Zöldebb lett az amszterdami reptér

2015. szeptember 21. - kristoof

1_8.jpg

Megérkezett az utolsó, harmincötödik BYD K9-is a holland fővárosba. Ezzel a schipholi, az első nemzetközi repülőtér, ahol kizárólag elektromos buszok viszik a terminál és a gép között az utasokat.

Európa egyik legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője még 2013-ban döntött úgy, hogy a teljes buszflottáját elektromos járművekre cseréli. A beszerzésen öt gyártó, a Solaris, a SOR, a VDL, az Optare és a kínai BYD indult. A versenyből végül ez utóbbi került ki győztesen, így az öreg Cobus 3000-eseket a BYD K-9 válthatta le.

cimlap_16.jpg

Az új schipholi buszok a garázs előtt (fotó: BYD)

A 2013-ban aláírt szerződés szerint 35 elektromos buszt szállít a BYD ez év elejéig az amszterdami reptérre, amivel a teljes repülőtéri buszflottáját leválthatja Schiphol. Az első kocsi 2014 elején érkezett meg, az utolsó pedig néhány hete. Ezzel újabb lépést tett az amszterdami nemzetközi repülőtér afelé, hogy a világ legzöldebb reptere legyen.  

Az új elektromos buszok alumínium vázszerkezetűek, 12 méter hosszúak és 2,6 méter szélesek. A kocsikban összesen 61 férőhely van, amiből 27 az ülőhely, kettő pedig a mozgássérülteké. Egy feltöltéssel, legalábbis a gyártó BYD szerint, 250 kilométert tudnak megtenni a kocsik, de később ezt szeretnék feltornázni 300 kilométerre. Ez könnyen elképzelhető, ugyanis a reptér sima betonja nem sok kihívást tartogat a napi üzemben.  A buszok, bár városi kialakításúak, de a holland előírások szerint, a száz kilométeres óránkénti sebességet is tartósan tudniuk kell tartani. Ezt a sebességet, a majd 14 tonnás K-9-es mindössze 17,4 másodperc alatt éri el.

2_5.jpg

Munka közben az egyik K-9-es (fotó: BYD)

A BYD buszokkal az üzemeltető egy különleges szerviz és garanciacsomagot is vásárolt. Ez azt jelenti, hogy a kocsikért és a töltő infrastruktúráért, a buszok teljes élettartama alatt, várhatóan tíz évig, a gyártó BYD felel. Ebben a csomagban egyébként, az akkupakkok egyszeri cseréje is benne van.

Érdekesség még, hogy a beszerzéshez az üzemeltető semmilyen EU-s és állami támogatást sem használt fel, viszont Hollandiában a bankok nyomott kamatokkal adnak a zöld beszerzésekre hitelt.  Ilyen hitelből vásárolta Schiphol is az új e-buszokat.

(Címlapfotó: BYD)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr557806030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

premium salmon 2015.09.22. 01:38:07

A BYD második EU sikere: a Fríz szigeteken 2 éve szolgál 6 db K9 (a cég Hollandia legjobb busz szolgáltatója volt tavaly) most Amsterdam repülőtere rendelt és kapott tekintélyes, 35 tagú flottát (állítólag napenergia tölti őket) A tenderben gyakorlatilag legyőzték Európa minden akkori e-busz gyártóját és a holland KDB sem lépett közbe.

Áttörésnek tekinthető:
1/a szerviz- és garancia-csomag: a töltési infra és a buszok élettartamára leveszi a terhet és a kockázatot az első bátor üzemeltetők válláról
2/az akkuk cseréje: a 2-3 éve még erős, az akkuk élettartamára vonatkozó félelmet kezeli, ma 4000 ciklust (94% RÁ egyszeri töltés mellett 11,6 évet(!) garantálnak
3/a finanszírozás: EU/kormánytámogatás nélkül banki hitelből. Ez minősíti a holland bankrendszert, de a projekt életképességét, gazdasági fenntarthatóságát is

Ui: a reptér június 19-án jelentette a hírt: ellenőrizni kéne 1/a vezérigazgató vélekedését a saját napenergiás töltésről, és 2/ a kisebb akkupakkok melletti 250 km hatótávot.
A sajtóanyagban nincsenek műszaki, garanciális és finanszírozási infók – honnan vetted ezeket?

kristoof 2015.09.22. 09:13:34

@premium salmon:

A hatótávval, ahogy az várható volt valóban gond van/lesz. Sajnos a számításokkal ellentétben nem nagyon hozzák a számokat, ami azért nem jó, mert így néha előfordul, hogy a töltőn van a busz és nincs ami kivigye az utasokat a géphez. Ilyenkor egy félretett Cobus beáll helyette. (Ezt sajnos a cikk megírása után olvastam.)

Műszaki infók a BYD honlapján vannak, a többit főleg a holland sajtóból vettem. Finanszírozás szinte sehol sincs említve, például hogy mennyibe került ez az egész buli, de mivel magáncégről van szó, nem hiszem hogy bárhol is meg lehetne találni ilyesmit.

premium salmon 2015.09.22. 16:25:58

@kristoof:
Az a jó szakcikk / poszt, amelyik nem könnyen hozzáférhető, ezen túlmenően érdekes információkat tesz közzé, a szerző meg követ, kommentál, aktualizál. Itt most mindkettő igaz :-)

Az e-buszok elterjesztése mellett kardoskodóknak jó hír, hogy ha nem is kaptak végre számszerű érvet, a dolog működik:

-az üzemeltető cég pontosan tervezheti költségeit és gyakorlatilag nincs kockázata - kivéve a reptéren nyilván nem sűrűn előforduló baleseteket.

-a bankok is rendben lévőnek találták a beszerzés finanszírozhatóságát, azaz a kínaiak nem számítottak fel durva hasznot a komplex lízing díjban.

Azért kár, hogy nem kapunk most - tán először Európában – őszinte, valódi adatot arról, mennyi lehet egy e-busz élettartamköltsége.
Igaz, ehhez jó lenne tudni az egyenrangú d-buszok TCO számait is.