Pécs az első hazai város, ahol Volvo 7900-asok állhattak forgalomba. Néhány hónapja még Rábának nevezte a sajtó is és a döntéshozók is a baranyai megyeszékhely új csuklósbuszait. Mára azonban teljesen eltűnt a győri cég neve a híradásokból. A buszprogram kiválasztott beszállítói eközben egyre elégedetlenebbek mellőzött szerepük miatt.
Keserédes gyümölcs
A minap beérett a Nemzeti buszgyártó program elmúlt három éves gyümölcse. Pécs átvehette az első öt Rába-Volvo buszát. Azokat a „Nemzeti buszokat” amiknek egyetlen csavarja sem hazánkban készült. E nagy esemény kapcsán úgy gondoljuk, hogy érdemes áttekinteni, mi történt Nemzeti buszügyben az elmúlt időszakban. Szomorú tény, hogy végül sajnos minden várakozásunk bebizonyosodott.
Kiszorítják a magyarokat?
Korábban megírtuk, hogy az állami tulajdonban lévő Rába, Volvo 7900-as autóbuszokat szerelne össze, amiben – az akkori kormányszóvivő – Szíjjártó Péter szerint a hazai hozzáadott értékhányad akár a harminc százalékot is elérheti. Ehhez a Rába meghirdette a „Rába-Volvo beszállítói programot”, amihez több hónapon keresztül kereste a hazai partnereket.
A legszínesebb flottával Pécs rendelkezik! Az elmúlt néhány hónap alatt ez a harmadik fajta fényezés (fotó: MTI/Séki Péter)
Közben kiderült, hogy a kormány és a Rába minden igyekezete ellenére, az első 66 megrendelt Rába-Volvo busz egyetlen magyar alkatrészt sem tartalmaz. A Rába egyszerűen csak a Wroclawban készülő Volvo buszok hazai importőrévé vált. Gyakorlatilag ezzel a kormány csak piacot csinált Magyarországon egy olyan típusnak, ami másként nehezen lett volna eladható hagyományos piaci körülmények között. Így a Volvóval kötött üzlet az éppen vegetáló hazai buszgyártás teljes megszűnését, de legalábbis minél nagyobb mértékű háttérbe szorítását vetítette előre.
Itt a Volvo, de hol a Rába?
A 454 milliós pécsi csuklósbusz tenderen a Rába is indult a Volvo 7900A típussal, majd meg is nyerte azt. Ami egyáltalán nem volt nehéz, hiszen a tender merev első tengelyít írt elő kizárva ezzel a versenyből a hazai Kravtexet és a Mercedes Citarót. Ekkor több sajtóorgánum, élen az MTI-vel, arról számolt be, hogy a baranyai megyeszékhelyre öt Rába busz érkezik hamarosan. A legutóbbi, az átadásról szóló, MTI hír azonban már jótékonyan elfelejti megemlíteni a Rábát.
A pécsi alpolgármester sűrűn nézegethette londoni kollégája képeit. Hasonló képek Boris Johnsonról szép számmal találhatók az interneten. A buszok tekintetében is ideje lenne utolérni Londont! A londoni polgármester alig 690 busszal vezet! (fotó: Csizi Péter Facebook)
Úgy gondoljuk, hogy időközben, a választások közeledtével, a kormányzatnak kínossá vált a nemzeti busz ügye, ezért a néhány hónappal ezelőtti nyilatkozataikkal ellentétben mára már a Pécsen átadott csuklós buszokat ők sem Rábának, hanem egyszerűen csak Volvo 7900-asnak hívják. Olyannyira eltűnt a Rába neve, hogy teljes mértékben tabuvá vált a Nemzeti buszgyártó az átadási ceremónián. Sőt! Ezen az átadáson egyetlen emberrel sem képviseltette magát a győri cég. De Pécs alpolgármestere, Csizi Péter sem igazán emlékezett korábbi kijelentéseire, amikor még ő is Rábának hívta a Tüke busz Zrt. új járműveit. Egy nappal korábban a nem hivatalos átvételen részt vett polgármester néhány fotót tett fel saját Facebook oldalára, ahol még véletlenül sem említi meg a Rábát.
