Haldoklik a hazai buszpiac

2012. február 10. - kristoof

Szinte ész nélkül fejlesztettek és mutattak be új típusokat a magyarországi autóbuszgyártó manufaktúrák. A hazai piac mégsem hálálja meg a gyártók erőfeszítéseit.

Csak egy maradhat?

Szomorú tény, de hazánk legnagyobb autóbuszgyártója napjainkban a Rába alvázakra midibuszokat készítő Molitus. Hét autóbuszuk, Norvégiában és Svédországban már gazdára talált. Egy korábban elkészült példány, pedig hamarosan hazai üzemeltetőnél dolgozhat.
 
Sajnos a többi autóbuszgyártó cégnél már nem ilyen rózsás a helyzet. Úgy tudjuk, hogy a mosonmagyaróvári Kravtex - az MFB hitelre várva -, több mint félszáz autóbuszt készített. Mivel az MFB hitelt gyakorlatilag leállították így az előre legyártott buszok jelenleg a gyárudvaron porosodnak. Egyelőre még nem történtek a cégnél leépítések. 
 
A másik „nagy” hazai buszgyártó a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó Magyar Autóbuszgyártó Kft. - korábban ARC - Ikarus autóbuszaira sincs megrendelés. Ezért a cég már elbocsátásokra is kényszerült. Ők jelenleg szüneteltetik a gyártást, és a Kravtexhez hasonlóan az MFB hitelre várnak.
 
Nem tesz másként a budapesti székhelyű NABI sem. Idén mutatták be a 2010-ben debütáló NABI Sirius városi autóbusz elővárosi változatát. Amellyel nem titkolt szándékuk szerint az MFB hiteles tendereken is indulnának. Az Egyesült Államokba már nem szállítanak kocsitesteket a fővárosi gyáregységből. Csak vázelemeket dobozolnak be, amikből az USA-ban készítenek autóbuszokat, ez az úgynevezett, SKD busz. Szerencsére a Los Angeles-i megrendelésnek köszönhetően a NABI kikerülhet a kátyúból. Információink szerint a Sirius alvázát szállító német MAN segítségével hamarosan külföldön is megjelenhet az új hazai és európai piacra gyártott NABI busz.
 
A szeghalmi Csaba Metál Zrt. képviselője kérdésünkre elmondta, hogy több autóbuszt is értékesítettek - kettőt külföldön -, de négy kocsijuk alvállalkozói járatokon közlekedik Békéscsabán. Mivel megrendelésük nincs, ezért ők is szüneteltetik a buszgyártást. Amint érkezik megrendelés a gyártás, újraindulhat.
Úgy tudjuk, nincs megrendelése a debreceni MJT-nek sem. Egyetlen autóbuszuk talált gazdára itthon a Kunság Volánnál. A csuklós kocsival nincs megelégedve sem, az üzemeltető sem az utasok, igaz egy prototípus példánytól nem várhat sokat az ember. Az emeletes buszaik viszont szép karriert futnak be külföldön, de egyelőre ezekre a típusokra sem érkezett megrendelés.
 

Csak hazait!

Posztjaink kommentjeiből kiderül, hogy a közvélemény túlnyomó része sajnos nincs tisztában azzal, hogy a hazai közlekedési cégek évek óta szinte csak és kizárólag hazánkban gyártott autóbuszokat vásárolnak.
 
Nem volt ez másként 2011-ben sem. Táblázatunkból kitűnik, hogy tavaly is a győri Kravtex adta át a legtöbb új autóbuszt összesen 58 darabot. Másodikként az Ikarus futott be 16 átadott kocsival. Amiből tizennégyet a mátyásföldi Lantában kezdtek el és a Borsod Volánnál, fejeztek be. Ezeket a buszokat természetesen a Borsod Volán helyezte üzembe.
 
Van persze néhány nagybusz, amit külföldről szereztek be a volánok, de ezek olyan kategóriákban vannak, amilyet a hazai ipar nem tud előállítani. Ilyen a Körös Volán három új Lion’s Regiója illetve a Pannon Volán két Finn Scania Omniexpressze. Ez az összesen eladott 79 buszból öt darab. A maradék 74 busz hazai gyártású.
A városi buszok piacán még elszomorítóbb a helyzet, mint a helyközi/távolsági típusoknál. Összesen 11 helyi kialakítású kocsit vásároltak a Volánok. A helyi közlekedést lebonyolító cégek járműparkjának öregedése ezzel nem lassult. 
 

Fejlesztenek ész nélkül

A hazai gyártókról elmondható, hogy szinte „ész nélkül” fejlesztenek. Meggyőződésünk, hogy a legtöbb gyár - megrendelések hiányában – ebben látja a kiutat.
A legtöbb újdonságot tavaly is a Kravtex mutatta be. Ilyen volt a Citadell család két új tagja immáron Fiat PowerTrain (FPT) motorral. Az egyik busz büszkén hirdette, hogy ő a kilencszázadik elkészült Credo busz.
 
Novemberben mutatták be az EC, EN… stb. családot felváltó Econell 12 típust. A Citadell családhoz hasonlóan az új típusból sem sikerült értékesítenie egyet sem a mosonmagyaróvári cégnek.
 
Az Ikarus is fejlesztett. Nyár elejére átdolgozták a városi V134-et. Majd ezt követte az elővárosi E134 ráncfelvarrása. Ezekből a buszokból összesen hét darab készült, amiből egy városi az Agria Volánnál, hat helyközi, pedig a Borsod Volánnál teljesít szolgálatot.
 
A NABI sem maradt le a két „nagytól” a fejlesztések terén. 2010-es ígéretükhöz híven bemutatták a Sirius elővárosi/helyközi változatát. Nem egészen hazai vonatkozás, de megemlítendő, hogy az USA piacaira gyártott LFW típuscsaládot is megújította a NABI. Ezt követi a Kaposváron gyártott Compobus is, ami az LFW-hez hasonló designnal fog készülni.
 
A gyártók fejlesztései egyelőre hiábavalóak. Alig néhány buszt sikerült el – illetve bérbe adni a fentebb említett prototípusok közül. A messiásként várt MFB hitel, pedig még úgy sem akar jönni, hogy gyakorlatilag a Volánok fizetnek azért a banknak rendelkezésre állási díjat, mert a jelenlegi kormány felsőbb köreiből még nem bólintottak rá a buszbeszerzésre.
 

Az utolsó szalmaszál. Az export

Többször elhangzik szakmai körökben, hogy a hazai buszgyártók miért nem próbálják meg exportálni a buszaikat? Ilyenkor a buszgyárak képviselői visszakérdeznek, hogy miért nem tetszik vásárolni a buszainkból néhányat, hogy a referencia alapján megvethessük a lábunkat külföldön.
 
Mindkét állításban van igazság. Ennek iskolapéldája lehetne a Molitus esete, hiszen aligha tudtak volna eladni hét kocsit a skandináv piacra, ha Gyömrőn - már harmadik éve - nem közlekedne a nap 20 órájában a prototípus kocsi.
 
Épp a Molitus sikere rázta fel a hazai buszgyártókat. A NABI és MAN együttműködést már említettük, de úgy tudjuk, hogy a Magyar buszgyártó Kft. is megpróbál visszatérni az Ikarus hagyományos piacaira. Információink szerint a Kravtexnél is elkezdték felmérni, hogy mely piacokon jelenhetnek meg a Citadell családdal.
 

Egy másik szalmaszál. BKV kiszervezés

Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója a minap jelentette be, hogy új buszüzemeltetési modellt vezetnek be. Amelyben vonalcsoportokat adnának ki alvállalkozóknak. Ennek keretein belül a fővárosi autóbuszpark egy része 2013-tól megújulhat.
 
Szakmai körökből úgy tudjuk, hogy a tenderek elbírálásánál biztosan számítani fog, hogy az adott alvállalkozó hazai gyártású autóbuszokkal kíván-e indulni. Mivel a kiírásban minden BKV által üzemeltett buszkategóriából szerepelnek járművek, ezért szinte borítékolható, hogy a buszokat a Molitus (S91), az Ikarus (V127, V187) és a Kravtex (Citadell család) fogja szállítani. Igaz történhetnek „meglepetések”.
Mint, ahogy biztosan meglepődtek a Molitusnál is, amikor ők szállíthatták volna a miditender buszait, de valamilyen furcsa ok miatt, kétévnyi vajúdás után, végül ezt lefújták.
 
Reméljük, hogy a mostani kísérlet eredményes lesz és 2006 után először, megint láthatunk új autóbuszokat a főváros utcáin.
 
Amint az látható valóban haldoklik a hazai buszpiac, de még nagyon messze a vég. Több lehetősége is kínálkozik a hazai gyáraknak, ahhoz, hogy újra buszgyártó nagyhatalom lehessünk, de ehhez mindenképpen szükség lenne arra, hogy a gyárainknak legyen egy stabil külföldi felvevő piaca is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr734089905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karakterke 2012.02.10. 16:22:22

2009: "Szóval a hazai gyártóknak épp most lenne itt az ideje fejleszteni!"

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=87513996&t=9148292

Dunstan 2012.02.10. 16:45:24

Azért ez a "Molitus a jelenlegi legnagyobb magyar buszgyártó" szöveg egy kicsit csúsztatás... egyébként, szvsz nem csak az egyetlen gyömrői protó hozta meg nekik a külföldi megrendeléseket, hanem inkább a skandináv piacon (el)ismert és sikeres E91.

Az Econell pedig csak az EN-t váltja le, az EC utódja más típus lesz. Értékesíteni nem csak belőle nem sikerült, hanem úgy tudom más buszból se (az Econell bemutatója óta), egyébként pedig nem tudom hogy a típusbizonyítványa megvan-e már egyáltalán?
süti beállítások módosítása