A Mercedes és a Setra által alkotott Evobus piacvezetőhöz méltó újdonságokkal készül az idei Busworld kiállításra. A legnagyobb dobás a 48 voltos hibrid rendszerrel piacra lépő új Citaro hibrid.
A Mercedes a 12,3 méteres Tourismot és a 13,89 méteres háromtegelyes Tourismo L-t, a C2-es Citaro hibrid változatát és a Spriter CIty 45-öt állítja ki. A Setra az S 531 DT emeletes típus mellett a szintén szuperluxus TopClass modellsorba tartozó 12,45 méteres S 515 HDH-val és ComfortClass szériába tartozó, 10,4 méteres S 511 HD mellett az LE kialakítású S 415 LE business modellt állítja ki.
Citaro C2 hibrid
Csak felülről látszik a különbség a normál buszokhoz képest.
Miután a 2007-ben bemutatott pár tíz eladott csuklós hibriddel nem igazán ért el sikereket a Mercedes, a megújult, C2-es karosszériához jó pár évig nem is kínáltak ilyen hajtásláncot. A visszatérés erősnek tűnik, azonnal egy világújdonsággal lépnek újból porondra. Egy 48 voltos elektromos hajtásrendszert illesztettek egy meglévő dízelmotor-automata váltó pároshoz. Azaz az első próbálkozásukkal szemben most párhuzamos hibridet építettek.
A dízelmotor 6 hengeres, nehézüzemű motor, a szóló buszokban dolgozó 7,7 literes OM936h típus, 300 lóerős teljesítménnyel. A dízelmotor és a teljesen szokványos hatfokozatú automata váltó közé került a 48 voltról táplált,14 kW teljesítmény és 220Nm maximális nyomaték leadására képes elektromos motor. Ezzel a megoldással akár 8,5%-os üzemanyag megtakarítást ígér a Mercedes. A fékezéskor visszatáplált energia tárolása kettő ultrakondenzátor modulba történik, kapacitásuk összesen 4 Ah, és a tetőn, a jobb hátsó sarokba kerültek elhelyezésre. Az elektromos motor és az azt tápláló inverter folyadékhűtéses, a 65 fokos hűtőközeg egy külön hűtőkört kapott, a kompakt hőcserélő a dízelmotor jóval nagyobb radiátora előtt kapott helyet.
A pici, állított helyzetben lévő hőcserélő az elektromos hajtásé.
A teljes elektromos hajtás csak 156 kiló plusz tömeget jelent, ezzel jóval könnyebb és gyaníthatóan jóval olcsóbb is a nagyobb feszültségen működő és nagyobb energiatárolókkal szerelt hibrid buszoknál. Egyúttal a karbantartása is jóval egyszerűbb. Olyannyira, hogy az elektromos motor a személyautó S-osztály egyik modelljében indítómotor, a hajtás hűtőköre pedig Mercedes kamionokban is szolgál. Ezen felül Intelligent Eco Steering marketing névvel szabályozott villamos hajtással szerelt elektrohidraulikus szervokormányt is kapott a busz.
Lényege, hogy csak igény esetén működik az elektromos szervo-szivattyú. Más néven ezt azért Z-vel kezdődő és F-re végződő beszállítói standon is megcsodálhatjuk jó eséllyel. Az energiatakarékos szervokormány az összes Citaróhoz is rendelhető feláras opció.
Kettő ultrakondenzétor modul tárolja a fékezéskor felszabaduló energia egy részét.
A hibrid hajtáslánc az OM936 motorokhoz és a gáz üzemű M936G változathoz rendelhető. Karosszériák tekintetében megkaphatja a midi Citaro K, a 12 méteres szóló, a csuklós G modell és az LE változatok. Az OM470 dízelmotorhoz helyhiány miatt nem rendelhető, ahogy a CapaCity kivitelekhez sem. A megszokott ZF és Voith váltókkal is párosítható. Csodát nem kell várni tőle, a tárolt energia és a villanymotor teljesítménye csak az elinduláskori rásegítésre elég, illetve a dízelmotor alapjárati veszteségeinek mérséklésére is használható. Kíváncsian várjuk, hogy a többségében kudarcos korábbi hibrid próbálkozásokkal szemben hogyan bizonyít a jóval kisebb és olcsóbb rendszer.
Setra S 515 HDH narancs színben
Egyéb újdonság a turistabuszokhoz elérhető ABA 4 aktív fékasszisztens, ami már gyalogosfelismerésre is képes lesz és a távolságtartós tempomatokhoz lesz tartozék. Szintén turistabuszokhoz készül a Remote Bus mobiltelefonos alkalmazás, amivel távolról nyomon követhető busz szinte összes folyadékszintje, beleértve az AdBlue tartályt is, illetve a ajtók, csomagtérajtók állapotát.
Képek: Daimler