A bizonyítványát próbálja magyarázni a Rába?

2013. október 02. - _zahnrad

1_1.jpgElég rossz a kommunikációja a győri cégnek. Ugyanis a Rába által a jövőben elérni tervezett, akár 30 százalék hozzáadott magyar értékhányaddal szemben a ma létező magyar buszgyárak kiviteltől függően 70-85 százalékos magyar hányadú buszokat kínálnak. Ilyen könnyű a semmiből nemzeti gyártóvá válni? Vagy csak az új tulajdonosnak van bizonyítási kényszere?

Válaszolt a tegnap megjelent cikkünkre a Rába, de nem tudta megcáfolni értesüléseinket. A következő évekről beszél, amikor is egyszer majd eléri a Rába-Volvo buszokban a hozzáadott magyar értékhányad a 30 százalékot. Ez bizony nagyon kevés, mivel a meglévő, de hazai megrendelések híján vergődő magyar buszgyárak 70-85 százalékos hozzáadott magyar értéket tudnak felmutatni a saját buszaikban. Honnan a különbség? Először is a Rába buszai nem saját fejlesztésűek, hanem a Volvo aktuális palettájáról leemelt, majd felmatricázott, a jövőben egy-két magyar alkatrésszel is felszerelt buszok lesznek. A tendernyertes buszok a Volvo svédországi telephelyén kifejlesztett alumínium vázszerkezetet kapják, aminek a gyártása jelenleg csak a lengyelországi Wroclawban lévő Volvo gyárban lehetséges. Az itt készülő buszok fognak magyar alkatrészeket kapni, egyszer, ha úgy alakul. A Rábában sem hely, sem tudás, sem szakképzet munkaerő nincs a valódi buszgyártás elindításához. Mi tehát a nemzeti buszgyár? Egy forgalmazó, matricaragasztó munkásokkal.

A 30 több, mint a 85?

055k.jpgNem tévedés, a szintén győri Kravtex Credo buszaiban 85 százalék a magyar értékhányad, de mégsem nemzeti?

Mi a motiváció? Az ellentételezés, mivel a Rába szerint a Volvónak a buszok értékének megfelelő összegben szállítanak alkatrészeket. Ezek az alkatrészek főleg teherautókban használt futómű elemek. Furcsa egy üzlet, de olyan ismerős a konstrukció. Hát persze, pár évtizede ezt még kölcsönös gazdasági segítségnek nevezték! A Volvo az európai komplett buszpiacon csak pici szereplő, csak az alváz- és főegységgyártása jelentős, így jól jön neki egy biztos vevő. Bár a Rába tavalyi pénzügyi adatai jó képet festenek, de iparági megfigyelőknek feltűnhet, hogy a régi, keleti piacain fokozatosan teret veszít, főleg a német (de Egerben is gyárral rendelkező) ZF-fel szemben.

Volt egyszer egy motorgyár

k105.jpgVolt, van, de lesz-e még? Az Ikarus név még ma is ismerősen cseng, ha buszról van szó, ellentétben a Rábával

A Rába közleményének vége is érdekes. A szállítások által szerzett referenciát nem igazán tudjuk, hogy hol szeretné felhasználni a Rába. A partner Volvo a saját buszait minden bizonnyal inkább a saját neve alatt értékesíti, a Rábának pedig nincs saját busza. Azaz nem tud buszokat exportálni, nem tud buszokat fejleszteni, egyáltalán semmit nem lehet velük kezdeni, csak Rába matricával ellátni és elárasztani velük a magyar piacot, ami rendkívül káros. A magyar szellemi tőkét is felhasználó, magyar mérnökök által tervezett, magyar formatervezők által rajzolt, magas hazai értékhányadú buszok (Credo, Ikarus) piaca így szűkül, ami ráadásul az elmúlt három évben nem is létezett! A piac nélkül maradt gyártók pedig nem tétlenkedtek, hanem korábbi támogatásokból vagy uniós pénzekből fejlesztettek, de ezekből a buszokból még nem láthatunk sokat az utakon. Adófizetőként viszont nagyon szeretnénk látni a pénzünk hasznosulást, a hazai tendereken való eredményes szereplést, már ha az nem csak egyesek kiváltsága. A magyar buszgyártók ráadásul a Volvótól még jobban fel tudják használni a Rába legújabb tárcsafékes futóműveit vagy üléseit, amelyek fejlesztéséért az elmúlt évtizedben hiába könyörögtek az újdonsült ,,buszgyártó" társuknak...

DSCN3063.JPGRába busz a 2000-es évek elejéről, amit még valóban Győrben gyártottak. A csúfos bukással végződő kalandot a motorgyártás is bánta. A magyar buszgyárak olcsó hazai motorok és alvázak nélkül maradtak, ennek is meglett a következménye.

A történet ismerős, csak más szereplőkkel. A Rába a kétezres évek elején már egyszer belebukott a buszgyártásba, akkor ez magával rántotta a Rába motorok gyártását is, ami végleg 2006-ban szűnt meg. Addig 90 százalék feletti magyar értékhányad is biztosítható volt egy hazai busznál, de a rövidlátás és a mohóság ezt tönkretette. Egy hazai tervezésű és gyártású Ikarus buszt el lehetne adni külföldre is, főleg ha Rába futóműveken gurulna, de egy Volvo buszt, amit jó esetben pár hazai alkatrész beépítése után Rábának adnak el a határokon belül szavazóknak, azt nem. Az elmúlt évek példáján láthatjuk, hogy a hazai buszpiac mennyire törékeny annak ellenére, hogy milyen sok busz szorulna cserére. Ebben nincs lehetőség, a ,,buszgyártásra" új szereplőknek nemcsak kockázatos, de az exportot kizáró körülményekkel valóságos hazárdírozás is vállalkoznia. Egy szó, mint száz, féltjük a Rába futóműgyártását.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr865548108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deneskata 2013.10.02. 22:38:54

És féltjük a magyar - de nem nemzeti - buszgyártókat. A kormány egy külföldi cég kezére játszotta a magyar piacot. Ez még akkor is így van, ha a külföldi cég által gyártott buszokat hirtelen "nemzeti" busznak fogják nevezni. Magyar cégeket szorít ki a magyar piacról, kedvezve egy külföldinek. Ez a mi magyar és annyira nemzeti kormányunk?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.10.02. 23:07:17

Nem pont arról van szó, hogy a Rába voltaképpen meg akarja úszni a buszgyártást? Az átmatricázásban, készreszerelésben kisebb üzleti kockázat lehet...

Mr. Watson 2013.10.02. 23:17:12

Ha a Rába-Volvo buszokkal több magyar munkahelyet teremtenek akkor ez a cikk ugye szakbarbár és hazug?
Ezt függetlenül attól mondom hogy a kormány kontár módon pusztítja más területeken a munkahelyek 100ezreit.

Rába-Volvo és Kravtex megfér egymás mellett ezen a piacon... és mindkettő jelentős magyar munkaerőt vonz, szemben a korábbi budapesti Mercedesz és a még korábbi King Long beszerzésekkel, ugye fikázó és magyar munkát hiányoló cikkszerző?

