Kínai buszokat szabad venni - februári hírösszefoglaló

2013. február 28. - _zahnrad

355467_highres_Scania2.JPGA napokban átadták a Borsod Volánnak a kínai felépítményes Scania alvázas buszokat. Érdekes programok várhatók a Busexpón. Új helyközi Scania buszt láthatunk, ezúttal Indiának, fokozottan környezetbarát új buszokat vesz a belga De Lijn, ukrán trolik kerülnek EU-s pénzből Lublinba.

Scania

Korábban már megírtuk, hogy kínai buszokat vett a Borsod Volán helyközi, távolsági vonalakra. A hazai buszgyártók ilyen kategóriájú buszt nem kínálnak, ezért a választás csak külföldi gyártóra eshetett. A kínai Higer felépítménnyel készült buszok igen impozánsak.

353096_highres_img-HiRes-12513-007-.jpg

Metrolink néven új, indai gyártású helyközi buszt mutatott be a Scania, csak a helyi piacra. A 12, 13,7 és 14,5 méteres hosszban készülő intercity buszok 2,6 méter szélesek és 3,7 méter magasak. A buszok a Scania bangalore-i gyárában fognak készülni.

Debrecen

P1060434.JPGBudapesten át jutottak Debrecenbe az Alfa Civis 12 buszok. Lehet visszatérnek a Rákóczi útra? (Fotó:Zahnrad)

15 darab busztól szabadulna meg a DKV, ezzel kevés kétséget hagyva a felől, hogy a BKV buszbérléses tenderén ki az esélyes befutó. A Kravtex prototípus Citadell buszait már egy huszárvágással a múlt héten kizárták, a további gyárudvarra gyártott Citadellek számáról csak találgatásokba lehetne bocsátkozni.

Busexpo

LIKE.jpg

Az MAN több mint 500 négyzetméteren állít ki, a Mercedes egy 18 m hosszú csuklós Citaro-val érkezik, amelyhez hasonlókat nemsokára Budapest útjain is láthatunk. Természetesen nem hiányozhat a Volvo, és Iveco, valamint Csaba Metál hazai fejlesztésű autóbusza sem. Emellett ott lesznek a háttéripar jelentős képviselői. A BUSEXPO egyik különlegessége, hogy a járműveket mozgás közben is meg lehet nézni. Itt mutatkozik be az MAN, a Mercedes, a Setra és a Volvo is, legújabb technikai vívmányaival.

Élve a helyszín adta különleges adottságokkal, a BUSEXPO Facebook oldalát követők között egy off road autózást sorsolnak ki. A szerencsés nyertes  egy szakképzett instruktor utasaként próbálhatja ki, hogy milyen egy gleccserben vagy akár lépcsőn autózni.  Sorsolás 2013. március 11-én.

De Lijn

de_lijn_irisb.jpg
Összesen 386 darab, fokozottan környezetbarát buszt rendel a belga De Lijn közlekedési társaság. A 386 darab buszból 255 darab motorja teljesíteni fogja az Euro VI-os normát, 5 darab üzemanyagcellás lesz, így hidrogént fog tankolni, 3 darab teljesen elektromos (akkumulátoros), a maradék 123 darab pedig dízel-elektromos hibrid. A kasszánál fizetendő végösszeg 93 millió Euro, ez kb. 27,44 milliárd forint. Az összesen 2268 darab buszt üzemeltető De Lijn flottájának hatodát újítja meg, ezzel történetének legnagyobb beruházását hajtja végre. Gyártmányok és típusok szerint a 386 darab busz a következő képen oszlik meg:

