Szétszedtük a ,,Legó” buszt!

2015. március 18. - _zahnrad

ep-2.JPGNincs könnyű helyzetben a hazai Evopro, egy teljesen új konstrukciójú busszal kell bizonyítania, hogy a kompozit technológiában van lehetőség. Megnéztük, hogy életképtelen vagy pedig világszenzáció, a Budai várban próbázó különleges építésű magyar elektromos busz. Vajon tényleg oda Buda vagy marad a hazai busznak is terep?

It's Possible!

A BKV-nál tesztelt elektromos midit próbáltuk ki, a szokásainknak megfelelően főként a busz utasterére koncentráltunk.

m8busz.jpg

Az eredeti formaterv sokkal merészebb volt (fotó: Maform)

A moduláris kompozit szerkezetet alkalmazó Evopro Modulo típuscsalád, első, prototípus tagjáról van szó. A Maform stúdió dizájnerei által rajzolt forma nem követi a mai trendet, az agresszív és élekkel tarkított kocsitest kialakítást. Inkább a gömbölyded, vidám forma volt a cél, ami sikerült is dizájnereknek, de így egy kicsit avíttas a forma, főleg a homlokfal sikerült jellegtelenre. Összességében, mégis jónak tekinthetjük a külső formát, mert a Modulo annyira jellegzetesre sikerült, hogy távolról is könnyen felismerhető.

Az utastér

Szintén a Maform tervezte a belsőtér megjelenését, ami sokkal jobban sikerül, mint a külső. A busz prototípus mivolta több ponton is jól észrevehető volt. A szokatlan ajtó- és tengelyelrendezés a lehető legtágasabb utastér reményében jött létre és ez sikerült is. A befogadóképessége a nyolc méter hosszú busznak kiemelkedő, 68 fő. Ezzel együtt az ülések száma és az ebből padlószintre helyezettek száma szintén figyelemre méltó. A 22 ülés több, mint amennyi a három méterrel hosszabb Ikarus 260-asban van, ráadásul ebből 12 fellépő nélkül érhető el. Mégis tágasnak érződik a busz utastere. Nemzetközi versenyben ezekkel a számokkal egyedülálló. A konkurens próbálkozók befogadóképessége és ülőhely kínálata pedig már-már nevetséges a Modulóéhoz képest. Az eddig túlzsúfolt Ikarus 405-ösök és a sok tesztelt szűkös midibusz után akár le is zárhatnánk a tesztünket, hogy mennél több kompozit Evopro buszt kívánnánk a várba, de azért lenne még pár javítandó apróság a végleges változatig.

ep-4.JPGKivételesen tágas az Evopro busz utastere.

Az utastérben feltűnő a befelé nyíló ajtókat mozgató karok burkolatlansága, ezt könnyen kapaszkodónak nézheti bárki, a nyíló ajtó pedig odacsípheti a kezét. A hátsó traktusban az ülések lábtere sem az igazi, a kerékdobok  belógása miatt kialakuló ferde felületek szinte már balesetveszélyesek. Szerencsére ez a második, dízel-hibrid buszon megváltozott. Így ezen hiba a sorozatpéldányokból valószínűleg kikerül. A nagy befogadóképesség sok utast vonz, de a kapaszkodók száma csekély, a bal oldalon az elhelyezése a vízszintes kapaszkodóknak túl alacsony. Az utastér spotlámpás megvilágítása egy hangulatos kávéházba még elmenne, de egy városi buszba nagyobb fényár illene.

Ilyen az Evopro féle "Legó-busz"

Környezetbarát, újrahasznosítható és a javítási költségek tekintetében lényegesen kedvezőbb a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. „Lego-szerű” elemekből áll és zömében nagy szilárdságú műanyag. Az elmúlt évtizedek műszaki fejlődésének legfontosabb eredményeit foglalja magában az az új magyar fejlesztés, amely hamarosan a belgiumi busz-világkiállításon mutatkozik be.

Új magyar busz készül. A fejlesztés magában hordozza a százéves hazai közúti járműgyártás hagyományait is, de olyan forradalmian új megoldásokat tartalmaz, amelyek alapvetően átírják az autóbuszról alkotott sztereotípiákat. Az októberi belgiumi BusWorld kiállításon az evopro mérnökei ezzel az új jármű-koncepcióval jelentkeznek. A buszcsalád sztenderd, „lego-szerű” elemekből áll össze, és abban is hasonlít valamelyest a klasszikus játékra, hogy főbb részleteiben műanyagból, azaz nagy szilárdságú kompozit anyagokból épül fel.

„A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériáktól, sőt sokkal könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát, újrahasznosítható és javítási költségeik is kedvezőbbek a hagyományos elemekénél. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, és könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is” – mondta Mészáros Csaba, az evopro elnök-vezérigazgatója.

Forrás: Evopro

A koncepció érdekes és értékes része, hogy nincs se külső se belső burkolata a váznak, gyakorlatilag maga a vázszerkezet az összes térhatárolás a külvilágtól. Ez a kiegészítő szerelvények felszerelésénél, telepítésénél okozhat fejtörést. Az utastérben az iparágban újabban bevett igényes rögzítési lehetőségének, a sínes kapaszkodórendszernek a hiányán is lemérhető. Ezt nem csak a világítás és a kapaszkodók szenvedik meg, hanem egy belső kijelzőt is nehéz bárhova is elképzelni a kissé hullámos, de jól láthatóan műanyag plafon alatt bárhova is, elrejtett kábelezéssel. Az utastér ötletesen elrejtett fűtése a már kora tavaszias átmeneti időben hatásosnak tűnt. Az ablakok kellő számban nyithatóak. A hűtés remélhetőleg hatásos lesz nyáron.

ep-3.JPGValahogy nagyon tájidegen és utólagos hatású az alu burkolat az ajtók mellett...

Utazási komfort

A busz menetteljesítményei illeszkednek az eddig kipróbált elektromos midik csalódást keltő teljesítményébe. A hajtás gyorsítási képessége a hatótávolságra tekintettel igen halovány, ráadásul egy elektromos busztól szokatlanul hangos is. A segédüzemeket hajtó villamosmotor hangja a kelleténél szintén jobban jelen van. A folyamatos és pazarló üzeme nem a XXI. századba és főleg nem egy akkumulátoros buszba való. Ezek a kissé foghíjas megoldások betudhatók az új koncepciónak és a műanyag vázszerkezetre fordított kiemelt figyelemnek. Remélhetőleg a későbbi példányok már valami komolyabb, csendesebb és takarékosabb megoldásokkal készülnek. A 17"-os kerekeken gördülő Rába futóművek képességeit próbára teszi a hatalmas tengelytáv, a busz ugrál, imbolyog az úthibákon. A Rábának ezen az alkatrészen még dolgoznia kellene egy kicsit.

ep_1.JPGPrototípus jármű, az ezeknél megszokott hiányosságokkal. Kap-e komolyabb lehetőséget a véglegesítéshez?

Mi lesz belőle?

Jelenleg nehéz megmondani, hogy világsiker lesz-e a Modulo. Véleményünk szerint, a járműcsalád mai állapotában, inkább egy jó koncepció, mintsem a buszos közlekedés mérföldköve. Mégis úgy gondoljuk, hogy a BKV-nál eltöltött első időszak első állomása, a Budai vár ideális terepe lehetne az Evopro már sorozatérett, kissé áttervezett, Modulo buszának. Az itt közlekedő járatokon nincs első ajtós felszállási rend, fontos a kisméretű midibuszok lehető legnagyobb befogadóképessége úgy, hogy közben a kocsi össztömege se okozzon gondot a vári pincék födémszerkezetének. Reméljük, hogy még nem teljesen oda Buda. Lesz helye a magyar buszoknak is?

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr137282063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2015.03.19. 10:06:45

"Az utastér spotlámpás megvilágítása egy hangulatos kávéházba még elmenne, de egy városi buszba nagyobb fényár kellene."

Ez nem olvasóterem. Senkinek sem jó baromi erős belső világítást alkalmazni:
- az utasok nem látnak ki, nem tudják ,hogy merre járunk, illetve a sötétebb utcáról belépve zavaró a fény.
- a járművezető nem lát ki (tükröződés).
Az ajtókhoz kellhet erősebb fény azok nyitott állapotában, de ott is inkább a beszállófény a fontos, tehát, hogy kifelé is világítson.

Pierr Kardán 2015.03.19. 11:20:08

Hiába nagy a belseje, ha a nagy táncterem-szerű részen nem lehet kapaszkodni. Ott tudna állni 8-10 ember, de nem fog ott állni, mert nem tud mibe kapaszkodni. Egy busz pedig rángat, kanyarodik, fékez, stb. ami miatt kapaszkodni kell.

Szóval hiába 68 fő a befogadóképessége, ha 40-nél több ember nem tud leülni, vagy a kapaszkodók közelébe állni...

emitter86 2015.03.19. 14:22:07

Az, hogy kevés a kapaszkodó, könnyen orvosolható gondolom, pl. kereszirányú kapaszkodórudakkal, ill. lelógó kapaszkodókkal. Egyébként ugyanez a probléma a Combino villamosokkal is, főleg a csuklókban. Oda sem ártana több kapaszkodó.

Én is csak drukkolni tudok, hogy kapjon további támogatást a projekt, és ki tudják javítani a kritizált gyermekbetegségeket...

Make Valamit · http://make.blog.hu 2015.03.19. 14:28:07

A busz elviselne egy középső sor kapaszkodót, a blog meg elviselne egy olyan fontot amiben az a és o betű nem két képpontban különbözik.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.03.19. 16:10:48

Ez egy remek jármű! Ma a 15-ös vonalán közlekedett és a nyuggerek nem mertek rá felszállni! Ültünk rajta vagy négyen. Amúgy a 15-ösön élethalálharc megy a banyatankos veteránok közt, a Walking Dead egy Lolka-Bolka matiné ahhoz képest... 8-)

jhoward 2015.03.19. 16:40:50

A spotlámpában pont az a rossz, ami a lényege, nevezetesen: erős a fénye, de csak kis felületen, és mint egy kis fényszóró, csak kicsi területet világít meg, azt viszont direkt módon. Egy közlekedési eszközbe inkább homogénebb, indirekt világítás kellene, ami árnyékmentesen, de teljes "térfogatban" ad fényt.

franciakulcs 2015.03.19. 21:05:09

Szeretnék néhány pontosítást tenni, talán mindenki épülésére.
-Típusbizonyítvány szerint a 8m-es változat max. befogadó képessége 65 fő+ wch. Köztudott hogy többen is felférnek de tengelynyomás korlátok is vannak a világon.
- Ki kell hogy mentsem a Rábát mint futómű gyártót, neki semmi köze futóművek felfüggesztéséhez. Sem a légrugók sem a lengés számításokat nem ő végezte, persze ezek elég szélsőségesek mert a névleges terhelés és az üres állapot között elég nagy a különbség.
- Abban reménykedek hogy mindenki észrevette a belépők környezetének megvilágítását. Illetve annak kialakítását.
- Magam részéről ZBR-el értek egyet különös tekintettel arra, hogy mennyi energiát pazarlunk a "csillározottságra" a hajtásra szánt akku csomagokból.
- Minden további nélkül, úgynevezett közép-oszlopos kapaszkodók használhatók, (ezek meg vannak tervezve, le vannak gyártva, be kellene építeni. Mint minden ez is bonyolultabb a kelleténél. A BKK-BKV kívánalmak 4 fő/nm utassűrűséggel számolnak. Ekkor a 8m -es jármű 45-46 fő befogadó képességgel bír, melyből 22 ülőhely. Marad tehát 23 álló utas, mivel nyolc oszlop van, 3 utas /oszlop elfogadható kapaszkodó sűrűség. Természetesen ha vissza állunk 8 fő/nm- res elrendezésre azonnal be szerelhető a két kapaszkodó oszlop.
- Sok munka még amíg ennél a verziónál nem kell egér hajhászkodást végezni. A követelmények nem konzekvensek, azok inkább csak vélemények mintsem mérésekre , számításokra alapozott feltételek még a legnagyobb felhasználóknál sem, melyet csak opciókkal lehet módosítani.

zsoci 2015.03.19. 21:06:18

A középső 3 személyes hoszpadon próbált már valaki ülni? Oda maximum az ovodások férnek el.

BPO654 2015.03.23. 00:16:40

@franciakulcs:
A kocsi a cikkíró álítása szerint gyenge, bár különösebb magyarázatot nem fűzött hozzá.
A hátsó tánctérbe kell kapaszkodó oszlop.
Az előírás egy dolog, az ÉLET meg a másik....:P Egy Várbuszra annyian szállnak fel ahányan tudnak, és ha felfér 60 ember v. több akkor annyian fognak rá felnyomakodni, hiába 4 fő/nm és csak 46 fős.
A belső világítás kiegészíthető a tetőlemezre szerelt neon fénycsővel hátulról haladva az első ajtó felé, az első ajtó vonaláig bezárólag, onnan az elejéig nem szükséges, mivel a jvezetőt az erős fény zavarja.

BPO654 2015.03.23. 00:19:52

@franciakulcs:
Ja, és a belső térfigyelő kamerázottság ma már alap! Esetleg karcolás ellen védő üvegvédő fólia is bejátszhatna.

franciakulcs 2015.03.26. 18:47:52

@BPO654: Szia! Köszönöm az érdeklődést. Mindenkinek lehet véleménye, én azt szeretem ha adatokon, mérések eredményeire alapul a vélemény. Ez nem mindig van így.

Szerintem először az előírások adta követelményeket kell teljesíteni mert csak az után jön az ÉLET. A TipBiz ugye előfeltétele annak hogy forgalomba állíts egy járművet. A TipBiz előfeltétele pedig hogy valamennyi (27) direktívát teljesítsd és ezt igazold a TÜV méréseivel. Tudom hogy más gyártók ezt nem veszik ilyen szigorúan és megelégszenek összeépítési engedéllyel de ha külhonra akarsz kacsintani jól jön az európai típusbizonyítvány és a TÜV vizsgálatot sem vetik meg az érdeklődők.
Mint korábban írtam is van sűrített kapaszkodó rendszere a járműnek csak most nem azt építették ki. Keine Pánik ez megoldott.
Nézd én a világítás variációi miatt sem izgulok, van három felé megadja a kedves vevő hogy hol hány lux-szal erősebbet kér mint a megkívánt és olyan lesz. Persze azt el mondjuk neki hogy a DC-DC konverteren keresztül ez a meghajtásra tárolt energiát jobban fogyasztja ennyi. Bizonyára utazás alkalmával nem vehető észre de a vezető környezete és az ajtók környezete teljesen leválasztott. Épp a visszacsillogás miatt, sőt még modulált fény is kérhető.
Apropó, mindig mindenki a fogyasztást firtatja, most azt tudom mondani hogy a mintakocsik 0,95kWh/km vígan tudják, SORT II szerint, ezt most a forgalomban is visszamérték , nem maradtunk hazugságban. Lassan elkészül az új mellékhajtás blokk és ez az érték 0,87kWh/km lesz. Nem kell az evopronak szégyenkezni, láthatsz ilyen adatokat másokról is a tenderek adatközlőjében.
Nézd , ez egy teszt kocsi, nem az volt a fontos, hogy x-y cégnek be tudják -e építeni a kamera rendszerét, vagy a tárolókapacitás z MB legyen.
Sokkal fontosabb volt a kocsi menetdinamikájának variálhatósága, illetve annak tesztjei,az új verziójú EBS+ESP alkalmazásának tapasztalatai , szóval a járművesebb kérdések, és kicsit háttérbe szorultak a szépészeti és "forgalom technikai" kérdések.
Van egy magyar találmány, ami feleslegessé teszi a fóliázást, csak még 3-6 hónapot várni kell a széria gyártási eljárás jóváhagyásáig. Térjünk erre vissza majd akkor. Persze az üvegek ára is más.

BPO654 2015.04.06. 22:00:11

@franciakulcs:
Majd írd le azt a magyar találmányt. Várom.

Kopi3.14 2015.04.28. 10:06:26

@BPO654: Ablakmentes, lemezelt busz. :P

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.02. 01:56:39

@franciakulcs:

Grat. Anno kétkedtem a projekt sikerében. Majd alkalmasint utazom vele, addig is: A járművezetői jegyárusítási lehetőséget mint olyant teljesen feladtátok?
süti beállítások módosítása