Menetpróba: BYD K9

2012. június 30. - _zahnrad

134k.jpg

Magyarországra érkezett a kínai BYD (Build Your Dreams) cég elektromos busza, kipróbáltuk.

Az 1995-ben alapított cég fő profilja az elektrotechnika és az IT-technológia. 2002-ben felvásárolták a Qinchuan Automobile Company nevű autógyártó céget, ettől kezdve BYD Auto néven autókat is gyártanak. A K9 jelzésű elektromos buszukat 2009-ben mutatták be, eddig 396 darabot gyártotak belőle, ebből 357 darab Kínában fut.

A busz számos változatban és elrendezésben létezik. A képeken 2 ajtós változatok szerepelnek, de van lehetőség 3 ajtós változat, jobb kormányos verzió, és emeletes kialakítására is. Az akkumulátoregységek elhelyezése is változhat. Az első kerékdobok felett mindig van akkumulátor, a hátsó egység kerülhet a B tengely felé, a busz hátuljába keresztbe és a padló alá vagy a tetőre is. A busz hossza kereken 12 méter, szélessége 2,55 méter, magassága 3,3 méter. A meghajtásról a hátsó ZF AVE tengely kerékagyába épített BYD gyártmányú vízhűtéses, állandómágneses szinkron motorok gondoskodnak. Legnagyobb teljesítményük egyenként 90kW, legnagyobb nyomatékuk 500Nm, névleges feszültségük 540V, legnagyobb fordulatszámuk 7500/perc. A kerekeket két áttételen keresztül hajtják meg. A motorok működéséhez szükséges energiát lítium-vasfoszfát (LiFePO4) akkumulátorokból nyerik. Az akkumulátorcsomagok összes kapacitása 600Ah, a bennük tárolt energia 324kWh.

100k.jpg

A kipróbált busz kínai kivitelű, tavalyi gyártású. Hagyományos karosszériával, két ajtós elrendezéssel készült, az akkumulátorok a kerékdobok felett kaptak helyet, A buszban 16 darab ülés van, amiből 12 fellépés nélkül elérhető és ezeket az oldalfalhoz rögzítették. Az ülések a King Long buszokból már ismert Fainsa Metropolis típusúak, a spanyol gyártó kínai gyáregységéből származnak. A kényelmük városi használatra megfelelő, könnyen tisztíthatóak. Az utastér szellős, de a busz 14 tonna körül saját tömege korlátozza a befogadóképességét. Az első ajtó a megszokottnál valamivel keskenyebb. A vezető környezete jól kialakított, a VDV szabvány műszerfalakhoz hasonlít a kezelés, de kevés a tárolási lehetőség. Az utastérben kapaszkodók rücskös műanyaggal vannak burkolva, fogásuk kellemes, a vízszintes kapaszkodók a kelleténél kissé alacsonyabbra kerültek. Az alacsonyabbak kapaszkodását segítő fülek kínai kezekre vannak kialakítva, az európai ember keze beleszorulhat, de mindenhol kellő számú kapaszkodó áll rendelkezésre. A busz klimatizált, a klíma hatékonyan hűt, a hideg levegő elosztása azonban egyenlőtlen. A ,,motortérben" kompresszorok, a hajtásinverter és egy hűtő kapott helyet.

Menet közben a busz jól mozog, akkumulátoros buszokra jellemző módon a gyorsulása elmarad a trolibuszokétól, de itt a gyorsulás mértéke nagyban meghatározza a fennmaradó hatótávolságot. A dinamikája ennek ellenére jó, az eddig próbált (vagy inkább létező) akkumulátoros buszokhoz képest kifejezetten fürge. A buszt hajtó villamos motorok hangja erősen hallatszik az utastérben, körülbelül 40km/h felett már kifejezetten hangosak, 50 felett pedig már zavarják a beszélgetést. A busz hivatalos végsebessége 70km/h óra, ennek ellenére a 75-öt is szépen tartja, a 80 elérése sem lehetetlen. A busz hivatalos hatótávolsága 250 kilométer, ami a helyi közlekedésben már napi szinten használhatóvá teszi. Az eddigi próbafutások alapján itthon is bizonyítottnak vehető ennek a távolságnak a nagy biztonsággal való teljesítése, de a próbák nagy része még hátravan. A forgalmazó szerint az európai kivitel jobb hangszigetelést, eltérő kialakítást, és alumínium vázszerkezetet kap.


Összességében egy jól megépített, csúcstechnikával felvértezett buszt állítottak elő a kínaiak, ami könnyen meghódíthatja a világot. A karosszéria egy jó közepes európai busz szintjén áll, a hajtáslánc legnagyobb hátránya az energiatároló nagy tömege. De ez a tömeg már nem áll többé az elterjedés útjában. A busz elsősorban kis- és mérsékelt forgalmú vonalakra, vidéki városokban közlekedésre alkalmas. A nagyobb forgalmú vonalakhoz erősebb villamos motorok, nagyobb kapacitású, és kisebb tömegű energiatárolók szükségesek. Az ötlet, hogy egy akkumulátorgyártó gyártson elektromos járműveket nagyon jó, és úgy tűnik jó stratégia. A BYD többféle töltőberendezést is kínál a buszhoz, ezek műszaki kialakítása és hatásfoka is az élvonalban van. Az emissziómentességen felül a busz üzemeltetése a dízel társainál jóval olcsóbb, mivel éjszakai árammal tölthető. A beszerzése jóval drágább a hagyományos társainál, és kérdés az akkumulátor élettartama. A gyártó az akkumulátor egység élettartamát 10000 töltési ciklusban határozza meg, és 10 év garanciát vállal rá. Az emissziómentes üzem tehát létező dolog, de még korlátozott a felhasználhatóság területe.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr604620488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2012.06.30. 23:23:18

remélem soha a büdös életben nem akarnak BYD buszokat venni itthon.

johnibyg 2012.06.30. 23:26:10

magyar földre magyar buszokat, ha lehetne

TG3D 2012.07.01. 01:34:10

Pokemon dizájn újrafutózott Taurius gumikkal. Most mi ebben az extra ami miatt Kínából kell megvenni?

katyuj 2012.07.01. 02:36:52

@johnibyg:

Magyar földre a legjobb ár/érték arányú buszokat, ha lehetne!

Ha ezek pont magyarok, annak örülnék, ha viszont nem, akkor tessenek fejleszteni, hatékonyabbá vállni és olyan terméket előállítani, ami minden téren felveszi a versenyt a külföldi gyártókkal, sőt külföldön is versenyképes és nem csak a hazai protekcionizmus tartja életben.

katyuj 2012.07.01. 02:37:33

@TG3D: Esetleg ha elolvastad volna a cikket is...

petru 2012.07.01. 03:59:38

A cikk nagyon jo.
A kommentek kevesbe... Persze itt is az a lenyeges hogy melyik orszagbol jon a jargany, ez a legfontosabb.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.07.01. 07:36:47

végre egy busz amin vannak állóhelyek, és két átlagos felnőtt el tud menni egymás mellett.

engem mint átlag pesti kuka utast már meg is vettek!

különvélemény 2012.07.01. 07:50:02

"A gyártó az akkumulátor egység élettartamát 10000 töltési ciklusban határozza meg"

lol

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.07.01. 07:55:45

@különvélemény: az napi két töltéssel is 13 év, és 10 év garanciát vállalnak rá... ez tényleg elég "lol". nem minden országban járnak 40 évig ugyanazok a buszok, de gondolom cserélhető is az akksi.

Ronald 2012.07.01. 07:55:52

@johnibyg:
Na jahh: magyar seggbe - magyar lófaszt... ha lehetne.

Most, hogy a "nemzeti helyzet fokozódik" - egyre többet hallom, hogy:
"A gazok tönkretették a magyar buszgyártást.... pedig az Ikarusok világhírűek voltak"

Csak azt felejtik el hozzátenni, hogy "Mégis HOL voltak világhírűek?" Harkovban?

Mert még KGST-t se lehet mondani - mert számtalan kommer ország sem kért belőlük.
Még a derék Fidel is inkább Pegaso-kat vásárolt a forradalmi népének.

Ezek tényleg elhiszik, hogy annakidején a Volvo, a Mercedes, a Scania, vagy az említett Pegaso nem volt képes arra a műszaki csodára, mint a Mátyásföldiek?
Mit nem tudtak a nagy nyugati gyártók a buszról.... amit mi igen?

Nem tudtak dizelmotort gyártani? Pl. a MAN csak bénázott a magyar motor mellett?
Vagy netán a Rába futóművek vágták haza őket - mert hogy olyan "műszaki-tüneményt" képtelenek voltak tán gyártani?

Mekkora egy hazugság ez már?

Hagyjuk már ezt a lelkesítő nemzeti-népbutítást - és helyezzük már el magunkat korrektül a skálán - mert egy kis önkritikával sokkal messzebbre jutnánk, mint a hazugsággyártásokkal.
.

különvélemény 2012.07.01. 08:07:00

@d'oh:
A wiki szerint 2000-es a LiFePO4.
Nyilván csak nagyot mondtak a kínaiak.
Gondolom a 10 év nem vonatkozik az aksira.

Nem mintha számítana, a 2000 is elég jó, csak jót nevettem a 10000-n

_zahnrad 2012.07.01. 08:24:44

@d'oh: A buszok többsége olyan üléselrendezéssel kérhető, amilyet a vevő óhajt. Ha a vevő teleszékezi, akkor olyan lesz, ha nem akkor nem.

Ronald 2012.07.01. 08:27:49

@különvélemény:

Ilyen alapon a mai értelemben vett, kompakt merevlemezek megjelenésekor is 150 ezer óra közepes meghibásodási terminust jósoltak a kütyükek.

Ez ugye 17 év - nonstop, 24/24 órás üzem.
Normál használatban - a duplája.

Van úgy hogy simán csak "felbecsülik" (finoman: extrapolálják) valaminek az élettartamát - kb. így lehet ez az akkuk 10 éves "garantált" élettartamával is.
.

_zahnrad 2012.07.01. 08:30:07

@Ronald: amit az Ikarus tudott, az a nagy megbízhatóságú, jól használható karosszériák gyártása. Bármilyen hihetetlen de a fejlesztések terén is eléggé elöl jártak, csak ezek nehezen kerültek gyártásba.

Annó nem sok keleti-blokkbeli cég dicsekedhetett annyi tőkés országba irányuló exporttal, mint az Ikarus.

A magyar Rába motor MAN licensz volt, a továbbfejlesztése egy igazi magyar történet, remélem hamarosan megírhatjuk.

különvélemény 2012.07.01. 08:49:19

@Ronald:
Az aksikat könnyű lemérni, semeddig nem tart 2000x feltölteni, majd kisütni.

Persze én hiszek a kínaiaknak, biztos működik 10 év után is, csak a kapacitása nem elég a garázsból kiálláshoz sem. :)

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.07.01. 08:51:07

@Ronald: Nem vagyok a nemzeti népbutítás híve, de most meg kell, h védjem az Ikarust. Azt hiszem, hogy nincs igazad.

Az Ikarusnál igen kemény fejlesztés volt, számos területen beelőzték a világot. Pl. - ha jól tudom - az első csuklós busz az Ikarus gyáraiból gördült ki a világon. Az Ikarus számos világkiállítást nyert, mind designben, mind műszakilag (ha nem is ők diktáltak minden téren), de legelöl voltak. Nézz meg egy 70-es évek vége, 80-as évek eleji bármilyen nyugati buszt, semmivel sem szebbek, igényesebbek, mint az Ikarusok.

A másik, hogy számtalan fejlesztés sajnos a fiókban maradt, mert egyszerűen nem engedték gyártani őket. Ez pl. megvan?

designeast.eu/wp-content/2008/04/print-2x.jpg

Soha nem került gyártásba.