  • -160 darab Irisbus Crossway LE, Euro VI-os Iveco Cursor 9 motorral, ami EGR nélkül teljesíti a szigorú normát
  • -68 darab VDL gyártmányú, amiből 27 darab Citea SLF-120/310 típusú, a maradék 41 darab pedig Midcity típusú 7 méteres, Mercedes Sprinter alvázra épülő, 22 fő befogadóképességű minibusz.
  • -35 darab VanHool, amiből 27 darab dízel csuklós, 5 darab hibrid meghajtású, 3 pedig tisztán elektromos, akkumulátoros
  • -123 darab hibrid busz gyártóját egy folyamatban lévő tender lezárása után ismerhetjük meg.

de_lijn_vdl.jpgA nagy beszerzés  hátterét szemlélve láthatunk bőven érdekes fejleményeket. Az egyik legérdekesebb, hogy a DAF Bus International-ból a VDL ipari konszernhez kerülés után alakult VDL Bus & Coach tavaly szeptemberben együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá a Fiat Power Train Industrial csoporttal Euro VI normás, Cursor 9 motorok felhasználásáról. A korábbi DAF alvázakat jelenleg is gyártó csoporttól ez szokatlan lépés, noha érthető törekvés, hogy karosszálóként az egyik legígéretesebb motort szeretnék használni. Így az eddig kínált DAF és Cummins motorok mellé most az Iveco is csatlakozott. Az első 27 darab FPT (Iveco) motor a De Lijn Citeáiba kerül. Motorgyártói szemszögből a Fiat Industrial kifinomult üzleti érzékről tett tanúbizonyságot, vagy csak tanult az MAN 2005-ben elkövetett hibájából.

Akkor az MAN beszüntette a motorszállítást a független lengyel karosszériagyártó, a Solaris buszgyár részére, nagy piacot veszítve ezzel. Az MAN nem használ AdBlue adalékot a norma teljesítéséhez, így a lépéstől a saját gyártású karosszériái nagyobb népszerűségét remélte, de a lépés visszájára sült el, így a tavalyi Busworld kiállításon már újból láthattunk MAN motoros Urbinót, ezúttal először MAN D20-as, EEV motorral.

IMG_1625.JPGVan Hool AG300 Hybrid a De Lijn színeiben, Gentben (Fotó: Zahnrad)

A bajban lévő flamand gyártók viszont nem hagyták szó nélkül az Irisbus térnyerését a helyi médiában. Bajban vannak, mivel egy e hó elején történt bejelentés szerint a VDL csoport a valkenswaardi telephelyén a képzett munkaerő megőrzése miatt a részleges munkaidő, illetve az ideiglenes munkanélküli státusz bevezetését szeretné elérni a szakszervezeteknél. A cég piaci részesedése az elmúlt években nőtt, de a 2013-as rendelésállomány a legtöbb buszgyárhoz hasonlóan egyelőre rosszul alakul. A Van Hool szóvivője, Dirk Snauwaert is elbocsájtásokkal fenyegetőzött. Szerinte a külföldi gyártású buszok hatással lesznek az ország munkanélküliségére. Érdekesség, hogy a flamand gyártók szerint az általuk franciának titulált Irisbus azért tudott olcsó árat megajánlani, mivel olyan olcsó munkabérű országokban dolgoztat, mint Kína, India vagy Argentina. A valóságban viszont az összes Crossway Csehországban fog készülni. Az ügyben megszólaló flamand miniszter, Kris Peeters a beszerzést az EU-s szabályokra hivatkozva megvédte, és a még függőben lévő hibrid tenderrel védekezve megemlítette, hogy számítanak a hibrid területen nagy tapasztalattal rendelkező Van Hool részvételére is. Épp a De Lijn üzemeltet már több tucat Van Hool hibrid buszt szerte Belgiumban, így a miniszter védekezése akár el is fogadható, ha az eredmények őt fogják igazolni. És ezek után kérdés az is, hogy meddig tart a VDL csoport és a Fiat csoport kebelbarátsága.

