A tavalyi év első hét hónapja után már láttuk, hogy gyászos lesz az év a forgalomba helyezett új buszok száma alapján. A végleges számok sajnos az akkor cikkünket igazolják.
Magyarországon tavaly 51 darab, 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű, 9 személynél több utast szállítani tudó autóbuszt helyeztek üzembe. A tavalyi év első 11 hónapjának európai rangsorában nem csak a szégyenteljes utolsó hely a miénk, hanem a legnagyobb mértékű zuhanás is. Így az a kevés ember az országban, aki elhitte 1989-1990-ben, hogy 22 évvel a változások után Magyarország bármilyen autóbuszügyben 24 európai ország összehasonlításában megszerzi a fix 24. helyet, még jobban meg is lepődhet, mert nem csak egy tekintetben kerültünk szégyenpadra. A legnagyobb növekedést a szomszédos Románia produkálta, ráadásul úgy, hogy a 2011-ben közel ugyanannyi új buszt állítottak forgalomba, mint mi.
Ország | 01-11. 2012 | 01-11. 2011 | Változás [%] |
Összesen | 30520 | 30425 | 0,30% |
Nagy-Britannia | 6880 | 5139 | 33,90% |
Franciaország | 5665 | 6318 | -10,30% |
Németország | 4435 | 4337 | 2,30% |
Olaszország | 2049 | 2888 | -29,10% |
Spanyolország | 1568 | 2487 | -37,00% |
Svédország | 1416 | 1547 | -8,50% |
Norvégia | 1174 | 1154 | 1,70% |
Lengyelország | 1167 | 1305 | -10,60% |
Románia | 991 | 136 | 628,70% |
Belgium | 676 | 691 | -2,20% |
Csehország | 655 | 700 | -6,40% |
Ausztria | 626 | 516 | 21,30% |
Dánia | 484 | 426 | 13,60% |
Svájc | 464 | 503 | -7,80% |
Finnország | 445 | 368 | 20,90% |
Hollandia | 309 | 410 | -24,60% |
Szlovákia | 262 | 252 | 4,00% |
Írország | 236 | 78 | 202,60% |
Portugália | 215 | 321 | -33,00% |
Luxemburg | 156 | 184 | -15,20% |
Litvánia | 125 | 92 | 35,90% |
Észtoszrág | 115 | 42 | 173,80% |
Görögo. | 115 | 71 | 62,00% |
Szlovénia | 98 | 123 | -20,30% |
Lettország | 82 | 167 | -50,90% |
Izland | 68 | 31 | 119,40% |
Magyarország | 44 | 139 | -68,30% |
Az idei évben valószínűleg már nem fog minket megelőzni az első 11 hónapos adatával a 300 ezer fős Izland, köszönhetően a BKK és a Volánbusz tendereinek. Most inkább az a kérdés, hogy a hazai gyártók tudnak-e értékesíteni valamit? Születik-e olyan tenderkiírás, amin egyértelműen el tudnak indulni?
A buszok cseréje égetően szükséges. A Volán társaságoknak 2011.01.01.-én volt 6275 darab buszuk, átlagos életkoruk akkor 11,24 év volt. Az állomány több mint 50 százaléka 10 éves vagy idősebb busz, 63%-a az EURO III emisszós normát sem teljesítette. Egy 2011 év elején készült számítás szerint ez elmúlt évtized gyakorlatát folytató évi 160 darabos beszerzéssel is nőne az átlagéletkor 2015-ig, körülbelül 13,5-14 év közelébe, csak évi 600 darabos beszerzéssel lehetne leszorítani 2015-ig, az optimális 7-8 év közelébe. Ehhez képest 2011-ben 139 darab új busz állt fogalomba, idén pedig csak 51. És ezek közül sem mind a Volán-társaságoknál.
Adatok: ACEA, Volán Egyesülés