Mi akarunk olimpiát rendezni?

2016. október 19. - Hirtelen Miki

man_pot.jpgEgy rosszabb banánköztársaság megirigyelné azt a cirkuszt, ami az ország messze legforgalmasabb vasútvonala, a 3-as metró felújítása körül kialakult. Így szeretnénk mi olimpiát rendezni?

Hogyan akarhat egy olyan ország, egy olyan főváros olimpiát rendezni, ami képtelen az ország legforgalmasabb tömegközlekedési eszközének a normális felújítására? A busztender tűnik a főszereplőnek, de valóban így van?

Szappanoperánk első évadjában úgy tűnt, hogy a BKV vehet 150 komplett és 150 PKD-konstrukcióban készülő csuklós buszt. A 300 darab új busz bőven indokolt, az elmúlt években Budapestre érkezett új buszok többségét ugyanis a BKK újonnan belépő alvállalkozói hozták, a BKV 2006 óta nem szerzett be új csuklós buszt. Egy busz élettartama pedig 8-12 év. A BKV által vásárolt sok alacsonypadlós, világoskék busz többsége használt, ez sokszor meg is látszik a műszaki állapotukon.

Magyar busz miatt van a cirkusz?

kdsc_0182.jpgMABI M168d, az egytlen Euro VI-os hazai csuklós busz (fotó: Buga Bence)

Na ne vicceljünk. A kezdeti szembeállításról, a külföldit vagy magyart vegyünkről gyorsan lehullt a lepel, jelenleg már egyértelmű, hogy több érdekcsoport érdekelt a piachoz jutásban,a magyar gyártó kirohanása csak kényelmes fedősztori volt. Egymással nehezen összeegyeztethető érdekekről, szereplők hadáról van szó. A magyar buszokkal takarózás is mintha a háttérbe szorulna. Pár dolgot azért érdemes tisztázni. Az egyetlen magyar gyártó, a MABI, aminek alkalmas és egyébként igen jó városi csuklós busza van, jó eséllyel nem képes rövid határidőre ilyen mennyiségű autóbusz legyártására. Ha azt számoljuk, hogy az eredeti beszerzési szándéktól mennyi buszt tudott volna legyártani a tényleges buszok valódi megérkezéséig, az már lehet 50, 100-as nagyságrend is, de nem 150 busz és nem öt hónapra. Ezt onnan is tudni lehet, hogy a BKV-val kötött, de már felmondott szállítási szerződésekben milyen dátumok szerepeltek, illetve az eddigi szerződéseit hogyan teljesítette a hazai gyártó.

Az is egy érdekes kérdés lehet, hogy egy tavaly ősszel kiírt, de idén februárban lezárt tender miért 5-6 hónapos szállítási időt várt el a komplett buszokat szállító Solaristól, az idén augusztusban kiírt miért ismét csak öt hónapot vár el, miközben nem csak a buszos pótlásra kiírt tenderek csúsztak, hanem az alagút és az állomások kivitelezésére kiírtak is. Ne feledjük, most okoztak meglepetést a kivitelezésre beadott ajánlatok, eddig mindent elnyomott a buszok által keltett zaj és úgy tűnik, továbbra is ez a cél.

Aztán vehetjük azt az érdekességet is, hogy a korunkbeli közlekedési döntéshozóknak egy helyben felragasztott matrica is bírhat jelentős hozzáadott értékkel, miközben a busz teljesen máshol készült. Teljesen jogosan merülhet fel ebben az esetben is egy ilyen gondolat, de ezúttal más gyártóval, mivel a Volvo által szállított hibrid hajtás túl drága és nem is volt megengedett a nagy megbízhatóságot és kiforrottságot igénylő metrópótlásra.

Kerítésként használt buszokkal pótoljunk metrót!

dsc_0753.jpgA jó öreg Ikarus. Már nincs sok belőle, felesleges pedig kevés. Gatyába rázásuk nem két nap (fotó: Buga Bence)

Ugyan tetszetős az ötlet, hogy minden koncon marakodó essen arcra, de jelenleg a BKV-nak tudomásunk szerint nincs annyi felesleges és leállított járműve, amivel ez gond nélkül megoldható lenne. Az egyetlen publikus és hozzáférhető forgalmi terv a FŐMTERV terve, ez tartalékok nélkül az első ütemre 190, a másodikra 107, a harmadikra pedig 86 járművel számol. A tartalék járművek számát a járművek műszaki jellemzőik, illetve az életkoruk, futásteljesítményük is befolyásolja. Magyarul leállított buszból több kell, mint újból. Információink szerint a BKV jelenleg 50-60 leállított busszal rendelkezik, ehhez opciók lehívásával viszonylag hamar hozzájuthat további 15-30 buszhoz, török gyártótól. Ezek szóló buszok, tehát átcsoportosításokkal és a pótlás átszervezésével, talán egy ütemet tudnának átvészelni. Új busz így is kell, a felújítást be kell fejezni. A metró kiesése nem csak a metrópótlók beállását, hanem egy sor, kvázi párhuzamos buszvonalon lévő sűrítést is hoz magával. Ez óriási légszennyezés növekedés, ha régi, vagy csak használt járművekkel kerül erre sor, akkor hatványozottan nő a károsanyag terhelése Budapestnek.

Legyen új busz, de ki vegye meg?

kbkv_su8.jpgEbben a formában már nem látjuk, pedig igen jó áron adták volna. Nem kellett

Ha újra a BKV szeretne új csuklós buszokat beszerezni, akkor új közbeszerzési eljárást kell kiírni és egy esetleges sikeres lezárást követően ketyeg újra a szállítási határidő. Ez összesen közel újabb egy év lehet. Ha a BKK ír ki új szolgáltatás beszerzést az is újabb egy év, mire megérkeznek az új buszok.

Csak az alagútra jut pénz?

p1150998.JPGMagyar csuklós, de van hazai csuklós beszerzés? Éppen lenne mit lecserélni, de úgy tűnik vannak fontosabb dolgok...

Ugyan buszos portál vagyunk, de megdöbbentett minket a közlekedési szakma tétlensége és lapítása az ügyben. Budapest legfontosabb, legnagyobb forgalmú közlekedési ütőeréről, az ország legforgalmasabb vasútvonaláról van szó, ami önmagában annyi utast szállít, mint a teljes MÁV. Ezen felül a főváros legnagyobb katasztrófavédelmi óvóhelye. Ehhez képest komolyabb visszhang nélkül maradt az az elképzelés, hogy a beérkezett, elvileg drága ajánlatok miatt az állomásokhoz nem nyúlnának hozzá. Ezt mind gépészetileg, mind villamosan nehéz elképzelni mégis hogyan gondolják, mivel az esztétikai felújítások mögött is komoly műszaki tartalom szokott meghúzódni. Csak a leglátványosabbat említsük: a világítás. Az akadálymentesítés kényelmes és egyszerűen elhagyható, nagy költséggel járó beruházás, a 2-es metrón is elhagyták. De régi adósság és a támogatási pénzeket is veszélyeztetné, ha nem valósulna meg. A világításon keresztül jól érthető, hogy az elbagatellizálni próbált esztétikai felújítás mögött is jelentés műszaki tartalom, üzemeltetési költségek megtakarítása áll, ezt eldobni magunktól felelőtlenség, korábbi, pazarló állapotok bebetonozása újabb évtizedekre.

Ha valóban irreálisan magasak az árak, akkor lehet megérné újrapályáztatni az egész kivitelezést. Az viszont nem elfogadható, hogy a legnagyobb jelentőségű közlekedési folyosón felemás munkát végezzenek. Forrás éppen lenne, egyéb, álom kategóriás projekteknek csak a terveztetésére elment hatvan csuklós autóbusz ára. Hatvan darab csuklós autóbusz ára, csak tervezésre és csodálkozunk, hogy miért nem tudunk felzárkózni már a régiós országokhoz sem? Illetve a Városliget környékén lakóknak, a Városligetet aktívan használóknak is lenne egy javaslatuk a közlekedést furamód sújtó forráshiány felszámolására…

iaa-2016-nowy-solaris-urbino-12-hybrid-6.jpgAhol rendszerszinten gondolkodás nem merül ki a koncon marakodásban, ott fejlődik a járműgyártás és a városok is új, tisztább eszközöket kapnak (fotó: Solaris)

Segítünk, mivel úgy tűnik nem megy a logikai megfejtés magasabb szinteken. Azért mert Csehországban versenykörülmények közt is tudnak venni hazai gyártású, erősen kétes tulajdonosi hátterű SOR buszt, illetve Iveco buszokat. Lengyelország és a Solaris példáját már jobb nem is említeni. Itthon pedig a felmatricázott lengyel buszról szemrebbenés nélkül elhitetik politikusaink, hogy az magyar, a valódi hozzáadott mérnöki tervezést és helyi alkatrészek garmadáját tartalmazó buszról, hogy az nem eléggé az. Megdöbbentő, de így nem is jutunk egyről a kettőre. Viszont sikeresen eltereljük a figyelmet arról, hogy a buszos tendereken már februárban volt megkötött, de hatályba nem lépett, majd felmondott szerződés, de a metróalagút és az állomások kivitelezésére csak most érkeztek be az első ajánlatok és bizony kellemetlen meglepetést okoztak. Biztos a buszok beszerzése a csúszás oka? Mennyire?

