Igazán "nemzeti buszt" vesznek a svédek

2013. október 14. - kristoof

cimlapkep.jpg

Fónagy János szerint „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni.” Ehhez képest az állami tulajdonú Rába mai közleménye szerint az ő fővállalkozásukban készül el hamarosan öt új midibusz.

Ahogy korábban megírtuk a legújabb hazai buszgyártónk, a Rába egyetlen magyar beszállítót sem tud felmutatni a Volvóval közösen gyártandó buszához. Ehhez képest a Norvégiában, Svédországban és persze itthon is jól ismert Molitus S91-esnek több komponense is Rába alkatrészeket tartalmaz. Többek között a buszok legfontosabb elemét, az alvázat. Ez magában foglalja a futóműveket is, amik szintén a Rába termékei. Mindenképp meg kell említeni azt is, hogy noha a buszok motorja a Mercedes-Benztől érkezik, de azok váltóműve szintén Magyarországon, a szentgotthárdi Allison üzemben készül. Persze a fővállalkozó nemzeti buszgyártó beszállítói köre itt még nem ér végett, hiszen a nemrég a BKV-hoz tartós bérletre érkezett S91-es utasülései a Rába móri gyáregységéből származnak. Ezeken kívül számos más hazai gyártó is beszállítója a Molitusnak. A sors furcsa fintora, hogy pont egy svéd cégnek sikerült elpasszolni ezekből a buszokból immáron kilenc darabot.

angyalibusz.jpgMint egy megváltó angyalt, úgy várják a fővárosban az új midibuszokat. A végre kiírt tenderen nem biztos, hogy a Molitus nyer (fotó: Omnibusz)

Egyébként a Norvégiában, Svédországban és persze nem utolsósorban hazánkban is jól ismert Molitus S91 típusú midibusz flotta a legfrissebb svéd megrendeléssel 14 darabosra bővül. Ugyanis a svéd Venga bus partners a korábbi öt kocsijához újabb négyet rendelt. A négy új busz még Euro V-ös lesz, de november elején megkezdődik a z Euro VI-os motorral szerelt, demo 3-as kocsi elkészítése is. Ez utóbbi szintén Rába alvázra épül, ezzel az első hazai Euro VI-os autóbusz egy Molitus S91-es lesz.

cikkbe2_1.jpgAz S91-es szinte minden Buszfesztiválon megjelent (fotó: Omnibusz)

A 2008-ban alapított Molitus Kft. dolgozói a 2007 év végén bezárt Ikarus Egyedi Kft. alkalmazottai voltak. Még az év áprilisában bemutatták az első járművűket az S91-es midibuszt. Ez a kocsi jelenleg Gyömrő helyi közlekedésében vesz részt és már túl van az egymilliomodik kilométerén is, nagyobb hiba nélkül. Ezután készült el az Euro V-ös motorral szerelt Demo 2-es busz, ami európai körútját követően a BKV-nál a várban dolgozott majd három hónapig, ahol szinte azonnal az üzemeltető, a sofőrök és nem utolsósorban az utasok szívébe lopta magát az „S91 önnek jár” feliratú midibusz. Az első svéd-norvég közös megrendelésre csak 2011 év végéig kellett várni. A Molitus tavaly szállította le a hét skandináv megrendelésre készült autóbusz utolsó darabját. Ezzel 2012-ben a Molitus lett a legnagyobb hazai autóbusz importőr is. Ezt az elsőséget így a Rába is bezsebelhette, hiszen a győri cég tavalyi évben eladott összes autóbuszalváza ez a mennyiség volt.

s91es.jpgA demo 2-es kocsi napjainkban épp a Várban szolgál (fotó: Omnibusz)

Amikor a Molitusnál jártunk, akkor az egyik kérdésünk az volt, hogy az S91-es midibuszon kívül, lehetne-e esetleg nagyobb buszokra is számítani (12 méter felett) a cégtől? Erre a válasz az volt, hogy az alapok megvannak, így gyakorlatilag csak nagyobban kell elképzelni a kisbuszt. Ezek után pláne jó kérdés, hogy vajon mi értelme van annak, hogy a Rábának a svéd Volvótól „kell” importálnia olyan Lengyelországban gyártott Volvókat, amikben egyetlen hazai alkatrész sincs? Eközben pedig itthon van egy olyan gyártó, aki ha nem is 10-12 ezer buszt gyárt évente, de a termékei az igényes skandináv piacokon is megállják a helyüket. Ez a kis cég bármikor képes lenne olyan buszokat gyártani, amiket most épp Lengyelországból importál a nemzeti buszgyár. Arról már nem is beszélve, hogy a Molitus főegységei a Rába műhelyéből kerülnek ki, ezzel több, mint 80 százalékos hazai beszállítói arányt képviselve. A Rába viszont a saját buszához, eddig összesen nulla százalékos magyar arányt tud felmutatni. Azt már meg már nem is merjük említeni, hogy a Molitus biztosan tudna karosszériát tervezni Volvo alvázra is, ami itthon, hazai kezek közreműködésével készülne, legalább 50 százalékos hozzáadott magyar értékhányaddal.

