Így kellett volna buszt színezni

2012. augusztus 17. - kristoof

01.jpg

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyre elkeseredettebben próbálja megmagyarázni, hogy miért volt szükséges a fővárosi buszok „bilikékre” fényezése. Mi most megmutatjuk mit kellett volna csinálnia Vitézy stábjának.

Nemcsak a Totalcar és a Veke munkatársainak érte el ingerküszöbét a budapesti buszok „skyblue” színe, hanem tapasztalataink szerint az utasok többségének sem tetszik ez az új színezés. Ezért úgy döntöttünk, hogy a BKK helyett egy elképzelt– sajtóhírben mi mutatjuk meg, hogyan kellett volna kommunikálni a buszok átfestését. Az egész üggyel kapcsolatos megjegyzéseinket és Vitézy Dávid állításainak cáfolatát dőlt betűkkel szedtük.

06.jpg

 Sokak szerint nem bilikék a skyblue szín pedig van ilyen színű bili


Új színt kapnak Budapest buszai

A BKV autóbuszállományának jelenlegi színezése 82 éve van jelen a főváros utjain. A ma használatos felül szürke alul mélykék színezés 1968 óta van jelen a főváros útjain. Ez napjainkra avíttá, kissé kopottá vált. Ezért a BKK és a főváros önkormányzata úgy döntött, hogy frissíti a Budapest közlekedésében részvevő autóbuszok színezését. 

A botrány kipattanása után, a közlekedési központ a „bilikék” szín kiválasztását a városvezetésre kente. Az önkormányzat pedig annak rendje és módja szerint a BKK-ra.

03.jpg

Húszpercnyi fotoshopozást követően erre jutottunk. Ha drága a festék akkor lehet matricázni is


Az autóbuszok színezése az elmúlt években–a felújításoknak köszönhetően– viszonylag egységes képet mutatott.

A BKK első magyarázata szerint, a buszok annyiféle színben pompáznak, hogy nehéz őket felismerni. Ha a Göteborgban megszokottra, vagy a hazai Volánoknál –a fővárosban is látni ilyeneket– előforduló kék színre festjük a buszokat, akkor könnyebben felismerhetők lesznek a BKV buszai? Az is érdekes, hogy korábban –még VEKE (Városi- és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elnökként– épp Vitézy Dávid kérésére nem lettek átfestve a Brüsszelből érkezett csuklós Van Hoolok.

Mi mégis úgy döntöttünk, hogy az elmúlt nyolc évtized színeit megtartva –utasaink bevonásával– egy új budapesti színkombinációt vezetünk be.

Ez utóbbi mondat egy az egyben csak fikció. Ilyen és ehhez hasonló még véletlenül sem hagyta el a BKK igazgatójának a száját. Eszükbe sem jutott, hogy megkérdezzenek minket, utasokat. Egyébként nemrég a BKK is üdvözölte a miskolci villamosszínezés szavazását, de arra már nem maradt erejük, hogy átvegyék a jó példát.04.jpg

A BKV „régi új” Citarói elegánsak a régi öltönyben

Az új színösszeállításnál megkérdezzük utasainkat –olvasóinkat– is, hogy melyik változat legyen látható az elkövetkező néhány évtizedben a buszokon. Az összes terv a FAÜ eredeti kék, valamint ezüstszürke színein alapul. A csuklós busz matricázással kapná mintáit, az ablaksáv fölött a BKV zöld színével. A szóló Mercedes szintén a két „régi” színt viseli alapnak a FAÜ-re emlékeztető csíkozással. Természetesen a választható összeállítások között szerepel a ma is használatos mélykék-szürke kombináció is. 

Az m1 híradójában Vitézy nemrég azt állította, hogy a kétféle fényezés nagyon magas többletköltségeket okoz a BKV-nak. Természetesen ez nem igaz. Egy autóbusz átfényezése körülbelül 800 000 forintra rúg, még akkor is, ha négyféle színnel kell fújni.

05.jpg

A négy terv mindössze félórás munkával született. A BKK ennyit sem szánt rá

A választott színösszeállítást az összes új beszerzésű és felújítás alatt lévő járművünkre adoptáljuk, hogy utasaink minél hamarabb megszokhassák az új dizájnt és minél előbb egységes városképi elemmé váljanak az autóbuszok.

A közlekedési központ itt már saját magával is ellentmondásba keveredett. Ugyanis arról szólt a sajtóanyag, hogy csak az új beszerzések lesznek „strandkorlátbugyibilikékek”. A régi buszok az eredeti mélykék-szürke színeket kapják. Mit is mondtak, miért kellett megváltoztatni a színeket? Hogy egységes járműparkot kaphassunk. Ha bevezetünk egy új színt az új buszokra és marad a régi szín az öregeken, akkor nem egységesítjük a parkot, hanem még nehezebben azonosíthatóvá tesszük a járműveinket. Minap az egyik felújító cégnél, mi magunk is szembesültünk azzal, hogy a felújítás alatt lévő Ikarus 412-es nem az új Skyblue, hanem a régi kétféle fényezést kapja.

