Mégsem jön az Orangeways a várba?

2015. február 27. - _zahnrad

kimg_6028.jpgÉrtesüléseink szerint mégsem veszi át a vári BKV vonalakat az Orangeways. A tragikomikus történetnek úgy tűnik még nincs vége, de hamarosan mégis pont kerülhet a hat éve húzódó események végére.

A főváros immár hat éve képtelen lecserélni a turisztikailag kiemelt helyen közlekedő, ennek ellenére messze a legrosszabb esztétikai és műszaki állapotban lévő autóbuszait, amiknek a direkt beszerzése sem lenne egy hatalmas tétel. Az index szerint ma ez megoldódott, az Orangeways (hívják bárhogy is a jelenleg őket) a mostani nekifutásra csak átvitte a lécet. A cikk időzítése érdekes, ugyanis a Közbeszerzési törvény (Kbt) 124-es paragrafusa szerint, az index cikkében szerződésként linkelt elbírálási összegzés megküldésétől számítva 30 napon belül szerződést kell kötni, ennek utolsó napja a mai. Tehát akár igaz is lehetne a hír.

karsanbkk.jpgVolt más, már sikeresnek mondott, de még végső ámenre várakozó pályázó is... (A kép illusztráció!)

Értesüléseink szerint viszont napokon belül ugyanúgy fog járni a ,,cégcsoport", ahogy eddig mindig. De mi is történt? Röviden és tömören talán úgy lehetne összefoglalni, hogy hat éve az Orangeways a túl alacsony ár miatt nem kezdhette meg a szolgáltatást, tavaly pedig a csődbe jutott korábbi érdekeltségei miatt. Közös pont, hogy kétszer voltak második helyezettként érvényes ajánlatot benyújtó egyéb cégek, akik ilyenkor helyzetbe kerülnek, de egyiküknek sem volt ingerenciája az első helyezett kudarca után az ajánlatukat érvényben tartani. 2010-ben a Vértes Volán volt a második helyezett, idén a VT-Arriva. De hogy lehetett második helyezett a VT-Arriva, ha csak az oktatásszervező cég indult és futott be idén? Alaposabban ránézve az idei eseményekre tehát akad több furcsaság is, nézzük ezeket!

k005.jpgSzínvonalas hazai midibusz lenne a Rába-Molitus S91-ese, de ki fogja megvenni?

A miditender a folyamatosan futó előminősítéses alvállalkozói modellbe bevonva, 2013. július elsején indult, az előminősítésen sikeresen átesett jelentkezőknek kiküldött részvételi felhívással. Az eljárás módja előminősítéssel induló tárgyalásos eljárás. A 2014. március 21-én kelt írásbeli összegzés ki is hirdette az Orangeways City Kft.-t nyertesnek, akik megelégelve a BKK szótlanságát, 27-én a saját honlapjukra fel is töltötték a tényt, ami a cikk írásának pillanatában is olvasható. Az összegzést követő 30 napon belül kellett volna szerződést kötni a nyertes pályázóval, azonban csak egy módosított összegzés készült április 8-án, melyből kiderül, hogy az Orangeways City Kft.-nek kapacitást nyújtó szervezetek hiányos igazolásokat adtak, illetve az előminősítéses eljárásban alkalmassági igazolást adó Gemenc és Környéke Busz Autóbuszos Közúti Közlekedési Kft. felszámolás alá került, így az Orangeways City nem csak a miditendert bukta, hanem a BKK alvállalkozói modelljéből is kikerült. A módosított összegzés utolsó soraiban láthatjuk, hogy a VT-Arriva valamilyen oknál fogva mégsem gondolta komolyan az indulását. Az Orangeways a Közbeszerzési Döntőbizottságnál megtámadta a döntést, de azt elutasították.


k008.jpgKétes pályázók és tenderek helyett elektromos buszokról is volt szó, de az a tender is áll és vár. Valószínűleg hiába

Ami ez után következik, az az érthetetlen. A BKK új tendert ígért, amit be is tartott. De ezúttal nyílt eljárást választottak, megkerülve a saját előminősítéses rendszerüket, ami megvédte őket a Baján sem remeklő pályázótól. Kérdés, hogy a szokatlan eljárás megindítása mögött valamiféle magasabb gazdaságpolitikai szembenállás hatása vagy csak az ellenségem ellensége a barátom elv lakozik? Ez utóbbi gyorsan tovatűnhet. Főleg ha dühkitörésekre hajlamos, szakmai útvesztőkben tájékozatlan, de akarnok vezetők használnák a szakmai kérdéseket saját, néhol téves céljaik kergetéséhez...