A másik a futómű. Lehet, h furán hangzik, de a Rába a világ legnagyobb futóműfejlesztője volt, aztán a rendszerváltás odatett nekik rendesen, de ma már megint számtalan amerikai és nyugat európai gyárnak fejlesztenek, olyan cégeknek is (pl. mezőgazdasági gépek), amiről nem is álmodnál.

www.agroinform.com/aktualis/Agroinform-Hirszolgalat-Hatalmas-megrendelest-kapott-a-Raba/20120313-19021/

Szóval lenne itt lehetőség, csak élni kellene vele. Az más kérdés, h mutyisztánban a tehetség és a rátermettség az utolsó szembont az élet bármely területén.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.07.01. 09:08:13

@klarky: az első csulós buszt a Fővárosi Autóbuszüzemben tákolták össze egy Ikarus meg egy MÁVAG buszból, csak a történelmi hűség kedvéért, az Ikarusnak nem volt köze a feltaláláshoz.

victor vacendak 2012.07.01. 09:48:10

Fék van-e rajta? Mert az általam próbált kínai személyautókban alig volt.

Shawher 2012.07.01. 10:28:16

Érdekes, hogy a fikagépeknek a zéró emisszió nem szúrja ki a szemét.
Szerintem inkább arra kéne rávenni a kínaiakat, hogy gyártsák itt Európa számára, vagy elektromos Ikarusokhoz szállítsanak akkut.

zeddez 2012.07.01. 10:42:14

@klarky: faterom dolgozott a Rába-nál. Eccer azért buktak egy naaagy megrendelést, mert a vevőjelölt eljött megnézni az üzemet, ahol gyártanának neki. Aztán sírva szaladt el messzire.
Lehet mindenféle ISO9000 meg 14000 papperokat mutogatni az irodában, miközben az üzemben lent meg a 30+ éves gépekkel akarják tartani a pontosságot meg a minőséget orrán-száján döl belőle az olaj gépekkel, félhomályban, évek óta bekalibrálatlan műszerekkel méregetnek, meg a melós számolja bele a forgácsológép X, Y meg Z tengelyi holtjátékait, mert költeni rá azt persze nem lehet, hogy pontos is legyen.
Jah meg hogy még mindíg fékdobokat gyártottak, amikor már mindenki féktárcsázott tgk-kon is.
Ez a látványterv busz is itt feljebb '90-s évek végéről mitől nagy szám? Nyugaton ez akkor már "alap" volt, nem jpg kiterjesztésben létezett, hanem járt az utakon.

min 2012.07.01. 11:22:24

Az ikarus buszai az USA-ban is futottak...annyira szarok voltak...

Rocko- 2012.07.01. 11:27:23

@d'oh: mármint kínai átlagos felnőtt.

@_zahnrad: így van.

@Shawher: zéró emisszió. aha. mond ezt annak aki a villamoserőmű mellett lakik meg aki mellett leteszik a használt akkut.

KenSentMe 2012.07.01. 12:27:36

@min: Kozsó is befutott Amerikában, ő a mi másik hungarékumunk az ikarus buszok mellett.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.01. 12:35:47

Mint aki napi kapcsolatban áll a KingLong-al, nem óhajtok több kínai buszt itthonra.

Gáborom 2012.07.01. 13:06:58

@katyuj: Fejleszteni pénzből lehet, tehát ha nem magyar buszokat veszünk, sosem lesz magyar busz.

Gáborom 2012.07.01. 13:09:02

@min: Ezek a szar Ikarus buszok máig üzemelnek.Kiváncsi vagyok, a Volvók bírják-e majd ennyi ideig.

