Tovább kell várnunk a Nemzeti buszra?

2014. február 03. - kristoof

cimlap_3.jpg

A Rába-Volvo buszok első megrendelői arra várnak, hogy az állam által biztosított MFB hitelt megkaphassák. Ebből szeretné megvásárolni a Volánbusz és a Tüke Busz Zrt. is az állami tulajdonban lévő gyártótól a buszokat. Eközben az első lengyel Volvók csendben megérkeztek Győrbe.

Összesen 66 csuklósbuszra kapott szállítási megbízást tavaly a Rába. Ezekből 61 a Volánbuszt, míg öt a pécsi Tükebuszt illeti. Vagyis jobban mondva illetné, ha az állam a két közlekedési cég rendelkezésére bocsátaná az MFB hitelkeretből a vásárlásra szánt összeget. Két okból is nagyon abszurd ez a konstrukció: egyrészt azért, mert az idő sürgeti az államot, ugyanis 2014. június 1-én a BKK-nak át kell adnia az agglomerációban közlekedő járatait az állami tulajdonban lévő Volánbusznak. Ha a Volán nem kapja meg hamarosan a kocsik vásárlására szánt összeget, akkor előfordulhat az, hogy tovább húzódik az említett vonalak átadása. Másrészt azért is abszurd ez a helyzet, mert a hitelkeret és a megrendelt buszok felett is az állam „bábáskodik”. Arról már nem is beszélve, hogy a buszok egyik megrendelője, a Volánbusz is állami tulajdonban van. A Tüke Busz Zrt. viszont a pécsi önkormányzat tulajdonában van, akik szintén az MFB hitelkeretből óhajtanák megvásárolni a Volvokat.

cikkbe2_3.jpg

A legfrissebb budapesti busztenderen jó eséllyel indul a méregdrága Nemzeti hibridbusz

Az ötven milliárd forintos MFB hitelkeret már 2009 évvége óta rendelkezésre áll, amikor is az országgyűlés megszavazta az összeget, főként a Volánok járműrekonstrukciós igényeinek kielégítésére. Időközben a keretből „lecsípett” néhány milliárdot a MÁV is, de új autóbuszt egyetlen közlekedési cég sem tudott vásárolni tavaly év végéig. Hiába írták ki a pénzügyi tendereket, amiket meg is nyert néhány bank, buszokat  azonban mégsem vehettek. A nyertes bankoknak, immár négy éve fizet néhány Volán társaság rendelkezésre állási díjat, ami évente több millió ablakon kidobott adóforint, eközben a Volánok egyetlen autóbuszt sem kaptak. A hitelkeretből tavaly néhány dunántúli Volán, a Tüke Busz és a Volánbusz tudott vásárolni több mint száz, Győrben készült Credo buszt, amiknek nagyrésze már több éve porosodott a gyárudvaron.

A budapesti agglomeráció buszvonalainak átvétele sem halad megfelelően. Ugyanis a tervek szerint a BKK alvállalkozója lenne a Volánbusz, de ezt a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé. Ugyanis pályáztatás nélkül, csak úgy, ahogy az állam tette, nem lehet szolgáltatót váltani. A Volánbusznak tehát nyernie kellene egy szolgáltatásra irányuló nyílt és ,,tiszta" tendert, amit valószínűleg az egyéb pályázó cégek is tudnak, így kérdés előnyös lesz-e a Volánbusznak Budapesten szolgáltatni a Rábának látszó buszokkal?

Értesüléseink szerint a fentiek ellenére év elején megérkeztek az első száz százalékig lengyel honban készült nemzeti autóbuszok Győrbe. Pontosan nem tudjuk hány kocsi érkezett a Rába parti városba, de az bizonyos, hogy az első kocsik között zöld alapszínű sárga csíkos és egyszínű „BKK bilikék” Volvók is vannak. Az előzőek Pécsre, míg az utóbbiak a Volánbusz agglomerációs vonalaira érkezhetnek.

cikkbe4_2.jpg

Pécs szakított a BKK bilikék színeivel. Az új 7900-as Volvók már a képen láthatóhoz hasonló zöld-sárga ruhában pompáznak

Csak érkezhetnek, ugyanis úgy tudjuk, hogy a wroclawi gyár egyelőre felfüggesztette a további magyarországi kiszállításokat, hiszen a leszállított kocsik ellenértékét eddig nem kapták meg. Így egyre nehezebb elhinni, hogy a Volvo vajon hogyan fogja ellentételezni a hazánkba szállított buszok árát?

Ezt támasztja alá az is, hogy a Rába korábban azt írta az Omnibusz blognak, hogy az új csuklósbuszuk bemutatása január elején lesz, ugyanis az év első hónapjának közepén már át kell adniuk a Tüke Busznak az öt megrendelt kocsit. Ez a mai napig, azaz február elejéig sem történt meg.

cikkbe3_2.jpg

Nemzeti buszhoz nemzeti elbánás? Egy hasonló 8900-ast még Volvo logóval, nemrég megtekinthettek a Volán vezetők is. Csak annyit kérdeztek tőlük: "Hogy tetszik az új buszotok?"