Ezek után már csak egy kérdésünk lehet a döntéshozók felé: e tények ismeretében mi értelme van annak, hogy a nemzeti buszgyártó gyakorlatilag kész Volvo buszokat importál Lengyelországból?

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha frissebb képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapkép: Molitus)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr105568551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2013.10.15. 10:37:20

legnagyobb exportőr lehet, nem importőr a molitus.

anarch 2013.10.15. 10:44:06

De akkor mi a probléma? A svédek veszik a magyar buszt, a magyarok meg a své...lengyelt. Win-win :).

Kozol 2013.10.15. 11:39:39

"mi értelme van annak, hogy a nemzeti buszgyártó gyakorlatilag kész Volvo buszokat importál Lengyelországból?"

Na mi? Mi értelme, hogy amikor stadionokra ömlenek az állami millárdok, akkor a kormány busz vásárlási stopot hirdetett a Volán társaságoknál és a BKV-nak is inkább Széles Gábortól kell (Mercedes) buszt bérelnie, mint hogy a hazai ipart támogatva magyar buszokat vegyenek?

A Fidesztől független hazai ipart ki kell véreztetni, mert ezek nem A Pártot gazdagítják.

Az immár államosított Rábából viszont szépen lehet majd talicskázni a pénzt, de hát ugye közben a látszatra is ügyelni kell, így muszáj prezentálni valami terméket, mégha knowhow nincs is hozzá.
A sok hükye Fidiótának csak az kell, hogy le legyen téve eléjük a csilivili Nemzeti Busz, az már úgyse jut el az ostoba agyukig, hogy csak a pirosfehérzöld szalag nemzeti rajta. A lényeg, hogy lehessen mellet verni, hogy milyen dicső a magyar haza, van Nemzeti Buszunk, juhé!

Olyanról, hogy Molitus, Kralova, NABI az életben nem hallottak. És már nem is nagyon fognak...

2013.10.15. 13:46:37

Levonhatjuk a következtetést, hogy a kis szériás gyártásban vagyunk versenyképesek. Ld. Molitus, Credo, troli beszállítások. Nagyobb mennyiségben meg nem vagyunk versenyképesek, ld. NABI, Ikarus és túlélői, Rába Contact. Az autóbuszgyártó klaszter - bár biztosan ért el eredményeket - nem váltotta be azt a reményt, hogy kitermel legalább egy nagyobb buszgyárat, így logikus próbálkozás a Rábán keresztül lökést adni a folyamatnak, noha valóban kétes értékű mind az állami szerepvállalás formája, mind a hazai gyártáshoz organikusan nem illeszkedő Volvo modellek forgalmazása.

2013.10.15. 13:52:20

@Kozol: a NABI 2006-ban csődbe ment, a konkurens new flyer vásárolta fel. Kralova sosem volt, a Credo gyártotta első modelljeit egy cseh cég licence alapján, a cseh modell neve volt Kravola (nem Kralova). Szegény Molitusról túl sokan nem is hallhattak, mivel fennállása óta 15 midibuszt készített, és az elődje sem véletlenül csukta be a kaput.

sanche_ 2013.10.15. 13:57:48

Hogy miért nincs semmi magyar a "magyar" buszban, de azért a cikk szerintem mellé lő. Ég és föld 10-20 midibuszt legyártani, mint 1500 nagy buszt. Óriási a kapacitáskülönbség, hatlmas befektetés kell hozzá, hogy felépüljön egy ilyen gyár, ami időre le udja szállítani a terméket jó minőségben. Az én cégem így is többet vállal be, mint amennyi egészséges lenne, de még lehetne többet is. Az biztos bukás lenne. Szóval nagyon könnyű mondani, hogy miért nem a magyarok gyártják... ...azért, mert nincs iparunk, egy kisebb gyár pedig bármit mond is, végesek a kapacitásaik és vagy a minőség fog romlani, vagy a határidők lesznek irreálisak. Lengyeleknél az ipart fejlesztették, azért vannak ott mindenből nagy gyárak (a nagy és olcsó munkaerőről nem is beszélve).

