A Rába-Volvo buszok első megrendelői arra várnak, hogy az állam által biztosított MFB hitelt megkaphassák. Ebből szeretné megvásárolni a Volánbusz és a Tüke Busz Zrt. is az állami tulajdonban lévő gyártótól a buszokat. Eközben az első lengyel Volvók csendben megérkeztek Győrbe.
Összesen 66 csuklósbuszra kapott szállítási megbízást tavaly a Rába. Ezekből 61 a Volánbuszt, míg öt a pécsi Tükebuszt illeti. Vagyis jobban mondva illetné, ha az állam a két közlekedési cég rendelkezésére bocsátaná az MFB hitelkeretből a vásárlásra szánt összeget. Két okból is nagyon abszurd ez a konstrukció: egyrészt azért, mert az idő sürgeti az államot, ugyanis 2014. június 1-én a BKK-nak át kell adnia az agglomerációban közlekedő járatait az állami tulajdonban lévő Volánbusznak. Ha a Volán nem kapja meg hamarosan a kocsik vásárlására szánt összeget, akkor előfordulhat az, hogy tovább húzódik az említett vonalak átadása. Másrészt azért is abszurd ez a helyzet, mert a hitelkeret és a megrendelt buszok felett is az állam „bábáskodik”. Arról már nem is beszélve, hogy a buszok egyik megrendelője, a Volánbusz is állami tulajdonban van. A Tüke Busz Zrt. viszont a pécsi önkormányzat tulajdonában van, akik szintén az MFB hitelkeretből óhajtanák megvásárolni a Volvokat.
A legfrissebb budapesti busztenderen jó eséllyel indul a méregdrága Nemzeti hibridbusz
Az ötven milliárd forintos MFB hitelkeret már 2009 évvége óta rendelkezésre áll, amikor is az országgyűlés megszavazta az összeget, főként a Volánok járműrekonstrukciós igényeinek kielégítésére. Időközben a keretből „lecsípett” néhány milliárdot a MÁV is, de új autóbuszt egyetlen közlekedési cég sem tudott vásárolni tavaly év végéig. Hiába írták ki a pénzügyi tendereket, amiket meg is nyert néhány bank, buszokat azonban mégsem vehettek. A nyertes bankoknak, immár négy éve fizet néhány Volán társaság rendelkezésre állási díjat, ami évente több millió ablakon kidobott adóforint, eközben a Volánok egyetlen autóbuszt sem kaptak. A hitelkeretből tavaly néhány dunántúli Volán, a Tüke Busz és a Volánbusz tudott vásárolni több mint száz, Győrben készült Credo buszt, amiknek nagyrésze már több éve porosodott a gyárudvaron.
A budapesti agglomeráció buszvonalainak átvétele sem halad megfelelően. Ugyanis a tervek szerint a BKK alvállalkozója lenne a Volánbusz, de ezt a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé. Ugyanis pályáztatás nélkül, csak úgy, ahogy az állam tette, nem lehet szolgáltatót váltani. A Volánbusznak tehát nyernie kellene egy szolgáltatásra irányuló nyílt és ,,tiszta" tendert, amit valószínűleg az egyéb pályázó cégek is tudnak, így kérdés előnyös lesz-e a Volánbusznak Budapesten szolgáltatni a Rábának látszó buszokkal?
Értesüléseink szerint a fentiek ellenére év elején megérkeztek az első száz százalékig lengyel honban készült nemzeti autóbuszok Győrbe. Pontosan nem tudjuk hány kocsi érkezett a Rába parti városba, de az bizonyos, hogy az első kocsik között zöld alapszínű sárga csíkos és egyszínű „BKK bilikék” Volvók is vannak. Az előzőek Pécsre, míg az utóbbiak a Volánbusz agglomerációs vonalaira érkezhetnek.
Pécs szakított a BKK bilikék színeivel. Az új 7900-as Volvók már a képen láthatóhoz hasonló zöld-sárga ruhában pompáznak
Csak érkezhetnek, ugyanis úgy tudjuk, hogy a wroclawi gyár egyelőre felfüggesztette a további magyarországi kiszállításokat, hiszen a leszállított kocsik ellenértékét eddig nem kapták meg. Így egyre nehezebb elhinni, hogy a Volvo vajon hogyan fogja ellentételezni a hazánkba szállított buszok árát?
Ezt támasztja alá az is, hogy a Rába korábban azt írta az Omnibusz blognak, hogy az új csuklósbuszuk bemutatása január elején lesz, ugyanis az év első hónapjának közepén már át kell adniuk a Tüke Busznak az öt megrendelt kocsit. Ez a mai napig, azaz február elejéig sem történt meg.
Nemzeti buszhoz nemzeti elbánás? Egy hasonló 8900-ast még Volvo logóval, nemrég megtekinthettek a Volán vezetők is. Csak annyit kérdeztek tőlük: "Hogy tetszik az új buszotok?"
A „kisebb” fiaskó egyelőre nem szegte a Rába kedvét abban, hogy a wroclawi Volvo buszok importőre legyen, ugyanis a győri cég nemrég elindult a BKV 15+60 darabos szólóbusz tenderén is, amit jó eséllyel meg is nyerhet a drága hibrid buszáméregval, ha a magasabb politika is úgy kívánja.
Ha esetleg valamelyik olvasónk találkozik új Rábának mondott Volvo busszal hazánkban vagy határainkon túl, akkor kérjük írja meg nekünk e-mailben, kommentben vagy a facebook oldalunkon!
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!