Idén volt 5 éves a Busexpo. Lássuk mi történt.
A XXIII. Országos Személyszállítási Konferencia évről évre veszít a komolyan vehetőségéből. Minden évben meghallgatjuk, milyen öreg az autóbuszállomány, meghallgatjuk milyen tervek vannak. Aztán nem történik semmi, vagy éppen a használt buszok ömlenek be az országba, miközben a magyar buszgyártás felvirágoztatásának kilencvenhétezer-hatszázhuszonhetedik változatát hallgatjuk, emelkedett hangulatban. Most épp a BKV használt hibridjei színesítették a képet az M1-es autópályán, ha valaki a konferencián elhangzott egy-két erősebb mondat után a külvilág felé fordította a tekintetét...
Az autóbuszközlekedés biztonságáért még van mit tenni...
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkárától mindenről hallhattunk a vasúttól a repülőterekig, csak éppen autóbuszos fejlesztésekről és fejlesztési szándékokról nem tudott beszámolni - egy ilyen konferencián. Szomorú, de valós a kép, és ezzel a V4 országok közt sereghajtók is vagyunk. Az Ikarus hazájában, szégyen. Pozitívum, hogy egy új szekcióval bővült a konferencia, a Magyar Buszgyártáséval.
A korábbi évekhez képest még kevesebb kiállított járművet láthattunk. Hol van már Tököl...
A Kravtex előadása színvonalas volt, és egy multicég value selling előadásaként is megállná a helyét, az Evopro autóbusz bemutatója inkább szubjektívre és egyetlen látószögűre sikeredett, de a városi közlekedés átalakítására tett színvonalas javaslat felüdülésként hatott. Itt megláttuk, hogy a konkurens termékek kvalitásait is elismerik, ritka ez itthon, és ebben a közegben is. De lássuk a kiállított járműveket!
Általánosan a városi buszok terén a Kravtex és az MAN hozott egy-egy színvonalas és jó buszt, míg az Iveco és a Mercedes azon versenyeztek, hogy melyikük tud vállalhatatlanabb formatervű és igénytelenebb kidolgozású buszt rásózni erre a piacra. Illetve láthattuk még az Evopro Modulo 9,5 méteres, gázos változatát is. A távolsági kategóriában általánosságban a külföldi gyártók igen magas színvonalú termékekkel jelentek meg. Trend a fehér fényezés, a dísztárcsa, több jellegzetes és egyedi külső formai elem, az igényes kárpitozás, a részben vagy egészében fa padlózás és az USB-töltő csatlakozók. Szubjektív kiemelés következik a teljesség igénye nélkül, a képgalériával pótoltuk a hiányokat.
Credo
Jól sikerült az Econell 13. Kvalitásait élesben is összemérhetné a VDL Citea LLE-127-.tel.
A 10 és 12,7, de 13 méteresnek mondott termékkínálat volt porondon. Mindkettőnek van létjogosultsága létező újautóbusz-piac esetén. A 13 méteresekben megjelent több alacsony padlószintre helyezett ülés, a letakart ajtómozgatók, az átgondolt léghengerbúrák és az LE-rész aránya mind-mind jó irányba mutat. Így tovább.
Iveco
Felfelé lóg ki az Iveco kínálatából az Evadys. Kellemes E95 utód lehetne.
A hazai piacon az ikarusos előzmények és az erős német befolyás miatt csak a hajtásláncok terén elterjedt gyártó két busszal jelentkezett. Az Evadys kellemes meglepetés volt, az Iveco buszokhoz képest (elsősorban a Crossway vonalra gondolunk viszonyításként) magas minőségben összerakott utastér egy jó E95-utód típust mutathat.
Nagy volt az igyekezet, de inkább ijesztő a végeredmény. (Fotó: Buga Bence)
Az Urbanway hibrid változata még mindig az egykori Agora típuson alapul, annak minden előnyével és hátrányával. Az Irisbus-utód cég még mindig nem jutott el a látható csavaroktól mentes utastérig, egy dugókulccsal az egészt buszt szét lehetne szedni. Ennek ellenére öncélú formai játékokból nincs hiány, ilyenek a függőleges kapaszkodók undorítóan nagy és funkció nélküli felső bekötései, az ajtólapok rögzítési vagy az ajtók felett elhelyezett, többféleképpen is ívelt esőcsatornák. Ezek láttán nehéz az olcsó fenntarthatóságban és pótalkatrészekben hinni, talán nem is véletlen az egyéb gyártók térnyerése Itáliában...
MAN-Neoplan
Értő kezek közt a Neoplan Tourliner
A jól ismert és kedvelt MAN Lion's City mellett a Red Dot formai díjas Neoplan Tourlinert láthattuk. Kívülről valóban meggyőző, de azért a színvonalas belső térben már tetten érhető a gyártás helye, és az is, hogy ez a Neoplan kínálat belépő modellje, nem több. Mindenesetre egy igen jó és erős Mercedes Tourismo-konkurens, már ha nem követelmény a csillag....
Keszthelyi Vivien a Tourliner volánja mögött
Mercedes-Evobus
Setra TopClass S516 HDH
Az új Conectót és egy Setra S516HDH láthattunk. Kezdjük az egyszerűbb esettel. Ritka látvány itthon a Setra S500 Topclass, igen magas színvonalat képvisel. Talán egy apróság, hogy a magasabb utasokat bosszanthatja a Setrák alapkivitelű üléseinek háttámlája, ugyanis az elég rövid, még a TopClassban is. Ettől függetlenül jó lenne egyre több ilyen kategóriájú buszt látni az utakon, ha a megrendelő utaztatók is belátnák, hogy a kényelmet és biztonságot meg kell fizetni.
Nem éppen kellemes a megjelenése a C2-es Conectónak (Fotó: Buga Bence)
Az új Mercedes Conecto formaterve nem sikerült, a C2 Citaro vázszerkezetének adaptálása miatt megújított megjelenés formatervezőre pénzt sajnáló, kezdő balkáni buszcsinálda fércművének tűnik. Nemcsak a homlokfal, hanem a hátfal is. A belső kialakítás is egyszerűsödött, a török gyárnak kiadott jelszót a költségcsökkentéssel tudnánk összefoglalni. Eltűnt az álmennyezet, ezért nőtt a belmagasság, eltűnt az osztás a légcsatorna burkolatáról, bár ez nem baj, és eltűnt az oldalfalon végigfutatott radiátor-burkolat is. Így szabadon láthatóak az igénytelen lemezekből hajlítgatott ventilátoros befúvók, az odavezetett fűtéscsövek nincsenek elburkolva. A második ajtó mögött a vízszintes kapaszkodók túl alacsonyan futnak. Láthatóvá vált a padlózás is, ritka igénytelen göröngyös, göcsörtös. Értjük ám, hogy ide olcsó busz kell, még ha csillag is van az elején, de azért csak meg kellene nézni nagy ritkán a mannheimi központban, hogy mire kerül fel, nem? Formai hibák ide, esztétikai kifogások oda, várhatóan az újdonság is hozni fogja az előd megbízhatóságát.
VDL
VDL Futura FDD2 (Fotó: Buga Bence)
A Nyugat-Európában olcsó gyártónak számító VDL a kiállított buszainak igen magas kidolgozási minőségével, kiváló anyaghasználatával hívta fel magára a figyelmet.