Nem megy 300, de még 150 busz beszerzése sem, pedig az évtized végéig inkább 600 lesz csereérett Budapesten. Nem megy a legforgalmasabb metróvonal felújítása, nincs is komoly visszhangja, pedig korábban közlekedési szakértők hada nyilatkozott gyászosan több híradónak 1-1 lerobbant busz láttán. Így hogyan is fogunk sikeres olimpiát rendezni?

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3711823187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ballib cenzúrázók réme 18 2016.10.20. 15:31:42

Már csak 3 nap !

Emlékezzünk együtt hogyan verette meg Gyurcsány Ferenc kerek 10 éve a magyar honfitársait, csak mert mást merészeltek gondolni a világról.
Mert kifütyülték.
Íme:
www.google.hu/search?q=rend%C5%91ri+t%C3%BAlkap%C3%A1s+2006&espv=2&biw=2133&bih=1100&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiEoPep_ebPAhXIvRQKHQi4DfoQ_AUIBigB&dpr=0.9

---------
Most azok mennek majd fütyülni, akik 10 éve a rommávert tüntetők képein örömködtek.
Ennyit tudnak meg a nevüket.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.10.20. 16:00:03

forditva ulsz a lovon
ha megkapnank az olimpiat, olyan 3-as metronk lenne mint sose

hdnctrl 2016.10.20. 16:37:21

Meg az egyenlőbbeknek annyi pénze, mint sose.

TommyGun77 2016.10.20. 17:25:36

Én csak azt nem értem, kövezzetek meg, miért kell 5 hónapon belül 150 busz? Mármint folyamatosan is lehetne őket cserélni nem? Mondjuk megköthettek volna a MABIval már 5 éve vmi szerződést hogy havonta szállítson le mittoménhasraütök 5-8 buszt, és szép apránként ki lehetne fizetni, folyamatos lenne a csere, nem lenne egyszerre nagy anyagi vonzata, lehet meg sem kéne annyira hitelezni mint venni egyszerre 150 buszt. Magyar buszunk lenne magyar melóssal, ismerik, szereleik, karbantartják akik építették, szép lassan le lehetne cserélni az összes buszt, a MABInak évekre lenne megrendelése, melósok dolgoznának, mindeki jól járt volna, miért nem lehet most vagy 5 évvel ezelött ezt megkötni? A buszokat mindig cserélni kell KB ezzel meg is lehetne oldani, ez miért nem jó?

na__most__akkor 2016.10.20. 17:45:39

@hagyma:
Na ideifgyelj HAGYMA!!!

Te állítólag magyar vagy. Az vagy, vaze, vagy mialófasz vagy-e?
Mi ketten (emléxel - direkt van az ix, magyarok értik) - találkoztunk valahol máshol. Magyar nyelv, ésatöbbi. Katona, radar kulcsszó, keresd seggfej...

P

Netuddki. 2016.10.20. 18:29:00

@hagyma: "forditva ulsz a lovon
ha megkapnank az olimpiat, olyan 3-as metronk lenne mint sose"

Kiknek? Nektek? Ott a zusába?
Faszt ugatsz bele a magyarok dolgába állandóan!

Netuddki. 2016.10.20. 18:30:17

@na__most__akkor: Lófaszt magyar! Már régen megkapta az USA zöldkártyát.

Netuddki. 2016.10.20. 18:31:16

@TommyGun77: Azér bammeg, mert ahhoz gondolkodni kéne. Csak nincs mivel.

2016.10.20. 18:42:08

Hát mondjuk azt én sem értem, hogy mi a fasznak nekünk olimpia...

Netuddki. 2016.10.20. 18:56:32

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Nem nekünk kell hanem az orbánnak. Így akar belekerülni a történelemkönyvekbe. De máshogy fog...

Gyorgy Nagy 2016.10.20. 19:43:21

Itt olimpia? Szar utak lepusztult öreg házak stb,stb.Azért akarnak rendezni mert az eu-s pénzek 20-tol már nemjönnek igy már nemlehet lopni abból.Na de olimpiai épitkezésekből igen.Beszèlik kicsi Viktor màr döntőtt Borkairól helyette a plágiumos Pali követi a MOB élén.Itt olimpiàt? LÓ FASZT! NÉPSZAVÁST ebben a kérdésben!

Buchhalter 2016.10.20. 20:53:06

Nekem nem kell Olimpia! Drága és belerokkanna az ország.Görögország nem elég intő példa? Remélem nem nyerjük meg.

