Amit szabad Jupiternek...

2014. március 12. - Hirtelen Miki

volvok2.jpg

Pont kerülhet a tavaly év elején kezdődött bohóztra. A Volánbusz mégis átveszi a BKV-tól a szolgáltatást Budapest elővárosi vonalain. A nyögvenyelősre sikeredett váltás hemzseg a furcsaságoktól.

Amit szabad Jupiternek, azt nem szabad a kisökörnek. Pontosabban kisökröknek, szól a mondás. A BKK első, új buszokat is tartalmazó szolgáltatásra kiírt két tenderén igen szigorú kikötéseket tettek a buszokat mozgató dízelmotorok emissziós normáira és az utasterük kialakítására. Az akkor érvényben lévő Euro V-ösnél szigorúbb, EEV környezetvédelmi szabvány teljesítését írták elő. A szóló buszok utasterében legalább nyolc ülést kellett tudni fellépő nélkül elhelyezni, a csuklósokban pedig 11 darabot. A döntés igazán korszerű buszok érkezését vetítette előre, azonban a már akkor sem éppen tőkerős magyar buszgyártóknak nem tetszettek a magas elvárások. Szóvá is tették, azonban ennek semmi hatása nem volt, a sikeresen pályázó VT-ARRIVA Kft. (akkor még VT-Transman) Mercedes Citaro buszokat választott, ezek könnyedén megfeleltek a követelményeknek. Most változott valami, aminek a hatására a műszaki kiírás is engedékenyebb lett. Lássuk a folyamatot!

Továbbra is kék buszok járnak az agglomerációba

P1010208.JPG Sárgának képzelték el,de biliégszínkék lett

Tavaly januárban történt egy érdekes esemény, a közlekedési ügyekért is felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kijelentette, hogy a Volánbusz átveszi a BKV-tól az agglomerációs járatokon a közlekedést, mégpedig egy uniós jogszabály kényszerítő ereje miatt. Időközben azonban kiderült, hogy a jogszabályt nem tudja értelmezni a felelős minisztérium, így az általa említett 2013. május elsejei időpontra nem is tudott megvalósulni az átvétel. Időközben a Volánbusz visszavonta az először kiírt járműtendereit, majd másféle úton próbálkozott. A megjelent hírek szerint a tender visszavonása a hazai gyártók védelmére hivatkozva történt, de az újra kiírt tenderen sem a hazai gyártók lettek a nyertes beszállítók. A háttere a hirtelen felindulásból elkövetett sorozatos baklövéseknek vélhetően a BKK vezetése ellen ténykedő, a minisztériummal jóban lévő sértett személy vagy személyek lelkes tanácsadása.

A sokadik nekifutásra eredményes járműtender után már csak meg kellett találni a módját, hogy a hatályos jogszabályoknak valóban megfelelő módon álljanak forgalomba a leszerződött és 2014 elejére leszállítandó új buszok. Erre a BKK szolgáltatójaként nyílt lehetősége a Volánbusznak, de ezt versenyben kellett (volna) elérnie. Egyedüli ajánlattevőként a Volánnak ez sikerült is, a verseny valódi voltát így nem nagyon kell magyarázni. Noha a szerződött kilométerdíjak a korábbi új buszos szolgáltatóéhoz képest 11 százalékkal magasabbak, de még így is kedvezőnek tűnnek. Piaci információk és az új buszüzemeltetési modellben halmozódó tapasztalatok szerint túlontúl is kedvezőek, ami jó hír a BKK számára, de kevésbé jó hír a Volánbusznak.

Feltűnik Jupiter

1_1.jpgVolvo, ami nyomokban Rábát is tartalmazhat, egyszer, majd a távoli jövőben

2012-ben egy furcsa nyilatkozatot láthattunk a fent említett minisztériumtól, miszerint a jövőben beinduló járműbeszerzéseken számítanak a Rábára. Ezt akkor egyszerű tájékozatlanságnak tudtuk be, mit sem sejtve a jövő sötétségének mértékéről. A minisztériumi kijelentés mögött ugyanis egy szándék lapult, miszerint a Rába gyártson buszt. Miután a Rábának sem kapacitása, sem tudása, sem megfelelő felszereltsége nincs autóbusz gyártásához, ezért egy furcsa és nehezen ellenőrizhető megállapodást kötöttek a Volvóval. Ebben rögzítik, hogy a Volvo gyártja a buszokat, de majd levásárolja az autóbuszok értékét magyar beszállítóktól, és a leszállított autóbuszokban a távoli jövőben a magyar hányad el fogja érni a harminc százalékot. Ez a meglévő hazai karosszériagyártók 70-85 százalékos magyar hozzáadott értékéhez képest édeskevés, főleg annak tükrében, hogy a gyártók hátterét adó belföldi piacot gyakorlatilag megszűntették, és bár történt előrelépés, de azóta sem az igazi. A harminc százalék eléréséig a Volvo Rába futóműveket vásárol a buszok ellenében, ami ez eddig is meglévő partnerség tükrében furcsa, egyéb nemzetközi beszállítói szerződések ismeretében ,,ezután busszal fizetünk pénz helyett" szagú a dolog.

