Ilyen lesz az új szegedi Ikarus troli

2013. március 23. - kristoof

piros2.jpgNemrég kezdték meg a tizenhárom darabos szegedi Ikarus-Škoda  troli flotta gyártását Székesfehérváron.  Az első kocsinak még csak a vázszerkezete állt össze, így mi egyelőre csak a látványtervekre hagyatkozhatunk.

A kocsi vázszerkezete erősen emlékeztet a prototípus ARC-Ikarus-SZKT trolira, ezért még korai lenne véleményt nyilvánítani az új formatervről.  De az új forma sikerességére garanciát jelent az, hogy a szegedi troliknak a formatervét a NABI BRT és a NABI Sirius tervezője Tóth János készítette. Az új formaterv, amint lesz megrendelés, visszaköszön majd az autóbuszok formavilágában is.

cikkbe1_2.jpg
Ebből rossz dolog nem sülhet ki! Máris megkockáztatjuk, hogy a legszebb hazai busz készült el!

Hosszú út vezetett az új trolik gyártásának elindításához. Történt ugyanis, hogy többször megismételt tender kiírás után végül 2011-ben nyert az Ikarus- Škoda konzorcium. Ennek az eredményét Szeged Fideszes közgyűlése többször is kétségbe vonta. Végül, úgy tudjuk, hogy maga Széles Gábor –az Ikarus márkanév birtokosa– személyesen tett rendet a vitás kérdésekben.

Ezután már minden akadály elhárult a 2012-es szerződéskötés elől. Így ez év elején megkezdődhetett a kocsik vázelemeinek a gyártása, amik közül az első vázszerkezete mostanra készült el a székesfehérvári gyártócsarnokban. A teljes hosszában alacsonypadlós, csuklós, Ikarus-Škoda troli utastere és vezetőfülkéje légkondicionált lesz. A jármű szükség esetén hét kilométert képes megtenni felső vezeték nélkül, a legkorszerűbb lítiumionos akkumulátorok segítségével. A hazai gyártású autóbuszok 18,75 méter hosszúak, 2,55 méter szélesek, és 124 utas szállítására alkalmasak. A szegediek szavazása alapján az új buszok színe piros lesz. A buszok egyenként 800 000 euróba (azaz mintegy 228 millió forintba) kerülnek, ami a szakértők szerint igen magasnak számít a piacon. Erre a megnyugtatónak szánt válasz az, hogy mégis főként hazai elemekből, teljes mértékű magyar tervezésből és itthon készülnek ezek a kocsik. Ezzel támogatva a hazai ipart, ugyanis az elmúlt három évben érvényes buszbeszerzési moratórium miatt ez a hazai buszgyártóknak az első komolyabb megrendelése.

ezazigazi.jpgA szegediek rosszul választottak, ez egyértelmű! Sokkal jobban illeszkedne a villamosokhoz ez a szín!

Az uniós pénzből megvalósuló projekt keretében, egyébként 13 csuklós troli készül, aminek első darabja ez év szeptemberében állhat forgalomba, Az utolsó trolibusz majdnem pontosan egy év múlva, a 10-es vonalon, 2014 áprilisában állhat forgalomba.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr245163937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darth Peter 2013.03.23. 13:16:01

Na végre normális homlokfalat kapnak az ARC-Ikarusok, ráadásul ez a homlokfal "Ikarusosabb" mint a korábbi. Remélem, hogy BP-n ilyenek váltják majd a GVM-ket, nem pedig SOR-ok, vagy Solaris-ok (bár utóbbiak jók).

Lenry 2013.03.23. 14:04:10

a villamosokhoz lehet, hogy jobban illene, de a trolin rettentő rosszul néz ki az a szín, plusz hagyománya sincs sem a sárga trolinak, sem a villamosszínű trolinak.

jack o'neill 2013.03.23. 15:09:27

Hiába na! Tóth úr tud! Az még hagyján, hogy a NABI-k a non-plus ultra kedvenceim, de ez piszkosul jól néz ki!
Ennél már csak akkor lenne korrektebb egy troli, ha mondjuk a Siriuséhoz hasonló lenne a kinézete! De, hogy a legjobban kinéző troli a piacon, az fix.

Trolis 2013.03.23. 15:37:08

Nem baj,hogy piros,legalább selejtezésük után majd jöhetnek Pestre :)))

Scaniás 2013.03.23. 15:38:01

Naaa! Ez már a beszéd!
Magyarországon ilyet is tudnának gyártani?!
Gondolom, akkor rendes dieselesbe is tudnának szólóba is és többféle kiszerelésben.
Pedig, ha igen, akkor miről beszélgetünk itt Rába Volvo meg hasonló fatal ökörségek :S
Ezt támogassák már bakker, mert ez valóban magyar valóban igényes valóban gyönyörű!

kristoof 2013.03.23. 16:07:26

@Lenry: Szerintem ideje lenne eldönteni, hogy hagyományokat követünk vagy pedig valami teljesen újat találunk ki. Ha ez utóbbi, akkor szerintem egy cégnél igenis az összes járműnek legyen egy színe! Ahogy sok külföldi városban is van például a De Lijn-nél. Sokkal könnyebb azonosítani a járműveket így.

kristoof 2013.03.23. 16:08:23

@Scaniás: A posztban benne van, hogy ezt a homlokfalat fogják kapni hamarosan a dízel buszok is. Persze, ha lesz rájuk megrendelés! :-(

Lenry 2013.03.23. 17:17:07

@kristoof: "Sokkal könnyebb azonosítani a járműveket így."

szvsz egy trolibuszt így is elég nehéz összekeverni... bármivel.

plusz Szegeden nem emlékszem, hogy lett volna döntés egységesítésről, pénz sincsen rá, akkor meg csak még nagyobb színbéli káosz lenne, ha évtizedekig tarka járműparkkal mászkálnának, mire minden jármű felújítások keretében átfestésre kerülnének.

tökéletesen jó lett volna ez a troli is ugyanolyan zölden, mint a többi, ahogy a Pesa is ugyanazzal a színtervvel, mint a Tatrák

madandcrazybird (törölt) 2013.03.23. 18:39:45

@Scaniás: Magyar az apad fasza hulyegyerek.
A dridok magyarok akik osszerakjak.

kristoof 2013.03.23. 18:49:41

@madandcrazybird: Köszönjük az értelmes hozzászólást! Meséld el nekünk, hogy mi az ami magyar és mi az ami nem ebben a buszban?!

kszemes 2013.03.23. 20:31:22

@madandcrazybird: Aminek nem ismerjük a hátterét pontosan, arról nem állítunk valótlanságokat! Ezen busz elektromos hajtását, és az ahhoz kapcsolódó vezérlést a Skoda gyártja, a karosszériát + az alvázat, és nagyon sok részét Magyarországon gyártják. A tengelyek a ZF szállítja... Tehát jelentős része Magyarországon készül... Március 20-án volt az S&T Focus 20 rendezvényre, ahol a Légrádi László vezető tervező tartott erről előadást... www.snt.hu/cadcamcae/SnT_FOCUS_20_program.pdf

madandcrazybird (törölt) 2013.03.23. 20:44:03

A neve magyar, más semmi.
A futomu esetleg Raba.
Ugy magayar ez is mint a versenylo aminek egy magyarul beszelo szlovak a resztulajdonosa.
Vagy ahogy a Francia miniszterelnok magyar.
Sok hulye magyarkodo barom.
A skoda epiti ossze mindenfele kulfoldi gyartoktol oszevasarolt alkatreszbol.
De lehet lesz benne cseh skoda gyartmany is.
De magyar az nem.
Egyebkent meg 300 millio forintot egy troliert?
Normalis?
Mikor hozza az vissza az arat?

