A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyre elkeseredettebben próbálja megmagyarázni, hogy miért volt szükséges a fővárosi buszok „bilikékre” fényezése. Mi most megmutatjuk mit kellett volna csinálnia Vitézy stábjának.
Nemcsak a Totalcar és a Veke munkatársainak érte el ingerküszöbét a budapesti buszok „skyblue” színe, hanem tapasztalataink szerint az utasok többségének sem tetszik ez az új színezés. Ezért úgy döntöttünk, hogy a BKK helyett egy –elképzelt– sajtóhírben mi mutatjuk meg, hogyan kellett volna kommunikálni a buszok átfestését. Az egész üggyel kapcsolatos megjegyzéseinket és Vitézy Dávid állításainak cáfolatát dőlt betűkkel szedtük.
Sokak szerint nem bilikék a skyblue szín pedig van ilyen színű bili
Új színt kapnak Budapest buszai
A BKV autóbuszállományának jelenlegi színezése 82 éve van jelen a főváros utjain. A ma használatos felül szürke alul mélykék színezés 1968 óta van jelen a főváros útjain. Ez napjainkra avíttá, kissé kopottá vált. Ezért a BKK és a főváros önkormányzata úgy döntött, hogy frissíti a Budapest közlekedésében részvevő autóbuszok színezését.
A botrány kipattanása után, a közlekedési központ a „bilikék” szín kiválasztását a városvezetésre kente. Az önkormányzat pedig annak rendje és módja szerint a BKK-ra.
Húszpercnyi fotoshopozást követően erre jutottunk. Ha drága a festék akkor lehet matricázni is
Az autóbuszok színezése az elmúlt években–a felújításoknak köszönhetően– viszonylag egységes képet mutatott.
A BKK első magyarázata szerint, a buszok annyiféle színben pompáznak, hogy nehéz őket felismerni. Ha a Göteborgban megszokottra, vagy a hazai Volánoknál –a fővárosban is látni ilyeneket– előforduló kék színre festjük a buszokat, akkor könnyebben felismerhetők lesznek a BKV buszai? Az is érdekes, hogy korábban –még VEKE (Városi- és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elnökként– épp Vitézy Dávid kérésére nem lettek átfestve a Brüsszelből érkezett csuklós Van Hoolok.
Mi mégis úgy döntöttünk, hogy az elmúlt nyolc évtized színeit megtartva –utasaink bevonásával– egy új budapesti színkombinációt vezetünk be.
Ez utóbbi mondat egy az egyben csak fikció. Ilyen és ehhez hasonló még véletlenül sem hagyta el a BKK igazgatójának a száját. Eszükbe sem jutott, hogy megkérdezzenek minket, utasokat. Egyébként nemrég a BKK is üdvözölte a miskolci villamosszínezés szavazását, de arra már nem maradt erejük, hogy átvegyék a jó példát.
A BKV „régi új” Citarói elegánsak a régi öltönyben
Az új színösszeállításnál megkérdezzük utasainkat –olvasóinkat– is, hogy melyik változat legyen látható az elkövetkező néhány évtizedben a buszokon. Az összes terv a FAÜ eredeti kék, valamint ezüstszürke színein alapul. A csuklós busz matricázással kapná mintáit, az ablaksáv fölött a BKV zöld színével. A szóló Mercedes szintén a két „régi” színt viseli alapnak a FAÜ-re emlékeztető csíkozással. Természetesen a választható összeállítások között szerepel a ma is használatos mélykék-szürke kombináció is.
Az m1 híradójában Vitézy nemrég azt állította, hogy a kétféle fényezés nagyon magas többletköltségeket okoz a BKV-nak. Természetesen ez nem igaz. Egy autóbusz átfényezése körülbelül 800 000 forintra rúg, még akkor is, ha négyféle színnel kell fújni.
A négy terv mindössze félórás munkával született. A BKK ennyit sem szánt rá
A választott színösszeállítást az összes új beszerzésű és felújítás alatt lévő járművünkre adoptáljuk, hogy utasaink minél hamarabb megszokhassák az új dizájnt és minél előbb egységes városképi elemmé váljanak az autóbuszok.
A közlekedési központ itt már saját magával is ellentmondásba keveredett. Ugyanis arról szólt a sajtóanyag, hogy csak az új beszerzések lesznek „strandkorlátbugyibilikékek”. A régi buszok az eredeti mélykék-szürke színeket kapják. Mit is mondtak, miért kellett megváltoztatni a színeket? Hogy egységes járműparkot kaphassunk. Ha bevezetünk egy új színt az új buszokra és marad a régi szín az öregeken, akkor nem egységesítjük a parkot, hanem még nehezebben azonosíthatóvá tesszük a járműveinket. Minap az egyik felújító cégnél, mi magunk is szembesültünk azzal, hogy a felújítás alatt lévő Ikarus 412-es nem az új Skyblue, hanem a régi kétféle fényezést kapja.
A hamarosan beszerzendő 150 korszerű autóbusz már az új, önök által választott, színtervvel fog forgalomba állni 2013 tavaszán.
Persze egyelőre ez is csak egy fikció, de reméljük, hogy a BKK most betartja az ígéretét és jövőre már tényleg utazhatunk az új buszokon. Azt is reméljük, hogy alaposan átgondolják az átfényezés kérdését és kitalálnak egy normális színtervet, vagy pedig marad a régi kétféle szín.