Egyébként meg tényleg: vegyünk mindent külföldről, adjuk a pénzt másoknak, mi meg húzzuk le a rolót.
A vége ez lesz úgyis.....

zsoci 2012.07.01. 13:21:34

ezek a műszaki adtaok nem lehetnek igazak.
1, nincs 10000 ciklust kibíró akkumulátor. A gyártók általában 1500 körül vállanak, de ez csakmoptimális körülmények közt teljesül, inkább az 1000 körüli a várható.
2, Ekkora aksiteleppel nem egy egy ilyen méretű jármű 250 km-t , pláne nem magas dinamikával, meg 80km-es végsebességgel, ami minek is kell egy városi busznak ?
3, sok sikert egy kínai, mejdnem csak kínában eldaott jármű fenntartáshoz !

komplikato 2012.07.01. 13:42:49

@Rocko-: Nem tudom mi lett a nagy üzemanyagcellás világmegváltással és a metanollal? Állítólag évek óta van több típús amit nem drágít a platina. Egyik nagy cég honlapján lévő leírás alapján olyan is van ami sima PB vagy földgázzal(!) is megy metanol helyett akár ... erre a jó kis mérgező és hamar kukázható aksikkal jön az a kevés ami jön?

A kínai elektromos buszban nem az a lényeg nekünk jó lesz és olcsó, hanem abban, hogy a világ legnagyobb ipari szennyezője tényleg le akarja cserélni a buszok jó részét elektromosra és neki is feküdtek a témának a maguk módján és színvonalán ...

Rocko- 2012.07.01. 13:48:10

@VRbagoly: :D

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: erről van szó.

@Gáborom: "Kiváncsi vagyok, a Volvók bírják-e majd ennyi ideig."
nem. már füstölnek, hal el légrugó/szintezés, és rendszeres a szoftveres meghibásodás. elég vicces, de csak az újraindításos módszer működik.

@komplikato: "Nem tudom mi lett a nagy üzemanyagcellás világmegváltással és a metanollal?"
melyikekre gondolsz?
az etanolnál kicsi az energiasűrűség a hozzá tartozó földterülethez képest.
az LPG/PB megoldás működik, csak itthon valahogy nem nagyon akarják használni. (talán nem tudja hazalopni a földgázt?)
a hidrogénes megoldás jó lenne, csak a tárolás nem megoldott.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2012.07.01. 15:42:01

Inkább troli,ha már elektromos.

bankvezér 2012.07.01. 16:16:09

@Rocko-:
Menet közben a busz tején lévő napelem is rásegíthetne. :)

Rocko- 2012.07.01. 17:12:26

@Gyurma73: így van.

@bankvezér: akár.
bár nem sokat imho.

komplikato 2012.07.01. 17:52:24

@Rocko-: "a hidrogénes megoldás jó lenne, csak a tárolás nem megoldott"

Nem arra való a metanol meg az üzemanyagcella?

Tapogatott Kukorica 2012.07.01. 17:59:39

Azt is erdekes lenne tudni, hogy mennyi ideig tart a feltoltese az akksiknak. Egy kozlekedesi vallalatnal nem allhatnak a buszok naphosszat a konnektorra dugva (mert ugye a buszok mozgatasa a ceg mukodesenek alapja). Mondjuk 8 oras toltesnel, 3 muszakkal szamolva ez legalabb 2-2.5-szeres jarmuallomanyt feltetelezne egy hagyomanyos buszparkhoz kepest. Egy 4 orasnal mar talan-talan, de az idealis valahol 1 ora korul lenne (kb. 5-10%-a a buszoknak lenne allandoan pihenon). Ezalatt toltenek a buszt, a sofor pihenne, karbantartananak, takaritananak stb.
Szoval a kerdes, hogy meddig tart ezt feltolteni?

Tapogatott Kukorica 2012.07.01. 18:06:22

Utananeztem, 3-5 orat irnak toltesi idore.

asola 2012.07.01. 18:14:29

@különvélemény: A 10K töltési ciklus megfelelő akku-menedzsment rendszerrel egyáltalán nem elérhetetlen a LiFePo típusú akkumulátoroknál. Az akksi valószínűleg túl van méretezve a névleges kapacitáshoz képest, úgyhogy a töltöttségi fok vszeg 10%-90% között mozog (azaz sohasem kap mélykisütést, ami rombolja a ciklussszámot).

