Íme a csuklós Volvo hibrid

2013. április 23. - _zahnrad

Volvo_7900hk1.jpg2014-től a Volvo nem kínál sem tisztán dízel, sem tisztán gáz meghajtású városi buszt. Az uralmat átveszik az Euro VI-os dízelmotorral szerelt dízel-elektromos hibrid buszok.

A Volvo és a Rába küszöbön álló együttműködése miatt nekünk is érdekes lehet a Volvo legújabb hibrid busza, ami egyedüliként fogja képviselni a Volvót a városi csuklós alacsonypadlós buszok közt. A Volvo szerint a vevők nagy kapacitású, kis fogyasztású és alacsony környezeti terhelést jelentő buszokat keresnek az európai piacon, és ezeknek az igényeknek a hibrid újdonság megfelel.

A 7900A típusú busz 154 utast tud szállítani, ami 4-gyel több az előd dízel befogadóképességénél, és a Volvo szerint több, mint bármelyik konkurens hibrid csuklós típus hasonló adata. A befogadóképesség növelésére az akkumulátorcsomag második (B) tengely főlé helyezésével nyílt lehetőség. A busz hátuljában a szóló változatból már ismert 4 hengeres, 5 literes lökettérfogatú motor kapott helyet, ezúttal 240 lóerős kivitelben, 900Nm legnagyobb nyomatékkal, és Euro VI-os besorolással. A hibrid rendszer változatlanul párhuzamos, a Volvo I-SAM rendszere, itt 150kW csúcsteljesítményű villamos motorral. A hagyományos dízelmotor tömegével a hibrid hajtáslánc és az akkumulátor együtt összemérhető, így segített az akkumulátorok előrébb helyezése a befogadóképességen. A Volvo akár 30 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a mostani dízel kivitelhez képest. 2010 óta a szóló hibrid buszokból és az emeletes hibrid alvázakból már több mint 1000 darabot értékesítettek 21 országban.

Volvo_7900hk2.jpgA hibrid utastere. Valószínűleg a 3. ajtóval szemben lévő peron lett nagyobb, mint ahogy a BKV Euro III-as Volvóiban is látható.

Eddig a sajtóközlemény. Az Euro VI-os dízelmotor a szóló kivitelben az itt bemutatottal azonos teljesítményű lesz, a villamos motor maximális teljesítményét pedig csak 30kW-tal növelték meg. A tartós teljesítményéről még nincs információnk, de ha a szóló kivitel TM4 SAM120 állandómágneses gépének 170%-os, gyaníthatóan egyperces túlterhelhetőségéből indulunk ki, akkor valószínűleg 88kW körül lehet a villamos motor tartós teljesítménye. A Li-Ion akkumulátor kapacitásáról sem mondanak semmit, de gyaníthatóan nem lesz sokkal nagyobb a szóló 4,8kWh-ás egységénél, megőrizve ezzel a piacvezető pozíciót biztosító árelőnyt.

Képek: Volvo Bussar AB

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr365243658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

premium salmon 2013.04.24. 14:23:05

"a Volvo szerint több, mint bármelyik konkurens hibrid csuklós típus hasonló adata. "

Jogos az óvatosság, a linkek alapján a 18 méteres csuklós hibridnek 35 fix ülése van ehhez jön a DL2222 elrendezésben 15 m2 állóhely, ami 8 álló fő/m2 alapon 120 élló, összesen pedig 154-155 utas.

A Kecskeméten győztes azonos hosszúságú Mercedes Citaro G BlueTec hibrid csuklósban 38 fix ülőhely és 16,2 m2 állóhely található. Ez 8 álló fő/m2 alapon 130 állóhely, azaz 168 fős utaskapacitás.

Kérdés, hogy egyformán számolták-e a hasznos állóhelyi alapterületet, és így összemérhetőek-e az adatok. Mindenesetre nem könnyű indokolni a Volvo diadalittas állítását :-)

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.04.24. 15:17:46

Ki tud segíteni: tudomásom szerint a fékezések alkalmával történő rövid idejű, változatos áramerősségű energiavisszatáplálások fogadására a litiumos akkumulátor lényegében alkalmatlan. Vagy ez nem igaz?

