Végéhez ért a Malév egykori autóbuszának teljes felújítása. Az őszi sajtóbemutató előtt több helyen is nyilvánosan bemutatkozik a kultikus jármű. A megújult MALÉV 350-es, ezen a hétvégén, a X. polgári Ikarus, Csepel, Rába találkozón szerepel.
Az Ikarus 2016 őszén, egy éve került a Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) flottájába második tulajdonosától, a XVIII. kerületi Karinthy Frigyes Gimnáziumtól. Rövid üzemelést követően megkezdődött a jármű teljes restaurálása.
Az elkészült MALÉV fényezésű 350-es Ikarus
Elsőként a busz motorját gyártó DAF magyarországi képviseleténél zajlott a 350-es gépészeti állapotfelmérése, ami során kiderült, hogy a busz eredeti, holland motorja rendkívül jó állapotban van, a gyári értékek több mint 90%-t teljesíti. Ezután a Győr melletti Nyúlra került, ahol Four Szabó Kft családi vállalkozás szakemberei indításként több száz munkaórát fordítottak többek között az autóbusz vázszerkezetének felújítására.
Még Matchboxot is megihlette a csodálatos forma
Az Ikarus-DAF 350-esről néhány szóban
A 300-as család dizájnját Örsi Ferenc ipari formatervező álmodta meg, a végeredmény már az 1986-os frankfurti autókiállításon is óriási sikert aratott. A magas, a klímakonzolig nyúló hátfal évekkel előzte meg a korát és utat mutatott a világ autóbusz-tervezőinek, számos nyugati konstrukció is hasonló kialakítást kapott. A 350-esből később jobbkormányos modell is készült, és mintegy 100 példány került Angliába. De a 300-as sorozat a világ számos országában népszerű volt a 90-es években. Ez az autóbusz a 350-es típus 25. legyártott darabjaként, 1990 végén készült el a Malév megrendelésére, és 1991. január 11-én állt forgalomba. A felújítás során a külső elemeken több ponton előkerültek a légitársaság jellegzetes színei is.
2017 februárjában Biatorbágyra került a busz, ahol a Liberatus Kft teljes felújítással helyezte újra üzembe az egykor a Tata Hűtőtechnika által gyártott klímaberendezést. Egy hónappal később megérkezett a busz Kecskemétre, Autó Univerzál Kft-hez, ahol az Ikarus DAF 350-es látványos változáson ment át. Számos szerkezeti elemet újítottak fel, és megtörtént a várt fényezése; a jármű visszanyerte eredeti Malév-festését. A cég fényezőmestere archív fotók segítségével tervezte meg az Ikarus DAF 350-es régi-új külsejét.
Újabb egy hónap után ismét Budapest következett: néhány hétre a DAF budapesti bázisára költözött a busz, ahol számos rendszere, alkatrésze esett át alapos műszaki karbantartáson. Pártízezer kilométerrel korábban nagyjavított motorjával szerencsére nagy műszaki probléma nem volt, viszont az adagolót, az injektorokat szakműhelybe küldték beállítani – majd menet közben egy-két váratlan csontváz kipotyogott a szekrényből. Köztük a sebességváltó, ahol meglepetésre generáljavítás volt az egyetlen lehetőség. Megtörtént emellett a főtengely, a generátor és az indítómotor felújítása is, emellett kicserélték az ékszíjakat és az ékszíj vezetőket is.
2017 júniusában az Ikarus DAF 350-es visszatért a Győr melletti Nyúlra, ahol a kárpitozás, az ülések beszerelése, az elektromos rendszer beállítása és az utolsó simítások zajlottak az utastérben. Augusztusban a Ferihegyen megkezdte a bevezető üzemelést, így immár kiváló tapasztalatok birtokában várja az autóbusz a polgári Ikarus-találkozót és a rövidesen következő sajtóbemutatót.
(Szöveg és fotók: Légiközlekedési Kultúrális Központ)
Videóbeszámolók az autóbusz felújításáról:
https://www.youtube.com/watch?v=DrwAPrW6aMk&t=26s
https://www.youtube.com/watch?v=UWmV_XXCGLo
https://www.youtube.com/watch?v=GfWrZ2wjLlA
https://www.youtube.com/watch?v=sZFUxTQbOac
https://www.youtube.com/watch?v=kBNIz0JFsw8
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!