volvok.jpgA színezést is jobban átgondolhatta volna a BKK! A szélvédő alatti területet kéken rendelték pedig illett volna az eredeti feketén kérni, ugyanis az ablaktörlő szárak jobb, ha legalább optikailag eltűnnek! (fotó: BKK)

A Rába szempontjából a megoldás huszáros, mivel úgy tettek eleget a tulajdonos akaratának, hogy közben számottevő kockázatot nem vállaltak és semmilyen befektetést sem hajtottak végre, de a Volvóval meglévő kapcsolatot új szintre emelték. A magyar autóbuszgyártás egyik igazi problémája a hozzáadott magyar szellemi érték kimaradása a kocsikból. A másik probléma a belföldi piac fentről vezérelt kisajátítása, amit a bevezetőnkben említett műszaki elvárások változása bizonyít. További probléma még a hazai hozzáadott érték. A korábban Rába-Volvónak mondott, de valójában csak Volvo buszok az utolsó csavarjukig a lengyelországi Wroclawban található Volvo gyárban készültek, ahogy a linkben szereplő képen is láthatjuk. A buszok nyomokban tartalmazhatnak magyar alkatrészeket, mint például ablakkereteket (ez így volt a korábban Budapetre érkezett, Rába őrület előtti Volvo buszokon is), de a már elérhető Rába alkatrészek furcsamód hiányoznak. Ez kiderül a buszok műszaki specifikációjából. Az ülések érdekes módon lengyel Ster, a futóművek pedig ZF és Volvo gyártmányúak. A teljesség kedvéért illik megjegyezni, hogy az első Volvo futóműben lehet Rába alkatrész, de azért láttunk már három Rába futóművel szerelt hazai buszt is, amiben egyébként is hetven százalék felett volt a magyar értékhányad. A Volvo buszok esetén az üléseket pedig a Rába Móri gyára, a korábbi IMAG (Ikarus Móri Alkatrészgyártó Kft) Kft. is szállíthatta volna, de mégsem így történt.

Mit szabad Jupiternek?

055k.jpgMit nekünk 85 százalékos magyar hányad, a harminc se az igazi!

A Volvo 7900-as sorozatú kocsija alumínium vázszerkezetet kapott, ezért kevesebb ülés került padlószintre, mint az acélvázas, Budapesten már ismert, 7700-as jelölésű elődje esetében. Ez bizony visszalépés, a csuklós, négy ajtós példány az előd tíz ülésével szemben a maximális állóhelyre berendezett utastér esetén csak hét darab ülést tud kínálni, amit fellépés nélkül lehet elérni. Ez azonban nem zavarta a BKK-t, sőt még a korábbi kemény elvárásaiból is visszább vett, hogy-hogy nem éppen hét ülést vár el fellépő nélkül elhelyezni. További furcsaság, hogy a Volvo buszok EEV normának megfelelő dízelmotorokkal érkeznek, pedig a most érvényben lévő legszigorúbb besorolás az Euro VI, a korábbi logika alapján illett volna ehhez is ragaszkodni. Műszakilag a buszok rendben lévőnek tűnnek, az összesen 43 ülőhellyel elért 106 fős befogadóképesség kiváló, a Citaro csuklósok csak 102 főt tudnak szállítani és eközben mindössze 35 főnek jut ülőhely. Ebből az is következhet, hogy több alacsony padlószinten lévő üléssel is átvitte volna a Volvo a lécet, de egy olyan utastér már korlátozottan lenne alkalmas városi üzemre, ami rávilágít a BKK elvárásaiban rejlő gyengeségekre.

A Fejlesztési Minisztérium a Volánbusz beszerzését komoly előrelépésnek tekinti a magyar járműgyártás számára, noha a 61 darab csuklós Volvo busszal ellentétben a 106 szóló, egyébként Euro VI-os motorral érkező, MAN gyártmányú busz még egy olyan ellentételezési próbálkozást sem tud felmutatni, mint a Rába és a Volvo. Az MAN német gyártó, de buszai a Volvóhoz hasonlóan, Lengyelországban készülnek. A figyelmes szemlélő a hazai helyzetbe kerülésük kapcsán érdekes ciklikusságra figyelhet fel, ami valószínűleg a véletlen műve.

man.jpgMAN busz, se magyar alkatrész, se ellentételezés, mégis fellendíti a magyar buszgyártást? Biztos? (fotó: MAN)

A gyengítésére kitalált játszámát a BKK nyerte, az új buszok érkezésével, de a napokban felröppent, szakszervezetektől származó híreket figyelve úgy tűnik, hogy a háborúnak még nincs vége. A közlekedési központ létrehozásával alakult egy szakmai szervezet a főváros közlekedési problémáinak kezelésére, de a mindig is jelen lévő politikát és hatalmi harcokat mégsem sikerült kizárni. A sofőrök átvételéről szóló elgondolás még nincs készen, de valószínűleg pont a napokban felröppent hírverést és az egyéb alvállalkozóknál tapasztalt kezdeti nehézségeket próbálják ezzel a megoldással megelőzni.

