Viszlát Travego! Helló Tourismo!

2017. június 21. - kristoof

cimlap_28.jpg

Látványos showműsor keretében mutatták be Brüsszelben a Mercedes Tourismo, legújabb harmadik generációját. Ezzel eltűnik Európából a Travego típus, helyét az új Tourismo RHD veszi át.

Nem vitás, hogy a Törökországban gyártott Mercedes-Benz Tourismo a stuttgarti márka egyik legsikeresebb autóbuszcsaládja, amelyből az elmúlt húsz évben összesen 26 000 darabot gyártottak. A típus olyannyira sikeres, hogy az elődből még tavaly is 2100 darab készült. A siker ellenére a vállalat úgy döntött, hogy itt az ideje teljesen megújítani a típust és az új borulásvédelmi (R66.02) előírások miatt egyébként is át kellett volna tervezni a buszt. Biztosra mentek, ezért a Tourismo legtöbb újítása a csillagos márka más típusaiból érkezett.  

Kezdjük azzal, ami erősen megosztja a szakmát, ugyanis az új Tourismo RHD a Mercedes Actros fényszóróit örökölte, amely sokaknak tetszik, másoknak nem. Nem szeretnénk igazságot szolgáltatni, de az bizonyos, hogy a török és EU-n kívüli piacokra szánt Travegón sokkal idegenebbül hatnak a Mercedes teherautójának a lámpatestei, ez valószínűleg a jóval magasabb homlokfal miatt van. A Tourismo homlokfala azonban egységesebbnek hat, elsőre fel sem tűnik, hogy honnan származnak a lámpák. Egyébként a busz hátfalán lévő lámpatestek is ismerősek lehetnek, hiszen azok a Citaro új hátsó lámpái.

2_19.jpg

Jól áll ez a szín az új Tourismo RHD-nak

A Tourismo RHD oldalán először az első ajtóktól induló megtört övvonal tűnik fel, amely az O404-es típust idézi fel. Másodszor pedig a visszapillantótükör felfogatásánál lévő cseppalakú műanyagelem, amely, ha minden igaz sokat segít az egyébként egyedülálló 0,33-as alaktényezőnél, de segítenek még ezen az értéken az optimalizált tükrök, amelyek szintén az 500-as Setráról származnak, és a döntött homlokfal. De van még egy trükk a Tourismo tarsolyában, 95 km/órás sebesség felett 20 milliméterrel leülteti a karosszériát és csak 70 alá lassítás esetén szintezi vissza.

Légellenállás

A légellenállási erőt a következő szorzat szerint kapjuk: 0,5*ρ*cw*A*v2. Tehát számít a levegő sűrűsége, az alaktényező, a jármű homlokfelülete és a haladási sebessége.

A járműgyártók által hangoztatott alaktényező fontos, de álljon itt pár példa a busziparból, hogy azért prémium buszoknál már korábban is elértek a gyártók látszólag szabályos téglatest formával is igen jó alaktényezőket. A hír az, hogy a figyelemreméltó alaktényező megérkezett a megfizethető kategóriába is.

Típus

Mercedes Tourismo

Neoplan Cityliner

Neoplan Starliner 2

Neoplan Skyliner

Setra S500 ComfortClass

cw

0,33

0,35

0,36

0,41

0,33

Évjárat

2017

2013

2005

2012

2012

Az új autóbusz nagyot lépett előre a biztonság terén is. Ahogy fentebb említettük az új Tourismo már megfelel az R66.02 borulási előírásnak a megerősített kereteknek köszönhetően, ez a megoldás egyébként kísértetiesen hasonlít 500-as sorozatú Setrákéhoz. De egy másik újdonságot is tartalmaz a biztonság terén az új Tourismo. Több gyürődési zónából áll a homlokfal és a busz első részének vázszerkezete. Az alábbi fotón látható piros rész főként a személygépkocsik ellen, az alacsony sebességű, kisebb ütközéseknél védi a busz utasait. A sárga vázelemek a gyűrődési zónák, ezek deformálódnak egy ütközésnél. A nagyobb baleseteknél a zöld terület hátrasiklik, így csillapítva az ütközés erejét és megvédve a busz vezetőjét.

3_14.jpg

Piros, sárga és zöld színnel jelölték a védelmi zónákat a Tourismo mellső vázszerkezetének egy darabján

Modellváltozatok:

Változat

RHD

RHD M2

RHD M

RHD L

Hossz

12,3 m

13,1 m

13,1

13,94 m

Tengelyek száma

2

2

3

3

Max. csomagtér

9,9m3

12,1m3

9,9m3

12,1m3

 

1_19.jpg

Első körben négy változat rendelhető a Tourismo RHD-ből, bal- és jobbkormányos változatban egyaránt 

Újdonságok a belső térben is akadnak szép számmal, számos variálási lehetősége van a megrendelőnek. A többféle választható üléstípus és üléstáv napjainkban már alap egy új turistabusznál. Az új Tourismónál a Mercedes gyakorlatilag végtelen lehetőséget biztosít a megrendelőnek a belső tér kialakítását illetően. Kétféle műszerfallal, egy egyszerűbb kivitelű és egy drágább az 500-as Setrákból ismerős egységgel rendelhető a Tourismo RHD. De a légcsatornát magába foglaló csomagtartóból is többfélét választhatnak a leendő tulajdonosok. Persze napjainkban már természetes egy turistabusznál, hogy USB portokat is lehet rendelni a kocsihoz. 

Sajtófotó galéria (képek: Daimler)

Összesen hét erőforrásból választhatnak a Tourismo RHD vásárlói. A legkisebb a 7,7 literes 354 lóerős, 1400 Newtonméter forgatónyomatékú OM 936. A legerősebb választható motor pedig a 10,7 literes, 456 lóerős, 2200 Newtonméteres OM 470.

Motorváltozatok:

Motor

OM 936

OM 470

OM 470

OM 470

OM 470

Lökettérfogat

7,7 l

10,7 l

10,7 l

10,7 l

10,7 l

Max. teljesítmény

354 LE

360 LE

394 LE

428 LE

456 LE

Max. nyomaték

1400 Nm

1700 Nm

1900 Nm

2100 Nm

2200 Nm

 

4_12.jpg

A legerősebb 10,7 literes 456 lóerős OM 470-es erőforrás

Nem nehéz megjósolni, hogy az új Mercedes Tourismo legalább annyira sikeres lesz, mint előző generációk a konkurenciának erősen fel kell kötnie a gatyáját, ha megakarja szorongatni a stuttgarti márka európai zászlóshajóját.A harmadik generációs Tourismo sorozatgyártása ezekben a napokban kezdődik az Evobus isztambuli gyárában. 

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr6412607143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása