Magyar buszgyártás márpedig van

2012. október 01. - torqmatic

Itthon szinte ismeretlen, ám külföldön egyre kedveltebb a debreceni márka.

Sajnos régen elmúltak már azok az idők, amikor hazánk autóbusz nagyhatalom volt: a mai magyar gyártók a túlélésért küzdenek; pontosabban van olyan közöttük, amelyik valóban küzd, nem pedig arra a bizonyos sült galambra vár. Ilyen a debreceni Magyar Járműtechnikai Zrt, a hazai buszpiac méltatlanul mellőzött szereplője.

felujitas_1.jpg

Autóbuszok felújításával kezdte a cég, de ezt a tevékenységüket a mai napig űzik

Valószínűleg kevesek számára cseng ismerősen a cég neve, pedig nem most kezdték a szakmát: közel hatvan éve foglalkoznak autóbuszok felújításával, a ’90-es évektől furgonokat varázsoltak mikrobusszá, illetve vázelemek gyártásával beszállítói voltak az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárnak is. 2004-ben aztán mérföldkőhöz érkezett a cég: bemutatták az első sajátmárkás járművüket, az MJT L83-01D néven futó alacsonypadlós helyközi csuklóst. A típust hiánypótlónak szánták, hiszen a „nagy” Ikarus ekkoriban már lehúzta a rolót, a Kravtex még csak magaspadlós szóló kocsikat gyártott, de a többi, akkor még létező (de mára már megszűnt) cégnek sem szerepelt csuklós busz a termékpalettáján. Természetesen nem csak ebben, hanem egy egész típuscsaládban gondolkodtak, a 8 méteres miditől a 18,75 méteres csuklósig, különféle alternatív hajtásokkal (például földgáz, troli), a megrendelő igénye szerint. Ennek ellenére csupán a bemutatópéldány kelt el, itthon nem mutatkozott különösebb érdeklődés az MJT buszaira.

MJT_CityCruiser15_02.jpg

A tavalyi év újdonsága volt a 3 tengelyes emeletes, nyitható tetővel, Dánia részére. A típus iránt Berlinből és Moszkvából is érdeklődnek

Tarnai Sándor, a cég vezérigazgatója viszont egyedi szemléletmódot képvisel: ő nem ment sírni a médiába némi állami megrendelés reményében, ehelyett rezignáltan tudomásul vette, hogy nem szabad olyan szekér után futni, ami úgysem venné fel. Így inkább külföldön keresett vevőket a buszaira, és hamarosan talált is: több mint 50 emeletesre kaptak megrendelést Isztambulból - a nemzetközi tenderen olyan neves cégeket utasítottak maguk mögé, mint az angol Optare, vagy a török BMC. Tulajdonképpen azóta is ez az MJT sikertípusa, amelyből azóta már több mint 100 darab közlekedik Európa szerte. Ha esetleg Hamburgban, Stockholmban vagy Koppenhágában támadna kedvünk egy kis városnézéshez, azt jó eséllyel egy debreceni gyártású busz fedélzetéről is megtehetjük.

Az MJT tehát már Nyugat-Európában is bizonyított, a hazai áttörés viszont továbbra is várat magára. 2009-ben Debrecen a teljes járműparkját lecserélte szolgáltatóstól együtt, de a helyi cég, mint gyártó szóba sem jöhetett. Rá egy évre Pécs hasonló lépést fontolgatott, ott úgy tűnt, hogy az MJT lesz a befutó, de a merész gondolat csak álom maradt, azóta sem vásároltak egyetlen egy új buszt sem. Mint ismeretes, jelenleg a Volánok beszerzései központilag vannak letiltva, és úgy tűnik, hogy egyelőre Budapesten sem lesz új magyar busz. Legalábbis menetrend szerinti forgalomban, hiszen a tervezett, városnéző buszokra vonatkozó szigorítás akár az MJT-nek is kedvezhet.