Lordmotor 2013.10.15. 15:07:35

@lokotus: Abból a zsetonból, amiből az állam bevásárolta magát a Rábába, már igazán futotta volna egy évi 2-300 darabos kapacitású gyárra is, urambocsá' külföldi gyárépítő szakemberek segítségével (hamár mi nem tudunk gyárat építeni, akkor majd megtanuljuk, gondolná az egyszeri halandó, mert valahol csak el kell kezdeni...) Ha a BKV évi 1-200 buszt venne, az már jóval több, mint a semmi, és idővel lehet bővíteni a gyárat is.... Mert jelenleg az van, hogy mindenki az évi többezres magyar beszerzés+exportra vár, a másik oldalon meg 1-2 darabokról beszélünk. Egyik kivitelezhetetlen jelenlegi erőnnel , a másik meg nevetséges.. hát akkor marad a középút :)

Nancsi 2013.10.15. 15:47:05

@lokotus: "Ég és föld 10-20 midibuszt legyártani, mint 1500 nagy buszt."
Ha kicsiben versenyképes áron tudnak gyártani, akkor nagyban röhögve versenyképesek tudnának maradni. A nagy gyár az annyi, hogy matolcsi bácsi ingyenhitelét felvesszük, és felépítjük, fél év alatt. Meg felveszünk hozzá egy megyényi munkást, mert abból éppen k.rva sok fölösleges van Magyarországon. Ide nekem évi 15 millió buszrendelést, és úgy kielégítem 1 éven belül - ha meg tudok évi 10-et csinálni, versenyképes áron - mint a pinty.

242 P1 2013.10.15. 16:57:24

@constantinus: Kravolának a Kravtex buszait hívták, csak rájöttek, hogy szarul hangzik és átnevezték Credora, a licencadó gyártó pedig SOR.
Az EAG pedig teljesítésre váró megrendeléssel zárt be, mert nem váltotta be az Irisbus elképzelésit, történetesen a magyar piac megszerzését, ráadásul belső konkurenciát jelentett a konszern többi márkájának, akik nagyrészt vagy kizárólag a tulajdonos rönyó és iveco főegységeit használták, szemben az EAG által preferált Rába, Scania és Volvo alvázakkal. (pl. E95 vs. Karosa Axer, Irisbus Crossway)

Pepejoe 2013.10.15. 17:12:34

Nehéz összehasonlítani a lengyel és német gazdaság "sorsát". Ők ugye ott vannak közelebb a németekhez és közel a nagy felvevőpiacot jelenthető oroszokhoz, szb., északi szomszédjaikról nem is beszélve, mi pedig itt vagyunk a hozzánk hasonló csóringer országok gyűrűjében, egymást lehúzva minden tekintetben. (Persze kivéve sógiékat, de nekik nincs ránk szükségük, megvannak nekik a német haverjaik.) Ott van még az is, hogy a váltás idején hiányzott a hatalmas tőke állambácsi zsebéből (ki így-ki úgy tudja vagy sejti, hogy miért hiányzott) amivel megvalósítható lett volna saját madarasteszkó, önellátó vegyipar és egyéb termelőegységek. Így be kellett engedni a kontinensünkre jellemző "szakikat", hogy ne csak kenyeret és tejet (talán azt is) lehessen kapni a sarki kisbótba' hanem normálisabb ellátásban is részesüljön a lakosság. Nem kellett volna így alakulnia, de most ez van és nehéz visszajönni ebből a helyzetből. A lengyeleknél nem tudom a korrupció és egyéb negatív tényezők akkori és jelenkori arányát, de számomra az néz ki, hogy az iparuk a hányattatások ellenére is kibírta nagy veszteségek nélkül a hibernálást, a miénk NEM, szerintem az akarat is hiányzott.
Továbbá minden nyáladzás ellenére (németek: milyen sokkal tartozunk a magyaroknak az NDK-s emigránsok segítéséért, stb.) a nyugat(ibb) országok konkrétan semmibe sem tartanak minket (bele lehet menni történelmileg), felhasználóközeg vagyunk nekik és semmilyen érdekük sem fűződik ahhoz, hogy ENGEDJÉK (!) a saját ipart, legyen szó saját buszról vagy bármiről ami ipari ill. szolgáltatás. Az EU.-n belül is megvan a hierarchia és mi sosem fogunk felnőni hozzá, nem azért mert bénák vagyunk. Egyszerűen NEM LEHET. Ezért cseszegetik OV.-t abból az irányból, bár én sem szeretem az arcát.

deneskata 2013.10.15. 18:08:52

Fónagy János szerint „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni.”
Persze, az Ikarus fénykorában gyártottak ennyit. De buszgyártás Magyarországon azóta is létezik. Ha nem lenne nyereséges, akkor bizonyára rég megszűnt volna.
Fónagy ezzel csak a bizonyítványát magyarázza. Elég siralmasan.

