A Nemzetközi Közforgalmú Közlekedési Szövetség (UITP) 2008 szeptemberében indította útjára a jövő európai buszközlekedési rendszere (European Bus System of the Future-EBSF) programot. A program 4 évig tart és 26 millió Eurós költségvetésből gazdálkodnak a résztvevők. A költségeket az Európai Unió állja.
A projekt fő célja a buszközlekedést vonzó közlekedési móddá tenni.
Kicsit konkrétabban:
- Elképzelni és kifejleszteni egy olyan innovatív és magas minőségű buszrendszert, ami megjeleníti az új generációs buszközlekedésben rejlő potenciált.
- Áttörést elérni a járművek, az infrastruktúra és a fenntartás területén.
- Fenntartani vagy javítani az európai buszgyártók és üzemeltetők versenypozícióját.
- A buszközlekedésről kialakult képet vonzóbbá tenni új technológiák bevezetésével mind a járművek, mind az infrastruktúra területén, a leghatékonyabb üzemeltetési módok megtalálása mellett. A közösségi közlekedést a buszos ágazattal is vonzóbbá tenni.
A projekt négy részre tagolódik, ezeket al-projekteknek (SP) nevezték el:
Sp-1: Az utasok, az üzemeltetők és a hatóságok igényeinek felderítése
Sp-2: A járművek fejlesztése és specifikálása: Az Sp-1-ben megfogalmazott igények alapján a járműgyártók elkészítik a járművek koncepcióját, terveit, majd a prototípusokat. A járművek tervezése során a fejlesztendő területek: megközelíthetőség, utasáramlás, vezetőtér, ergonómia, információs (utastájékoztató) rendszerek, modularitás/rugalmas alakíthatóság és a környezetvédelem, energia megtakarítás.
Sp-3: A buszos közlekedés fejlesztése és kivitelezése városi környezetben
(infrastruktúra és üzemeltetés). Cél a buszközlekedés integrálása a városi környezetbe. Például a zöld út kérés, megállók kialakítása, és a többi közlekedési módhoz illeszkedés (intermodularitás). Különösen fontos az üzemeltetési körülmények javítása, a buszok attraktivitásának növelése
Sp-4: Éles próba, értékelés, terjesztés, hasznosítás.
Az elképzelések és innovatív megoldások tesztelése összesen hét városban fog zajlani, vagy már zajlik. Ezek: Bremerhaven, Budapest, Göteborg, Lyon, Madrid, Róma, Rouen
Bremerhaven kísérleti busza már bemutatkozott a nagyközönség előtt, egy speciális Mercedes Citaro G közlekedik a városban 2010 decembere óta, egészen 2011 augusztusáig. A busz beltéri információs rendszere a mozgásukban korlátozott, és az idős embereknek jelent nagy segítséget.
Az egyes ülések foglaltságát a plafonon (légcsatornán) elhelyezett LED-ek színe jelzi, így már messziről is látható, hogy érdemes-e egy szabad ülés reményében a mozgó buszban nagyobb távolságot megtenni.
Kívül a szolgáltató színezéséhez illeszkedő, de figyelemfelkeltő fényezést kapott a busz, és a minden Citarohoz elérhető ,,metrodesign” homlok-, és hátfali műanyag dizájn elemeket is megkapta. A felszállást is megkönnyíti a busz, az ajtók keretébe beépített LED sorok színe jelzi, hogy melyik ajtó fog nyílni. A buszt a látványos fényeken kívül felszerelték GPS-es utastájékoztató rendszerrel, 230V-os utastéri aljzatokkal, és Wifi-vel is. A busz ára az előzetes becslések szerint 659 ezer Euró. A látványos utastájékoztató rendszert 15db, a BHVBUS tulajdonában lévő Citaro is megkapja utólag.
Göteborgban új jegykezelő rendszereket és utastéri elrendezéseket próbálnak ki. A buszvezető munkakörülményeit is szeretnék javítani. A prototípus buszt a Volvo fogja szállítani, eddig pár fa modellen próbálták a készülőfélben lévő busz ideális belső elrendezését megtalálni. Az elkészült jármű 6 hónapig marad forgalomban.
Madridban a valós idejű utastájékoztatás terén remélnek előrelépést az EBSF projekttől. 30db már forgalomban lévő buszt fognak az új rendszerrel felszerelni.
Lyon-Rouen-Róma városoknak a járműveket az Irisbus fogja szállítani.
Budapesten a címképen szereplő buszhoz hasonló, 18,75m hosszú MAN Lion’s City GL típusú busz fog forgalomba állni március elsején. Kilenc hónapon át fog utasokat szállítani a BKV 86-os vonalán. A busz már elkészült, és a müncheni MAN Forumban meg is tekinthető, Budapestre február közepén érkezik. A BKV-nál az elöregedett járműpark mellett igen sok tekintetben elmarad a buszos közlekedés színvonala a ma elvárhatótól, pláne a ma elérhető maximumtól. Ezért igen sok területet jelölt meg a BKV fejlesztésre érdemesnek, és ezeknek a figyelembevételével fejlesztette ki az MAN a prototípus buszt. A legfőbb cél az üzemeltetési költségek csökkentése. Csökkentendő a fogyasztás, a karbantartásra fordított idő és pénz. A befogadóképességet, a jármű átjárhatóságát, az utasok biztonságát és kényelmét javítani kell.
Az MAN busz EEV környezetvédelmi normát teljesítő és ehhez adalékanyagot (AdBlue) nem igénylő dízelmotorral szerelt. Az utascserét 5db ajtó beépítésével remélik gyorsítani. A fenntartási költségeket a buszhoz újonnan fejlesztett légkondicionáló berendezés is csökkenti. A Spheros által szállított berendezés karbantartás mentességet ígér és a motor fordulatszámától független hűtőteljesítményt. A karbantartásra fordított időt távdiagnosztikai rendszer is csökkenti. Az utasok biztonságát beépített kamera-, és tűzoltórendszer növeli. A busz zavartalan haladásáról zöld út kérés gondoskodik. A prototípus busz ára az előzetes kalkulációk szerint 525 ezer Euró.
A projekt lebonyolításában és kiértékelésében az MAN-en túl partner a Fraunhofer IVI intézet.