Fejesrob 2013.03.23. 21:38:05

@madandcrazybird: Nem az a sok "magyarkodó barom", hanem te vagy egy nagyarcú jókora seggfej.

magyarbusz.info/2013-03-21/Megkezdodott_a_Szegedre_szant_Ikarus-%C5%A0koda_trolibuszok_gyartasa

Ott a link, nesze b+, a Székesfehérvári Ipari Park mióta Prága?

Pas de probleme 2013.03.23. 21:45:32

Ámberek, ennek a hírnek lehet örülni is. A busz gyönyörű, valószínű jó is, és itt készül. Ennél többet ma nemigen lehet remélni. És még a 'zembereket is megkérdezték, legalább a színéről.

Az Ikarus jobbfajta buszait régebben is külföldi motor hajtotta. De minimum licensz. Amit meg nem, az meghót az első emelkedőn. Nem úgy, mint a Skoda. Mindegy, ettől még szerettük - és jó, hogy még itt vannak. És az se rontsa senki örömét, hogy ezt is az EU fizeti.

Reméljük, bejön a Rába is. Azt a vadbarmot, aki kitalálta és kiírta rá, hogy "Nemzeti Busz", azt persze fel kéne pofozni. De ha egyszer ennek van szezonja. Magunknak csináltuk ezt is.

Szóval, szép a busz, gratula, élvezzétek, szegediek!

madandcrazybird (törölt) 2013.03.23. 22:04:53

@Fejesrob:
Nos az ilyenekrol beszeltem mint jomagad.
Neked a Nokia, Mercedes, Hankok, Audi, de meg a Tesco is magyar csak mert Magyarorszagon van.

A kepet nem tudom hogy megkoszonjem e vagy inkabb rohogjek rajta.

Ket fabakon rakjak ossze a buszt.
Hat ettol lehidaltam.
Ez am a Japan gyartastecnologia.
Robot heggesztes meg minden.
Erdemes volt egy sufnituning ceget megbizni trolli gyartassal.
Igy tobbet lehet elsummanti a 800 ezer eurobol.
Akkor mar inkabb egy komoly cegtol vettek volna normalis technikat.
Ezt meg majd javitgathatjak a szetrepedezo alvazaval,gyenge minosegu osszeszerelesi minoseggel.

9-143 2013.03.23. 22:28:39

Hozzá kell tenni az egészhez, hogy a kiindulási állapotkor éppen kész volt már az SZKT-ARC csuklós trolibusz, ami ugyanezen buszváz és ugyanezen hajtásrendszer szegedi összeszerelését és végszerelését jelentette. Az önjáráshoz szükséges dolgok nem voltak benne ezen trolibuszban. Ebből akkor szerettek volna háztáji készítéssel kb. 6 db-os sorozatot elkészíteni, így nem lett volna túl drága, és számítások szerint 141-150 millió ft-ból meg lehetett volna oldani darabját. Erre jön rá az akkuk költsége, a cégek szerelésen kevő profitja, illetve egy 265-280 ft-os tartományban mozgott euro-ra volt kiírva a tender.
Szegeden azóta is megelégedéssel használják a T-660-as csuklós trolibuszt. Ez a Bp-en levő Ikarusz csuklósbusz troli változata.

A 800 ezer euro-s darabár a tender ajánlata volt az EU-s nagyprojektben, itt kb. 15% körüli önrész mellett lehetett ezt lebonyolítani, azaz összességében a buszok árához viszonyítva a töredékéből lehet trolibuszt venni.
A teljes projekt költsége:
www.ujpalyan.hu/

cialci 2013.03.23. 22:37:53

Annyi erővel akár Szegeden is összerakhatnák.
Elviekben ha emlékezetem nem csal lenne ott is alkalmas hely, csak nem készült el, vagy valaki nem engedélyezte?
Aki esetleg kisegítene megköszönném.

