Nincs könnyű helyzetben a hazai Evopro, egy teljesen új konstrukciójú busszal kell bizonyítania, hogy a kompozit technológiában van lehetőség. Megnéztük, hogy életképtelen vagy pedig világszenzáció, a Budai várban próbázó különleges építésű magyar elektromos busz. Vajon tényleg oda Buda vagy marad a hazai busznak is terep?
It's Possible!
A BKV-nál tesztelt elektromos midit próbáltuk ki, a szokásainknak megfelelően főként a busz utasterére koncentráltunk.
Az eredeti formaterv sokkal merészebb volt (fotó: Maform)
A moduláris kompozit szerkezetet alkalmazó Evopro Modulo típuscsalád, első, prototípus tagjáról van szó. A Maform stúdió dizájnerei által rajzolt forma nem követi a mai trendet, az agresszív és élekkel tarkított kocsitest kialakítást. Inkább a gömbölyded, vidám forma volt a cél, ami sikerült is dizájnereknek, de így egy kicsit avíttas a forma, főleg a homlokfal sikerült jellegtelenre. Összességében, mégis jónak tekinthetjük a külső formát, mert a Modulo annyira jellegzetesre sikerült, hogy távolról is könnyen felismerhető.
Az utastér
Szintén a Maform tervezte a belsőtér megjelenését, ami sokkal jobban sikerül, mint a külső. A busz prototípus mivolta több ponton is jól észrevehető volt. A szokatlan ajtó- és tengelyelrendezés a lehető legtágasabb utastér reményében jött létre és ez sikerült is. A befogadóképessége a nyolc méter hosszú busznak kiemelkedő, 68 fő. Ezzel együtt az ülések száma és az ebből padlószintre helyezettek száma szintén figyelemre méltó. A 22 ülés több, mint amennyi a három méterrel hosszabb Ikarus 260-asban van, ráadásul ebből 12 fellépő nélkül érhető el. Mégis tágasnak érződik a busz utastere. Nemzetközi versenyben ezekkel a számokkal egyedülálló. A konkurens próbálkozók befogadóképessége és ülőhely kínálata pedig már-már nevetséges a Modulóéhoz képest. Az eddig túlzsúfolt Ikarus 405-ösök és a sok tesztelt szűkös midibusz után akár le is zárhatnánk a tesztünket, hogy mennél több kompozit Evopro buszt kívánnánk a várba, de azért lenne még pár javítandó apróság a végleges változatig.
Kivételesen tágas az Evopro busz utastere.
Az utastérben feltűnő a befelé nyíló ajtókat mozgató karok burkolatlansága, ezt könnyen kapaszkodónak nézheti bárki, a nyíló ajtó pedig odacsípheti a kezét. A hátsó traktusban az ülések lábtere sem az igazi, a kerékdobok belógása miatt kialakuló ferde felületek szinte már balesetveszélyesek. Szerencsére ez a második, dízel-hibrid buszon megváltozott. Így ezen hiba a sorozatpéldányokból valószínűleg kikerül. A nagy befogadóképesség sok utast vonz, de a kapaszkodók száma csekély, a bal oldalon az elhelyezése a vízszintes kapaszkodóknak túl alacsony. Az utastér spotlámpás megvilágítása egy hangulatos kávéházba még elmenne, de egy városi buszba nagyobb fényár illene.
Ilyen az Evopro féle "Legó-busz"
Környezetbarát, újrahasznosítható és a javítási költségek tekintetében lényegesen kedvezőbb a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. „Lego-szerű” elemekből áll és zömében nagy szilárdságú műanyag. Az elmúlt évtizedek műszaki fejlődésének legfontosabb eredményeit foglalja magában az az új magyar fejlesztés, amely hamarosan a belgiumi busz-világkiállításon mutatkozik be.
Új magyar busz készül. A fejlesztés magában hordozza a százéves hazai közúti járműgyártás hagyományait is, de olyan forradalmian új megoldásokat tartalmaz, amelyek alapvetően átírják az autóbuszról alkotott sztereotípiákat. Az októberi belgiumi BusWorld kiállításon az evopro mérnökei ezzel az új jármű-koncepcióval jelentkeznek. A buszcsalád sztenderd, „lego-szerű” elemekből áll össze, és abban is hasonlít valamelyest a klasszikus játékra, hogy főbb részleteiben műanyagból, azaz nagy szilárdságú kompozit anyagokból épül fel.
„A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériáktól, sőt sokkal könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát, újrahasznosítható és javítási költségeik is kedvezőbbek a hagyományos elemekénél. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, és könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is” – mondta Mészáros Csaba, az evopro elnök-vezérigazgatója.Forrás: Evopro
A koncepció érdekes és értékes része, hogy nincs se külső se belső burkolata a váznak, gyakorlatilag maga a vázszerkezet az összes térhatárolás a külvilágtól. Ez a kiegészítő szerelvények felszerelésénél, telepítésénél okozhat fejtörést. Az utastérben az iparágban újabban bevett igényes rögzítési lehetőségének, a sínes kapaszkodórendszernek a hiányán is lemérhető. Ezt nem csak a világítás és a kapaszkodók szenvedik meg, hanem egy belső kijelzőt is nehéz bárhova is elképzelni a kissé hullámos, de jól láthatóan műanyag plafon alatt bárhova is, elrejtett kábelezéssel. Az utastér ötletesen elrejtett fűtése a már kora tavaszias átmeneti időben hatásosnak tűnt. Az ablakok kellő számban nyithatóak. A hűtés remélhetőleg hatásos lesz nyáron.
Valahogy nagyon tájidegen és utólagos hatású az alu burkolat az ajtók mellett...
Utazási komfort
A busz menetteljesítményei illeszkednek az eddig kipróbált elektromos midik csalódást keltő teljesítményébe. A hajtás gyorsítási képessége a hatótávolságra tekintettel igen halovány, ráadásul egy elektromos busztól szokatlanul hangos is. A segédüzemeket hajtó villamosmotor hangja a kelleténél szintén jobban jelen van. A folyamatos és pazarló üzeme nem a XXI. századba és főleg nem egy akkumulátoros buszba való. Ezek a kissé foghíjas megoldások betudhatók az új koncepciónak és a műanyag vázszerkezetre fordított kiemelt figyelemnek. Remélhetőleg a későbbi példányok már valami komolyabb, csendesebb és takarékosabb megoldásokkal készülnek. A 17"-os kerekeken gördülő Rába futóművek képességeit próbára teszi a hatalmas tengelytáv, a busz ugrál, imbolyog az úthibákon. A Rábának ezen az alkatrészen még dolgoznia kellene egy kicsit.
Prototípus jármű, az ezeknél megszokott hiányosságokkal. Kap-e komolyabb lehetőséget a véglegesítéshez?
Mi lesz belőle?
Jelenleg nehéz megmondani, hogy világsiker lesz-e a Modulo. Véleményünk szerint, a járműcsalád mai állapotában, inkább egy jó koncepció, mintsem a buszos közlekedés mérföldköve. Mégis úgy gondoljuk, hogy a BKV-nál eltöltött első időszak első állomása, a Budai vár ideális terepe lehetne az Evopro már sorozatérett, kissé áttervezett, Modulo buszának. Az itt közlekedő járatokon nincs első ajtós felszállási rend, fontos a kisméretű midibuszok lehető legnagyobb befogadóképessége úgy, hogy közben a kocsi össztömege se okozzon gondot a vári pincék födémszerkezetének. Reméljük, hogy még nem teljesen oda Buda. Lesz helye a magyar buszoknak is?
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!