Busexpo 2019

2019. május 11. - _zahnrad

img_0842.JPGSzerdán lezajlott a huszonötödik Országos Személyszállítási Konferencia és a Busexpo 2019 rendezvény. Tudósításunk:

A konferencián hallottak közül csak azt emelnénk ki, hogy 2019. december 31-én a meglévő közszolgáltatási szerződések lejárnak és jön a piacnyitás.

Lássuk a buszokat!

MAN

A kiállítás legnagyobb újdonsága a Volkswagen-csoport haszonjármű üzletágához (TRATON) tartozó MAN új városi busza, a Lion's City volt. Hogy miért nem az elektromos Citaro a sváboktól? Azért, mert a Lion's City legalább akkora dobás most, mint a C2-es Citaro volt 2011-ben. Az utastér kifejezetten tágas, a lábterek városi busztól szokatlan módon nagyok, a kerékdobokon is. Figyelemre méltóan nagy a lábtér az motorsátor előtti négyes ülésen, ez valószínűleg az új D15-ös motor hozománya. A konkurenciát a nagy ajtónyílásokkal is veri (talán csak a 4-es Urbinót nem). A kiállított példányban használt színek, és az anyagok miatt az első benyomás kissé puritán az utastérről, de a részletek nagyon is rendben vannak. Az oldalfalon használt műanyag dekorit kemény, de egy városi buszban ez a dolga, kifejezetten strapabírónak tűnik világos kivitele ellenére. A nagy dobás viszont a vázszerkezet kialakítása. A tető a busz teljes hosszában egyben kiöntött kompozit. Nincs is külön burkolata, a klímának vannak kivágásai és a hátsó világító ablaknak. Nincsenek keresztben futó dekorlécek, köztük dekoritlemezek, amik a hazai utakon szeretnek önálló életre kelni az idő előrehaladtával. Ezzel a busz gyártása, kiszerelése nagyban egyszerűsödik, gazdaságosabb. Valahogy így illik költségeket csökkenteni a XXI. században.Az utastér világítása indirekt, erre a világos, sík, egybefüggő felületre esik, látványos lehet.

A másik figyelemre méltó megoldás az utastérben futó sínes rögzítőrendszerek száma. Elsőre fel sem tűnik, hogy a megszokottól egyel több van belőlük. Két sín jár az ülések rögzítéséhez, az egyik az ülőlap magasságában, a másik lent, a konzolos rögzítéshez. Ez utóbbit nagyon sok városi buszból szeretik kispórolni költségcsökkentés miatt, a megléte viszont nem csak a könnyű és gépesíthető takarítást biztosítja, hanem jelzi a vázszerkezet merevségét. A harmadik sín a kapaszkodóké a légcsatornában, a negyedik az újdonság. Ez az ablakok alatt futó, dekorációs elemnek tűnő valami nem csak díszléc, mint a Solaris buszaiban, hanem egy sín, kapaszkodók egyszerű rögzítéséhez. Nem kell a vázas munkák során úgymond betétezni a vázat azokon az elszórt helyeken, ahová majd a kapaszkodók rögzítése fog csavarosan csatlakozni. Ez kevesebb hegesztőmunkát, rövidebb ütemidőket jelent a gyártás során. Lehengerlő az egész busz, ahogy az egyik legnagyobb szereplőtől el is várható, ideje volt már nagyon. Miért van ilyen megoldásokra szüksége az MAN-nek? A piacvezető Mercedestől eltérően továbbra sem fognak két különböző buszt kínálni az igényes és a kevésbé tehetős piacokra. A két eltérő költségű gyártóhely ugyan itt is megvan, de a gyártási folyamat olcsóbbá és gyorsabbá tétele nem csak a legfőbb vetélytárs ellen jó lépés. A bemutató kocsi üvegezése alapján Ankarában tartanak előbbre az új típus bevezetésével.

Mai Gödöllőn végzett menetpróba alapján a karosszéria egyben van, masszív, az első szélfogóüveg cicergett csak a rossz utakon (előszéria?), egyébként csend honol. A motor hangját könnyedén elnyomja a két Citysphere klíma, már 20 fokban is érezhető volt, hogy hátrafelé kevésbé hatásosak, a mi éghajlatunkra ez a játékklíma nem való, kevés a teljesítménye és túl hangos. A tesztbuszba kiválasztott levegős működtetésű ajtók kissé lassan működnek a hazai szemnek.

Az oldalablakok a különleges tető miatt nagyon magasra nyúlnak, kivételesen jó a kilátás a buszból. Ötletes a motorsátor mellé betett felső világító ablak, ellensúlyozza a sötétítő hatását a motor nagy burkolatának. A motor nyomatékos, alacsony fordulatszámon a korszerű dízelekhez hasonlóan néha fura a hangja. A busz külső formaterve igazán mai, vagány. Vonzza a tekinteteket a LED-es technikát használó fényszóró, élőben a mélyre húzott fekete ál-ablaköv is működik. A hátfal sík, üveg hatású a borítása, nincs úton-útfélen rács rajta. Lehet Nürnbergben tanultak fizikát? Politikusoknak is kiváló játékszer lehet, ezt nem keveri össze senki a nyugatról behozott tizenéves használt vackokkal.