A „kisebb” fiaskó egyelőre nem szegte a Rába kedvét abban, hogy a wroclawi Volvo buszok importőre legyen, ugyanis a győri cég nemrég elindult a BKV 15+60 darabos szólóbusz tenderén is, amit jó eséllyel meg is nyerhet a drága hibrid buszáméregval, ha a magasabb politika is úgy kívánja.

Ha esetleg valamelyik olvasónk találkozik új Rábának mondott Volvo busszal hazánkban vagy határainkon túl, akkor kérjük írja meg nekünk e-mailben, kommentben vagy a facebook oldalunkon!

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr95795740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EvilHedgehog 2014.02.03. 21:48:24

Tök jó lesz majd a BKK-nak.. Az echte Volánbusz vonalakon meg nézegethetjük a rohadó 435-öket. Azon agglomerációs térségekben ahol lassan 10 éve nem történt új busz beszerzés, akkor is csak pár darab nagyon örülnénk ha a Volánbusz elvesztené a BKK pályázatot.

_zahnrad 2014.02.03. 22:13:00

@EvilHedgehog: Ez nem ilyen egyszerű. A buszokra kiírt beszerzés Budapest elővárosi vonalaira szólt és pont.

Macho 2014.02.03. 22:49:22

De akkor miért is vesznek / vennének olyan buszokat amelyek elővárosi forgalomra nem alkalmasak? Mivel a Volvo 7900 Hybrid Articulated városi busz.

EvilHedgehog 2014.02.04. 07:57:46

@_zahnrad: A beszerzés azt írja le, hogy a bérbeadás körülményeihez legyenek alkalmasak a buszok. Mivel maga a bérlésről szóló szerződés nem létezik, és csak a buszok szállítása után fog létrejönni, így kétségeim vannak. Ha meghiúsul a BKK-Volán szerződés a VOLVO nem fogja visszavenni a buszokat. Tehát a Volánnál marad.

Ha valaki talál arra utalást akkor linkelje be.

deneskata 2014.02.04. 11:45:26

Ez a "nemzeti busz" a kormány egyik legrondább húzása. A lengyel buszok elveszik a őiacot a magyar buszok elől.
Hányingerem van a nagy nemzetisekedéstől.

_zahnrad 2014.02.05. 22:37:30

@hungeri: Köszi az észrevételt, a cikk írója sajnos nem tudja a nap 24 órájában a kommenteket lesni. Legközelebb mindet megteszünk az ilyen hibák elkerüóléséért. Olvasóink elnézését kérjük a figyelmetlenségért.

w a s d 2014.02.06. 11:31:34

Zöld- sárga?

Kifejezetten jól fog mutatni a kék- fehér, kék- sárga, egyszínű sárga, egyszínű kék eddigi buszok között. (Nem, nem fog.)

Pepejoe 2014.02.06. 14:36:15

Komolyan, mintha nem is buszokról, hanem valami stratégia előnyt biztosító vadászbombázó-beszerzésről vagy kontinentális ballisztikus rakéta-tenderről lenne szó...
Az ég áldjon meg mindenkit, ezek csak buszok, hétköznapi emberek járnak vele munkába, kirohad a régi, kell másik, veszünk és pont. Mit kell ezen ennyit rugózni odafent? Sok pöcs.
Ez a cécó nálam már a hazaárulás fogalmát súrolja.

doominogame · http://www.doominogame.com 2014.02.06. 18:23:46

@Pepejoe: Azért kell ennyit rugózni rajta, mert minden közbeszerzés ma nálunk a lehúzható sápon, a megvesztegetési százalékon áll vagy bukik. Pedig itt nem kevés pénzről van szó, a döntéshozó csak kapjon 1%-ot. Számolj.

Pepejoe 2014.02.06. 18:35:30

Persze.
Ezért él az utolsó mondatom. Az a gáz, hogy ennyi év alatt én már tudnám, pontosan mennyit akarok ellopni és kitől és hogyan, tehát minél hamarabb meg is lépem a dolgot ami azért jó, mert:
1. hamarabb jutok a "pénzemhez"
2. ha a pórnép gyorsan megkapja a buszait, ezzel befogom a szájukat és egy idő után már senkit nem érdekel hogyan lett, hanem csak az, hogy lett. Ezzel a pöcsöléssel csak elkezd mindenki agyalni, miért nem megy már a dolog előre és előkerülnek az olyan beszélgetések, mint a miénk.
Biztos én nem vagyok elég anyagias, de ha 4 évvel ezelött lehúzhatok az ügyön 2 milliárdot, nem várok mostanáig, hátha lehúzhatok pár száz millióval többet...
Ha sikkasztok, gyorsan akarok sikkasztani és akkor, ott.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.02.07. 06:48:56

"A Tüke Busz Zrt. viszont a pécsi önkormányzat tulajdonában van, akik szintén az MFB hitelkeretből óhajtanák megvásárolni a Volvokat."

Fura is volt tegnap a pécsi 33-as vonalon egy Volvo:D Pislogtam :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.02.07. 07:00:37

"Értesüléseink szerint a fentiek ellenére év elején megérkeztek az első száz százalékig lengyel honban készült nemzeti autóbuszok Győrbe."

És ott gyártják a Credót. Ez annyira szép, magyar.
süti beállítások módosítása