De csak akkor, ha eredményes lesz a kilenc hónapja tartó, 15+60 darabos BKV szóló tender. Ha lesz eredmény, akkor Törökországban gyártott Mercedesek érkezhetnek a fővárosba.
Korábban megírtuk, hogy tavaly december elején a BKV 15 darab, majd opciósan további 60 darab új Euro VI-os környezetvédelmi besorolásnak megfelelő dízel vagy EEV normának megfelelő dízel-hibrid,illetve teljesen elektromos buszt szeretne beszerezni. A buszoknak teljes hosszukban alacsonypadlósnak kell lenniük, a hosszuk 11,5 és 12,8 méter közé eshet.
A kiírás 15 darabos referenciát várt el az elmúlt három évből. Az értékelés során nyolcvan százalékos súllyal szerepel a beszerzési ár, a további négy szempont egységesen öt-öt százalékon osztozik. Az első 15 darab buszt a szerződéskötéstől számítva hat hónapon belül le kell szállítani. Említésre méltó még, hogy a vázszerkezet korrózióállósága mellett a váz nem megfelelő szilárdságára is tízéves jótállást vártak el az ajánlattevőktől.
A Conectónak már van Euro VI-os változata is (fotó: Evobus)
Aki pályázott, az vállalta a felelősséget a termékérért, ha nem pályázott, nem tud másra mutogatni. Ezzel a BKV magát is védi, nem csak az esetleges támadásoktól, hanem az Ikarus 412-essel szerzett kellemetlen tapasztalatoktól is.
A meghirdetett tenderre nagy volt a tülekedés. Sajnos egyetlen magyar gyártó sem pályázott, de így is színes volt az indulók palettája. A Mercedes a Conectóval, a Scania a Citywide-dal, a Solaris az Urbino 12-essel, az MAN a Budapesten már ismert Lion's City-vel végül pedig a kínai BYD a K-9-es elektromos busszal.
Berlin nemrég a Scania Citywide csuklós változat mellett döntött. A BKV-nál egyelőre biztosan nem látjuk viszont a gyönyörű buszt (fotó: Scania)
Nemrég úgy értesültünk, hogy a tender utolsó szakaszában a Mercedes adta be a legjobb ajánlatot a Törökországban készülő Conectóval. Érdekesség, hogy a legolcsóbb ajánlat a lengyel Solaristól érkezett, mégis a jobb emissziós értékek miatt - igaz, csak egy hajszálnyival - a csillagos márka került ki győztesen.
A Citaro Törökoszágban készülő „mezítlábas” változatának is van már Euro VI-os változata. Így ezzel indult az Evobus Magyarország a tenderen. A Conecto nagy hasonlóságot mutat a tavaly forgalomba állított Mercedes Citarókkal. Az utasok szinte csak az eltérő külsőről és pár apróságról vehetik észre, hogy nem a VT-Arriva járművével utaznak.
A Solaris egy hajszálnyival maradt le (fotó: Solarisbus)
Egyelőre persze nagy kérdés, hogy valóban lesz-e győztese a tendernek. Ugyanis nem valószínű, hogy az önkormányzati választásokig eredményt hirdetnének, hiszen a buszok leghamarabb csak fél év múlva állhatnának forgalomba, így nem biztos, hogy a jelenlegi polgármesterek közül sokan villoghatnak majd az új buszokkal.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Evobus/kristoof)