dsf911 2013.10.15. 18:54:10

@deneskata: Igazságod van, az Ikarust Széles " úr" adta el az Irisnek, Márkanévvel, gyártási joggal eggyütt és most merciket vesz a vt transman cégének. Fónagy azt sem tudja mit beszél, nem szakember.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.15. 18:58:03

amikor fix piaca volt az elavult:-) ikarusnak akkor érte meg buszt gyártani .

deneskata 2013.10.15. 19:56:44

@Gyurma73: Nem igaz. A Credo él és virul, igaz, mostanában, hogy a nemzeti kormányunk erős konkurenciát támaszt a magyar busznak, már nehezebben.Gondolom nem bírja már sokáig. Épp ezért a kormánynak nem külföldi buszokon való nyerészkedésen kellene gondolkodnia, hanem a már - bocs MÉG élő magyar buszgyártásnak biztosítani a magyar piacot. Amit tesznek, az a magyar buszgyártás elárulása.

kávéfüggö · http://www.ringkavezo.hu 2013.10.15. 20:03:15

A négyes kép szövege: A demo 2-es kocsi napjainkban épp a Várban szolgál (fotó: Omnibusz)
Evvel csak az a baj, hogy a kép Lágymányoson készült, mert a 203-s arra közlekedik.

Makkasz 2013.10.15. 20:27:33

Mi az az alváz? Pontosabban mi a kunszt benne, mi a hozzáadott érték? Hogyan készül?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.10.15. 20:40:35

@Makkasz: a teherhordó elem erre van az összes alkatrész ráépítve,mint pl motor,váltó,futómű ,karosszéria stb.
mivel ez nem .teremtődik magától kisebb elemekből.össze kell rakni.

Makkasz 2013.10.15. 20:51:17

@Gyurma73: Tehát rengeteg acél, összehegesztve? Magyarul van egy terv, sok anyag, és robotok helyett emberek rakják össze?
Nem tűnik nagy hozzáadottértékű valaminek, ill. olyannak ami bármilyen innovációt, speciális tudást igényel.

niklex 2013.10.15. 21:27:06

Fónagy úr f@szságot állít. a világon van kb. 3 olyan buszgyár (Kína. Brazília), ahol évi 12 ezernél több jó minőségű buszt gyártanak. Ezen kívül van még vagy 500 nyereséges kisebb buszgyár, merthogy a valóságban évi 300-400 busztól már simán lehet nyereséget termelni. Azt pedig, hogy miért kell tiszta import nemzeti buszt behozni, de nem vásárolni magyar mérnökök és magyar munkások által készített buszokat (Kravtex,NABI)-és ezzel végképp szétverni az egykori Ikarus szellemi és iparkultúrális örökséget- azt a Nemzeti Kormánytól kell megkérdezni.

Mercel 2013.10.15. 21:33:42

@Makkasz:

Baszki az Eiffel torony is csak rengeteg acél összehegesztve..

Meg fogsz lepődni, az alváz az "fődarab", amin nagyon sok múlik.
Kitalálni, megtervezni, legyártani komoly szellemi és ipari teljesítmény.

"Frigyes"

Makkasz 2013.10.15. 21:45:34

@Mercel: Nem tudom. Tudtok mellékelni egy tervet? Van egy rossz érzésem, hogy ezeket komoly gyárakban (már ahol még gyártanak alvázas autókat, pl. truck-ok) préselik és robotok hegesztik, sorozatban. Ez tűnik az gépjárműgyűrtűs nyilván fontos, de legkevésbé igényes részének. Egy váz, lyukakkal, összehegesztett elemekkel.
Nézd: www.youtube.com/watch?v=_XyB4t-P3hM

fda 2013.10.15. 22:38:49

@Makkasz: Az alváz a busz egyik legdrágább alkatrésze. Igen, vasból van, és hegesztik.

Ha egy youtube videóról tájékozódsz, és már le is lested a technológiát, akkor gyárts olyat te is, jól megélnél belőle.

Leonardo festményei is drágák, pedig csak fél liter festék kell hozzá, ecsettel szétkenve. Nem lehet az olyan nagy dolog.

Makkasz 2013.10.16. 02:58:41

@fda: Nem tudom miért nyomjátok ezt a gyermeteg szöveget. A youtube video azért jó, mert világosan látszik miről beszélünk.

Mérnök vagyok, de üzletember is. Semmilyen olyan dolog nincs benne, ami tartósan versenyelőnyt, magas árrést, biztos piacot jelentene. Sajnos nagyon kicsi a hegesztgetés és lyukfúrás hozzáadott értéke. Ha a mukabérek közelítenének nyugatihoz, egyböl tönkre menne a gyártás.
süti beállítások módosítása