Ás igen a 30 azaz 100% ellentételezés több mint a 85.

miketbeszéltek 2013.10.02. 23:38:47

@Mr. Watson: Nyugtass meg légyszí' bennünket, akik bár tudjuk, hogy az Ikarus (nomen est omen) szárnyalása és zuhanása jórészt a mesterséges KGST piac következménye, de mégis zavar, ha azt látjuk, hogy Lengyelország a semmiből létrehozta a lassan piacvezető Solarist, nálunk meg a meglevő tapasztalat és meglevő márkanév zuhan a semmibe. A Kravtex a gyárudvarra fejleszti a meg nem vásárolt buszait, a Nabi szintén magyar fejlesztései szintén semmivé lettek. Komolyan mondom, a posztolóval "hazug és szakbarbár" módon együtt háborgók nevében, hogy igen jót tennél a lelkünk békességének, ha érvekkel megnyugtatnál bennünket, hogy ezek az áldozatok nem dilettáns módon + a "baloldalhoz" kapcsolódó érdekeltségek minden áron való tönkretétele céljából +esetleges egyéni haszonszerzés miatt történtek, hanem valóban szakértő módon, a gazdaságunk érdekében!

Kim Jong Un 2013.10.03. 00:28:29

@Mr. Watson: nem is szazezreket, milliokat. Sot, tizmilliokat, az EU es az USA osszes munkanelkulijerol az orban tehet.

Ekkora hulyeket mint ti vagytok nem sokat latni.

Mr. Watson 2013.10.03. 00:37:11

@miketbeszéltek: ,))
miket beszélsz itt? ;) Ikarus, az meg micsoda? hány buszt exportált az elmúlt 10 évben? nem, nem ad el tudom, mert nem leszünk gyarmat, ok ,) inkább építene lakóparkot Széles Mercedesz Gábor izraeli cégén tulajdonolt XVI. kerületi telepére, nehogy gyarmat legyünk... mert munkahely az nem kell... inkább eladta Nabinak az Ikarus Újszász utcai gyáregységét ahol azóta is észosztó Róna Péter sikeresen csődbevitte egy Optare angol buszgyár akvizíció mellett... Exbus néven röhöghetett rajta még egyett a nép... a ma Nabi néven megvásárolt eszközökkel még bérmunkáztatnak, de abban a Rábával vagy a Kravtexel szemben semmi magyar tulajdon nincs...

Az Ikarus márkanévhez még Széles 'tömegek' ragaszkodnak de a tolvaj csak további lopásra használná, és nem adja a magyar buszgyártáshoz... ahogy Ikarust se adott a Fővárosnak csak Merciket béreltet (de csak nem akar rajta rohadni)

Filóztam, hogy milyen baloldali buszra gondolhattál.... ha felvilágosítanál jobban megérteném.
Függetlenül a buszoktól, ezt az országpusztító gazdaságpolitikát nem csípem én sem. Már rég rendelni kellett volna a Kravtexet és a Rába-Volvót is (hamár teljesen feleslegesen megvették) 100-asával évekre előre...
szerintem idén ez jó irányba megy a sok egyéb kontársággal (Mercedesz, KingLong ... bank üldözés, adhoc szektor adók... föld mutyi, trafik mutyi, média mutyi, EU pénz mutyi, választási csalások ... stb.) szemben.

Mr. Watson 2013.10.03. 00:40:22

@Kim Jong Un: hozzátok az Észak Koreai színvonalat az egyszer biztos...
Te könnyen beszélsz akinek már munkahelyet teremtett a privát köcsögduda üzemében ;)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.10.03. 01:51:30

"Adófizetőként viszont nagyon szeretnénk látni a pénzünk hasznosulást"

Azt várhatod.

_zahnrad 2013.10.03. 06:06:11

@Mr. Watson: Lehet nem véletlen a Merci bérlés: omnibusz.blog.hu/2013/08/13/szeles_gabor_kiakadt_vitezyre

Egyébként pedig a Rába piacvesztésére kellene koncentrálni az orosz piacon, amire Rába futóműves hazai buszok megjelenése is lehetne az orvosság, mert a teherautó futóművekről, amik a buszok ellenében kimennek senki nem fogja tudni a határainkon kívül, hogy az Rába

zsitva 2013.10.03. 06:08:40

@Mr. Watson: Ha a Rába-Volvo buszokkal több magyar munkahelyet teremtenek akkor ez a cikk ugye szakbarbár és hazug?

-------------------------------------------

A RÁBA az átmatricázással 2=kettő "új" munkahelyet teremt.
Ez a két segédmunkás az aki lekaparja a wroclawi Volvo buszokról a volvo emblémát és ráragasztja a Rába emblémát.

zsitva 2013.10.03. 06:11:25

Győrben már folyik az előkészítés.

A RÁBA teljes vezérkara részt vett azon a castingon ahol kiválasztották a NEMZETi AUTÓBUSZ gyártásában a jövőben résztvevő 3 = három főt.

Az előválasztó bizottság értékelő munkájának sikerét bizonyítja, hogy a vezérkar elé már csak :
- barna hajú,
- kajla magyar bajszú,
- keresztény,
- nép-nemzeti elkötelezettségű,
- aktív tüntetői múlttal rendelkező,
- fejből tudják Fónagy életrajzát,
- szabaccssságharcos attitűddel bíró,

betanított munkások kerültek.

Rövid interjúk során közülük választották ki a programban (fiatalul=projektben) részt venni tervezett 3 főt.

Ők hárman fogják majd gyártani a NEMZETI Autóbuszt.

A buszok Wroclaból még Volvo 7900 feliratozással érkeznek Győrbe.

De ott !
De ott !

Ott előlép a két fő nemzeti buszgyártó betanítot munkás.
(a harmadik a tartalék ha ebből a kettőből az egyik beteg lenne, vagy szabadságra menne)

Egyikük a gépész szekciót képviseli másikuk a dizájner.

1./ A gépész főmunkatársnak már - EU támogatás felhasználásával - vettek kettő darab igen jó minőségű csavarhúzót.
Az Ő feladata, hogy az oldható kötéssel (magyarul csavar) felrögzített VOLVO gyártmány és típus feliratokat (legalább három-négy van egy buszon) eltávolítsa és helyükre MAGYAR....NEMZETI....RÁBA ......feliratot felcsavarozza.

2./ A dizájner munkatárs a Vegyipari Kutató Intézetben részt vesz egy továbbképzésen.
Sikeres vizsga esetén betanított munkás I. fizetési kategóriából, betanított munkás II. kategóriába előre sorolják.

Az Ő feladata, hogy lengyel (testvér) segédmunkások által a busz különböző részeire felragasztott, vagy máshogyan fel applikált VOLVO matricákat eltávolítsa és helyükbe RÁBA matricát felragassza.

A szükséges oldó és ragasztó vegyszereken kívül, munkáját könnyíti, hogy a gyár által fizetett manikűrös hetente minimum egyszer - állami pénzen - erősíteni fogja az Ő körmeit, a férfiak által nem, de a hölgyek által jól ismert körömépítő- erősítő módszerekkel.

A két fő (plusz tartalék) kiképzése már intenzív szakaszba ért.

Amint a RÁBA holding felső vezetői tanácsa érettnek minősíti őket ilyen komoly feladat végrehajtására, jelentik a kiképzés végét az illetékes államtitkártnak.

