Ismét itt a „sikerrecept” – átszervezések, járatritkítások Miskolcon V. rész

2012. március 02. - Raci Laci

A miskolci tömegközlekedés végső szétbarmolásának újabb gyöngyszeméhez érkeztünk. Sajnos nem a mi mániánk, hogy nem szakadunk el az egyetemi „járatcsaládtól”. Az élet hozta így, amit pedig ez esetben teljességgel hozzá nem értő döntés-előkészítők és döntéshozók alakítottak. Ezúttal a „Búza téri kerengőt” járjuk körül.

Helyismerettel nem rendelkezőknek: Miskolc legforgalmasabb, bonyolult közlekedési csomópontjáról beszélünk. Forgalmas, mert itt található a városi piac és a Miskolc Plaza, továbbá a Volán- és az egyik helyi buszpályaudvar. A nagy átmenő autósforgalmat ráadásul meglehetősen szűk kereszteződéseken lehet csak levezetni – s itt is, mint a város bármely pontján megemlíthetjük a meghökkentően sok közlekedési lámpát.
 
Ennek az alapvetően zsúfolt körzetnek a közepét felerészben az MVK olyan irányító végállomása foglalja el, amelynek létét a 21. században már semmi nem indokolja. Bár hat helyijáratnak is itt van a végállomása, átgondolt átszervezésekkel könnyűszerrel ki lehetne vezetni innen mindet – helyet adva például a térről nagyon hiányzó fáknak, parkoknak. Az egyik leginkább jövőbe mutató lépés az lenne, ha a belváros szélén végállomásozó járatokat végre összekötnék más, a várost így átszelő viszonylatokkal. Ahogy ez a mostani átszervezésnél több helyen is látszik, az ötlet megfogant a „szakemberek” fejében. Hogy miként, az viszont ismét minősíthetetlen.
 
 
Munkanapokon a hajnali és a késő esti völgyidőben, valamint hétvégén bevezetik a 20-as jelű járatot (Repülőtér-Búza tér-Centrum-Tapolca). Mint az előző részekben írtuk, egyik fő ismérve a járatnak, hogy üzemideje alatt kizárólag ez érinti az Egyetemvárost, s annak is kizárólag egyetlen megállóját. Erről már megírtuk a véleményünket. De a vonal egyéb döbbenetes megoldást is tartalmaz: ez a „Búza téri kerengő”. A járat a hagyományos, munkanapokon továbbra is közlekedő 2-es (Búza tér-Tapolca) és a mostani  12-es (Repülőtér-Szemere u.) járatok összevonásából jön létre. Nagyon helyesen, mondhatnánk. De a döntéshozók a végsőkig ragaszkodtak ahhoz, hogy a 20-as mindkét irányban a 2-es Búza téri végállomását érintve közlekedjen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 20-as a Búza téren mindkét irányban (!) egy-egy majd 500 méteres kört fog megtenni, mindkétszer áthaladva a tér Borsod Volán által használt, meglehetősen forgalmas részén is. Mindezt egyetlen olyan megálló kedvéért, amelyet a tér északnyugati sarkában évtizedek óta rendszeresített megállópár bőven ki tudna váltani. A fordulónként legalább 800 méter fölös futást eredményező megoldás egyetlen ésszel felfogható magyarázata talán az, hogy a Tapolcáról és a Csabai kapu környékéről utazó nyugdíjasok számára a piac közelében biztosítsák a Búza téri felszállást. Ez elfogadható is lett volna – mondjuk szombaton 7-10 óra között. Helyette róják majd szorgalmasan a köröket a sofőrök hétvégén és ünnepnapon egész nap, valamint munkanapokon olyan frekventált piaci időszakban, mint 21.10-0.30 és 3.50-5.20 között.
 
Mindezt akkor, amikor költségcsökkentés címén az összes forgalmas viszonylaton drámaian növelik a követési időket.
 
(Sorozatunkat folytatjuk!)

(Fotók: Mizsér Bence)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr814283917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása