A közlekedési központ egy újabb, több évtizede megszokott és hagyományos színezést dobott a kukába. Természetesen, ahogy az a BKK-nál lenni szokott, a városlakók megkérdezése nélkül. Ilyen egy magát ügyfélközpontúnak nevező cég?
A hagyományokat jól felrúgjuk, ugye?
A fővárosi közösségi közlekedésben résztvevő járművek színezése hetven éves múltra tekint vissza. Az egységes színezésbe a kilencvenes évek elején csúszott az első pár hiba. Először csak kicsit, a 400-as Ikarusok zölddel hangsúlyozott környezetbarát mivolta vitt egy kis változatosságot az egyenruhába. Aztán jöttek a 7-es, 173-as gyorsjáratokra egyedi színtervet kapott, piros színt is használó buszok. Majd egy újítási hullám a 200-as Ikarusok egy kis részén az ezüst színt hozta vissza. A következő, már komolyabb hatású döntés az első budapesti alacsonypadlós típus, a 412-esek színátmenetes fényezése volt, ami a forráshiánnyal küzdő üzemeltetésnél megbukott. A tarkaságot a használt buszok megjelenése tetézte.
A buszok tarkasága 2010-ig mindennapos volt a fővárosi buszközlekedésben (fotó: Mihályfi Marci)
Az elmúlt évek folyamán többször is megpróbálta a BKV egységesíteni a buszparkot, de ez nem igazán sikerült. Ezért 2010-ben végső döntés született a BKV-nál: minden buszt, a jól megszokott, alul sötétkék, felül pedig szürke színre kell fényezni.
Ezt rúgta fel három éve a BKK. Új megjelenést választottak a buszoknak, amit formatervezők bevonásával találtak ki, igaz ezt grafikusokra szokták bízni, de a formatervező jobban hangzik. Az indoklás már akkor is megmosolyogtató volt, napjainkra pedig még inkább az: Ma Budapest utcáin tucatnyiféle színű és megjelenésű autóbusz nyújt szolgáltatást, ami sem városképi, sem az utasoknak tájékozódási szempontból nem előnyös. Valóban nem előnyös, de akkor sem volt igazán tarka a járműpark, hiszen épp akkoriban kezdett a BKV visszaállni az eredeti kék-szürke színekre. Az egységes járműpark problémáját pedig úgy oldotta meg a BKK, hogy most ott tartunk, hogy két teljesen azonos típusú buszt sem tudnak úgy felmatricázni és színezni, hogy az egységes legyen.
A BKV néhány éve megpróbálta feldobni a régi színezést. Nem is sikerült rosszul! Sajnos az újabban felújított 435-ösök elejéről lemarad a szürke sáv
Persze a tájékozódási szempontokat is alaposan felülírta az élet, sikerült egy olyan színt választani, amiből több Volán társaságnak is van számos kocsija, így az utasok sokszor rámozdulnak egy-egy bilikékre fényezett Volános Volvo Vega típusú buszra.
A 2012-es közlemény kitér arra is, hogy: A cél tehát egyszínű, könnyen újrafényezhető és üzemeltethető, a hagyományokhoz igazodva kék színű, de az eddiginél dinamikusabb, egyedi színárnyalatot magán viselő jármű volt… Az egy dolog, hogy az új szín pont nem igazodik a hagyományokhoz, de az új és használt buszok nagy része, jelenleg is két színből tevődik össze bugyikékből és feketéből. Tehát, amit épp el akartak kerülni, miszerint ne kelljen maszkolni és több színt használni, az pont nem valósult meg. Így se nem olcsóbb nem lett a színezés, hiszen ugyanannyi festék kell a bilikékhez is, mint a korábbi színekhez, se nem gyorsabb nem lett a javítás, ugyanis a legtöbb busznak két színe van most is. Persze az egyediség is jól sikerült, hiszen a régi színezés nem igazán volt összetéveszthető más városokéval. A bilikék busz viszont számos városban fellelhető például Göteborgban vagy Münchenben. Így az új egyedi színnel épp az ellenkezője történt, mint amit el szerettek volna érni.
Az egyik legjobban sikerült budapesti festésminta az Ikarus 180-asokon volt. Vajon ezt miért nem lehet alkalmazni, modernizált formában a modern buszokon? A két szín ellen érvelők általában az új buszok alacsonyan lévő sötét ablaksávját hozzák fel. Pedig egy jó helyre elhelyezett szürke sáv szépen ellensúlyozná a kék színt. A BKK vajon erről miért nem kérdezte meg a szakértő formatervezőket?
De volt ennek a közleménynek már-már szánalmasnak nevezhető része is: A világosabb árnyalatú színezés a hőségben a buszok utasterének felmelegedését is mérsékelheti. Ami így önmagában egyáltalán nem biztos, hogy igaz, de hogy félreértés ne essék, és minél olcsóbb legyen a buszok fényezése a BKK szerint, jó alaposan lekenik az egyébként alapáron fehér tetőt és légkondicionáló berendezést is. Biztos azért, mert a régi buszokon az utasok már megszokták a hőséget és így valószínűleg a bilikék buszokon jóval melegebb van, mint a korábbiakon, amiknek a teteje szürke és fehér volt.
Így jutottunk el napjainkig, amikor is bemutatták Budapest új Skoda-Solaris trolibuszát, ami szintén nem a tradicionális piros-szürke színben pompázik, hanem egységesen piros lett. Természetesen a teteje is!
Ez a mi kutyánk kölyke! Hadd lássa az utas is!
Persze nem kell a fejekbe látni ahhoz, hogy kitaláljuk a fenti közlemény csak egy marketinganyag és megpróbálja megmagyarázni azt, amit mindenki tud: miszerint egyszerűen azért kell átfesteni a buszokat, mert a városnak új polgármestere és közlekedésszervezője van. Jó messziről is látni lehessen, hogy ezt mi hoztuk!
Budapest új trolibusza is egyszínű piros lett. Pont a használóit, a fővárosiakat felejtette el megkérdezni a színezésről a közlekedési központ
Persze az új troliknál, ahogy korábban a buszoknál, sem futotta arra, hogy legalább a városlakókat megkérdezzék arról, hogy milyen színű legyen az új trolibusz. Pedig korábban, a Combinók érkezése előtt a BKV-nál még lehetett szavazni, ahogy Szegeden az Ikarus troliknál, illetve szintén a villamosok esetében Debrecenben. De még egy közleményt sem adtak ki, amiben megmagyarázzák, hogy vajon a troliknál miért kellett száműzni a hagyományos színezést? Ilyen egy magát ügyfélközpontúnak mondó cég?
A logókat és a feliratokat tegyük csak oda, ahová sikerül!
A BKK logója nagyon ötletes, de sajnos rossz. Ugyanis egy közlekedési cég logójának olyannak kellene lennie, hogy távolabbról is felismerhető legyen. Ez azt jelenti, hogy kicsiben is jól láthatónak kéne lennie. A közlekedési központ ezt valószínűleg nem ismerte fel, ezért a logójuk a lehető legkisebb méretben került fel a járművekre, nehogy látható legyen. Persze a Budapest logóra sem lehet panasz! Mert ezt a logót is sikerült úgy megalkotni, hogy a grafikus palántáknak ezt szokták felhozni elrettentő példának. Ugyanis a címer egy macskakaparásnak látszik, a betűk között pedig váltakoznak a kis és nagy betűk, ami nagy hiba. Ez sajnos felkerült a járművekre is, de általában nem oda illő színekben. A buszokon ezek a logók érthetően fehérek, ami nem gond, viszont a piros trolibuszokon és a sárga villamosokon ezek kék vagy lila színűek, ami finoman fogalmazva is elég rondácska. Olyan érzése van az embernek, mintha le akarnának ezek esni a járművekről. Illene a trolikra pirosat tenni a villamosokra pedig feketét, mint az új CAF villamosoknál,
Nem valami esztétikusak a kék logók a piros buszon. A kocsi elejéről és hátuljáról lemaradt a BKK logó
Egyébként jól láthatóan a logók pontos helyét sem sikerült meghatározni. Ugyanis azonos típusú járműveken is nagy az összevisszaság, hol ide, hol oda kerülnek a logók. Ráadásul a logók körvonalait kivágják matricából, ahelyett, hogy nyomtatnák. Így sok járművön észrevehető, hogy hiányosak a logók és a feliratok.
Egy kép többet mond ezer szónál
Az alábbi galériánkban összeszedtük, hogy az elmúlt három évben, milyen jól sikerült az egységes arculat kialakítása. A legtöbb kocsi színezése, hihetetlen ízlésficamra vall, egyszerűen csúnyán néz ki. Az ugyanabból a műhelyből kikerülő azonos típusú buszok, ahogy fentebb említettem, össze-vissza feketítése, pedig a BKK nemtörődömségére utalnak. Az alábbi képeken jól látszik a fentebb említett logók és feliratok rossz elhelyezése is. A légkondicionáló berendezések az új beszerzéseken leginkább bilikék színt kapnak, de néha, főleg használt buszokon, megmarad az alapáras színűk, a fehér. Elv itt sincs, néha így sikerül, néha úgy.
Jó ez így?
Az egyértelmű válasz az, hogy majdnem. Hiszen messzebbről és felületesen nézve, minden rendben, de ha egy kicsit megkaparjuk a felszínt látszik, hogy nem igazán törődnek azzal, hogy a járművek, milyen arculattal jelennek meg az utcákon. Sajnos ez a BKK egész négy éves tevékenységére jellemző.
Erős ízlésficama van a BKK döntéshozóinak! Az új Volvók színezését is sikerült elrontani. A formatervezők, azért takarják feketítéssel az ablaktörlők szárát, mert úgy a homlokfal harmonikusabb és a 7900-ason nagyon jól néz ki a szélvédő alatti feketítés. Ráadásul feketében a logók is jobban kiütköznének. Nehéz rájönni, hogy a jól kinéző formát miért kellett elrontani? (Bal oldalon az eredeti gyári, jobb oldalon pedig az elrontott BKK-s.)
Egyébként egy komoly közlekedési cégnél, tudom hihetetlen, de még a MÁV-nál is, szokás készíteni egy arculati kézikönyvet, ami több oldalon keresztül taglalja, hogy a járműveknek milyen színűeknek kell lenniük és pontosan leírják ebben azt is, hogy hová kell elhelyezni a feliratokat és a logókat. Ilyennel a BKK vagy nem rendelkezik, vagy pont nem érdekli, hogy néznek ki a forgalomban lévő járművek? Ez egy akkora városban, mint Budapest és egy ilyen, magát nagyon komolynak és ügyfélközpontú cégnek gondoló, közlekedésszervező cégnél elfogadhatatlan!
(Címlapfotó: Buga Bence)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!