Kánikula 2016.10.20. 21:19:16

@TommyGun77: Nem 150 buszt kell cserélni, hanem kell még 150 busz a rendszerbe extrán. Ha leáll a metró, akkor másnaptól 150 busz szükséges a már meglévőkön felül.
Az 5 hónapra azért volt szükség mert akkor tervezték, hogy indul a pótlás

lobaszopiatej 2016.10.20. 22:26:20

Majd a Garancsival öntetnek az M3 alagútjaiba sódert, azt kész is a salakos futópálya.
Lesz is itt egészség dögivel, a sok dagadt magyar önti a pofájába a sört a TV előtt!

anyadmajma 2016.10.20. 22:28:41

@Gyorgy Nagy: na, azt is elintézték, hogy te arról nem fogsz népszavazni.
Nem lehet ilyen kérdést beadni, van rá törvény.

lobaszopiatej 2016.10.20. 22:29:03

@hagyma: "ha megkapnank az olimpiat, olyan 3-as metronk lenne mint sose"

Mint a görögök? (segítek: ál-lam-csőd)

Weißkopf 2016.10.20. 22:35:24

@Gyorgy Nagy: Így van. Nem az olimpia a fontos Orbánéknak, hanem a rendezéssel, építkezésekkel járó haszon. Amit persze ők és csókosaik fölöznének le. Hogy az ország belerokkan, hogy az új létesítményeket pár év múlva felveri majd a gaz (lásd Görögország), arra magasról tesznek.

átlátó 2016.10.20. 22:51:26

Türkmenisztán logika.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.10.20. 23:11:56

@hagyma: Miért is? Akkor nem akarná mindenki magának lenyúlni a pénzt + a soha meg nem térülő beruházások egyéb elemeit?

@TommyGun77: A 150 busz nem a régiek lecserélésére kell, hanem a metró azonnali pótlására a felújítás ideje alatt. Persze a felújítás szükségessége már 10 éve közismert volt és lehetett volna rendelni pár buszt... Az pedig, hogy nincs normális karbantartás és csak felújításkor vagy tömeges cserénél javul a meredeken zuhanó minőség, tipikus magyar állami vállalati hozzáállás, ugyanilyen a MÁV is, ami szintén hagy mindent hagy lerohadni, mert majd százévente egyszer kuncsorog felújításra pénzt...

@Gyorgy Nagy: A vidékiek megszavaznák, hogy legyen Budapesten olimpia. Főleg azok, akik egyetlenegyszer sem tennék be a lábukat a városba a következő 10 évben...

2016.10.21. 13:46:50

Pár éve két magyar egyetem is részt vett a metró állapotának felmérésében, ismertem az egyik kötöttpályás doktor úr véleményét - ő már akkor is úgy jellemezte, hogy ezen a vasútszakaszon gyakorlatilag minden elképzelhető szakmai hiba megtalálható. Tökéletes szemléltetése annak, hogyan ne üzemeltessünk vasutat. Szerintem ezek a mutyi-körök tényleg nem értik, hogy a közlekedés nem játék (Audi Q7-esből mondjuk tényleg nehezen megfogható dolog), addig vonják-húzzák majd a dolgot, míg egyszer emberek fognak meghalni metrótűzben. Már akkor (2012 környékén) le kellett volna állítani ezt az egészet, akkor ha jól tudom még talán lett volna annyi pót-busz, hogy mellette folyhasson a felújítás (más kérdés, hogy azok akkor sem feltétlen voltak tartós üzemre alkalmas állapotban, tehát mindenképp kellett volna mellé még több jármű).
Más.: Az új vidéki közlekedési központok beszerzéseiről nem akartok írni? Már megint nyugati használt turistabuszokat hoznak be helyközi üzemre (had lássa a paraszt milyen az a bőrülés) . King Long effektus - célra tökéletesen alkalmatlan gépek...

BPO654 2016.11.07. 22:56:26

1.A MAn-086 az ötajtós volt!:S
2.A jó öreg Ikarusból még van annyi amennyivel kiadható a metrópótlás, mivel kisebb szakaszokra bontanák, és úgy újítanák fel, tehát több kisebb szakaszt újítanának fel nem 2-3 nagyobbat, így feleannyi busz is elég lenne a pótlásra (70-80) ennyi IK 280 meg még van, lényeg össze lehet kaparni.Metró-Hév pótlásra nincsen jobb a világon!!! Egyébként is a legjobb busz. A Váci úton meg a többi forgalmas úton meg elég nagy a légszennyezés ez már nem számít!
3. Állítólag év végén beindul a komáromi BYD gyár ami akár évi 1000 buszt is képes legyártani, jórészt elektromos buszt. Úgyhogy.... . Lehet itt még akármi is. Akármég BYDdel is pótólhatják öcsém!!! Az is "magyar" lösssz!!!:DDD
süti beállítások módosítása