Ha még ez a szokatlan eljárás nem lenne elég, akkor kiderült, hogy lehet még fokozni, úgy sincsenek következmények. A pályázaton elindult egy oktatásszervező cég, az Ormódi-Fitos Kft., akiknek a szükséges autóbuszközlekedési referenciát a Gemec Volán adja. Az a Gemenc Volán, ahol következmények nélkül maradt számos nagyobb nyilvánosságot kapott ügy. Hiába no, az autóbuszközlekedés hiába szállít összességében több embert, mint a vasút, mégsem tud bekerülni úgy a közfigyelem látókörébe, hogy az ilyen ügyeknek számottevő következménye legyen. És mindezt a szépemlékű Ikarus hazájában! Mindenesetre a most megajánlott 795 Forint/kilométeres díj már nem túlzóan alacsony, hanem a csuklós buszokat üzemeltető vállalkozókéval vetekedő ár.

bkv_405.jpg

Kényszerből született a megerősített, motorcserés, légkondis Ikarus 405-ös. Lehet az előrelátó BKV-nak lesz igaza? (Fotó: BKV)

Mivel a midibusz beszerzés története eddig is tele volt furcsaságokkal, 180 fokos fordulatokkal, így egy második lehetőséget is felvázolnánk, ha esetleg most tévednénk és mégis révbe ért volna a közlekedési hatóság kedvenc fekete báránya. Ez pedig csak az alapmennyiség lehívásáról és még egy, de már a BKV üzemeltetésébe kerülő beszerzéses tender sikerességéről szól. Ez utóbbi esetben is csak az alapmennyiségben szereplő buszok állnának forgalomba a midibuszokat igénylő vonalak maradékán. Jelenleg három ilyen tender lezárására várunk. Pontosabban kettőt már le is zártak, csak az Európai Uniós források felhasználására áment mondó kormányhatározat késik, aminek hiányában március végén az a két tender eredménytelenné válhat. Az egyik a Karsan Atak dízelbuszokat, a másik a Siemens Rampini elektromos buszokat tartalmazza. A még folyamatban lévő harmadik pedig a BKV saját összeszerelését (PKD) igénybe vevő lenne. A megosztott megoldás adna valami plusz biztonságot az Orangeways eddigi kudarcai láttán aggódóknak. A harmadik lehetőséget, az Index értesülését azonban csak kétkedéssel tudjuk fogadni, ugyanis az Orangeways nagy valószínűséggel nem tudja teljesen átvenni a midibuszos vonalak üzemeltetését.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr217226363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeza 2015.02.28. 00:40:45

Ez a font továbbra is nagyon nehezen olvasható..

A posztból nem igazán derült ki számomra több, mint amit eddig is lehetett tudni. A cikk fele az előzőben is megvolt. Szerintem elég lenne egy cikket frissíteni, vagy sorozatot készíteni a korábbi részeket alul linkelve..

kristoof 2015.02.28. 08:03:29

Nekem teljesen jó a font! Igaz, hogy 24 colos monitoron és 17-es laptopon olvasom.

A cikkből az derül ki, hogy lejárt a szerződés aláírásának határideje, amiről úgy tudjuk, hogy nem lett aláírva. Ezért az Orangeways tutira nem jön. Viszont valószínű, hogy a Karsanok meg mégis jönnek!

Káposztakukac 2015.02.28. 22:40:20

a 30 napos határidőből valókicsúszás nem jelenti automatikusan a tender sikertelenségét.

kristoof 2015.03.01. 08:16:47

@Káposztakukac: De. A Kbt. szerint a tender innentől kezdve semmis. Tessék olvasgatni! :-)

Káposztakukac 2015.03.02. 01:28:58

@kristoof: ha lehet egy tippem: óvatosan azzal, hogy kit oktatsz ki a kbt.-ről. a 30 napos határidő esetleges túllépésére a törvény nem állapít meg jogkövetkezményt. a gyakorlatban sokszor van egy kis csúszás. a jogalkalmazók körében is inkább az a vélemény az elterjedt, hogy egy ilyen szabályszegés nem jár az eljárás érvénytelenségével.
süti beállítások módosítása