EBSF - A jövő európai buszközlekedési rendszere

2011. január 28. - _zahnrad

A Nemzetközi Közforgalmú Közlekedési Szövetség (UITP) 2008 szeptemberében indította útjára a jövő európai buszközlekedési rendszere (European Bus System of the Future-EBSF) programot. A program 4 évig tart és 26 millió Eurós költségvetésből gazdálkodnak a résztvevők. A költségeket az Európai Unió állja.

A projekt fő célja a buszközlekedést vonzó közlekedési móddá tenni.
Kicsit konkrétabban:
- Elképzelni és kifejleszteni egy olyan innovatív és magas minőségű buszrendszert, ami megjeleníti az új generációs buszközlekedésben rejlő potenciált.
- Áttörést elérni a járművek, az infrastruktúra és a fenntartás területén.
- Fenntartani vagy javítani az európai buszgyártók és üzemeltetők versenypozícióját.
- A buszközlekedésről kialakult képet vonzóbbá tenni új technológiák bevezetésével mind a járművek, mind az infrastruktúra területén, a leghatékonyabb üzemeltetési módok megtalálása mellett. A közösségi közlekedést a buszos ágazattal is vonzóbbá tenni.

A projekt négy részre tagolódik, ezeket al-projekteknek (SP) nevezték el:

Sp-1: Az utasok, az üzemeltetők és a hatóságok igényeinek felderítése

Sp-2: A járművek fejlesztése és specifikálása: Az Sp-1-ben megfogalmazott igények alapján a járműgyártók elkészítik a járművek koncepcióját, terveit, majd a prototípusokat. A járművek tervezése során a fejlesztendő területek: megközelíthetőség, utasáramlás, vezetőtér, ergonómia, információs (utastájékoztató) rendszerek, modularitás/rugalmas alakíthatóság és a környezetvédelem, energia megtakarítás.

Sp-3: A buszos közlekedés fejlesztése és kivitelezése városi környezetben
(infrastruktúra és üzemeltetés). Cél a buszközlekedés integrálása a városi környezetbe. Például a zöld út kérés, megállók kialakítása, és a többi közlekedési módhoz illeszkedés (intermodularitás). Különösen fontos az üzemeltetési körülmények javítása, a buszok attraktivitásának növelése

Sp-4: Éles próba, értékelés, terjesztés, hasznosítás.
Az elképzelések és innovatív megoldások tesztelése összesen hét városban fog zajlani, vagy már zajlik. Ezek: Bremerhaven, Budapest, Göteborg, Lyon, Madrid, Róma, Rouen

Bremerhaven kísérleti busza már bemutatkozott a nagyközönség előtt, egy speciális Mercedes Citaro G közlekedik a városban 2010 decembere óta, egészen 2011 augusztusáig. A busz beltéri információs rendszere a mozgásukban korlátozott, és az idős embereknek jelent nagy segítséget.

Az egyes ülések foglaltságát a plafonon (légcsatornán) elhelyezett LED-ek színe jelzi, így már messziről is látható, hogy érdemes-e egy szabad ülés reményében a mozgó buszban nagyobb távolságot megtenni.

Kívül a szolgáltató színezéséhez illeszkedő, de figyelemfelkeltő fényezést kapott a busz, és a minden Citarohoz elérhető ,,metrodesign” homlok-, és hátfali műanyag dizájn elemeket is megkapta. A felszállást is megkönnyíti a busz, az ajtók keretébe beépített LED sorok színe jelzi, hogy melyik ajtó fog nyílni. A buszt a látványos fényeken kívül felszerelték GPS-es utastájékoztató rendszerrel, 230V-os utastéri aljzatokkal, és Wifi-vel is. A busz ára az előzetes becslések szerint 659 ezer Euró. A látványos utastájékoztató rendszert 15db, a BHVBUS tulajdonában lévő Citaro is megkapja utólag.

Göteborgban új jegykezelő rendszereket és utastéri elrendezéseket próbálnak ki. A buszvezető munkakörülményeit is szeretnék javítani. A prototípus buszt a Volvo fogja szállítani, eddig pár fa modellen próbálták a készülőfélben lévő busz ideális belső elrendezését megtalálni. Az elkészült jármű 6 hónapig marad forgalomban.

Madridban a valós idejű utastájékoztatás terén remélnek előrelépést az EBSF projekttől. 30db már forgalomban lévő buszt fognak az új rendszerrel felszerelni.

Lyon-Rouen-Róma városoknak a járműveket az Irisbus fogja szállítani.

