Beszerzések, 2010 IV. negyedév + összefoglaló

2011. január 25. - torqmatic

2010 október-november-decemberében az alábbi új buszok álltak forgalomba a Volánoknál (illetve a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt-nél):

  • Hajdú: 4 db Credo EN12, 8 db Ikarus E127, 5 db Volvo 7700A
  • Somló: 1 db Credo LH12
  • Kisalföld: 5 db Credo BN12, 5 db IC12, 2 db BN18
  • Borsod: 3 db Ikarus E127, 1 db Ikarus E134
  • Körös: 5 db Credo EC12, 3 db MAN Lion's Regio
  • Kapos Volán: 5 db Credo EC12, 3 db EN9,5
  • Agria: 1 db Ikarus V134
  • Pannon: 9 db Credo EC12
  • Vasi: 7 db Credo BN12
  • KT Zrt: 1 db Nabi Sirius


És akkor az éves összefoglaló... Elöljáróban, fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az adatok továbbra is egyéni megfigyeléseken alapulnak, nem hivatalosak, így néhány darabos eltérések előfordulhatnak. Aki esetleg észrevesz valamilyen hibát, az ne legyen rest jelezni ezt a kommentekben.

A korábbi évekhez hasonlóan az idén is toronymagasan a Kravtex vezeti az eladásokat, és ez valószínűleg így is marad mindaddig, amíg a Volánok nehéz anyagi helyzete miatt gyakorlatilag a vételár az első és legfontosabb bírálati szempont a közbeszerzési eljárások során. A győri gyárnak igazából nem is akadt vetélytársa, a legtöbb tenderen csak egyedül indultak, bár érdekes módon a Pannon Volánnál már bepróbálkozott a SOR is (ekkor visszavonták a kiírást), a Szabolcs Volánnál pedig az Autosan buszok importőre nyert, de valamiért visszaléptek, így itt is a Kravtex szállíthatta a buszokat. Továbbra is az IC/EC12 széria a „bestseller” (összesen több, mint 60 db), de némi örömre ad okot, hogy az elővárosi kategóriában is egyre több alacsonypadlós busz talál gazdára (több, mint 20 db), viszonylag jól fogynak a városi buszok is és a tavasszal bemutatott midire is szinte azonnal érkeztek megrendelések. Sajnos a Citadellből 2010-ben sem sikerült eladni egy darabot sem, és az előző évekhez hasonlóan exportról sem beszélhetünk, de a ~120 darab legyártott busz hazai viszonylatban mindenképpen szép eredménynek számít.

Mint ismeretes, tavasz óta az ARC buszok Ikarus néven készülnek tovább, ám ettől látványosabb változás azóta nem igazán történt a cég háza táján: új volánokat egyelőre még nem sikerült meghódítani, továbbra is az Agria-Borsod-Hajdú trió vásárolja ezeket a járműveket. Az eladások lassan, de biztosan emelkednek, a fejlesztés pedig folyamatos, idén várhatóan a buszok homlok- és hátfala is megújul. A volános eladásokon túlmenően egy nagy értékű röntgenbuszt adtak át a Máltai Szeretetszolgálat részére, illetve Budapesten is bemutatkozott, és általános elismerést aratott az SzKT-val kooperációban készülő 18,75 méteres csuklós troli is. Az utóbbihoz hasonló járműből  egyébként 2013-ig 13 darabot állít forgalomba Szeged városa. A volánok részére átadott 24 kocsi 2010-ben a második helyhez volt elég (illetve már a második helyhez elég volt...)

A továbbiakban gyakorlatilag csak „futottak még” kategóriáról beszélhetünk, hiszen a többi gyártó kevesebb buszt adott el összesen, mint az előző bekezdésben említett második helyezettünk egyedül…:

Manapság nem sok cég engedheti meg magának, hogy helyközi forgalomra új csuklós buszt vásároljon, 2010-ben egyedül a Hajdú Volánnak volt erre lehetősége, ők a már országszerte jól ismert Volvo 7700A típusból szereztek be 6 darabot.

Ha alacsonypadlós városi buszról van szó, akkor a Mercedes Conecto rendelkezik az egyik legjobb ár/érték aránnyal, ám a hazai cégek többségének jelenleg ez is megfizethetetlen, ebből a típusból mindössze 4 darabot sikerült eladni, a Zala Volánnak.

10 éve még úgy tűnt, hogy a magyar autóbuszpiac egyik meghatározó szereplője lesz az MAN, ám a kezdeti sikerek után az eladásaik folyamatosan csökkentek, 2010-ben mindössze 3 db Lion’s Regio talált gazdára, a Körös Volánnál.

1-1 darab Irisbus Crossway, Isuzu Turquoise és Autosan Tramp került rendre a Hajdú, a Tisza és a Kapos Volánhoz, utóbbi 2 midi a helyi kistérségi társulásokkal "vegyes használatban".

És végül, egy régi-új szereplő is színre lépett: mint ismeretes, 2002 és 2005 között a NABI is jelen volt a hazai piacon az Excel, Solo és a már saját fejlesztésű 700SE típussal, de időközben az amerikai piacon bekövetkezett változások miatt a cég nehéz helyzetbe került, az angol Optare gyárat eladták, és a pár darabos hazai megrendelések is elmaradtak. Most egy vadonatúj típussal próbálnak ismét szerencsét, melynek első körben a városi változata mutatkozott be (ez a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt-hez került), de tervbe van véve a helyközi és a csuklós verzió elkészítése is.

Egy bekezdés erejéig érdemes szót ejteni a használt járművekről is: általánosságban elmondható, hogy ezen a területen se jobb a helyzet, itt is csak néhány darabos beszerzésekről beszélhetünk. Újabb buszok egyedül a Zala Volánhoz érkeztek, a Vértes és a Vasi korosabb járműveket vásárolt, ezen kívül voltak mozgások a Volánok/közlekedési társaságok között is. Az alvállalkozóknál sem igazán történtek komolyabb beszerzések, bár a tervek szerint a jövőben a részarányukat szeretnék megnövelni.

Zárásként elmondható, hogy a 2010 amolyan negatív rekord volt a beszerzések tekintetében, jóval kevesebb busz állt forgalomba, mint a korábbi években. Ez volt a második „volán tender mentes” esztendő, és úgy tűnik, hogy idén sem fogja támogatni az állam a cégek járművásárlásait, ezt továbbra is önerőből kell majd megoldaniuk. Komoly segítséget jelenthetnének az EU-s támogatások, de – például Lengyelországgal ellentétben – itthon valamiért ezzel sem kívánnak (vagy nem tudnak) élni a társaságok.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr202605536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.01.27. 01:01:50

Az EU támogatások hiánya nem a társaságokat, hanem a magyar kormányzatot minősíti.
süti beállítások módosítása