Az Ikarus 405 típusú buszok cseréje régóta foglalkoztatja a BKV-t. Tavaly júliusban kiírtak egy 40db új busz forgalomba állítását tartalmazó tendert, ezeket alvállalkozók szereznék be és üzemeltetnék. Erről korábban írtunk részletesen. A BKV február végén azt a közleményt adta ki, hogy az egyik pályázó közlekedési társaság nem megfelelő busszal indult, és ezért nem halad a buszok cseréje. A szóban forgó busz valószínűleg a szeghalmi Csaba Metál Urbanus típusa. Ez a busz egy új konstrukciónak tekinthető, komolyan vehető forgalmi és üzemeltetési tapasztalat nincs a busszal. Az ügynek az ad aktualitást, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság a napokban több 405-ös Ikarust a forgalomból kivett és javításra visszaküldte a garázsba súlyos, biztonságot veszélyeztető hibákkal. A BKV-nak kevés ilyen busza van, nem lehet egyszerűen pótolni a kieső példányokat, az általuk bejárt vonalakon található szűk helyek és a csak ilyen kis buszokat elbíró alacsony tengelyterhelésű utakon. A közlekedési társaság a mai napig változatlanul a nem megfelelő buszra mutogat, ami érthetetlen. A hivatalos indok a verseny fenntartása és az olcsóság. Bár ez elsőre jól hangzik, felelős gazdálkodás látszatát kelti, azonban jobban belegondolva abszurd. Hét közlekedési cég indult a midi tenderen. A közlekedési cégek maguk választották ki a buszt, amivel indultak a pályázaton, de a buszoknak a BKV által kiírt műszaki feltételeknek meg kell felelni. Az egyes pályázatok közt vannak eltérések, valószínűleg több típust is megajánlottak a BKV-nak. Erről a sajtóban korábban jelentek meg találgatások. Tehát válogatni van miből, egy pályázó kizárása önmagában nem veszélyeztetné jelentősen a versenyt.
Műszaki szemmel nézve is igen furcsa a BKV viselkedése. Egy referencia nélküli, új és számos megoldásában megkérdőjelezhető buszt nem zár ki a pályázatból. Talán nem tanultak a mostani esetből? Jó-e egy esetleges sebtében véghezvitt átalakítás, egy amúgy is prototípus buszon? Az Ikarusnak nem ment a rohammunka, most jó lesz egy esetleges újabb sebtében összelapátolt, kétes buszt venni?
A BKV az ügyben a sajtónak tegnap este eljuttatott egy reagálást, amiben a 405-ös buszok cseréjét vagy a teljes felújításukat említi. Ebben a reagálásban a felújítás említése felháborító és totális dilettantizmusról tanúskodik. Ugyanis a 405-ös Ikarusok számos változtatáson és több felújításon is átestek, mindhiába. Ezek a buszok kezdettől fogva számos konstrukciós hibával küzdenek, ezeken a felújítások sem változtattak és nagy bizonyossággal egy újabb sem változtatna. Korszerű, új midi buszokat képes gyártani a hazai ipar, olyanokat is, amelyeknek van bőséges referenciájuk. Az utasok tetszését elnyert S91-es busz alváza és a karosszéria korábbi változata Európa számos országában fut. A szintén hazai Plasma típus is számos helyen fut, több-kevesebb sikerrel. A legnagyobb hazai buszgyártó, a Kravtex is pályázott, a már több helyen futó típusuk rövidebb változatával.
A kínálat ezzel nem ért véget, számos EU-s és EU-n kívüli ország gyárai is tudnak megbízható buszokat ajánlani a pénznyelő és elavult rozoga buszok foltozása helyett.
40db új midi busz beszerzése körülbelül 1,4-1,6 milliárd forintra becsülhető kiadással járna. Azonban most nem is erről van szó. Az alvállalkozók feladata megvenni a buszokat, a BKV a megtett kilométerekért fizetne. Ez rávilágít mennyire forráshiányos a cég működése. Abszurd és egyben elkeserítő, hogy 40db kicsi busz beszerzése gondot okoz egy 1200-1400db buszt üzemeltető cégnek, egy közel kétmilliós fővárosban...
Az időhúzás oka tehát homályban marad, a már évekkel ezelőtt is kritikus állapotban lévő Ikarus midibuszok pedig változatlanul rombolják a Budapestről kialakított képet a külföldiek által sűrűn látogatott várban. A hazai utasok biztonságérzete is kezd nullára csökkeni, a buszok által nyújtandó minimális kényelemről pedig már évekkel ezelőtt se lehetett beszélni.