Néhány éve még új buszokról álmodott Pécs közlekedési vállalata. Most úgy tűnik, megelégednének alacsonypadlós használt csuklósokkal is. A hírek szerint az évek óta hazánkban „állomásozó”, még a néhai Alfa busz által behozott, 7700-as Volvókra vetett szemet a Tüke Busz.
Szinte teljesen átláthatatlan történések folynak Pécsen. Jelenleg azt sem egyszerű megállapítani, hogy ki szolgáltat a városban. Busz eladás majd bérlés, buszok einstandja, később Tüke Busz, nemrég „puccs”, végül pedig a szakszervezeti vezető kirúgása borzolta a kedélyeket. Ezzel a témával korábban már foglalkoztunk és a Népszabadság múlt hétvégi cikke is igen jól összefoglalta a jelenlegi helyzetet. Ezért mi most inkább a buszokkal és a közbeszerzési értesítőben (TED) nemrég megjelent használtbusz beszerzést vennénk górcső alá.
Mint azt korábban megírtuk, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) 2008-ban alvállalkozó bevonásával szerette volna megújítani járműflottáját. Főleg az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) esemény tiszteletére cserélték volna le a teljes állományukat és egy új járműtelepet is építeni kívántak. A váltást a Mecsekbusz Kft.-re bízták első körben. Ők 2009-ben az Irisbus kínálatából hoztak egy teszt buszt, ami egy Csehországban készített Crossway LE volt. Erről a típusról azonban hamar kiderült, hogy teljesen alkalmatlan a nagyvárosi közlekedésre. Ezért a Mecsekbusz újabb típus után nézett, amit a kínai Bonluck személyében találtak meg. Ezekkel a buszokkal még több probléma volt. Nem volt sem európai, sem hazai típusbizonyítványuk, ráadásul igencsak fura gyártási együttműködéssel szerették volna honosítani ezeket a kocsikat. Ugyanis az volt az elképzelés, hogy a kocsik vázszerkezete Debrecenbe érkezett volna, ahol az elképzelések szerint a Magyar Járműtechnika (MJT) szereli készre a buszokat. Ez idő tájt az Alfa Busz hatalmas sajtóhadjáratot indított a kínai buszok ügyében, ezért a pécsi döntéshozók is ellenálltak a kínai buszoknak. Ezek után a Mecsekbusz új járműgyártó után nézett. Nem kellett sokáig keresgélniük, hisz az új kiszemelt a debreceni MJT lett. Ők annak rendje és módja szerint el is kezdték a szóló és a csuklós prototípus elkészítését. Sőt! Még az új járművek színezését is megpályáztatták. Ekkor már szó sem volt új járműtelepről és az EKF is a végéhez közeledett. További adalék, hogy a végleges visszavétel előtti hetekben a Mecsekbusz előrehaladott tárgyalásokat folytatott a csehországi SOR céggel, amely a szerződés aláírását követően rövid határidőn belül leszállított volna negyven autóbuszt a baranyai megyeszékhelyre.
Pécsi viszonylatban ezek a Mercedesek fiatalnak számítanak, pedig már ezek is több mint tíz évesek
Igen ám, de ekkor jött a fekete leves. Pécs szakított az alvállalkozó bevonásának ötletével, a helyi önkormányzat úgy gondolta majd megoldja valahogy a helyzetet. Ezután egymást érték a városban a busztesztek, gyakorlatilag nem is nagyon van olyan európai és hazai típus, ami ne fordult volna meg a baranyai megyeszékhelyen tesztelés céljából. Végül persze az önkormányzat nem oldott meg semmit, hanem inkább a Tüke Busz Zrt.-vel újabb céget bízott meg a helyi kocsik üzemeltetésével. Napjainkban a közhiedelemmel ellentétben nem Budapesten közlekednek a legidősebb buszok, hanem Pécsett. A helyi buszok átlagéletkora 2012-ben már 15 év volt.
Információink szerint a végletekig leromlott járműparkot az ország különböző pontjairól verbuvált szakemberekkel próbálják „gatyába rázni”. Valamint szemet vetettek, még az Alfa busz és a Homm Kft. által behozott Genfből származó Volvo 7700-asokra. Ez a tender jelent meg nemrég a közbeszerzési értesítőben. Ezeket az ex genfi kocsikat a budapesti utazóközönség is kipróbálhatta 2008-ban, a 47-49-es villamosok pótlásának idején. Az akkor már nyolc éves kocsikból néhányat a Nógrád Volán üzemeltetett, de olyan botrányos kocsi kiadást sikerült produkálni, hogy az ügy végül előjátéka lett a BKV és a Nógrád Volán szakításának. Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a nagy baj nem is igazán a genfi kocsikkal volt, hanem a Volvo 5000-esekkel. Az Alfa busz azonban nem adta fel a harcot, ugyanis 2009-ben a BKV használtbusz beszerzésén is indultak ezekkel a kocsikkal, amiből akkor még 70-75 darab volt hozzáférhető. Ebbe a tenderbe belebukott az akkori BKV vezérigazgató, így az Alfa Busz visszalépett, és végül 32 darab csuklós Van Hool érkezett a BKV-hoz.
A cseh SOR-ral sem lett üzlet
A kiszemelt Volvókból 21 nemrég még egy csepeli telephelyen „bújkált”, de onnan november végén eltűntek. Gyaníthatóan a pécsi forgalomba állásra készítik fel őket. A kiírás szerint ezekből a buszokból 15 darabot szeretne beszerezni a Tüke Busz, ami maximum 200 millióba kerülhet a városnak. A tender dokumentációit 2013. január 14.-ig kell beszereznie az induló(k)nak. Az eredményhirdetés pedig január 18.-án lesz. Ezután következik a szerződéskötés, majd nyolc napja lesz a nyertesnek, hogy leszállítsa a buszokat.
A gyors eljárás igen fontos a Tüke Busznak, ugyanis a sürgősséget alátámasztó indoklás szerint: ” 2012. október-november hónapban olyan járatszám-kiesés következett be a gépjárművek műszaki állapotából eredően, amelyet a javítási, karbantartási illetve szervizmunkák elvégzése tárgyában létrejött vállalkozási szerződés keretében - nem a vállalkozónak felróható okból -, a közfeladat ellátásának biztosítása mellett nem lehet kezelni.” Így, ha tender sikeresen zárul, a régi-új buszok még februárban forgalomba állhatnak.
A pécsieknek még sokáig kell ilyen állapotú buszokon utazniuk
Üröm az örömben, hogy a kocsik, habár alacsonypadlósak és korszerűbbek, mint az Ikarus 280-asok, de nem sokat segítenek az átlagéletkor javításán, ugyanis a genfi Volvók idén már elérik 13. életévüket. Európa szebbik felén az ilyen idős buszokat már kétszer is leselejtezik.
(fotók: kristoof és ENVIRO500)