 A Volánbusz Zrt. módosította a Rába-Volvóval kötött szerződést a budapesti agglomerációs közlekedésbe szállítandó buszokról. Az okok mellett a szerződéses pontokban szereplő módosítások is elképesztőek.
A Volánbusz Zrt. módosította a Rába-Volvóval kötött szerződést a budapesti agglomerációs közlekedésbe szállítandó buszokról. Az okok mellett a szerződéses pontokban szereplő módosítások is elképesztőek.
A módosítás hivatalos oka, hogy a Volánbusz felső nyomásra úgy szerezte be a buszokat, hogy még nem volt tisztázott a buszok pontos működtetési modellje. A BKK elvárásainak teljesítéséhez azonban át kell alakítani a buszokat, ami pénzbe kerül, tehát a buszok drágábbak lettek. Az eredeti, darabonkénti nettó 264'000 eurós ár 274'770 euróra nő. Változott a fellépő nélkül elérhető ülések száma illetve az utastéri átjárók szélessége is. A helyi kivitelben az eredetileg 8 fellépő nélküli ülés 7 darabra csökkent, illetve az 540 mm széles utastéri átjárók 515 milliméteresre csökkentek. A külső utastéjékoztató kijelzők száma kiegészült egy bal oldali oldalsó, és egy jobb hátsó, oldalsó kijelzővel. Az első és hátsó terepszögek a 6,1 és 6 fokos érték mellé kaptak egy kiegészítést is, hogy szintezéssel 20 kilométer per órás sebességig 7 fokra növelhetők.
 Ez bizony nem Rába. A svédek sak röhögnek rajtunk, hogy ezt a lengyel buszt magyarnak mondják.
Ez bizony nem Rába. A svédek sak röhögnek rajtunk, hogy ezt a lengyel buszt magyarnak mondják.
Lássuk a hivatalos indoklást: ,,A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. által „Budapesti agglomerációs közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetése szóló és csuklós autóbuszokkal, bruttó költségtérítéssel” címen indított közbeszerzési eljárás a Szerződés tárgyát képező autóbuszok vonatkozásában olyan követelményeket határozott meg, amelyekről a Feleknek a szerződéskötéskor nem volt és nem is lehetett tudomásuk. "
A jó indoklás elsősorban a vételár miatt fontos, mivel a tenderben értékelési szempontként szerepelt. Arról viszont elképzelésünk sincs, miként befolyásolta a BKK az átjárók szélességét, miközben a padlót burkoló anyag gyártmánya és vastagsága változatlan maradt. A Volánbusz által nyilvánosságra hozott anyagok közt nem elérhető a tender műszaki dokumentációja, így egyelőre nem tudjuk ellenőrzni, hogy az 540 milliméternél keskenyebb átjáró kizáró ok lehetett-e a Volánbusz szerint, a BKK szerint viszont biztos nem az, ők megelegédnek 450 mm-essel is. Az ismeretlen műszaki szempontokkal szembeni érvelés viszont sántít, mivel a korábban beszerzett Mercedes Citarókhoz képest számos ponton engedett a BKK. Például a fedélzeti kamerák számában vagy a fellépő nélkül elhelyezhető ülések számában is. A Volvóra nézve kizáró ok is lehetett volna a korábban megkövetelt 7 fokos első-hátsó terepszög, de ezt szintezéssel is teljesíthetőre módosították. Ettől függetlenül a Volvo az aluminium vázszerkezet miatt sok piacról kizárhatja magát, ahol fontos lehet a legalább 7 fokos terepszög megléte. A budapesti utak minőségét mindenki ismeri, ahogy a szintezőkapcsolók kezelésének népszerűségét is a járművezetők körében, remélhetőleg nem gyakran fogunk felakadt csoda ,,Rába" buszokat látni.
Milyenek a Rábának mondott Volvo buszok?
 Szabad szemmel is jól látszik meddig tart az acél felépítmény, és hol kezdődik az alumínium.
Szabad szemmel is jól látszik meddig tart az acél felépítmény, és hol kezdődik az alumínium.
Először is Volvók, egyáltalán nem Rábák. A magyar hányad a Rába matricás buszokban kisebb, mint a BKV 2005-2006 között beszerzett 100 darab Volvo buszában. Ugyanis a mostani buszokban bármilyen hihetletlen is,de találtunk magyar alkatrészeket. Az ablakkeretek König gyártmányúak, a bennük lévő üveg viszont a BKV Volvóival ellentétben nem magyar. A padló pedig francia Tarabus gyártmányú a Volánbusz Rábának hazudott buszaiban, nem hazai Graboplast, ahogy a BKV Volvóiban volt...
A dobogók mérete miatt mértünk ezt-azt a Volvo buszokban, és a nyitott ajtók között valahogy nem sikerült megmérni a BKK és nem mellesleg a 2001/85 EU-s rendelet által is előírt 1100 milliméteres szabad távolságot a kapaszkodók között. A padlót szegélyező narancssága anyag igen gyenge minőségű, a még át sem adott buszokon már több éves használat benyomását keltően koszos volt. A busz kialakítása számos helyen ötletes, például az ajtószárnyakba vezetett vezetékeket energialánc vezeti, megtörés nélkül. Az utastéri hőmérséklet érzékelője pedig egy utasülés alá került, saját ventilátorral. Érzékelnie lesz mit, mivel a 35 kW teljesítményű fűtőkészülékhez összesen csak 12kW teljesítményű ventilátoros hőcserélő és még pár méter vonalradiátor tartozik, aminek a teljesítménye kb. 500W/méterre becsülhető. Tehát a teljes fűtőteljesítmény kihasználásához szükség lesz a klímaberendezés használatára is, ebbe is be van vezetve elvileg a melegvízkör. Ebben annyi a szépsághiba, hogy a klímaberendezés az utastér felső részébe fújja be a levegőt, a meleg levegő pedig köztudottan felfelé szeret szállni, ellentétben a hideg rokonával.
 Ez az össezkent, csavarozott szenzorral tákolt rámpa lenne a Volvo minőség? Ettől sokszor különbet tudnánk itthon, ha nem derogálna...
Ez az össezkent, csavarozott szenzorral tákolt rámpa lenne a Volvo minőség? Ettől sokszor különbet tudnánk itthon, ha nem derogálna...
Az utas számos ponton megkérdőjelezhető kialakítású, lengyel gyártmányú buszt kap, Rába matricával, aminek semmi keresnivalója nincs egy ilyen tákolmányon. A Volvo hazai forgalmózójává degradált Rába Jármű Kft.-vel kötött szerződést a Volánbusz a tender értékelelési szempontjául szolgáló pontban is módosította, illetve olyan pontban is, amihez a későbbi szolgáltatási formának semmi köze nincs. A történetnek azonban nincs vége, a szintén lengyel gyártmányú szóló MAN buszokban a leszállásjelzők nem egységesek, de még csak nem is egyeznek meg a Volvo buszokba rendelt kivitellel, ahogy a kijelzők sem, ami kivételesen nagy dilettantizmusról árulkodik.

 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                
