok tulajdonképpen, csak két részből állnak, mint egy szappantartó. Amelyekbe különböző kompozit rétegek, illetve a fém alkatrészek tartói (futómű, motor stb.) kerülnek bele az egymásra ragasztott rétegekbe. Itt nagyon fontos a tökéletesen pontos pozíció, mert pár milliméteres eltérés is nagy bonyodalmat okozhat! A váz merevségét balzafa betétekkel biztosítják. Az utasajtókat pedig epoxigyantából préselik. Amikor a váz alsó és felső része kikerül a sablonból kap egy fedőréteget, majd a két részt egyszerűen összeragasztják. A kész kocsitestet végül lefényezik.

A képek forrásai: Ikarus, Daimler, Scania, Volvo.

A poszt megírásához nyújtott segítséget köszönjük Laci bácsinak!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr881841044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lacibácsi 2010.03.15. 14:52:31

Tetszik.
Jó a képanyag.

Igy tovább

L.L.

kristoof 2010.03.15. 15:07:41

Köszönjük szépen! Mi pedig szívesen vesszük majd a további segítséget! :))

Von Teese 2010.03.15. 15:20:53

Laci bácsi :D:D:D:D:D

Káposztakukac 2010.03.15. 17:44:12

melyik megoldás a jobb, alvázas vagy önhordó, és miért?

kristoof 2010.03.15. 18:39:07

Hogy melyik megoldás a jobb azt nem igazán lehet megállapítani.Mindkét építési módozatnak vannak előnyei és hátrányai.Teljes hosszban alacsonypadlós buszt például csak önhordó vázból lehet gyártani,de ezekhez a buszokhoz külön meg kell vásárolni a futóműveket,a váltót és a motort.Ezért ezek drágábbak is.Viszont nincsenek kötöttségek a főegységekkel kapcsolatban... magyarul rugalmasabban ki lehet szolgálni a vásárlót.Az autóbusz alvázakon viszont a főegységek készen érkeznek és ez kisebb szellemi ráfordítást is igényel(nem kell megtervezni a főegységek beépítését.)Ezekből full alacsonypadlós buszt nem lehet kialakítani,de olcsóbbak is.Viszont a gyártónak elégé meg van kötve a keze.Hisz az alváz gyártó elvár bizonyos dolgokat amiket szigorúan be kell tartani!Üzemeltetői szempontból,ha nem full alacsonypadlós buszt szeretne a megrendelő akkor majdnem teljesen mindegy melyik változatot részesítik előnyben.

El Polako 2010.03.15. 18:54:52

Alapmű divatbuszosoknak.Meg Credo fanoknak.Valakit kihagytam?:)

Káposztakukac 2010.03.15. 19:03:08

@kristoof: az alfa civis alvázas, mégis teljesen alacsonypadlós.

kristoof 2010.03.15. 19:30:54

@MAZ16: Valóban az a cél,hogy a divatbuszosoknak is legyen valami fogalmuk arról,hogy mi az az"Autóbusz"...

kristoof 2010.03.15. 19:41:11

@kristoof: ...szándékosan nem szerettünk volna belemenni abba,hogy túl legyen bonyolítva a kérdés mert erről a témáról 30 posztot is lehetne írni.Szóval maradjunk annyiban,hogy igazad van.Valóban a Civis alvázas busz ezért lehet alvázas buszból is alacsonypadlósat gyártani,de az már félig önhordó alvázas!:)))))))

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.03.16. 08:24:41

Végre egy értelmes blog a címlapon!

Köszönöm szépen, sosem gondoltam volna, hogy van olyan busz, ami akár kajak is lehetne, amíg el nem készül

jack o'neill 2010.03.16. 09:44:51

Szokásos remek poszt, újabb sok érdekességgel (számomra), köszönöm!

Volvo honlapján néztem (kerestem) képeket hogy készülnek a gépeik, de most ezeknek külön örülök, mert látom hogy készülnek az önhordók is.

jack o'neill 2010.03.16. 09:48:46

@kristoof:
Tehát az alvázas 7700asok, Cívisek, Omnicityk, Scania-s Hessek alapvetően félig önhordók?
Pl. Alfához megjön a B9L alváz, azt középen szétkapják, közé szerkesztik a "saját elemüket" és rá a kasztni? Így lesz félig önhordó félig alvázas?

kristoof 2010.03.16. 10:58:30

@joeramirez: Pedig tulajdonképpen erről van szó...de néhányan meg vannak győződve arról,hogy pár autóbuszgyár tengeralattjáró vasból készíti a buszát.(Utalva ugye a beázásokra!:)))))

kristoof 2010.03.16. 11:03:42

@jack o'neill:
Igen végülis pontosan erről van szó!

kristoof 2010.03.18. 13:44:37

@Káposztakukac: Egy valamit felejtettem ki... az épp csak a legfontosabb:) mégpedig az,hogy az önhordó buszok jóval könnyebbek mint az alvázasok!:))

Káposztakukac 2010.03.27. 17:59:00

@kristoof: a lemezeléssel kapcsolatosan: mi van, ha egy feszített lemezelésű busz oldalán sérülést kell javítani? az egész lemezt újra kell húzni? ebből a szempontból jóval egyszerűbbnek tűnik a ragasztott lemezes buszok javítása.

kristoof 2010.04.12. 17:13:55

@Káposztakukac: Természetesen attól függ milyen mértékű a sérülés,de tulajdonképpen erről van szó.Újra fel kell feszíteni a lemezt.Igen a ragasztott megoldás valamivel praktikusabb ilyen szempontból,de a feszített lemez az szebb hisz egy síkban van.A ragasztásos megoldásban pedig,ha a munkás megbillen a keze akkor nem biztos,hogy annyira szép lesz.
süti beállítások módosítása