Milyen szinűek legyenek a budapesti buszok?
Maradjon minden a régiben!
,,Bilikékek"
Első változat
Második változat
Harmadik változat
Negyedik változat
Terepszínűek legyenek!
Mindegy, csak Solaris legyen
  
Free polls from Pollhost.com

A hamarosan beszerzendő 150 korszerű autóbusz már az új, önök által választott, színtervvel fog forgalomba állni 2013 tavaszán. 

Persze egyelőre ez is csak egy fikció, de reméljük, hogy a BKK most betartja az ígéretét és jövőre már tényleg utazhatunk az új buszokon. Azt is reméljük, hogy alaposan átgondolják az átfényezés kérdését és kitalálnak egy normális színtervet, vagy pedig marad a régi kétféle szín.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr954715984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

weeshi (törölt) 2012.08.17. 09:25:21

Épp tegnap utaztam egy 155-össel, ami teljesen frissen lett lefényezve hagyományos flottaszínre. Jól nézett ki, tiszta volt, egységes. Semmivel se drágábban, mint az alapozós bilikék új társai. És mindemellett ismert, hagyományos.

Ha a BKK-t valóban a színkavlakád zavarta volna, elég lett volna ha azt a 10%-nyi eltérőt festi/festeti át ami különálló volt. Mégsem így tett. Hanem behozott egy senkivel sem egyezetett új színt - a bilikéket.
Ha az lett volna a baj, hogy a színátmenetes festést nem tudja a "garázsvarázs buhera bigend" megcsinálni, akkor elég lett volna elrendelni az egyszínes alsó és egyszínes felső festést, és máris ki lettek volna zárva a további kencefice bénázások.
Ha pedig az lett volna a baj, hogy egy mélykék (tuggyakatököm mi a rar kódja) felületet nem képes újra és újra előállítani a "garázsvarázs buhera bigbend", akkor adtak volna meg nekik egy konkrét kódot, és máris készen lett volna ez is.

De nem. Inkább behoztak egy semmire se hasonlító, sehonan se származtatott ócska alapozószínt és még nekik áll feljebb.

Idióták!

Villámhetes 2012.08.17. 09:53:58

Tetszik mindegyik,de az első a legjobb,szerintem.Ha a 3/4-es változat kékje lenne a teljes fényezés,az is nagyon szép lenne.

Nap 2012.08.17. 10:38:58

Allítólag ez ugyanaz a bilikék, mégis máshogy néz ki: iho.hu/img/kozut/1203/120329_szeged20/kzr-278_110702_1.jpg

padorjan 2012.08.17. 12:17:54

@weeshi:
A régi RAL 5003 Saphirblau.
Az új RAL 5015 Himmelblau.

Festékbeszerzés:
bkv.hu/ftp/kozbesz/15_t439_11.html

A RAL színek listája:
de.wikipedia.org/wiki/RAL-Farbe

Zolcsi67 2012.08.17. 12:25:23

Tündérvirágszál Krisi, hol volt elnök V.D.? A VEKÉ-ben biztos nem. A szokásos: baromi nagy lendülettel nekilátsz, az alapötlet sem rossz, és telepakolod apró marhaságokkal, ami miatt az egész totál hiteltelen.

KZ

nemeza 2012.08.17. 17:38:44

2. és 4. tetszik a legjobban a hagyományos után, de azt a zöldet felejtsük már el..

D4D 2012.08.21. 19:19:35

A Balaton Volánnak is van bilikék busza. Átfestetjük velük?

BPO654 2012.08.23. 00:35:42

@nemeza:
Bíbelődnél a hullámokkal?:D
Nekem a LYR-131 tetszik a legjobban a felkínált opciók közül.

De ha mindenáron világosabbat akartak, akkor RAL5026, v ennél i s világosabb a RAL 5017, ott van az 5015 mellett.... . Mindkettő lehetett volna kompromisszum akár. De a bilikék az ronda és kész. Sokan mondják! Anno a Veke fórumon is bilikékeztem amikor a Volvo 7500 itt volt 2007 júlisban (dupacsuklós). Nekem volt ilyen égszínkék bilim. Annyira ronda volt, h emlékszem rá.................... .

BPO654 2012.08.24. 00:34:42

RAL5017 az van az Agorában; Ral7040-Ral5017-Ral5003.

BPO654 2012.08.24. 00:41:24

busztipusok.hu/agora/09.jpg

Ral5015, tehát már 2002 óta nézegetjük a bilikéket.

Laconicus 2012.08.24. 17:46:08

Ezt a Vitézy gyereket kéne bilikékre fösteni, hadd ragyogjon...

nemeza 2012.08.24. 18:32:49

@BPO654: Igaz, hogy nehéz szépen felragasztani egy-egy matricát, de legalább fényezni csak 1 színnel kell. Talán több igényesebb munka születne. Bár ez leginkább nem pénz, hanem hozzáállás kérdése.
süti beállítások módosítása