csuklos.jpg

A teljesen alacsonypadlós, 4 ajtós csuklós prototípusa. Anyagiak híján sajnos egyelőre nem sikerült befejezni

Bár a közelmúltban a cég felszámolásáról szóltak a hírek, nem adják fel, tovább küzdenek. Egy belgrádi közlekedési cég például két újabb emeletest rendelt, a németországi Karlsruhéből pedig egy teljesen új, 10,5 méter hosszú alacsony belépésű városi busz kifejlesztésére kaptak megbízást. A karosszéria rozsdamentes acélból készült, a járóképes alváz a Mercedestől származik. Érdemes megemlíteni, hogy a német cég nem ad el főegységeket boldog-boldogtalannak, a karosszáló felé komoly elvárásokat támasztanak. Az MJT maradéktalanul megfelelt az elvárásoknak, így egyenrangú partnerként jelenhetnek meg az ottani piacon.

karlsruhe.jpg

Gyártás alatt az MJT legújabb típusa. A megrendelő a karlsruhei közlekedési vállalat

A felújítások és az új buszok tervezése/gyártása mellett jelenleg egy harmadik tevékenység is szerepel a cég portfóliójában, a kínai buszok átalakítása. A Bonluck cég alacsonypadlós városi, helyközi és egy távolsági buszt küldött Debrecenbe, hogy végezzék el rajta azokat a módosításokat, aminek kapcsán európai típusbizonyítványt kaphat a három típus. A későbbiek folyamán esetleg itt történne ezeknek a buszoknak a gyártása vagy végszerelése is, de az MJT továbbra is inkább a saját járműveire helyezné a hangsúlyt. Néhány évvel ezelőtt egyébként licencmegállapodást kötöttek egy másik kínai céggel, amelynek keretében MJT buszok készülhettek volna Kínában, belső piacra. Az állam azonban meggondolta magát, buszgyár helyett inkább egy katonai jármű gyárat építtetett, így az üzlet végül meghiúsult.

bunlock.jpg

Kínában is megbíznak a debreceniek szakértelmében: három, Európába szánt Bonluck busz átalakítását az MJT végzi

Tervek tehát vannak, megrendelések lennének, a cég azonban az utóbbi időben sajnos folyamatosan anyagi problémákkal küzd, és csupán néhány buszt tud gyártani évente. Az ok talán ismerős lehet: se a gyártó, se a vevő nem kap hitelt az új járművekre, saját erőből pedig ritkán tudják finanszírozni a gyártást, így ritkán születik üzlet. Ördögi kör, nehéz rá megoldást találni, de hamarosan talán ez is sikerül: a tervek szerint a finanszírozó szerepét valamelyik nagy, multinacionális, főegységbeszállító partner vállalná magára.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr744812053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

D4D 2012.10.01. 18:22:45

Azt szűrtem le, hogy aki nem az udvarra gyártja a buszokat, az lehet sikeres külföldi tendereken.

ODIV 2012.10.03. 13:09:44

Én pedig azt szűrtem le, hogy nagyon nagy problémák vannak ebben az országban. A nagy nemzeti együtt böfögésen kívül semmire nem alkalmas a politikai elitünk.

soproni1 2012.10.03. 13:39:02

tervek, talán, ha, project... ebben világelsők vagyunk. Minden tiszteletem a pár próbálkozónak, aki nem adja fel.

Kivancsi 2012.10.03. 14:37:27

csak aztan nehogy a veziiir olvassa ezt a cikket aztan hetfotol torvenyileg betiltcsak az MJT buszait az egesz vilagon!!!
:):)

altimus 2012.10.03. 16:20:03

mibol all egy jo busz?

- kulfoldrol megvett kornyezetbarat motorbol es hajtaslancbol (kp-re veheto dobozban)

- valamint egy jelentos elomunkat igenylo, egyedi gyartasu dobozbol.

ez utobbit tudna 2-3-4 magyar valallkozas is gyartani, megfelelo szinvonalon, magyar munkahelyeket, adobevetelt ... generalva.

minden epelmeju ember szamara celszerunek tunne pl. a bkv teljes buszparkjat egy egyseges, magyar tipusra lecserelni. a most allitolag megrendelt 150 mercedesz busz nyilvan joval dragabb lesz, raadasul a hosszutavu uzemeltetes is draga lesz, mivel ismet nem lesz egyseges a buszpark.

nyilvan vastag uzlet ez, de tenyleg tud mo is gyartani jo buszt, kar a legdragabb mercedesz buszt megrendelni

BPO654 2012.10.03. 23:16:54

Az MJT buszai MAN koppintmányok.
A beleszerelt motorjaikkal Bp.i tenderen el sem indulhatnának ugyanis már az EEV az elvárás, nem az euro 3 v 4.
A maximális megengedett hosszt illene kihasználni 18,75méter.:D
Adok ingyen egy tanácsot, csuklóshoz.
3 kritériumot kéne figyelembe venni;
- 18,75 m hossz
- 4 tengelyes legyen (mint a Mercedes Capacity csak az 19,54 m hosszú)
- 5 ajtó legyen rajta mint a MAN Lion's City-n ami Bp-en volt az EBSF keretében 9 hónapig (MAN-086).
Szólóban már van tökéletes; az Ikarus v134.
Bp-re a lehető legnagyobb kapacitású jveket kellene gyártani, amit a jogszabályok lehetővé tesznek. Bp.-en a buszok alulméretezettek, és alulmotorizáltak.
Ha már úgyis a Man-t favorizálják akkor a MAN-086-ot mindenképp tanulmányozzák! Az MJT buszok motorikus teljesítménye egyébként egfelelő lenne, csak EEV kell, v földgázas, ami megy biogázzal is (CH4).
A tőkehiány az sajnos mindenütt jelen van gazdaságunkban.
Pécsett is nyikorgott az MJT szólója anno, úgyhogy összeszerelés minőségére jobban kéne ügyelni.
Személyes véleményem pedig, h a karosszéria és az üvegek is elég vékonyak, nem keltik egy robusztus biztonságos busz képét. Bár ez szubjektív. Azért sok sikert!

_zahnrad 2012.10.04. 21:23:36

@BPO654: Csak óvatosan. :-)
A négy tengely drága, és sok helyet foglal. 18,75 méteres busznál semmi nem indokolja, mivel a tolócsuklós buszok B tengelyének terhelése nincs kihasználva 18 méteres hossznál, 18,75 méter esetén már igen, és nincs értelme 4. tengelynek.

BPO654 2012.10.09. 12:12:14

@_zahnrad:

Csakhogy Bp.-re kellenének nagyobb kapacitású kocsik, és négytengelyes buszok kellenek ehhez, mint a Capacity. Gondolom láttál már tömött 7-est...:)
Tehát; 7-es jcsalád, Örsről induló csuklósok, és a 23 23E vmint a 86, és a hosszú 9-es (Óbuda-Kőbánya), ezekre kellene ilyen 187-193 fős kapacitású busz. Koppintsa le az MJT. Nyílván nincs rá pénzük örülnek h élnek...... .

BPO654 2012.10.09. 12:20:06

Az öt ajtót is fontosnak tartanám Bp.-en, nemcsak a Man Lion C GL, hanem pl a rendkívül csúnya SOR bn 18 is van ötajtóval!!!
Meg persze a Capacityn kívül van MAN GXL is, de ha már egyszer Kecskeméten épült fel a Merci gyár, azt meg is kell hálálni.

==T== 2012.10.09. 20:49:09

@BPO654: Elég durva adókedvezményeket kaptak a németek, szóval sokszorosan meg van az hálálva...

Moonline 2012.11.29. 20:58:20

@BPO654: Feles, nem nyújt annyival többletkapacitást mint amennyivel drágább. 18,75re bőven elég 3 tengely.
süti beállítások módosítása