Az egyik következő EU ellenes kirohanást követően ünnepélyes keretek között meg fog érkezni Győrbe a tesvéri Wroclavból 10 db Volvo 7900 típusú csuklós busz, és ott mindenki szeme láttára, TV kamerák keresztüzében, kocsinként kb. 6-8 munkaóra felhasználásával a két nemzeti munkás átalakítja a buszokat, MAGYAR.......NEMZETI......Autóbusszá.

deneskata 2013.10.03. 07:29:34

@zsitva: Ügyes!! :)

Kedves Mr. Watson!
Igen, megférne a Rába is, meg a Credo is a piacon. De nálunk a megrendelés állami kézben van. (Volán, BKV) Gondolod, hogy pártunk és kormányunk majd más buszra is engedélyt ad, mint Nemzetire?
Különben sem értem, ellentételezés ide vagy oda (ha ugyan lesz belőle valami), miért kell nekünk külföldi busz, ha magyar buszgyártók képesek lennének ellátni a piacot?
És nekem is meg kellene magyarázni, miféle munkahelyeket teremt ez a projekt?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.03. 08:05:51

@zsitva: :)

@RÁBA

Hát a RábaContactok elég fosszarhulladékok voltak.

Mr. Waszabi 2013.10.03. 08:41:41

@Mr. Watson: valóban, ha tényleg teremt munkahelyeket. Azonban ha nincs magyar alkatrész a buszokban, akkor értelemszerűen nem a Rábánál teremnek azok a munkahelyek, hanem Wroclawban, vagy hol a szöszben.
Valószínűleg senki nem arra gondolt, hogy fél tucat új kereskedőt vesz fel a Rába a busztenderek kapcsán.
Tehát továbbra is tartom, hogy a miniszterelnök korábbi igérgetései munkahelyteremtés, meg a hazai ipar felvirágoztatása témákban nem papíroznak ezzel a Volvós döntéssel.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2013.10.03. 08:55:49

Magyar fenék alá magyar buszt!

Bár lehet, hogy inkább minden magyarnak ki kellene vándorolni Svédországba, az igaz magyar márkák már ott vannak: Grippen, Volvo (Sólyom, ja nem bocsánat az a Sas...)

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2013.10.03. 09:02:04

@vadász2: Boroszló pedig ősi magyar város! Csak a véletlen folytán az elmúlt 1000 évben Lengyelországhoz (Csehországhoz, Németországhoz) tartozott.

2013.10.03. 09:04:47

"A magyar buszgyártók ráadásul a Volvótól még jobban fel tudják használni a Rába legújabb tárcsafékes futóműveit vagy üléseit, amelyek fejlesztéséért az elmúlt évtizedben hiába könyörögtek az újdonsült ,,buszgyártó" társuknak..."

ez a mondat nagyon nem világos nekem...

Zeppeliner 2013.10.03. 09:09:23

Íme az újabb példa arra, hogy a fidesz a szart is megpróbálja eladni sikerként

Zeppeliner 2013.10.03. 09:12:57

@zsitva: Gratula, tökéletesen megfogalmaztad, hogyan műkszik a fideszes államapparátus. Nem is csoda, hogy ilyen kurvajól teljesít országunk.

==T== 2013.10.03. 09:38:34

@Mr. Watson: Akkor ha én mondjuk a kínaiaktó/marokkóiaktól vásárolok paprikát, amiért magyar áruval fizetek, akkor azt árulhatom magyar paprikaként?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.10.03. 10:20:19

RÁBA ANDOR

Tegnapelőtt Rába Andor
Kidisszidált Andorrába.

* * * * * * *

„Na, erről van szó! Végre egy vers, ami valós problémákat feszeget, nem cukrozza a szaftot, keményen odacsűr a bulvárszemetes rögvalóságnak, és mire felidegesíteném magam rajta, már vége is van. Anyám szerint két homályos rész van benne. Egyik, hogy hol a rím, másik, hogy ki az a Rába Andor? Hát nem tökmindegy?! Hat pont!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Itt kint is középiskolai matek-katalán szakos tanár leszek, de mostantól a hónap második felében nem kölcsönökből, ruhafoltozásból, kukázásból és fényevésből fogok megélni, hanem a fizetésemből. Kezdem sejteni, mi a különbség az életpályamodell és a valódi életpálya között.” /Rába Andor, középiskolai matematika-katalán szakos tanár és betanított néptáncruha foltozó/

„Halló! Halló, Andorkám, drága fiacskám! Hát szegény anyádnak egy idióta kétsoros versikéből kell megtudnia, hogy kiköltöztél a Piramisok közé?! Mi, hogy Pireneusok? Jó-jó, én nem beszélek katalánul!” /özv. Rába Róbertné, nyugdíjas néptáncruha szabó-varrónő/

„A XXI. század Európájának szabad munkaerő áramlása idején a disszidál szó használata provokatív anakronizmus! Hol él maga, költő elv… izé… úr, proletárdiktatúrában?!” /Sarlókalapácsossy Simon, hit- és erkölcstan tanfelügyelő és egykori függetlenített szakszervezeti bizalmi/

„Jaj, már két napja nincs, aki megtartsa a katalán nyelvű matekórákat! Miért nekem kell kiinni ezt a keserű poharat?! Inni ezt a… höhö, így humorosan… Brühühü!” /Dr. Vidróczki Messzi, a volt Mátrahörcsögi Andres Iniesta Két Tanítási Nyelvű Gimnázium ill. a jelenlegi Ínyes T. András Egy Tanítási Nyelvű Reál és Két Tanítási Nyelvű Humán Gimnázium igazgatója/

„Kiment Andorrába egy matektanár? És? Nagy dolog! Jött viszont a csapatba egy andorrai balbekk! Olyan, mint a bika! Igaz, hogy hússzor akkora a fizetése, mint a tanáré volt, de vele tuti, hogy jövőre már megye kettes csapatunk lesz!” /Vidróczki Piké, Mátrahörcsög polgármestere és a Mátrahörcsög SC szakosztályelnöke/

„En el futbol professional! Hongria, Et vull!” „Itt profi a foci! Magyarország, szeretlek!” /Pedro Hola Catala, andorrai balbekk és kecskepásztor/

„Na, itt van! Hazaloptuk Andalúziából! Tűzharcban volt pár sebesült, meg néhány összedőlt épület, de a páciensünk a verések hatására sem ismerte be a személyazonosságát. Mi, hogy Andorrából kellett volna elhozni?! Hű … (hosszú füttyszó) …” /Csávás Kálmán, terror elhárítási főtörzsőrmester/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2013/09/raba-andor.html

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.10.03. 10:21:26

Rába Vagon- és Sportszergyár

Teniszben a Győri ETO
Nem jó, mert a gyári ütő
Vas-sín nyele kilenc tégla
Súlyú és e kolonc tagló
Üt és fáj, mint bandzsa fátum
Játsz’ta hamis bendzsó futam.
Nehéz döntés mától ríkat:
- Eladom a metál rakett’.
- Ne bánd! Van benn vagon delej.
Hagyd ott, fuss el s vígan dalolj!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/09/raba-vagon-es-sportszergyar.html

Link elek 2013.10.03. 10:43:47

Magyar seggbe,
Magyar lófaszt!

niklex 2013.10.03. 16:51:37

Az a baj, hogy a Nemzeti Buszkaland az egész rendszert szépen bemutatja.
Ezzel nagyjából meg is szűnt a több évtizedes buszfejlesztési tudásbázis Magyarországon.
Nem kell ide mérnöki tudás (még okoskodnak, meg gondolkoznak), elég a csavarbehajtó betanított szaki, aki a 3 perces munka mellé beveszi a 3 perces politikai szövegeket is.

