BKV midi botrány

2010. augusztus 05. - _zahnrad

Az Ikarus 405 típusú buszok cseréje régóta foglalkoztatja a BKV-t. Tavaly júliusban kiírtak egy 40db új busz forgalomba állítását tartalmazó tendert, ezeket alvállalkozók szereznék be és üzemeltetnék. Erről korábban írtunk részletesen. A BKV február végén azt a közleményt adta ki, hogy az egyik pályázó közlekedési társaság nem megfelelő busszal indult, és ezért nem halad a buszok cseréje. A szóban forgó busz valószínűleg a szeghalmi Csaba Metál Urbanus típusa. Ez a busz egy új konstrukciónak tekinthető, komolyan vehető forgalmi és üzemeltetési tapasztalat nincs a busszal. Az ügynek az ad aktualitást, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság a napokban több 405-ös Ikarust a forgalomból kivett és javításra visszaküldte a garázsba súlyos, biztonságot veszélyeztető hibákkal. A BKV-nak kevés ilyen busza van, nem lehet egyszerűen pótolni a kieső példányokat, az általuk bejárt vonalakon található szűk helyek és a csak ilyen kis buszokat elbíró alacsony tengelyterhelésű utakon. A közlekedési társaság a mai napig változatlanul a nem megfelelő buszra mutogat, ami érthetetlen. A hivatalos indok a verseny fenntartása és az olcsóság. Bár ez elsőre jól hangzik, felelős gazdálkodás látszatát kelti, azonban jobban belegondolva abszurd. Hét közlekedési cég indult a midi tenderen. A közlekedési cégek maguk választották ki a buszt, amivel indultak a pályázaton, de a buszoknak a BKV által kiírt műszaki feltételeknek meg kell felelni. Az egyes pályázatok közt vannak eltérések, valószínűleg több típust is megajánlottak a BKV-nak. Erről a sajtóban korábban jelentek meg találgatások. Tehát válogatni van miből, egy pályázó kizárása önmagában nem veszélyeztetné jelentősen a versenyt.
Műszaki szemmel nézve is igen furcsa a BKV viselkedése. Egy referencia nélküli, új és számos megoldásában megkérdőjelezhető buszt nem zár ki a pályázatból. Talán nem tanultak a mostani esetből? Jó-e egy esetleges sebtében véghezvitt átalakítás, egy amúgy is prototípus buszon? Az Ikarusnak nem ment a rohammunka, most jó lesz egy esetleges újabb sebtében összelapátolt, kétes buszt venni?

A BKV az ügyben a sajtónak tegnap este eljuttatott egy reagálást, amiben a 405-ös buszok cseréjét vagy a teljes felújításukat említi. Ebben a reagálásban a felújítás említése felháborító és totális dilettantizmusról tanúskodik. Ugyanis a 405-ös Ikarusok számos változtatáson és több felújításon is átestek, mindhiába. Ezek a buszok kezdettől fogva számos konstrukciós hibával küzdenek, ezeken a felújítások sem változtattak és nagy bizonyossággal egy újabb sem változtatna. Korszerű, új midi buszokat képes gyártani a hazai ipar, olyanokat is, amelyeknek van bőséges referenciájuk. Az utasok tetszését elnyert S91-es busz alváza és a karosszéria korábbi változata Európa számos országában fut. A szintén hazai Plasma típus is számos helyen fut, több-kevesebb sikerrel. A legnagyobb hazai buszgyártó, a Kravtex is pályázott, a már több helyen futó típusuk rövidebb változatával.
A kínálat ezzel nem ért véget, számos EU-s és EU-n kívüli ország gyárai is tudnak megbízható buszokat ajánlani a pénznyelő és elavult rozoga buszok foltozása helyett.

