Elektromos csuklós az MAN-től

2020. május 13. - _zahnrad

1920_p-bus-eot-lionscity18e-teaser-02.jpgSokadik gyártóként érkezik a piacra az MAN az akkumulátoros csuklósával, lehet érdemes figyelni rá?

Az új Lion's City figyelemre méltó újdonsága a vázszerkezete. A speciális kialakítású, kompozit tetőváza és a sínes rögzítéseket használó oldalváza egyszerűsíti és felgyorsítja a gyártását. Az oldalvázakat a korábbitól és a konkurensekhez képest is csak kevés helyen kell betétezni, ami nagyban lecsökkenti a szükséges hegesztések számát.

A csuklós Lion's City az Euro VI-os motorja ellenére elég hosszú motoros kocsitestet kapott, ami egyre ritkább az egyre nehezebb motorok miatt. A hosszú gépes rész viszont jól használható utasteret rejt, egyenletes utaseloszlást jelent az egyes ajtókra. A bemutatáskor már gyanítható volt, hogy nem a dízel változat diktálta a busz elrendezését.

A lágyhibrid változat utastere is jó elrendezésű.

Az elektromos változat kettő tengelyt hajt és végre, a villanymotorok a becsuklásgátlásba és a jármű stabilizálásába is besegítenek.Ezt a hírt régóta hiába várjuk bárkitől is. A sajtóközleményből az nem világos, hogy ezzel elhagyták-e a hidraulikus becsuklásgátlót, de az igazán nagy szám ez lenne, száz kilókban mérhető. Az biztos, hogy a stabilizálásba besegítenek a villamos motorok. Az elektromos sportautók világából ismerős lehet a nyomatékvektoros stabilitás felügyelet, a csuklós buszok esetén ez a jármű becsuklását tudja megakadályozni.

A két motor centrális motor, tehát egy-egy tengelyt hajtanak. A nyomatékvektorozáshoz szükség van a fékrendszerre is. A két motor együttes teljesítménye 320 kW, ami rövid ideig akár 480 kW is lehet. Az NMC kémiát használó akkumulátorok csak a tetőn kapnak helyet, maximum nyolc egység, összesen 640 kWh kapacitással. Az MAN óvatos: 200 és 270 kilométer közötti hatótávolságot ígér. Relatíve lassú töltéssel, kábelről tölthető a busz. 100kW folyamatos és 150kW rövid idejű teljesítménnyel, CCS csatlakozóról.

1920_p-bus-eot-lionscity18e-teaser-01.jpg

A motorok a második és a harmadik tengelyt hajtják, mivel nem kerékagymotorok, ezért a gyártó egyszerűbb karbantartást ígér. ahogy a tetőre szerelt akkumulátorok esetén is. Motorsátor és akkuláda nem lesz, ahogy a busz hátuljában sincs akkumulátor, csökkentve ezzel egy ráfutásos baleset veszélyeit. Az utastérben az ormótlan akkuláda hiánya pedig sok ülőhelyet és átlátható utasteret jelent, a piacon lévőknek ezt eddig 1-2 kivétellel nem sikerült megugrani.

Az első két prototípus Kölnben és Barcelonában kezdi meg a tesztet. A sorozatgyártás 2021 közepén veszi kezdetét. Nem lesz egyedül a piacon, van a Solarisnak a Sileónak, a VDL-nek, a Volvónak is elektromos csuklósa és a többször halogatott csuklós eCitaro is elkészül addigra.

Képek: MAN

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8215689618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aron_son 2020.05.13. 18:48:15

...és az Ebusco 2.2 18m is debütál ősszel a Connexxion-nál. :)

Köszi a cikket!

Electrolo 2020.09.12. 16:06:18

Kérdés, hogy ha villanybuszról beszélünk akkor a video miért hibrid bzszt mutat be.... És azt is hogyan...
A kamera a mozgássérült meg egyéb infós matricáknál időzik, a vezető- "fülkét" meg a műszerfalat 2 másodpercre méltatja...
Csak úgy magyarosan...