Idén már nem hoz új buszokat a BKK

2012. június 05. - kristoof

A hazai buszgyártóktól és importőröktől egyetlen vállalkozó sem rendelt korszerű, alacsonypadlós járműveket. Ezzel biztossá vált, hogy korábbi ígéretét nem tudja beváltani a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ez azt jelenti, hogy ebben az évben már biztosan nem találkozhatunk új buszokkal a főváros utcáin.

Tavaly ősszel még úgy tűnt, hogy végre megtörik a jég, és az akkori ígéretek szerint, még az idén legalább 25 új busz áll forgalomba Budapesten. 2013 elején újabb ötven jármű forgalomba állásáról szóltak a tervek. Tavasszal kiderült, hogy milyen buszokat szeretne a BKK. Már ekkor olyan hangokat lehetett hallani, hogy a fővárosnak nem nagyon lesz pénze a buszüzemeltetési tenderre. Ugyanis az optimista becslések szerint évente legalább másfél milliárd forintba kerülne az új buszok üzemeltetése Budapesteknek. De ekkor még a BKK lelkesedése nem lankadt, és minden olyan híresztelést megpróbáltak cáfolni, ami arról szólt, hogy kissé drága kocsikat szeretnének beszerezni. A tender első, tárgyalásos szakasza ekkora már lezajlott, és még biztosak voltak abban is, hogy hamarosan forgalomba állhatnak az új buszok.

Harminc éve még korszerűnek számított az Ikarus 415. Még egy darabig biztosan maradnak

Ezzel kapcsolatban elkészült az új műszaki dokumentáció is, ami csak néhány apróságban változott az elsőhöz képest. Úgy tudjuk, hogy a második kör többszöri elhalasztása után viszont már semmi sem történt. Szerződés híján pedig senki sem tudott új buszokat rendelni.

Ahhoz már késő, hogy még idén megjelenjenek az első kocsik a főváros útjain. Ugyanis a két legnagyobb hazai cégtől, a Magyar Buszgyártó Kft.-től és Kravtextől nem rendelt senki új buszokat. Nekik, ha még 2012-ben szeretnének elkészülni az első 25 kocsival, akkor azokat már gyártásba kellett volna venniük, és a specifikációról még nem is beszéltünk, ami szintén hosszadalmas procedúra.

Amiről a BKK és az utasok is csak álmodhatnak. Az új Citaro. Nekünk egy darabig még a régiek maradnak

De hasonló a helyzet az importőröknél is. Nekik már esélyük sincs arra, hogy az anyavállalat gyártókapacitásából erre az évre helyet foglaljanak. A hazai gyártók és az importőrök is egyetértenek abban, hogy ha valami csoda folytán még a nyár elején sikerülne szerződést kötni, akkor is csak 2013 tavaszán állhatnának forgalomba az új kocsik.

Egyelőre sajnos az egyetlen „új” busz forgalomba állításának a babérjait sem tudja learatni a BKK. Ugyanis a 2010-ben gyártott Ikarus V187-es annak ellenére sem került a BKV-hoz, hogy a kocsit a gyártó cég már felkészítette a forgalomba állásra.

A nemrég beszerzett használt buszok is egyre rosszabb állapotban vannak. Egyelőre csak ilyenekkel frissülhet a flotta 

Így egy újabb év telik el (már a hatodik) úgy, hogy nem sikerül új buszokat átadni a fővárosi utazóközönségnek. Az utasoknak így továbbra is a 30-40 éves konstrukciójú, mára már balesetveszélyes Ikarusokkal és a nyugati országokból behozott használt, de viszonylag jó állapotú járművekkel kell beérniük.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr154566761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VW józsi 2012.06.05. 22:22:13

A buszokat gyártó KFT le is húzhatja a rolót. Pedig munkahely teremtő lenne.

zsitva 2012.06.06. 06:21:21

Munkahely teremtésről szónokolnak, közben állami megrendelés híján munkahelyeket zárnak be.
--------

Új autóbuszgyárat (RÁBA) vízionálnak közben a meglévők, MJT, Ikarus, Kravtex ? meg bezár.

galax 2012.06.06. 12:57:17

2011 decemberében:
A BKV pénteki igazgatósági ülésén tárgyalt, november végi keltezésű dokumentum leszögezi: még idén 56 járművet, 2012 júliusáig további 302 darab buszt kellene leselejtezni, ezek gazdaságosan már nem javíthatók...
Hány évig megy ez még így?

bi02 2012.06.06. 21:09:49

Szabad tudni mi balesetveszélyes az Ikarusokon?

kristoof 2012.06.08. 15:51:41

@bi02: Például az amikor viszik javításra és közben beszakad a csukló mert annyira szét van rohadva. :-(

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.06.08. 17:59:13

Szeretném, ha nem egy politikusok által irányított szervezet (BKK) döntené el, hogy mikor és mennyi autóbusz érkezik egy tömegközlekedési üzemeltető vállalathoz, hanem lenne egy felelősen és önállóan működő tömegközlekedési üzemeltető (BKV) aki költségoptimalizálás eredményeképpen vásárolna új vagy használt járműveket.
süti beállítások módosítása