Mercedes

Berlinből érkezett az elektromos Citaro, ami megmutatja hogyan kell kinéznie egy korszerű európai elektromos busznak. A futása csendes, a kétajtós kivitel a dízelével azonos váz miatt megtartotta a hátrafelé emelkedő padlót, ami a kerékagymotoros ZF hátsó tengely miatt teljesen indokolatlan.

Credo

Újdonság volt az Inovell + család, és a publikusan bemutatott rendőrségi Optinell. Úgy tűnik működik a legutóbbi magyar buszgyártási stratégia, legyen bármi is a neve, 2016-ban még csak 130 buszt adott át a Kravtex-Kühne az üzemeltetőknek, 2017-ben már 243-at, 2018-ban pedig 238-at.

BYD

img_0855.JPG
Két buszt hoztak, a pályán köröző midi Kínában készült, míg a kiállított 12 méteres kocsi Komáromban. Szépen fejlődnek az elektromos iparból érkező BYD karosszériái is. A midibusz formavilága látványos, belül semmi különös, a kialakítása LE. Annál inkább feltűnő a többi elektromos buszétól jóval hangosabb hajtása.

img_0906.JPG

A Komáromban összeszerelt 12 méteres busz is jóval komolyabb az első K9-es buszoktól, de azért pár megmosolyogtató megoldás még maradt. Például konzolosnak szeretne tűnni az ülések rögzítése, de nem az. Az ok, hogy a padlóváz acél, ez a teherviselő, az oldalváz pedig csavarozott alumínium, a tetőváz itt is műanyag, bár nem tűnik olyan egyszerűnek, mint az MAN-é. Az oldal-, padló-, homlok-, hátfal- és tetővázak készen érkeznek Kínából, konténerekben, ahogy az elektromos főegységek is. Komáromban a komplett vázszerkezet összeállítása az első lépés.

A magyar hányadot még van hova növelni, az üvegeken, és az ablakkereteken sem hazai gyártókat láttunk. A lábterek a kerékdobokon mindenütt szűkösek, az állóhely már elfogadható nagyságú. A hátsó négyes páholy-ülések kapaszkodózása rendben van, vannak még figyelmes üzemeltetők? Vagy a gyártó az? Mindenesetre többféle töltési lehetőséget, így már pantográfot is kínálnak, az akkupakk kapacitása (174, 348, 520 kWh) is ígényhez szabható, 8 év garanciát ad rá a gyár, illetve több helyen is működő, többszörösen bizonyított távfelügyeleti szoftvert is. Komáromban jelenleg 250-en dolgoznak, eddig 123 jármű készült el itt.

ITK-Reform


Az 500 LE után az elővárosi 501 LE nagy csalódás. A lábtér az első kerékdobon pici, ahogy a második ajtó után is. A csomagtartó polcok nevetségesen alacsonyan vannak mindenütt, ez így nehezen használható. Az ülésekről felálló, nagyobb termetű utasok a kocsis szótár bővebb változatából lesznek kénytelenek a tervezők felé hosszabb monológot elmondani...

A felhasznált anyagok és a burkolatrendszer rendben vannak, a magaspadlós rész első négy ülése elég magasra került a lépcső mellett, ez nem tűnik túl biztonságosnak.

HM Currus- Volvo

A képek magukért beszélnek...

CRRC - Ikarus

A Kínában készült első (amire magyar matrica kerül) busz kellemes meglepetés. Jól megy, csendes, de azért pár dolog lógott a mennyezetéből. Az ajtók kifejezetten szűkösek, nem lepődnénk meg, ha az európai típusbizonyítványt megszerző kivitel ettől a példánytól lényegesen különbözne... Hangzatos tervek persze vannak, de egy európai piacon versenyképes kasztni nem így néz ki, akkor sem, ha egy legendás karosszériagyártó márkaneve mögé próbál bújni az importőr. Lesz karosszériagyártás elvileg, de hát ezt már sokszor megígérték arrafelé...

Iveco

Az Iveco évek óta különféle gázbuszokkal képviselteti magát, reménykedve abban, hogy a használt CNG.buszokkal megindult kísérletezés a BKV részéről előbb-utóbb valami európai fővároshoz méltóbb új beszerzésben is testet ölt, eddig mindhiába.

Egyéb

A turistabuszok közül láthattuk az MAN Lion's Coach-ot, a Neoplan Skylinert, egy Setra S 515 HD-t, VDL Futurát, Volvo 9700-ast és egy Scania Interlinket, és persze pár nosztalgia kocsit is.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr614819594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ursus artos 2019.05.11. 10:17:35

Én alapjában véve bírom a Credot, de azt nem értem, hogy miért a rendőrségi és a szűrőbuszaikat nyomják. Kell, meg minden, de mégis csak a közösségi szállításra szánt járművek lennének az érdekesek… Az új Inovell meg ilyenek...

