Nemrég 160 használt buszt szerzett be a Volánbusz Norvégiából. Most újabb 138 használt buszra írt ki tendert a Volán Buszpark Kft. Persze a fővárosi metrópótlásra is úgy sikerült helyzetbe hozni a hazai buszgyártókat, hogy a BKV is nyugati használt buszok beszerzését tervezi a pótlás levezényléséhez.
Inkább használtat, mint magyart!
A nemzeti buszgyártás az új nemzeti fegyvergyártás. Vagyis a magyar ipar zászlóshajója, remélt jövőbeli tartópillér. De ehhez az is kell, hogy legyen együttműködés, meg hogy a nemzeti ipar kapjon egy esélyt. Mondta Lázár János 2016. május 12-én. Nem sokkal e mondatok elhangzása előtt a Volánbusz kiírt egy tendert 152 új autóbuszra, amelyet a buszgyártási stratégia kihirdetése után gyorsan vissza is vont a Volánbusz, hiszen a közbeszerzést sikerült úgy kiírni, hogy még véletlenül se indulhasson hazai gyártó rajta.
Mostanra már tudható, hogy a Volánbusz azért volt kénytelen visszavonni az említett tendert, mert az új buszokra az állam tulajdonában lévő bankoktól szeretett volna hitelt felvenni. Azonban valamilyen fura ok miatt a pénzintézetek elutasították a Volánbusz beszerzésének támogatását.
Folyamatosan érkeznek a használt norvég Volvo buszok a Volánbuszhoz (fotó: Czine Zsolt)
Persze ez nem szegte kedvét a Volánbusznak, így újabb tendert írtak ki, ezúttal már nem új, hanem használt autóbuszokra, összesen 160 darabra. Ezek a különféle Volvo gyártmányú buszok Norvégiából érkeztek és épp ezekben a napokban állnak forgalomba a hazai Volán társaságoknál, amelyekből száznál is több kerül a Volánbusz járműparkjába.
Fogalmuk sincs, mi történik a hazai buszpiacon
A minap megtartott 47. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson a Nemzeti Buszbeszerzési Bizottság (NABB) egyik tagja, Borbélyné dr. Szabó Ágnes a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési ügyekért felelős főosztályvezető-helyettese azt mondta, hogy idén még valóban sok használt busz érkezik a Volánokhoz, de jövőre már csak 29 darabot vásárolnak. Persze honnan tudhatná a NABB tagja, aki épp a közlekedési ügyekért felelős, hogy aznap reggel írt ki a Volán Buszpark Kft. egy tendert 138 darab használt autóbuszra, amelyek szállítása pont jövőre esedékes, épp akkor, amikor ő azt mondta nagy nyilvánosság előtt, hogy jövőre már alig több mint két tucat használt busz érkezik hazánkba.
Az osztályvezető-helyettes még nem tudja, de mi már igen. Jövőre biztosan nem 29 használt buszt vásárolnak a Volánok (fotó: Zahnrad)
Értesüléseink szerint a használt autóbuszok beszerzése nem áll meg itt. Idén és jövőre is több Közlekedési Központ tervezi, hogy használt buszokat szerez be. Erre az elképzelésre a Nemzetgazdasági Minisztérium és az NFM is áldását adta.
Helyzetben a magyar buszgyártók
Újra Lázár Jánost idézzük: Csak annyit kértünk a főpolgármester úrtól, hogy a 3-as metrópótlása kapcsán hozzuk helyzetbe a hazai buszgyártást. A helyzetbe hozás olyan jól sikerült az államnak, hogy épp egy magyar buszgyártóval aláírt metrópótló szerződést volt kénytelen felmondani a BKV. Most ott tartunk, hogy a BKV-nak egyetlen egy új csuklós busza sem lesz a metrópótlás idejére.
A BKV-nál is egyre több a használt busz. Kénytelenek lesznek a metrópótlásra is használt buszokat vásárolni? (fotó: Zahnrad)
Így most a BKV is, jó állapotú, használt külföldi autóbuszflotta felé kacsintgat, tehát a metrópótlás idején Lázár János vágyálmával ellentétben, nemhogy magyar, de még csak nem is új autóbuszok fognak forgalomba állni Budapest útjain. Kérdés mi lesz a BKV buszgyártó kapacitásával, ami a korábbi, régi buszok karbantartásából felszabadult munkatársak további foglalkoztatását jelentette.
Csak egy legény van talpon e vidéken?
Persze hazai gyártású új autóbuszok is forgalomba álltak az elmúlt hónapokban. A győri Kravtex Kft. sorra nyeri az új autóbuszos Volán tendereket. Idén eddig már 110 új autóbuszt adtak át és nagy valószínűség szerint hamarosan újabb beszerzések nyertesei lehetnek a győriek, így ez év végére, összesen már több mint kétszáz új hazai gyártású autóbusz állhat forgalomba.
Csehországban kicsit másként gondolkodnak, ott évente nagyjából 3000 autóbuszt gyártanak, ráadásul a Kravtexnek licencet adó SOR Libchavy spol s.r.o. kétszer annyi autóbuszt ad el, mint amennyit a jóval nagyobb gyárterülettel rendelkező Kravtex Kft. gyárt.
Akik szeretik a táblázatokat és grafikonokat, azoknak álljon itt néhány beszédes fotó a hazai közforgalmú buszállomány állapotáról a 47. Autóbusz Szakértői Tanácskozásról (fotók: Zahrad)
Azonban ez a kétszáz itthon eladott autóbusz édeskevés, hiszen a hazai buszpark elöregedésének megállításához, a fővárossal együtt legalább 1500 új autóbuszt kellene forgalomba állítani évente. Jelenleg a hazai Volán vállalatok buszainak 62,2 százaléka idősebb tíz évesnél, 35 százaléka pedig öregebb, 15 évesnél! Ez bizony beszédes adat, a régióban a magyar autóbuszpark a legöregebb.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Buga Bence)