Lublin

bilde.jpg

Az EU-s pénzből finanszírozott lublini trolibusztendert az ukrán Bogdan nyerte a lengyel Ursus traktorgyárral konzorciumban indulva. Az Ursus az üzlettől a gyártási programjának bővülését, a cég több lábon állását várja. A 38 darab, 12 méter hosszú, önjárásra is képes akkumulátoros trolibusz szállítását nem elsősorban a beszerzési áron, hanem a technikai értékelésen bukta el a Solaris. Ugyanis 100 pontos értékelésben 70%-os súllyal esett latba a beszerzési ár, 15%-os súllyal a technikai paraméterek, 10%-kal a garanciális feltételek, és 5%-kal az utaskomfort. Az utolsó két kritériumban mindkét gyártó maximális pontszámot kapott (az ajánlatok: 36 hónap általános garancia, 14 év a vázra, 20 ezer töltési ciklus az akkumulátorokra), az árra a Solaris 69,66 pontot, a Bogdan 70-et, a technikai paraméterekre viszont a Solaris csak 12-őt, míg a Bogdan a maximális 15 pontot. A különbség egyrészt az áramszedők nélkül megtehető távolságból adódott, ami a Solaris esetében 2500 méter, a Bogdan esetében 5000 méter. Másrészt a Solaris 6 fellépés nélkül elérhető ülést tudott biztosítani, a Bogdan 7-et. Az első öt darab trolit 2013. szeptember végéig kell leszállítania a nyertesnek, az utolsót 2015. márciusának végéig.
Az ukrán partner miatt kereszttűzbe került a Lublini Közlekedési Vállalat, a ZTM. A nemrég beszerzett 53 darab Autosan buszokkal kapcsolatban ugyanis számos minőségi kifogás merült fel, többet vissza is küldtek a gyártóhoz javításra, tető megerősítésre, mivel a tetőváz nem bírja el a légkondicionálókat, és nagyon zörög a buszok belseje a helyi lapok szerint. Most, hogy a bevált Solaris helyett újabb ,,gyanús" gyártó került képbe, a téma iránt érdeklődők ismét aggódnak. A tender visszavonására jó lehetőség, hogy az előirányzott 61,69 millió zlotyt mindkét pályázó ajánlata túllépte. A Solaris 65,28 millió zlotyt, az Ursus-Bogdan 64,97 millió zlotyt kért a 38 darab trolibuszért. Bár a megajánlott Bogdan troliról nincs pontos információ, de a hasonló típusszámú példányt 175kW-os cseh Tam gyártmányú aszinkron motor és Cegelec hajtásinverter hozza mozgásba.


Solaris

tbox_image4375.JPG
A hazai pályán elszenvedett vereséget egy újabb olasz város meghódításával tudja részben kompenzálni a Solaris. Genovába 5,5 millió Euro értékben szállít 14 darab Urbino 18 típusú, csuklós, alacsonypadlós buszokat. A buszok EEV normát teljesítő DAF motorral szereltek. A Solaris többek közt az Irisbust, és a VanHoolt győzte le a tenderen.


Setra

13A192.jpg

A világ leghosszabb buszos utazására készül az Avanti Reisen egy Setra S515HD busszal. A busz a selyem úton túl a pánamerikai sztrádán is végig fog haladni. A nagy utazás április 8.-án kezdődik a németországi Freiburgban és a tervez szerint december 22.--én ér véget Argentinában, a világ legdélebbi városában, Ushuaia-ban. A nagy utazáshoz használt 515HD Setrát 10,7 literes, Euro VI-os, 428 lóerős Mercedes OM470 motor mozgatja, egy kézi kapcsolású, 6 fokozatú GO 210 típusú váltón keresztül. A 26 országon keresztül vezető, 52ezer kilométeres út biztonságáról hárombetűs elektronikák sokasága gondoskodik. Az Ararát hegyet, a Góbi sivatagot, a kanadai tavakat, a dél-amerikai dzsungelt is érintő út egészére is lehet jegyeket venni, vagy az öt részre osztott szakaszok egyikére is. A jegyek áráról nincs információnk.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr185108936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.