Lóval ne 2019.05.11. 14:36:09

@ursus artos: Valószínűleg az egyedi megrendelőkre is rá akarnak hajtani, mert az nagyobb profit, mint a közösségi közlekedés. Márpedig a szűrőbusz elég jó referencia arra, hogy sportcsapatoktól kezdve marketing használatú buszon át elég sok speciális igényt ki tudnak elégíteni házon belüli tervezéssel (ilyet egyébként minden buszgyár csinál, szóval nem olyan hűde különleges dolog ez).
A rendőr Optinell mondjuk szerintem inkább azért van kint, mert az szinte egy-az-egyben megegyezik a gyári kivitellel - jó nyilván van rajta nínó meg egyéb hatósági szerszám, de azért nem esett olyan messze a fájától.

Sosi0089 2019.05.11. 17:56:43

Új Tourismo nem volt kint?

Transceps 2019.05.11. 21:18:27

@Sosi0089: Tourismo nem volt kint, Merci-ből az emlékeim szerint ha az ITK Reformot nem számítjuk mindössze az elektromos Citario volt kint.

mcfigyelo 2019.05.12. 07:57:22

Üdvözlendő, hogy az utastérrel is foglalkozol, elvégre nekik készülnek, őket szolgálják a járgányok.

Amikor tágas üléselrendezésről írsz, mekkora a tengelytáv a sorolt és a szembefordított ülések között? (a tuja tenderekben, ha jól emlékszem 650, illetve 1 500 mm volt a minimum)

Hogy értelmezed a minimum 300 mm láb(fej)teret? Kijön a tengelytávból mínusz ülésméretből? Felülnézetben látszik a jellegrajzon és leméred? (Ez jóval kisebb 300 mm-nél, így nem inkább "térdtér"?

Nem szabályozza az ENSZ EGB / hazai hatóság a dobogó magasságát, a fellépő magasságát és a belépés "mélységét"? (építészetben 2m+sz=63 :-)

Létezik-e külön szabályozás a midibuszokra, hiszen:
-keskenyebb a szekrény, így azonos falvastagságok, ülések és utasok esetén szűkösek a közlekedők,
-gyakori és tekintélyes hátul az emelt padló sok üléssel, a szűk, lépcsős közlekedőkön át lassul az utasáramlás, utascsere - ez mérhető, számonkérhető?
-általában kisebb a belmagasság, ebből lejönnek a töbszintes dobogók, középen a lépcsősen emelkedő közlekedő folyosó

Van előírás a hátsó tengely X méteres körzetében a minimális belmagasságra? És az utolsó üléssor előtt?

Rövidebb méretre kerül a két tengely, relatív több a kieső utastéri terület, és így kisebb az utaskapacitás: mi a BKK követelmény 4 álló fő/m2 alapon 33 fh / X üh / Y AP üh?

A buszoknál is egy perc alatt kell evakuálni a maximum számú utast? Itt is 25 fő jut ki ennyi idő alatt egy 600 mm ajtósávon?

Nem fotóztál a BYD mini belsejében, pedig az Aron_sonnak zárva volt Kortrijkban. és jellegrajzot sem mutattál.

Nem mérted a dobogók magasságát, közlekedők szélességét, belmagasságot közlekedő feletti vagy az utolsó sorban?

A SOLARIS 8.9 E 2012-ben megadta az alaphangot <<1 700 mm-el, és azóta sem fejleszti e-midijét.
-

KissGecihuszár 2019.05.13. 19:34:07

részemről semmit nem várok jobban, mint a közszolg szerződések lejárását, mert már épp itt az ideje némi friss víz beömlésének ebbe a büdös, koszos, állott vízzel teli medencébe, ahol már a vízilovak is rosszul vannak. Teljesen nyilvánvaló, hogy amit az ilyen meg olyan KK-ká átvedlett ex volánok leművelnek az ország igen jelentős területén, az vérforraló! Lett légyen városi számozott tömköz, vagy helyközi, néhány üdítő kivételtől eltekintve nettó közbotrány, ami itt buszos tömköz címszó alatt folyik! Elég, ha Győrt, Sopront, Sz.F.Várt, vagy B.csabát, Szolnokot, Egert és még hosszasan lehetne sorolni azon megyeszékhely és egyéb nagy és kisvárosainkat, ahol nettó balkáni a helyi tömköz, nem is beszélve a helyköziről.
Érdekesség, hogy nem láttunk csuklós kocsikat eme tudósításban, pedig az is érdekfeszítő, pláne a hosszított, 4 tengelyes csuklósok kínálata, vagy épp a 3 tengelyes hosszított szóló kocsiké és persze a "városi rendeltetésű" E buszok választéka, hiszen a jövő egyértelműen az elektromos meghajtású, illetve a CNG buszoké.
süti beállítások módosítása