Esetünkben tehát Jupiter eldöntötte ki fog papíron buszt gyártani, hol fognak közlekedni ezek a buszok és milyen szállítóktól kell beszerezni ezeket. Bár a bicskájuk majdnem beletört, a feltételezett eredeti mögöttes szándékok visszájukra fordultak, de az ipar területén még nem állította meg senki az elszabadult hajóágyúként viselkedő döntéshozókat. Külön szomorú, hogy a hazai buszgyártás fejlesztéséről beszélnek, miközben a beszerzett buszok jelentős részének semmi köze a magyar iparhoz.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: BKK)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr45851955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.03.13. 12:53:24

No, egész jó összefoglaló, grat!...

@kristoof: Nem értem, a mostani döntéshozóknak miért pont egy busz gyártójának visszamenőleges hatályú megváltoztatása volna probléma? :)

halaloszto 2014.03.13. 15:45:43

@kristoof: naugye hogy van benne hazai alkatresz. vagy nem akarod azt mondani hogy azt a matricat sem itthon gyartottak, ezert nem sikerult magyarul irni?

Vajk

Phőnök 2014.03.13. 23:42:49

kamumagyar lengyel svéd busz, meg német busz, francia krumpli, német hagyma, portugál kalocsai paprika, gengszterek mindenütt, megszűnő minden, gagyitévé, valóvilág, herevasalás, szemétevés, alkoholizmus, ez az! Basszuk tönkre az országot minél gyorsabban!

BPO654 2014.03.14. 00:00:54

@Phőnök:
Így van!
S jöjjön a volánbusz is minél gyorsabban, lesz jó, színvonalas európai szolgáltatás!
www.kisalfold.hu/tudosito/hianyos_padlozatu_kisalfold_volan_busz_-_mulasztas_miatt_felelossegrevonas/2372866/

sztenke 2014.03.14. 10:59:01

Nem gondoltam volna, hogy kb 150 zsírúj busz érkezéséről is lehet fikázó cikket írni, de elismerésem.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.03.14. 12:13:57

@BPO654:
ennek a hírnek melyik része szól a Volánbuszról?
(FYI: A Volánbusz ma is a BKK egyik szolgáltatója).

ColT · http://kilatas.great-site.net 2014.03.17. 06:41:33

@sztenke: Nem gondoltam, hogy valaki ezt az ordítóan kilógó lólábat is képes lenne elkendőzni.
A 105 busz lehetne itthonról is. Jobb lenne.

sztenke 2014.03.17. 08:19:28

@ColT: Jó, én ebbe a parttalan vitába nem megyyek bele már megint, de az érdekes hozzáállás, hogy a k. anyját a külföldinek, mert volt pofája jobb ajánlatot tenni.

Takarító nő-ő-ő 2014.03.19. 18:31:07

@sztenke: Ha igazak a számok, akkor 61 db Volvo (csak a RÁBA importálja) és a 106 db MAN (az AUDI Hungária bővítésének ellentételezésére) éppen 167 db új autóbuszt tesz ki. És ebben az egészben csak azért baj az, hogy nem magyar gyártásból származnak, mert a két legjelentősebb magyar buszgyártó évente kb. ennyi buszt képes 1 műszakban kibocsátani. Munkát adva ezzel magyar embereknek (a beszállítói háttérrel együtt akár pár ezernek is), akik így fizetést kapnak, befizetik maguk után a nyugdíj és egyéb járulékokat. Vagyis nem a munkanélküliek táborát gyarapítják, akiknek a 3 hónapig folyósított segélyből kell megélniük és ha nem sikerült újra munkát találniuk, egyéni tűrőképesség szerint válnak előbb vagy utóbb depresszióssá (Uram bocsá' antiszociálissá).
Szóval rengeteg előnye van annak, ha hazai gyártású buszokkal lehetne ellátni a magyar piacot. A munkahelyek és a méltán híres buszgyártó ipari kultúránk megtartása (életben tartása) nem protekcionizmus, hanem magasabb rendű szempont! Ha erre nem vagyunk képesek, akkor nem csak a magyar buszgyártás, de előbb-utóbb minden mást is elveszítünk. (Europa cselédjeivé válunk).
süti beállítások módosítása