Mr. Watson 2013.10.05. 16:58:54

@zsitva: nem kettő hanem 3 új munkahelyet teremt, kihagytad a homlokodra félcédulát ragasztó segédmunkást ;)

A buszért cserébe kivitt futóműveket és egyéb alkatrészeket szerinted ki gyártja, a matricázó segédmunkásod??? Olvass mielőtt butaságokat írsz!

Mr. Watson 2013.10.05. 17:11:24

@Mr. Waszabi: van magyar alkatrész a Volvókban. Az elsőkben kevesebb a későbbiekben több, és beépítik a Rába futóművét is.
A busz értékében viszont a Volvó nem kap cash-t csak magyar alkatrészeket ha annyira egyszerűen kell fogalmazni hogy mindenki megértse.
Ha valaki úgy gondolja hogy ehhez nem kell magyar munkaerő akkor ne foglalkozzon gazdasági kérdésekkel!

Egyébiránt osztom, hogy ez a kormány alkalmatlan munkahelyteremtésre, ami a számokban is tükröződik: ha a munkahelyek számából ledobjuk a közmunkásokat és a külföldre távozókat akkor szűnnek meg a munkahelyek, és ha hozzávesszük a KKV-k kinyírását (lásd trafik mutyi, szerencsejáték mutyi, föld mutyi, bank és szektoradók, MAL, rezsócsökkentés ... stb.) és helyette szalagmunkás biorobot támogatását (Audi, Coca-Cola... stb) akkor a meglévő munkahelyek is értéktelenednek...

Visszatérve Rába-Volvo kooperációra a futóművek beépítése és a magyar hozzáadott érték fejlesztése mérnöki munkát is követel, ahogy a John Deernek a Kamaznak és a Marmonnak sem simán futóművet ad el a Rába hanem a beépítésekkel a termék fejlesztésben is részt vesz. Rába-Volvo buszokba sem két fillér és két hét a futómű beépítések fejlesztése, és 60 buszra nem is éri meg... nyilván több évi kormányzati hazudozás tudatában nem fog a Rába mint profit orientált vállalat sem habókra rögtön fejlesztési pénzeket kivágni az ablakon...

Mr. Watson 2013.10.05. 17:22:55

@==T==: Ez meg hogy jön ide? Rába-Volvo buszt ha itt fogják gyártani, miért ne árulhatnák Magyarországon gyártottként? A kormányzati rasszizmust (cimkézünk mindent nemzetinek, spekulánsnak, uzsorásnak ... stb.) felejtsd el, vagy legalábbis a kormányt ostorozd vele! Mitől nemzeti egy dohánybolt? ;)

Ez még nem egy befejezett történet. Ha a tervek megvalósulnak, akkor beépülnek a magyar alkatrészek, ide telepítik a gyártást... stb. Erről számolt be a Rába menedzsment a sajtóban és a tulajdonosi közgyűléseken.

De ennél lényegesebb, hogy a busz 100%-ának értékében magyar terméket kap a Volvó amit más Buszaiba is beépít. És ami fontos, hogy a mai szállítási volumenen felett kell vásároljon a Volvó, ami annyit jelent, hogy tulajdonképpen nem kap a buszokért casht, csak busz alkatrészt (főleg Rába futóműveket ami azt jelenti hogy más szériákba is várható a megjelenése, nemcsak az itt gyártottakban).

Mr. Watson 2013.10.05. 17:34:56

@deneskata: "ha magyar buszgyártók képesek lennének ellátni a piacot?"
de nem képesek... sőt külföldre sem képesek exportálni...
ennek a kérdésnek sok vetülete van: ár, szervíz, típusok:városi-elővárosi-midi..., fejlesztés, minőségi és pénzügyi garanciák, mennyiségi kapacitás ... stb. amelyek alapján szakmai körökből az az infó jött le számomra hogy minden téren vannak zökkenők a hazai ellátásban.

Ami külföldre ment azok a Rába futóműves Webastó S91-esek amiket tenderen nyerve megrendeltek várbusznak de visszalépett a Főváros, és így lett eladva talán éppen svéd-norvég területre ;)

Mr. Waszabi 2013.10.05. 18:02:15

@Mr. Watson: te is tudod, hogy ez a történet nem erről szól. Részemről legalábbis nem a Rába ellen, semmiképp. Értelmileg és érzelmileg ütött szíven, akárcsak sok más magyart, hogy miközben 30 buszgyártó van az országban, a miniszterelnök egy személyben eldöntötte, hogy nem a hazai erőforrásokból csinál buszgyártó-projektet, hanem külföldivel. Szarban hagyva a magyar gyártókat. Mert azért lássuk be, a magyar gyártóknak se jött volna rosszul a magyar piac ellátása. Ha már állami döntésen múlott ez az egész s nem a piaci verseny döntötte el.
Orbán 4 éve folyamatosan arról beszél, hogy a külföldiek húzzanak el innen, meg hogy gyarmatosítják az országot, s azt ígérte, hogy majd ő tesz ez ellen. Magam ugyan nem értek egyet vele, több okból is, de ez pont az a terület, ahol a technológia és működő tőke lehetőséget adott volna, sőt, igazi piaci versenyben vállalkozhattak volna a hazaiak hazai piacra. A kezdete lehetett volna valami egészségesnek, valami valóban sikertörténetnek. Ez meg seggbe kórta a vállalkozókat, alvállalkozókat, alklamazottakat. Ennyit Orbán magyarságáról. Áruló, akárcsak sok elődje. Hazaáruló, hogy egyértelmű legyek.
Nem az a kérdés itt - sok magyarban nem is ez vetült fel-, hogy a Rába jól jár-e így, hanem hogy a többi 30-at miért kellett mellőzni, ha már annyira magyarkodik a miniszterelnök, aki 4 év alatt ebben a porjektben állt legközelebb olyan döntéshez, amellyel valódi sikertörténetnek adhatott volna kezdőlökést.
Az érem másik oldala, hogy ez az ember, anélkül, hogy bármikor vállalkozott volna, bármit letett volna az asztalra, az ország pénzét használja vállalkozásra, bármi személyes kockázat vállalása nélkül. Kicsit necces, hogy majd ő megmondja, mi legyen ezer milliárdok sorsa az általa beavatkozott piacon, holott még egymilliárdon sem mutatta meg, hogy hogyan tud gazdálkodni. Látta valaki, hogy Orbán saját pénzén vállakozott volna bármire és annak milyen eredménye lett? Nem. Ez feltűnő, szerintem. És az ország jelenlegi állapota nem igazolja önhittségét, vagy mondjam, szakértelméről elhintett saját kezű hazugságait. Értem ezalatt, hogy nagyon erőtljesen hintette, hogy ő mindenhez ért, de ezt senki nem látta - és nem is fogja látni. Aki tud valamit, az csinálja. A legtöbb politikus valaho másutt, a piacon bizonyította alkalmasságát. Ezért említettem Járait. De Simicskát is mondhattam volna. Vajon miért van az, hogy ezek az emeberek vagy c-vágányon vannak 2010 óta, vagy csak mint az állami megrendelések haszonélvezői? Gazdasági szakember csak akkor vállal ilyet, ha pontosan tudja, hogy nem másról szólnak a politikai történések, döntések, mint a közpénzek kiszivattyúzásáról. Azt pedig én és a többi adófizető adja itt össze, elég régóta.
Ezen közben ő és családja szépen gyarapodik a politikai bennfentessége okán, míg a magyar vállalkozók és alkalmazottak szenvednek gazdaságpolitikája nyomán. Harmadrészt arról szól, hogy évekig hallgattuk hazugságait arról, hogy majd milyen nagy lesz ez az ország, meg hogy Magyarországnak saját ipar kell, meg mindenféle rákosista szlogenről, s amikor tényleg lett volna egy olyan szelet, amihez itt technológia s tőke is rendelkezésre áll, akkor elárulja hazáját.
Minderről szól ez a történet, nem arról, hogy a Rábában lesz-e 150-nel több munkahely. Orbán Viktor hazaáruló, a magyar emberek kirablója, ezt bizonyította eddig. Ezzel a döntéssel meg pláne.
A magam részéről nekem ő munkát sosem adott, nem is vártam ilyet sosem. Viszont, hogy elveszi azt, amit magamnak kapartam ki demokratikusan, s velem együtt sokmillió magyar, nos, az nonszensz. Egy kommunista/autokrata ember, aki ősmagyarnak adja ki magát, aki soha az életben nem dolgozott ezért az országért, mindenkor csak állami fizetése volt, s ezen az apanázson érlelte magában idétlen gondoltatait, hogy hogyan fogja kifosztani s rabszolgává tenni a magyarokat. Erről van szó, nem másról. Ez egy kicsit nagyobb aspektus, mint hogy a Rába nyer vagy veszít az üzleten, vagy hogy a Volvós együttműködés jó-e vagy rossz.
Hogy értsd, nem erre kapott felhatalmazást Orbán 4 évvel ezelőtt. Nem is volt benne a programban, hogy itt újra egypártrendszeri államhatalom lesz.

