Lehet a Tüke Busz hamarosan megköszöni a BKV-nak, hogy elhappolta előlük a genfi eredetű csuklós Volvókat. Több fórumon is erős vita alakult ki arról, hogy jó vásárt csinál-e a BKV a 25 egyenként tizenhárom éves kocsival? Összeszedtük az érveket és ellenérveket. Egy másik BKV tender, pedig érdekes fordulatot vett.
Nemrég megírtuk, hogy a pécsi Tüke Busz 15 darab alacsonypadlós használt csuklós buszra írt ki tendert. Nem volt nehéz kitalálni, hogy a HOMM Kft. által behozott genfi eredetű Volvo 7000A-król lehet szó. (Ilyen kocsik korábban a fővárosban is közlekedtek a 47-49-es villamospótló vonalon, jelenleg Salgótarjánban, Székesfehérváron és Dunaújvárosban közlekednek ilyen buszok.)
Igen ám, de néhány héttel a Tüke Busz tenderkiírása előtt a BKV is kiírt egy tendert, amiben 25, a pécsihez nagyon hasonló műszaki tartalommal bíró kocsit vásárolnának. A tegnap megjelent BKK közleményben, ennek a tendernek az eredményét olvashatjuk. A közlemény utolsó bekezdése erősen esélyes lenne egy prosztósági díjra, de ettől eltekintve kiderül az is, hogy a 25 busz a Genfből származó Volvo 7000A-kból kerül ki.
A bama.hu tegnap délutáni cikke szerint a BKV miatt most hoppon maradtak a pécsiek, miközben a városban egy újabb Ikarus vázszerkezete „rogyott meg”. De vajon jó vásárt csinált-e a BKV ezekkel a buszokkal?
Egy régi busz felújítása annyiba kerül, mint egy használt honsoítása
A Genf városa és a tömegközlekedési szolgáltató, 2011-2014 között szóló közszolgálati szerződésének mellékletéből kiolvasható, hogy ezek a kocsik ott nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. „A lízingelt Volvo buszok lecserélése a rendelkezésre állás javulását eredményezte, így teljesíteni tudjuk a 10 000 kilométeres hiba nélküli futást, amitől a Volvo buszok jóval elmaradtak” valamint „a Volvo buszokat lecseréltük, mert a korukhoz képest a megbízhatóságuk túl rossz volt, ami jelentős karbantartási többletköltséget okozott” – írja a melléklet.
Érdekes adalék, hogy a pécsma értesülése szerint a genfiek kifejezetten eltanácsolták a Tüke Buszt a Volvo buszok megvásárlásától.
Lehet, hogy Svájcban túl érzékenyek a meghibásodásokra, vagy csak nem tudnak a Volvók nyelvén, de az bizonyos, hogy a 7000A-k helyett érkező Mercedes Citarók minden különösebb meghibásodás nélkül futnak Genfben.
Csuklós Volvókat 2004 óta üzemeltet a BKV
A BKK közleménye azonban kitér egy olyan okra, ami erősen a genfi csuklósok irányába tereli a mérlegnyelvét „a beszerzés honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap”. Tehát egy 435-ös vázjavítással egybekötött felújításának az árából van egy sokkal korszerűbb busza a BKV-nak.
A kocsik sajnos egyáltalán nem fiatalok, jövőre már személyi igazolványt kell kapniuk. Pedig jóval fiatalabban is hozzájuthatott volna a BKV ezekhez a buszokhoz. Rossz ómen, hogy 2008-ban a BKV és az Alfa busz is elállt egy hasonló üzlettől, ami a VEKE akkori áldásos tevékenységének köszönhető. Ugyanis egyrészt soknak találták az akkor 48 milliós darabonkénti árat, de gondok akadtak a járművek műszaki állapotával is. Akkor még Vitézy Dávidnak is más véleménye volt ezekről a buszokról:
Tizenhárom év egy busz esetében nagy idő. Ugyanis általában 12 éves időtartamra terveznek egy kocsit. E fölött a kor fölött már sok probléma előjöhet, a legsúlyosabb esetben a vázszerkezet repedése, illetve törése is előfordulhat. Minden estre a kiújult vita ellenére a BKK és a BKV szakemberei optimistának látják a buszok jövőjét és mindent megtesznek azért, hogy a kocsikkal ne legyen gond.
Egy másik idetartozó hír szerint, ahogy az korábban várható volt, a tíz darab használt alacsonypadlós busz bérlésére kiírt BKV tenderen, a mosonmagyaróvári Kravtex is indulni kíván az udvaron álldogáló égkékre festett, körülbelül húsz Credo Citadellel. Ezek közül a kocsik közül nemrég Győrben láttak néhányat, ahol a Kravtex kiszerelő üzeme van. Ez arra enged következtetni, hogy a félkész Citadelleket, valószínűleg elkezdték készre szerelni, így jó eséllyel indulhatnak ezen a tenderen.
A másik esélyes, ahogy a genfi Volvók, sem a megbízhatóságáról híres. Az ITK-DKV páros által Debrecenben üzemeltetett Alfa Civis 12-esekkel már a kezdetek óta sok gondja volt utasnak és üzemeltetőnek egyaránt. A minden évben 1-1,5 milliárdos adósságot termelő cégnek fontos lenne ezt a tíz kocsit bérbe adnia, hogy valamennyire kompenzálja veszteségét. A mostanra négy éves buszokról korábban már megírtuk, hogy milyen problémákkal küzdenek, ezért reméljük, hogy nem ezekre, hanem a Credo új járműveire esik a választás.
(A Videóért köszönet a Vekének!)