Szinte ész nélkül fejlesztettek és mutattak be új típusokat a magyarországi autóbuszgyártó manufaktúrák. A hazai piac mégsem hálálja meg a gyártók erőfeszítéseit.
Csak egy maradhat?
Szomorú tény, de hazánk legnagyobb autóbuszgyártója napjainkban a Rába alvázakra midibuszokat készítő Molitus. Hét autóbuszuk, Norvégiában és Svédországban már gazdára talált. Egy korábban elkészült példány, pedig hamarosan hazai üzemeltetőnél dolgozhat.
Sajnos a többi autóbuszgyártó cégnél már nem ilyen rózsás a helyzet. Úgy tudjuk, hogy a mosonmagyaróvári Kravtex - az MFB hitelre várva -, több mint félszáz autóbuszt készített. Mivel az MFB hitelt gyakorlatilag leállították így az előre legyártott buszok jelenleg a gyárudvaron porosodnak. Egyelőre még nem történtek a cégnél leépítések.
A másik „nagy” hazai buszgyártó a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó Magyar Autóbuszgyártó Kft. - korábban ARC - Ikarus autóbuszaira sincs megrendelés. Ezért a cég már elbocsátásokra is kényszerült. Ők jelenleg szüneteltetik a gyártást, és a Kravtexhez hasonlóan az MFB hitelre várnak.
Nem tesz másként a budapesti székhelyű NABI sem. Idén mutatták be a 2010-ben debütáló NABI Sirius városi autóbusz elővárosi változatát. Amellyel nem titkolt szándékuk szerint az MFB hiteles tendereken is indulnának. Az Egyesült Államokba már nem szállítanak kocsitesteket a fővárosi gyáregységből. Csak vázelemeket dobozolnak be, amikből az USA-ban készítenek autóbuszokat, ez az úgynevezett, SKD busz. Szerencsére a Los Angeles-i megrendelésnek köszönhetően a NABI kikerülhet a kátyúból. Információink szerint a Sirius alvázát szállító német MAN segítségével hamarosan külföldön is megjelenhet az új hazai és európai piacra gyártott NABI busz.
A szeghalmi Csaba Metál Zrt. képviselője kérdésünkre elmondta, hogy több autóbuszt is értékesítettek - kettőt külföldön -, de négy kocsijuk alvállalkozói járatokon közlekedik Békéscsabán. Mivel megrendelésük nincs, ezért ők is szüneteltetik a buszgyártást. Amint érkezik megrendelés a gyártás, újraindulhat.

Csak hazait!
Posztjaink kommentjeiből kiderül, hogy a közvélemény túlnyomó része sajnos nincs tisztában azzal, hogy a hazai közlekedési cégek évek óta szinte csak és kizárólag hazánkban gyártott autóbuszokat vásárolnak.
Nem volt ez másként 2011-ben sem. Táblázatunkból kitűnik, hogy tavaly is a győri Kravtex adta át a legtöbb új autóbuszt összesen 58 darabot. Másodikként az Ikarus futott be 16 átadott kocsival. Amiből tizennégyet a mátyásföldi Lantában kezdtek el és a Borsod Volánnál, fejeztek be. Ezeket a buszokat természetesen a Borsod Volán helyezte üzembe.
Van persze néhány nagybusz, amit külföldről szereztek be a volánok, de ezek olyan kategóriákban vannak, amilyet a hazai ipar nem tud előállítani. Ilyen a Körös Volán három új Lion’s Regiója illetve a Pannon Volán két Finn Scania Omniexpressze. Ez az összesen eladott 79 buszból öt darab. A maradék 74 busz hazai gyártású.

Fejlesztenek ész nélkül
A hazai gyártókról elmondható, hogy szinte „ész nélkül” fejlesztenek. Meggyőződésünk, hogy a legtöbb gyár - megrendelések hiányában – ebben látja a kiutat.

Novemberben mutatták be az EC, EN… stb. családot felváltó Econell 12 típust. A Citadell családhoz hasonlóan az új típusból sem sikerült értékesítenie egyet sem a mosonmagyaróvári cégnek.
Az Ikarus is fejlesztett. Nyár elejére átdolgozták a városi V134-et. Majd ezt követte az elővárosi E134 ráncfelvarrása. Ezekből a buszokból összesen hét darab készült, amiből egy városi az Agria Volánnál, hat helyközi, pedig a Borsod Volánnál teljesít szolgálatot.
A NABI sem maradt le a két „nagytól” a fejlesztések terén. 2010-es ígéretükhöz híven bemutatták a Sirius elővárosi/helyközi változatát. Nem egészen hazai vonatkozás, de megemlítendő, hogy az USA piacaira gyártott LFW típuscsaládot is megújította a NABI. Ezt követi a Kaposváron gyártott Compobus is, ami az LFW-hez hasonló designnal fog készülni.
A gyártók fejlesztései egyelőre hiábavalóak. Alig néhány buszt sikerült el – illetve bérbe adni a fentebb említett prototípusok közül. A messiásként várt MFB hitel, pedig még úgy sem akar jönni, hogy gyakorlatilag a Volánok fizetnek azért a banknak rendelkezésre állási díjat, mert a jelenlegi kormány felsőbb köreiből még nem bólintottak rá a buszbeszerzésre.
Az utolsó szalmaszál. Az export
Többször elhangzik szakmai körökben, hogy a hazai buszgyártók miért nem próbálják meg exportálni a buszaikat? Ilyenkor a buszgyárak képviselői visszakérdeznek, hogy miért nem tetszik vásárolni a buszainkból néhányat, hogy a referencia alapján megvethessük a lábunkat külföldön.

Épp a Molitus sikere rázta fel a hazai buszgyártókat. A NABI és MAN együttműködést már említettük, de úgy tudjuk, hogy a Magyar buszgyártó Kft. is megpróbál visszatérni az Ikarus hagyományos piacaira. Információink szerint a Kravtexnél is elkezdték felmérni, hogy mely piacokon jelenhetnek meg a Citadell családdal.
Egy másik szalmaszál. BKV kiszervezés
Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója a minap jelentette be, hogy új buszüzemeltetési modellt vezetnek be. Amelyben vonalcsoportokat adnának ki alvállalkozóknak. Ennek keretein belül a fővárosi autóbuszpark egy része 2013-tól megújulhat.
Szakmai körökből úgy tudjuk, hogy a tenderek elbírálásánál biztosan számítani fog, hogy az adott alvállalkozó hazai gyártású autóbuszokkal kíván-e indulni. Mivel a kiírásban minden BKV által üzemeltett buszkategóriából szerepelnek járművek, ezért szinte borítékolható, hogy a buszokat a Molitus (S91), az Ikarus (V127, V187) és a Kravtex (Citadell család) fogja szállítani. Igaz történhetnek „meglepetések”.

Reméljük, hogy a mostani kísérlet eredményes lesz és 2006 után először, megint láthatunk új autóbuszokat a főváros utcáin.
Amint az látható valóban haldoklik a hazai buszpiac, de még nagyon messze a vég. Több lehetősége is kínálkozik a hazai gyáraknak, ahhoz, hogy újra buszgyártó nagyhatalom lehessünk, de ehhez mindenképpen szükség lenne arra, hogy a gyárainknak legyen egy stabil külföldi felvevő piaca is.