BPO654 2013.10.05. 19:51:21

@Mr. Watson:
Ki mondta h ide telepítik a gyártás Wroclawból?.D (Ami még a legnagyobb Nagy-M.ország térképen sem volt rajta soha........).
Mit kezd annyi futóművel a volvo, amikor csökken az értékesítése? Én ezt olvastam, buszból főleg de tgk.-ból is.

Rábának volt megállapodása a Kamazzal de azt is sikerült elq...., és így lenyúlhatta a Mercedes.

Mr. Watson 2013.10.05. 20:15:27

@Mr. Waszabi: nem vagy egyedül a meglátásaiddal, de a Rába-Volvó story ebből pozitív irányban kilóg.

Kravtexnek marad tér a 70-85% magyar hozzáadott értékkel, láthatóan megkezdődtek a rendelések feléjük is, midibusz rendelés is megindulni látszik (Webasto, Molitus), és a Rába-Volvo is helyet kap a 30% beépítéssel, és a 100%-os ellentételezéssel. Gondolom nem kell ecsetelnem hogy nagyobb szériaszámot, jobb versenyképességet és nagyobb piacot jelent ez a konstrukció mind a Rábának, mind a busz beszállítóknak.

Mi az ami hiányzik a számodra? Mercedes vagy KingLong buszbeszerzés hazaárulás szerintem is... Ikarus már nincsen... egy gyarmatosító hazaáruló Széles ember csődbe vitte aki a védjegyet is bitorolja és gátja egy újraindulásnak... Nabi nem magyar...

Rábában és beszállítóinál itthon marad a profit, a Rába menedzsment dolgaiba eddig hál Istennek nem szóltak bele a törvénysértő módon szerzett állami részesedésekkel (tisztességtelen volt a magán-nyugdíjpénztári vagyon rekvirálása is, és az 1200 forintos kötelező ajánlat helyett 815Ft-os ajánlati árral megtéveszteni a magyar tulajdonosokat/ 1 külföldi, maláj volt 10%-kal aki korábban 15 éve a két ország diplomáciai kapcsolatainak fejlesztése érdekében szállt be amit most romboltak ezzel /de ennyit tudnak... örmények, horvátok.../, és a cégbe nem szólt bele)

Mr. Watson 2013.10.05. 20:43:24

@BPO654: www.raba.hu/sajtokozpont/hirek_88.html
"Volvo Bus - Rába stratégiai együttműködés"
"... lokalizált gyártással és az importtartalom 100%-os ellentételezésével."
"... A járművek magyarországi gyártása kiforrott termék- és technológiai bázison, a Rába főegységei és a magyar beszállítói alkatrészek széleskörű alkalmazása mellett valósul meg. ..."
"A Rába és a Volvo együttműködése több mint két évtizedre nyúlik vissza."

Mr. Waszabi 2013.10.05. 20:57:51

@Mr. Watson: erre sajnos semmilyen számokat nem terjesztett elő sem a miniszterelnök - sem döntése előtt, sem utólag annak alátámasztására-, sem pedig a Rába. Magyarázkodást hallottunk mindkét részről, számok nélkül. Akkor is , meg most is. Tehát ez a pozitív egyenleg megállapítás egyelőre nagyon homályos, mondjuk, hogy vélelem, vagy csak kormányzati kommunikációs panel, ha finoman akarok fogalmazni.
Az én matematikai képességeim azt diktálják, hogy a Magyarországon gyártó vállalatok mindenképpen magyar munkaerőt alkalmaznak többségükben, bért, járulékot, ÁFA-t, iparűzési adót is itt fizetnek minden ezzel kapcsolatos tevékenységük után, csak úgy, mint energia és számos egyéb alap- szolgáltatást és nyersanyagigényük egy részét is innen elégítik ki. A wroclavi gyár meg ezek közül egyiket sem ide fizeti. Ilyen értelemben nettó mellébeszélés, amikor arra hivatkozol, hogy melyik itteni gyártó nem magyar. Ha itt van gyára, akkor mindenképpen termel ide valamit, s mindenképpen többet, mint egy külföldön üzemelő gyár. Ha nem itt van, nem importál innen alkatrészeket sem, viszont ide értékesít, akkor biztos, hogy csak pénzt visz el innen nettó.
Az is nehezen hihető számomra, hogy 30 magyarországi buszgyártó nem tudott volna megfelelő beszállítója lenni egy magyar piacra tervezett autóbusznak. Azt értem, hogy a NABI által gyártott buszok nem a magyar pénztárcához készülnek, de pl a Credo gyártott kifejezetten a magyar piacra, itthon buszokat, konkrét megrendelésekre. Ezeket épp a kormányzat nagyobb ívű elképzelései miatt nem vehették át a Volán társaságok, ott állnak ma is a megrendelt, de át nem vett buszok a gyárban. Magyarázat megint csak nem volt.
Szóval, nekem nem kell a mókusvakítás, nagyon bűzlik ez a téma.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.10.07. 02:02:07

@Mr. Waszabi:

Kénytelen vagyok korrigálni, mert valótlanságokkal szemetelted tele a kommenteket:

1. Már ma is évi 400 autóbusz értékben szállítanak magyar cégek alkatrészeket a Volvo-nak, ha a személygépkocsi-alkatrészeket is beleszámoljuk. Ez az évi 300 db-os kontingens önmagában nem jelenti a magyar export növekedését.
Megjelenik viszont a Volvo részéről egy zsarolási potenciál: ha mégsem veszünk évi 300 Volvo buszt, akkor kiebrudalhatja a jelenlegi beszállítókat.

2. A Volvo városi busza - az eladási számok alapján - úgy tűnik, hogy egy ócska konstrukció, mert alig veszik. Még Svédországban, még Lengyelországban is alig veszik.
Magyarország elkötelezi magát egy ócska busz mellett. Miért kellene ennek örülni?

3. Mennyi beleszólása lesz egy magyar tömegközlekedési vállalatnak a típusfejlesztésbe? Gyanítom semennyi. Miért kellene ennek örülni?

4. A magyar buszok azért nem nyernek külföldi tendereket, mert egy közbeszerzés általában vezérképviseletet, márkaszerviz, konszignációs raktár meglétét követeli meg az adott országban, ami követelményszintet - felesleges 1 Mrd forint hiányában - egyik magyar gyártó sem tudott még megugorni. Nem a konstrukciókkal van a probléma...

bovorac 2013.10.07. 10:14:07

@Moszkvicsslusszkulllcs:

1. Szerintem ilyenről nincs szó, de lehet, igazad van.

2. A Volvo ócska buszánál kizárólag ócskább, más piacon meg sem jelent magyar buszok fogytak eddig + a Citarók, amiket bírálnak is mer' nem magyar.

3. Eddig mennyi beleszólása volt egy magyar gyártónál a töm.köz. cégnek? Az utólagos "a megrendelő így kérte" dumánál többre még nem futotta.

4. Tudok olyan hazai buszgyártó céget, amelyik több milliárdot feccölt bele abba, hogy 2-3 évig az udvaron rohadjanak a nullkilométeres kocsijai. Ha annak a pénznek a negyedét külföldi terjeszkedésre fordította volna, akkor lenne exportképes hazai busz. (Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég lett volna az Alfabusz nagyváradi modelljét lemásolni. Nem került volna milliárdba.)

De, a konstrukciókkal van baj. Az üzleti modellel, valamint a gyártási filozófiával (ami kb. annyi, hogy olyan nincs, hogy a volánok ne vegyenek tőlem buszt) - minimum. A gépészeti konstrukciót pedig most ne firtassuk.

Mr. Waszabi 2013.10.07. 18:13:24

@Moszkvicsslusszkulllcs: köszönöm a pontos tájékoztatást a Rába alkatrészbeszállításairól, ezt ők is említhették volna, de nem tették. Na nem baj, majd a civilek.
A másik két kérdésben viszont valaki másra akarhattál reflektálni, mivel én azokat nem vegzáltam.
Problémám nem is a történesekkel van, eddig se volt másképp, hanem a nagypofájú Orbánnal, aki mást ígért, mint amit végül tett. Azaz, hazudott, nettó. Ha nem ért az üzlethez, vagy rosszul mérte fel a lehetőségeket, legalább legyen benne annyi gerinc, hogy korrigál, nem pedig izomból hazudik. Értem ezalatt, hogy mondjuk elmondja a felcsuti beszédet. Több témában esedékes már az régóta, ideje volna.

BPO654 2013.10.08. 17:25:51

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Elsősorban azért nem nyertek külföldi tendereket, mert nincs referenciájuk, amit itthon tudtak volna leginkább elérni. Már múlt idő a magyar buszgyártók... .

Az ország legnagyobb problémája az energiaínség, itt alig van vmilyen nyersanyag, az pedig vastagon érinti a közlekedést is.
Zalában szennyvízből csinálnak metángázt s azzal mennek a buszok (is) Zalaegerszegn.
Meg szémtből is lehet energiát termelni, azt pedig termelünk ugye, épp a kormánypárti lapban jelent meg 2 éve erről egy cikk. Az import gáz=kiszolgáltatootság, tehát a gázbusz sem nyerő hosszútávon. Az atomenergia pedig veszélyes (fukusima), egy új atomerőmű 5000 Mrd Ft, Líthium nagy része állítólag Kínában van úgyhogy lenne min gondolkodni, mert energia mindennek az alapja az mindenhez kell, nekünk meg kevés van! Az egyik megoldás aszennyvíz a másik a hulladék, mert más nincs, aharmadik a napenergia, ahhoz meg szilikon kell (a kollektorhoz).
mno.hu/tudomany/egy-magyar-siker-amire-az-egesz-vilag-felkapta-a-fejet-1030353

==T== 2013.10.09. 20:11:26

@Mr. Watson: de nem itt fogják gyártani, és sanszos, hogy magyar alkatrész sem igazán kerül bele.

Mr. Watson 2013.10.14. 15:27:25

@Mr. Waszabi: Rába az egyetlen... ;)

"A korábbi kedvező minőségi és üzemeltetési tapasztalatok után újabb megrendelést kapott a Rába Jármű Kft. a svéd Vinga Bus-tól S91 típusú midibuszok szállítására. A jármű ma az egyetlen olyan magyar fejlesztésű autóbusz, amit magyar gyártó értékesíteni tudott a külpiacokon, és amelyre nemzetközi szinten igény van." bet.hu/newkibdata/115521028/13_10_14_Raba_midibusz_export_sajtokozlemeny.pdf

Itt a példa lehet utána csinálni ha létezik buszgyártó...

A lényeget még mindig nem érted ... sajnálom ha nem akarod megérteni.

A busz értékében gyártott magyar alkatrészeket amiket magyar munkahelyeken, magyar munkaerő, magyar adófizetéssel és magyar kereskedő (Rába) Magyarországon lecsapodó profittal ad a buszokért cserébe cash helyett az mennyivel is rosszabb, mint Széles Gábor német buszbeszerzése vagy korábbi KingLong beszerzés???

1. ma is szállítanak alkatrész-beszállítók a Volvóbnak, tehát az alap cikk nettó hazugság ;)
A megállapodás egyébként csak az eddigi volumenek feletti többletként fogadta el az ellentételezést...

2. A típus konstrukción nem tudok vitatkozni, az ha javításra szorul most nagyobb a javításra a lehetőség mint valaha...

3. lesz beleszólás a közlekedési vállalatoknak is a típusfejlesztésbe, mert ide kerül a gyártás 30% hazai hozzáadott értékkel a Rába égisze alá...

4. Te mondtad, egyik magyar gyártó sem tudja megugrani a külföldi követelményeket ... ergó nem állíthatod hogy a konstrukciókkal minden rendben van, azokat nem nézegetni akarja senki hanem üzemeltetni, szolgáltatni.
(egyébként respect a Kravtexnek, Csaba-metálnak ...)

A szállítások is alakulnak: "A Waberer's International Zrt. 650 új Volvo nyergesvontató beszerzéséről állapodott meg a Volvo Trucks-szal" www.napi.hu/magyar_vallalatok/tobb_szaz_volvot_vesz_a_waberers.566936.html
csak tippelni tudok hogy milyen futóművekkel szállít majd a Volvó ;)

Mr. Waszabi 2013.10.15. 09:07:23

@Mr. Watson: nem nekem akartad ezt írni, gyanítom. Egyrészt, én a belföldi igények hazai gyártásból való kielégítését vegzáltam, s ebből a szempontból kritizáltam a kormányfő RÁBA-Volvo döntését. Ebből a szempontból pedig fikarcnyit sem releváns, hogy a RÁBA mit nyer az üzleten vagy mennyit exportál, vagy más üzletekeivel mi van. Nem ez volt a téma.
A 4. pontot sem tőlem olvastad, azt valaki más írta. Az általam említett témakör szempontjából nem releváns , hogy melyik hazai busz gyártónak milyen külföldi referenciái vannak. Az egész kérdés abból a szemszögből érdekes, hogy egy jelentős hazai piaci igényt lehetett volna 80%-ban hazai alapanyagokból, munkával kielégíteni, hosszútávon, s ettől a RÁBA-Volvo együttműködés igen messze áll.
Az, hogy Széles hogy verte szét az Ikarust, majd a Renaultnak való eladással hogyan húzta ki a szőnyeget a Volán társaságok vagy a BKV alól, nos nem tudom minősíteni. Minden aspektusát tekintve a dolognak, még az is jobb megoldás lehetett volna, ha a Volán+BKV-nak adja el, sokat megtakaríthattunk volna nemzetgazdasági szinten. Egy, a mi szintünkön anti-termelékeny országban nagyon nem mindegy, hogy a közpénzek külföldre vándorolnak-e, vagy hazai munkahelyeket tartanak fent, illetve a forgalom adótartalma hány százalékban folyik a hazai költségvetésbe. Matek, közgazdaság.
Mindettől függetlenül - mint írtam is a legelején - , nem a RÁBA sikere ellen szóltam, sőt, örülök a John Deere s egyéb projektjeinek, de a hazai buszbeszerzésekről hozott rendelkezések okozta óriási nemzetgazdasági veszteségét nem fogja pótolni, s pont most nem, amikor a legnagyobb pénzszűke van az országban. Az, hogy majd egyszer kinövi magát egy másik Ikarusszá, nos, pár évig még igen keveseket fog vígasztalni. A kormányfő ezzel a döntéssel kárt okozott az ország gazdaságának, azaz a magyar adófizetőknek és dolgozóknak, amely veszteséget ráadásul velük fogja megfizettetni adók formájában.
Tehát változatlanul fenntartom, hogy ez az egyik olyan terület, ahol lehetett volna sikertörténetet csinálni, megtakarítani egy csomó közpénzt, presztízsben is nyereség lett volna, de néhány rossz döntés miatt nem lett az. Ezen a bizonyítványon nincs mit magyarázni, ez egyes.

Mr. Watson 2013.10.16. 17:12:32

@Mr. Waszabi: ezt próbálom elmagyarázni, hogy semmiképpen nem fog veszteséget okozni sem az adófizetőknek sem az országnak az hogy minden busz helyett minden busz értékének megfelelő terméket állít elő az ország. Én is csak azt tudom erre mondani hogy matematika és közgazdaságtan.
Nem 80 hanem 100%-ban befolyik a költségvetésbe minden (eltekintve a hazai adómoráltól ami persze mind a 80 mind a 100% esetében adott ;).

Sőt külpiaci tekintetben az ellentételezés szerintem jóval több lesz ha beindul mint amit bír a piac. Ha 30% magyar alkatrész lesz és a széria kevesebb mint 30%-át szívja fel az ország akkor eleve adott lehet a 100% feletti ellentételezés... + más szériákba épített Rába futómű adja magát hogy 100% fölé menjen bőven...

Úgy gondolom az ellenérzések csak érzelmi alapúak. Ha megvennék az Ikarus logót és Ikarus néven fejlesztenek az új szériát 70% Volvó tulajdonnal mindjárt másképpen látnák itt sokan... vagy ha az eredeti Ikarusban lenne 70% svéd tulajdon akkor sem pampognának, ahogy Nabit 100% külföldi tulajdonnal se nézik rossz szemmel...

Mr. Waszabi 2013.10.16. 19:17:10

@Mr. Watson: hányadikos vagy? Még hiszel a mesékben? Két pont közt a legrövidebb út az egyenes. Ezt ismeri a pénz is, csak mondom. Csak ezt - a hazugságot nem. Tehát, ha valaki a másik oldalról vakarja a fejét és megmagyarázza, hogy az miért hatékonyabb, mint a közelebb eső kezével, nos, az mindig hazudik. Nem bonyi ez, csak tudni kell, vélelmezés, meg hiszékenység helyett.
Különösen akkor, ha olyan ember "üzletéről", ígéreteiről beszélünk, mint Orbán Viktor, aki még egy fia munkahelyet nem teremtett ebben az országban az elmúlt 3.5 évben. Mármint piacit.
De nagylelkű leszek: kísérjük figyelemmel a Rába számait a következő egy évben, hogyan alakulnak. Árbevétel, hazai beszállítói szerződések, alkalmazotti, alvállalkozói foglalkoztatottság. Nem szeretnélek lelombozni, de nagyon nem fogja hozni mindazt, amit elképzeltél erről. Ha nem idehaza gyártanak valamit, annak egy hányada mindenképpen külföldön landol, mert ott éri meg a tulajnak. Különben idehozná. Ez se bonyi, sztem. Ellentételezés meg nem lesz, csak a látszata, ahogy eddig is, de a végén mindig a külföldi jár jól. Tényként az az üzlet kezelhető, amelyben idehoz valaki gyártást, itt vesz infrastruktúrát, itt teremt munkahelyeket, és ide fizet adót. Minden egyéb kavarás csak mókusvakítás, nem több.

Mr. Watson 2013.10.25. 02:31:35

@Mr. Waszabi: már elmúltam 15 ;)

Jártam pár sajtótájékoztatón és társasági közgyűlésen is.
Neked is ajánlom a fél évente tartandó Rába sajtótájékoztatókat (nov 11-én lesz ismét ha jól hallottan).
Ha profitálni is akarsz belőle tőzsdén jegyzett részvényről beszélünk ;)

A hazugságot így előre vetítve egy ilyen kontár cikkben nem is lehet megérteni, ezt elhiszem ;)

Az általad írtakból úgy vélem, hogy vannak még összefüggések aminek a megértésében elnyomnak az érzelmeid.
Orbán hazudik, lop, csal, ez nem vitás. A Rábát viszont nem Orbán vezeti, eddig még a menedzsment dolgába sem igazán szóltak bele.

Itt fognak gyártani és nemcsak ide fognak gyártani, ahogy most sem csak itthonra, sőt szinte csak exportra gyártanak. Erről szólnak a tervek. Tény hogy exportra gyártanak, tény hogy erre más eddig nem volt képes, ne nézzük már le a Rába képességeit!

Ellentételezés elmismásolásával pedig nem kell hazudni, mert ez a Rába alapvető érdeke és a megállapodás alapja.

Mr. Waszabi 2013.10.25. 08:18:02

@Mr. Watson: miszter, okés, amit írsz, csak még mindig figyelmen kívül hagyod, hogy nem a Rába ellen szólaltam meg, hanem a hazai piacra történő hazai buszgyártás mellett érveltem a Rába-Volvo szerződés ellenében, mert tuti, hogy több haszna lenne a magyar gazdaság számára. A magam részéről ezt nem fogom többször elmondani, felesleges, ha nem figyel a kedves olvasó.
Az erőforrások helyben vannak, a futóművet, motort korábban is a Rábától vette több hazai buszgyártó is, tehát ez is működhetne, csak éppen a busz többi alkatrészét is tudnák itthon gyártani, ami jelentősen több KKV-nak, alkalmazottnak adhatna munkát és megélhetést.
Jelen szerződés keretében ez nem történik itthon és biztos, hogy nem kerül ide a Rábához a komplett buszgyártás. Mert nem Rába buszt gyártanak, hanem Volvót, így a Volvo határozza meg, milyen lakatrészt, honnan vásárol.
A hazai gyártás ezzel szemben sokkal több KKV-nek adhatna munkát, amelyek korábban is ebben az iparágban dolgoztak, megfelelő minőségben.
Gondolom, az nem vita tárgya, hogy nincs nagy minőségi különbség az eddig itthon rendszeresített Volvo ,Ikarus, KingLong, Man vagy akármilyen buszok között minőségben.
A magam részéről nem szeretnék többet foglalkozni a témával, mert nagyon nem egy irányból nézzük a témát. Engem a Rába nem érdekel, kis falat az a magyar gazdaságban. Az ország buszpiaca és a dolgozók helyzete jobban érdekel.
További jókat!