Mindez azért érdekes, mert tavaly decemberben a Rába, az Omnibusz blog kérdésére még azt válaszolta, hogy az új pécsi buszok átadása január végén a Rába győri telephelyén lesz. Úgy tudjuk, hogy ennek ellenére, a teljes mértékben Lengyelországban gyártott kocsik, legalábbis néhány közülük, csak villámlátogatást tettek Győrben. Talán azért, hogy Győrben is lássák mit „gyártottak” ?
Hol a Rába logó? (fotó: Csizi Péter Facebook)
„Drága jó” Nemzeti busz
Egyébként az Euro V-ös motorral szerelt pécsi Volvo 7900-asok darabonkénti ára 90 millió forint volt, ami azért érdekes, mert ennyiért, talán kicsivel olcsóbban, valódi magyar buszt is vásárolhattak volna, aminek az alkatrészei, legalábbis azok nagyrésze, is itthon készülhetett volna. Megemlítendő, hogy a legújabb Kravtex buszban, az Econellben, 85 százalék a hazai hozzáadott érték, ehhez képest, Szíjjártó szerint, majd talán egyszer valamikor, ha minden jól megy a Rába buszában mindössze harminc százalék lesz a magyar értékhányad!
Egyébként az új Volvo busz sok bosszúságot okozhat még az üzemeltető Tüke busznak. Hiszen a kocsik vázsszerkezete alumíniumból készült, ami az itthoni üzemeltetési kultúrát tekintve nem túl előnyös. Hiszen nálunk gyakorlatilag semmilyen tapasztalat sincs az ilyen technológiával gyártott buszokkal.
A „dübörgő” Nemzeti buszgyártó program ezzel még nem állt meg. Sorban érkeznek, a szintén MFB hitelből vásárolt, a budapesti agglomerációba szánt „bilikékre” fényezett, Volvo 7900A buszok Budapestre. A hamarosan Volánbuszhoz kerülő kocsik már kihagyják a győri szereplést, egyenesen a Volvo budapesti, Cinkotai úti, telephelyére érkeznek. Ezek a kocsik a pécsiekhez hasonlóan Euro V-ös, motort kaptak, viszont a Volánbusz mindössze 79 millió forintot fizetett a 61 csuklóskocsi darabjáért.
A beszállítókat elfeledték
Lassan egy éve már, hogy a Rába számos vállalkozóból kiválasztotta azt a néhányat, akik a Rába-Volvo beszállítói programban részt vehetnek. Egy magát megnevezni nem kívánó kiválasztott cég képviselője szerint az eltelt idő alatt a Rába igen méltatlanul bánik velük. Gyakorlatilag teljesen elfelejtődtek. Csak a távoli jövőre utaló gyártásról kapnak, sokszor üres ígéreteket. Semmilyen dokumentációt sem adtak át nekik az elmúlt 11 hónapban, de közben elvárják, hogy a buszgyártáshoz szükséges technológiájukat fejlesszék. Az sem tett jót a cégnek, hogy a beszállítói programhoz igen komoly pályázatot várt el a Nemzeti buszgyártó, ami nem kevés pénzükbe került. Szerencsére más buszgyártók ellátják a magyar vállalkozást megrendelésekkel, mégis bántó, hogy jelenleg úgy látják, a beszállítói programba beleölt forintokat sohasem látják viszont.
A fővárosi agglomerációba bilikék 7900-asok érkeznek (fotó: Phototrans.eu)
Mi lesz ezután?
Nagyon nehéz helyzetben van a blogger, amikor meg kell jósolnia, hogy mi történhet Rába buszügyben a közeljövőben. A nagy múltú győri cégnek biztosan nem tett jót az, hogy kormányzati nyomásra gyakorlatilag buszimportőrré degradálták. Ettől függetlenül, az hogy a Rábát és a Nemzeti szót is kihagyták a pécsi átadásból, arra a reménykedésünkre ad okot, hogy a kormányzat letett a buszgyártó szándékáról.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: MTI/Sóki Tamás)