Budapesten a címképen szereplő buszhoz hasonló, 18,75m hosszú MAN Lion’s City GL típusú busz fog forgalomba állni március elsején. Kilenc hónapon át fog utasokat szállítani a BKV 86-os vonalán. A busz már elkészült, és a müncheni MAN Forumban meg is tekinthető, Budapestre február közepén érkezik. A BKV-nál az elöregedett járműpark mellett igen sok tekintetben elmarad a buszos közlekedés színvonala a ma elvárhatótól, pláne a ma elérhető maximumtól. Ezért igen sok területet jelölt meg a BKV fejlesztésre érdemesnek, és ezeknek a figyelembevételével fejlesztette ki az MAN a prototípus buszt. A legfőbb cél az üzemeltetési költségek csökkentése. Csökkentendő a fogyasztás, a karbantartásra fordított idő és pénz. A befogadóképességet, a jármű átjárhatóságát, az utasok biztonságát és kényelmét javítani kell.
Az MAN busz EEV környezetvédelmi normát teljesítő és ehhez adalékanyagot (AdBlue) nem igénylő dízelmotorral szerelt. Az utascserét 5db ajtó beépítésével remélik gyorsítani. A fenntartási költségeket a buszhoz újonnan fejlesztett légkondicionáló berendezés is csökkenti. A Spheros által szállított berendezés karbantartás mentességet ígér és a motor fordulatszámától független hűtőteljesítményt. A karbantartásra fordított időt távdiagnosztikai rendszer is csökkenti. Az utasok biztonságát beépített kamera-, és tűzoltórendszer növeli. A busz zavartalan haladásáról zöld út kérés gondoskodik. A prototípus busz ára az előzetes kalkulációk szerint 525 ezer Euró.
A projekt lebonyolításában és kiértékelésében az MAN-en túl partner a Fraunhofer IVI intézet.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr662619127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Trendliner 2011.01.29. 00:09:46

nah a lelopott kép és még át is van PS-elve. Sajátot meg basztok késziteni. Tipikus

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.30. 13:50:21

@Trendliner:
Hogyan készítenének képet egy Münchenben lévő, az MAN csarnokában elzárt buszról?

"Budapesten a címképen szereplő buszhoz hasonló...":

Budapesten a címképen szereplő busz fog közlekedni, mivel az MAN ezt az egyetlen 5 ajtós járművet gyártotta.
Február 12-én érkezik az MAN magyaroroszági vezéreképviseletére, ahol ellátják magyar nyelvű feliratokkal, és szereznek rá magyar rendszámot.

"Ezért igen sok területet jelölt meg a BKV fejlesztésre érdemesnek"

Ló@-t! A BKV-nak három ötlete volt össz-vissz: (1) minél több ülés, (2) minél több ajtó (3) minél több utastéri kamera.
Lényegében (az 5. ajtót leszámítva) egy sima sorozatkocsi jön a bkv-hoz.

Kronosz 2011.01.30. 20:05:16

Amúgy, miért pont a MAN gyártja a mi teszt buszunkat? Az oké, hogy nem a Credo vagy az Arc-Ikarus, de lehetne mondjuk a Solaris vagy nekünk is a Volvo. Meg hát ezernyi másik gyártó is. De miért pont a MAN, amivel a BKV-nak semmi tapasztalata nincsen?

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.30. 22:15:23

Úgy tudom, sem a járműgyártók, sem a közlekedési társaságok nem lelkesedtek különösebben, és kb. a rábeszélés sorrendében párosodtak a városok a gyártókkal.

Az UITP csak a buszok (és egyéb kütyük) árát finanszírozza, a fejlesztési költségeket nem, tehát csak tőkeerős járműgyártó jöhetett szóba, aki igényes járművekre is fogékony. A Credo, és az Arc nem tőkeerősek, és nincsen érdemleges K+F tevékenységük sem - egyelőre, a piaci környezet miatt.

Kronosz 2011.01.31. 20:41:43

@Moszkvicsslusszkulllcs: Az így végülis érthető, hogy a gyártók miért nem örültek, de a társaságok miért nem? Nekik nem származik semmi hátrány abból, hogy 6-9 hónapig van egy plusz (ráadásul fejlettebb) buszuk.

_zahnrad 2011.02.01. 19:22:28

@Moszkvicsslusszkulllcs: Szerintem az UITP a buszok fejlesztési költségeit is finanszírozta. Mivel mindegyik sorozatgyártású terméken alapul, ezért nem kell eget verő költségekre gondolni. Persze minden relatív.
süti beállítások módosítása