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.04.24. 17:18:20

@premium salmon: Nem értelek, a Volvo honlapjáról letölthető brossúrában szereplő alaprajzon 41 (+1 lehajtható) utasülés szerepel.
Amúgy mit kell rugózni annyit a befogadóképességen? Mintha ez lenne az egyetlen szempont.

balukabalu 2013.04.24. 17:26:54

Nemcsak az ülő/állóhely az, ami számít, a tengelyterhelési korlátok miatt csökken a befogadóképesség. Nehezebb a busz --> kevesebb utas szállhat fel rá.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.04.24. 20:06:39

A tájékoztató anyagok már kinn vannak a Volvo honlapján (először valamilyen 7900-asra kell klikkelni, és utána megjelenik a bal oldali menüben)
Két dolog lepett meg:
egyrészt a C tengely 12,5 tonnás tengelyterhelése,
másrészt az, hogy az energiatároló csak 2x1,2 kWh. (Azt hiszem erre mondkák a Totalcar-os fiúk, hogy "adócsaló-hibrid".)

premium salmon 2013.04.24. 21:18:54

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Nem én írtam, hogy az enyém a legnagyobb, már mint befogadóképesség, hanem a Volvo Bussar.

Zahnradnak jeleztem, hogy igaza volt a megállapítással "a Volvo szerint" - a linkelt adatok alapján pontos a 154-155 utaskapacitás - ám van jobb, amíg nem cáfolja valaki.

Neked és a Volvonak üzenem, hogy ha állítasz valamit, érdemes előtte tájékozódni. Ha 41 ülés lenne, az állóhelyi terület valószínűleg csökkenne, lévén adott a kontúr és az alapterület. A befogadóképesség akkor sem több 6+154=160-nál. Ez kevesebb, mint Mercedes hibridnél megadott 168 - nemde?

Nem rugózok, észrevételeket teszek, amelyekkel lehet vitatkozni - adatokkal, tényekkel. Kedves Zahnrad mit szólsz ehhez?

_zahnrad 2013.04.25. 06:39:10

@Moszkvicsslusszkulllcs: Ja az Euro V-ös változathoz képest csökkent az akkuk mérete, a szólóban 4,8kWh helyett 1,2, ebben a csodában pedig 2,4kWh. Ez így édeskevés, egy hosszabb emelkedőn nem fog felmenni, nem lesz a villanymotorba kraft, ami ráadásul ugyanaz, mint a szólóban, csak jobban túlterhelhető, egyúttal rövidebb ideig is.

_zahnrad 2013.04.25. 06:40:11

@premium salmon: Csak azt tudom mondani amit a cikkben, hogy a Volvo szerint. Szerintem pedig kihasználják azt, hogy a Solaris nem ad meg abszolút befogadóképességeket.

premium salmon 2013.04.25. 10:40:57

@_zahnrad:
Jól mondtad!

Én meg kiszámoltam, hogy Mercedes Citaro G BlueTec befogadóképessége 168 utas, majd megállapítottam, hogy ez több, mint 154-155 utas :-)
Azaz a Volvo nem bontotta ki a valóság / a konkurens specifikáció minden elemét...

A Solaris külön történet, nem tudom, miért titkolják az utaskapacitás adataikat.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.04.25. 16:55:00

@_zahnrad: Amikor Budapesten próbázott a hibrid-volvo, minden utas a haját tépte: mire végigkapcsolgatta a 12 fokozatot az i-shift, kinőtt az utasuk szakálla. Rosszabbul gyorsult mint egy kéziváltós gép (pl. a VT-Transman MAN SL263-asa). A villanymotor rásegítéséből nem lehetett szinte semmit érzékelni. Ha negyedelték az energiatárolót, akkor ez csak valamiféle parasztvakítás.
süti beállítások módosítása