A Toyota egy érdekes koncepcióval lepi meg az idei Tokiói Autószalon látogatóit. A SORA elnevezésű hidrogén buszt mutatják be, amely a Mirai műszaki megoldásait kapta. A gyár szerint az első sorozatban gyártott üzemanyagcellás autó már annyira kiforrott, hogy épp itt az ideje más járművekben is kipróbálni az új rendszert. Így akár már a 2020-as tokiói Olimpia ideje alatt is utazhatnak a japánok az új üzemanyagcellás buszukkal.
Itthon kevéssé ismert, hogy a Toyota nem csak rengeteg autót gyárt, hanem a világ egyik legnagyobb haszongépjármű gyártója is egyben. Így a portfoliójában szerepelnek teherautók, buszalvázak és autóbuszok is. A japán gyáróriás leginkább 12 méteres hosszúságig épít buszokat, így a legújabb hidrogénbuszuk is a midi kategóriában indul, hiszen mindössze csak 10,5 méter hosszú.
Ez a belső kialakítás Európában is megállná a helyét. Vajon megpróbálják a japánok bevenni a SORÁ-val az öreg kontinenst?
Az egyelőre csak koncepcióként kezelt busz neve egy mozaik szóból ered, amelyben az S betű semmit, az O az ocean (óceánt), az R a river (folyót), az A pedig az air (levegőt) jelenti. A Toyota marketingesei ezzel az elnevezéssel a Föld vízciklusára szeretnének utalni.
A koncepció busz megalkotásánál a Toyota két vezérfonalat követett: az üzemanyagcellás rendszer hatékonyabb kihasználását és az utasok kényelmének növelését. Olyan autóbuszt szerettek volna létrehozni, amely az egész világnak és az embereknek dolgozik, nem szennyezi a környezetet, hozzájárul közösségi közlekedés hatékonyabbá tételéhez és akár még baj esetén is elő lehet venni.
A SORA sokkal kifinomultabb formatervet kapott, mint a Toyota autói mostanában
A Miraiból átemelt üzemanyagcella-rendszer úgy van kialakítva, hogy katasztrófák vagy más áramellátási gondokkal küzdő területeken a SORA áramforrásként is szolgálhasson, ezzel a városi Toyota busz egy új, igen hasznos funkciót is kapott.
A színházi székek a zsúfoltság függvényében reteszelhetők
A 10 525 milliméter hosszúságú, 2490 milliméter szélességű és 3340 milliméter magasságú autóbuszban 22 ülőhelyet és 56 állóhelyet alakítottak ki a tervezők. A busz belső oldalára rögzített lehajtható, úgynevezett színházi üléseket kamerák figyelik, így azok csak akkor hajthatók le, ha a buszon kevesen utaznak és nincs a fedélzeten babakocsi vagy kerekesszék. Ha a busz zsúfolt, akkor ezek az ülések reteszelve vannak. Belül nyolc, kívül hat UHD kamera figyeli, hogy mi történik a jármű környezetében. A rendszer figyeli a gyalogosokat és a kerékpárosokat is, akik ha túl közel merészkednének a buszhoz, akkor figyelmezteti a sofőrt a veszélyre, ha pedig már nagyon muszáj, akkor állóra fékezi a járművet.
A SORA hajtásvezérlését úgy oldották meg a japánok, hogy a gyorsulás és a lassulás is egyenletes legyen, így nagyobb biztonságban utazhatnak az álló utasok a buszon. A tervek szerint a buszmegállókba olyan érzékelőket telepítenek a jövőben, amelyek irányban tartják az üzemanyagcellás buszt. E megoldással a buszok minden megállóban 3-4 centire állnak meg a perontól, így könnyebben tudnak beszállni a főként babakocsival és kerekesszékkel közlekedő utasok.
Jól láthatóan a SORA hátsó részére is volt ideje a formatervezőknek
Habár csak koncepció busz a SORA, a Toyota máris erőteljesen tolja az új buszt a japán kormányzat orra alá, nem csak a környezetvédelem, de az észak-koreai fenyegetettség miatt is meglovagolnák a témát. Nem kellett azonban sok rábeszélés, hiszen a tokiói városvezetés máris ráharapott az üzemanyagcellás buszok témájára, ugyanis a prototípus busz már jövőre, a sorozatpéldányok (legalább száz) pedig a 2020-as tokiói Olimpia megnyitójára állnak majd forgalomba. Persze csak akkor, ha minden a tervek szerint alakul.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!