A BYD egyébként egy akku-specialista óriáscég, ha ők azt mondják, hogy 10K ciklus és 10 év gari, akkor elhihetetd, hogy állni fogják.

asola 2012.07.01. 18:19:09

Egyébként a LiFePo 2000 ciklusszáma 0%-100% SOC-ra van megadva tudtommal. Ez a létező legrombolóbb fajta töltési mód (deep discharge).

Ráadásul a BYD-ról érdemes tudni, hogy LiFePo specialisták, már vagy 5 éve folyamatosan fejlesztenek/gyártanak ezzel a kémiával automotive méretű LiFePo rendszereket.

Rocko- 2012.07.01. 18:21:18

@komplikato: metanolban hidrogént tárolsz?

@Tapogatott Kukorica: mennyi ideig tartják meg a tartalmukat?

komplikato 2012.07.01. 18:45:41

@Rocko-: Jogos. Bár rémlik nemrég volt valami új rendszer hidrogén tárolására ami nem olyan robbanékony már ...

Béza Dániel 2012.07.01. 19:04:56

@Rocko-: metanol szénhidrogén, viszonylag könnyen, vízgőz segítségével szétbontható hidrogénre, és széndioxidra. Több mint tíz éve voltak koncepcióautók amiben egy metanol reformer állította elő a hidrogént. De fejlesztenek direkt metanol cellákat (DMFC), bár erről az utóbbi pár évben nem sok új infó jött. Ebbe közvetlenül metanolt lehet tölteni. Egyelőre sok platina kell hozzá, ezért drága és kisebb az energiasűrűsége mint a h celláknak.

A hidrogén tárolása megoldott, pláne ha busz méretű járgányokról van szó, inkább a hidrogén infrastruktúra hiánya a gond.

Béza Dániel 2012.07.01. 19:08:15

@komplikato: régóta vannak elnyeletéses tartályok, ahol egy anyagban elnyeletve tárolják a hidrogént, de a kompozit tartályok sem robbannak fel egykönnyen.

orion99 2012.07.01. 19:21:58

@Béza Dániel: na, van itt, aki jobban ért hozzá nálam! :-))

johnibyg 2012.07.02. 11:14:24

@katyuj: Fejleszteni csak pénzből lehet, pénzt meg eladott járműből lehet szerezni, ez ha normálisan csinálják, öngeneráló folyamat. (veszünk magyar buszt - pénz a gyártónak - tud fejleszteni - jobb busz)
Kicsit érdekes adalék az is, hogy ha egy magyar busz kb. másfélszer annyiba kerül, mint egy külföldi busz, a magyar buszból több pénz jut vissza az államhoz, közben munkahely teremtődik, javul a gazdaság.
Amúgy egyetértek a véleményével, csak kicsit árnyalni próbáltam most.

@Ronald: Az utolsó mondatát pont önnek kéne megfogadnia, mert a hozzászólása nagy része nettó hazugság. Ahogy már többen leírták, az Ikarus rengeteg díjat szerzett buszaival szerte a világban, Amerikába is vittek sok buszt, példaként Kubába...

BPO654 2012.07.03. 11:20:38

@Ronald:
Első duplacsuklóst az Ikarus építette meg, típusszám:293. Első teljesen a.padlós csuklóst szintén, típusszám:417.:DDD
Rába-Deere (amerikai) megállapodás folyamatosan.... .
Sokféle dologgal próbálkoznak a világban DMFC, Üa.cella, hibridhajtás, a buszok fejlődésének a vége azonban ez amit a Byd alkotott, a tisztán elektromos busz fvezeték nélkül, tehát elektromos de nem troli.

Földgáz helyett biogáz, CH4, hazai példa Zalaegerszegen található!!!
www.origo.hu/idojaras/20120628-szennyvizbusz-jar-zalaegerszegen-biometan-szennyviztisztitas-szennyviziszap-olcso-uzemanyag.html

zoldtech.hu/cikkek/20120628-Zalaegerszeg-okobusz

Ezt akár Bp-en is meglehetne csinálni csepeli szennyvíztisztító Kelenföldi és Óbudai buszgarázsok mellett közvetelnül ott a vasút tehát szállítás vasúton megoldható kábé a többi garnál is!
süti beállítások módosítása