40db új midi busz beszerzése körülbelül 1,4-1,6 milliárd forintra becsülhető kiadással járna. Azonban most nem is erről van szó. Az alvállalkozók feladata megvenni a buszokat, a BKV a megtett kilométerekért fizetne. Ez rávilágít mennyire forráshiányos a cég működése. Abszurd és egyben elkeserítő, hogy 40db kicsi busz beszerzése gondot okoz egy 1200-1400db buszt üzemeltető cégnek, egy közel kétmilliós fővárosban...

Az időhúzás oka tehát homályban marad, a már évekkel ezelőtt is kritikus állapotban lévő Ikarus midibuszok pedig változatlanul rombolják a Budapestről kialakított képet a külföldiek által sűrűn látogatott várban. A hazai utasok biztonságérzete is kezd nullára csökkeni, a buszok által nyújtandó minimális kényelemről pedig már évekkel ezelőtt se lehetett beszélni.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr102199547

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Virtuális utazást kínál a BKV 2010.10.12. 06:23:44

Tamás küldte nekünk ezt a fotót, amit egy budapesti BKV megállóban lőtt. Végülis igaza van a BKV-nak, a mai válságos időkben talán virtuálisan (a honlapon) tényleg jobb utazni.  

Trackback: Buszgarázsokat privatizálna a BKV? 2010.08.06. 10:28:03

Valószínűleg már a következő városvezetés dönt arról a Népszava birtokába került belső szakértői anyagról, amely szerint jobban megérné a jelenlegi járatszintű alvállalkozói üzemeltetésnél, ha a BKV komplett telephelyeket, illetve autóbuszos ellátási körz…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2010.08.05. 10:10:29

Szánalom a köbön.
Most az vicc, hogy a CsM csodára várnak? Azt hittem, legalább a miskolci "sikerről" sikerült olvasni a BKV-ál...
Van 3 egész jó hazai, erre a CsM...
Ecsém...
BKV meddig akarja riogatni az utasokat?
(Amúgy az EN9,5 nem túl hosszú a BKV-nak?)

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.08.07. 03:41:36

Jelenleg nem folyik semmiféle járműbeszerzés előkészítés a BKV-nál.
A pillanatnyi állás szerint 2013-ig nem szándékozik járműveket venni a BKV.

apacsavo 2010.08.07. 17:40:32

1976-ban kezdtem a BKV-nál busztvezetni,akkor még nagyon újjak voltak az ikarus 260 -asok, hiszen még a ikarus 620-asok is jártak(gokartok),de sajnos ahogy elnézem a jármű parkotlehet hogy van olyan 200-as amit még én is hajtottam,? hát ez nem dicséretes,hacsak nem a 200 as tipus család dicsérete!!! nem kellene egyszerűbb és olcsó strapabiró buszokatvenni a sok drága csicsás szemét helyett(8-9éves használt busz(ha,ha,ha)valakinek a zsebe ennél jobban örül,az fix!!!!!!!

New-Wave 2010.08.11. 08:58:43

@apacsavo: Pont, hogy a 200-asok azok amik egyszerűek és strapabírok és ezért van az, hogy még forgalomban vannak. Ha azt vesszük Európa szerte a 2000-es években kezdték csak selejtezni őket, szóval Magyarország igazából nincsen velük lemaradva.
Amúgy nem értem, hogy a BKV miért nem vásárolt még anno az az E91-esekből,hiszen már akkor is tudták, hogy a 405-ösök nem húzzák sokáig. De legalább most lehetne annyi eszük, hogy vesznek S91-et.

El Polako 2010.08.12. 08:35:41

Nem értem, ha a CSM-re várnak, akkor lehet szólni a Credonak is, hogy vágjon egy kicsit, meg még 10 olyan márkának aki nem is indult a tenderen, hogy ugyan már dobjanak össze valamit a BKV-nak, hadd válogassanak.

Szégyen ami a itthon folyik tender ügyekben.

2013.04.12. 23:20:30

Élveztem olvasni, de a "puszta közepéért" elmész a fenébe. 25 ezren lakunk Káposztásmegyeren. 25 ezren!!! (És 25 éve azért költözött mindenki ide, mert megígérték a metrót.)
süti beállítások módosítása