Mr. Watson 2013.10.30. 07:18:13

@Mr. Waszabi: Most komolyan, az olyan nehezen érthető hogy a busz minden alkatrészét itthon gyártani az közel ugyanolyan, mint a busz alkatrészeinek feléből kétszer annyit gyártani?
Ez az ellentételezés lényege, és nem 75, nem 80 és nem 30%-ban, hanem 100%-ban.
És hamár olvasást említesz: hol is fognak gyártani?
"A stratégiai partnerek együttműködési megállapodást kötöttek modern tömegközlekedési járművek előállítására a hazai piac számára, kipróbált technológia alkalmazása mellett, lokalizált gyártással és az importtartalom 100%-os ellentételezésével."
Szóval a Rába-Volvo buszokat itt fogják a tervek szerint gyártani...

Mr. Watson 2013.10.30. 07:25:10

@Mr. Waszabi: tehát nem igazak a prekoncepcióid.
- nem ad kevesebb munkahelyet
- a szerződés hazai gyártásról szól

Mr. Waszabi 2013.10.30. 10:03:00

@Mr. Watson: most már unom a mellébeszélésedet.
Nem bírom, amikor valaki okoskodik és még az arca is nagy hozzá, anélkül, hogy tisztában lenne a tényekkel, valós körülményekkel.

magyarbusz.info/Magyar_gyartok/Arc-Ikarus

www.bkk.hu/2013/10/uj-autobuszokat-vasarol-a-bkv/

A fentiekből az tűnik ki, hogy volt és van is hazai buszgyártás, jók is és piacképesek is.
Emellett vajon mennyiben védhető az originális hazai buszgyártás elsorvasztása az állam részéről? Semennyire.
A Rába évtizedek óta beszállítója a hazai buszgyártásnak, s ha akarta volna, beolvaszthatta volna magába az Ikarus széthulló darabjait. De nem tett ilyet. Ugyanakkor egyértelmű, hogy nem tudott megdögleni a hazai buszgyártás 20 év alatt sem, tehát valamit azért tudhatnak. Bizonyíték, nem ígérgetés, vagy álmodozás. Ugye.

Ami biztos, hogy a külföldi buszokhoz képest olcsóbban állítható elő, főleg, ha itt is tervezik őket. Ez az előny nem lesz meg az együtt működéssel, arról meg ne is ábrándozz, hogy majd a Rába átveszi a wroclawi Volvo gyár helyét. Erre a feltételezésre komoly alapot egyrészt az a tény, hogy az Ikarusét sem vette át évtizedek alatt sem, másrészt, nem a Rába dönti el, hanem a Volvo.
Gyakorlatilag a kormány egy nagyon rossz húzással, állami támogatással teremtett külföldi konkurenciát a hazai gyártással szemben. Gratuláljak?

Tehát változatlanul fenntartom, hogy a Rába működése nem fog annyi hazai munkahelyet teremteni, mint amennyit a full-hazai gyártás teremtene. A pénzügyi részét szintén fenntartom. Ellentételezés esetén sem lesz olyan jó hatású nemzetgazdasági szinten, mint a hazai buszgyártás lenne. Mert ez ugye nem a Rábáról szól, hanem a hazai gyártás kiszorításáról, államilag, azaz, hogy mekkora kárt okoz ez az ésszerűtlenség, azt kell szembeállítani a cég eredményeivel.
Az már csak a nonplusz ultra, hogy mennyit is lehetne megtakarítani a közpénzekből, ha olcsóbb a darabár azonos minőség mellett.

Végül, de nem utolsó sorban, azt is mondtam, hogy felesleges vitatkozni, egyszerűen meg kell nézni egy év múlva a számokat, mit mutatnak. Az a tiszta sor.

BPO654 2013.11.07. 21:17:26

@Mr. Watson: Hol lesz a hazai gyártás?

Anisits Ferenc a dízelpápa (BMW) mondta, h;
"amit itt (Magyarisztánban) Ipari Park címen megy azt csak csavarhúzó mozdulatnak nevezném."
www.origo.hu/auto/20120327-interju-dr-anisits-ferenccel.html

Ebben volt, csak vmi hírdetés jön be v. van előtte.:D
www.autopro.hu/magyarok-jarmugyartas/Anisits-Ferenc-a-sportos-dizelmotorok-atyja/5164/

Mr. Watson 2014.01.24. 14:16:51

@Mr. Waszabi: a mellébeszélés továbbra is a részedről tapasztalható... érzelmi alapon nyomod a süket rizsát...
Kötöttek egy megállapodást amit te nem tudsz értelmezni... olvad el és ne állítsd az ellenkezőjét!

A Rába valóban nem akart az Ikarus helyébe lépni, bár átvette néhány üzemét (Mór, Kapuvár) az adósságai fejében amit a Széles féle bűnbanda akire most ARC néven mutogatsz szétvert...
apropó hány buszt exportáltak az elmúlt években? jól olvastam hogy zérót?
Ezt nevezed piacképességnek :DD meg kell szakadni a nevetéstől :DD

A kormányzat valóban évek óta elmulasztja a közbeszerzéseket. Piaci kereslet nélkül pedig se a Rába-Volvo, se más nem fog itthonra buszokat gyártani... ebben egyetértünk. Senki nem is védi a kormányzatot a mulasztásai miatt.
A Rábára mutogatnod emiatt teljesen felesleges.

Ok, tartsad fenn hogy a 100% ellentételezés az kevesebb mint a 70, és hogy állami támogatás ha az állam részesedést vásárol áron alul, meg hogy a fű piros, szíved jogod. ;) csak ne akard hogy komolyan vegyenek!

Persze, az állam felvetett egy igényt buszgyártásra, amelyre kapott egy választ, ha lesz kereslet akkor 100%-os hazai ellentételezéssel lesz gyártás. Kereslet egyenlőre gyakorlatilag nincsen... (persze igény az lenne)

Hamár buszgyártás meg export:
mno.hu/magyar_nemzet_gazdasagi_hirei/van-exportkepes-magyar-busz-1207082
Ha pl. megvenné a Mercedes az S91-el a Moltiust, és felpörgetné a piacát, azt is rögtön drágább külföldi gyártásnak meg a hazai buszgyártás elsorvasztásának tartanád?

Apropó munkahelyteremtés:
Hátha sikerül rávilágítanom, hogy a hozzáadott vagy ellentételezett érték mennyivel jobb értékmérő, itt egy költői kérdés:
Ha egy buszt kétszer annyian állítanak elő akkor az ugye kétszer akkora munkahelyteremtés, és ez akkor jó dolog? ;)

Mr. Watson 2014.01.25. 11:12:47

"minden komoly üzemeltető-jelölt az S91-es típust választja, minden valószínűség szerint a Rába alvázra épített, Mercedes motorral és Allison váltóval szerelt Ikarus-leszármazott váltja majd le a Várban és a Citadella körül a jelenlegi huszonéves 405-ösöket." www.autoszektor.hu/hu/content/elektromos-busszal-jarunk-majd-varba
süti beállítások módosítása