HgGina 2013.03.23. 22:49:47

@madandcrazybird: "megköszönjem e", "heggesztés", "trolli".
Te szánalmas , polírozott agyú ökör. Inkább tanuld meg az általános iskolai magyar nyelvtant böfögés helyett!

madandcrazybird (törölt) 2013.03.23. 23:09:28

@HgGina:
O, egy nyelvtannaci ribi?
Hat igen, ha egyeb erv nincs akkor marad a helyesirasba belekotes.
Meg az en apukam erosebb erveles.
Hulye pics.
Remelem helyesen irtam. (-:

madandcrazybird (törölt) 2013.03.23. 23:12:41

Te szánalmas ,
A vesszo elott meg nincsen szokoz.
Csak szolok Ginike.

Lenry 2013.03.24. 09:53:19

@madandcrazybird:

Vegyél már vissza! Otthon is így beszélsz mindenkivel, vagy csak Interneten vagy ennyire kemény?

A trolit magyarok tervezték, magyarok építik Magyarországon. Azok az alkatrészei külföldiek, amik nem beszerezhetők az országban (mert pl már nincs Ganz Villamossági Művek, aki elektromos hajtást gyártson).

Ha az ordenáré faszfej stílusodtól el is tekintünk, akkor sem volt egyetlen kötőszónyi valóság sem abban, amit leírtál.

Ha másra nem is, akkor legalább arra az egy kérdésre adj nekem választ kérlek, hogy mi volt a célod ezzel az egész idehányással?
Az nem jó válasz, hogy "mert el akartam mondani a véleményem". tudod jól, hogy az senkit nem érdekelt volna.

kristoof 2013.03.24. 16:27:59

@madandcrazybird: Ez a hozzászólásod is azt mutatja sajnos, hogy semmi rálátásod sincs a helyzetre. :-( Egyetlen fém alkatrész sem magyar a buszban, de hajtás sem az. Viszont magyar: az összes műanyag elem (minden ami műanyagból van), az összes üveg felület, a gumiabroncsok, a csukló teljes szerkezete, az utasülések és a teljes belső. Valamint tervezés. Ilyet az Ikarus sem tudott már a kilencvenes években. Nagyon szánalmas vagy... :-((

kristoof 2013.03.24. 16:30:31

@Fejesrob: Abban sajnos igaza van, hogy a Csehországban teszik bele a hajtás. Tehát a félkész buszok nem itthon kapják meg a szívüket! Csak ezután jönnek vissza... :-(

kristoof 2013.03.24. 16:34:51

@9-143: Igen. Sajnos a szegedi Fideszes többség többször is megtámadta ezt a tendert. (Jogtalanul) Addig szenvedtek, amíg a Széles féle bagázsnak sikerült felverni az árat. Ezért lett ilyen baromi drága a troli. Nem mi mondjuk, hanem a szakértők... a jelenlegi helyzetben igen hihetőnek tűnik ez a verzió.

kristoof 2013.03.24. 16:35:58

@cialci: Nem csal az emlékezeted. A jelenlegi politikai helyzet strófolta fel az árat. Ezt be kellett volna számítani anno... :-(

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.03.24. 19:10:06

Cigányosan csiricsáré.

Most nagyon divatos, 5 év múlva már ciki lesz ez a homlokfal. Jobb lett volna időtálló, szolidabb elegancia.

A mályva szín PR képen jól mutat, de ha fakul vagy koszos, lepukkant benyomást fog árasztani.

Hogy miért nem tud egységes flottaszínben gondolkodni Szeged, az szégyen.

A lökhárító nélküli homlokfal továbbra sem tetszik, egy apró koccanás, és már lehet is menni az autósboltba egy százezer forintos új lámpaszettért.

BPO654 2013.03.25. 09:26:49

@madandcrazybird:
Na kisfiam itt van neked a 300 milliós troli, sőt mindjárt 355 millió látod? S oly hülyék a svájciak h veszik, mert valszeg sosem hozza vissza az árát........ .
Ráadásul akkora marhák, h a saját iparukat támogatják!
iho.hu/hir/duplacsuklos-trolikat-vasarol-luzern-130325

VEKE elnök figyelmébe ajánlom h 207 fő a bef képessége. Ezt anno a Veke fórumon kétségbe onták tőlem... .:D Kapacitása egy ICS ill egy 2 kocsis Tátra szerelvény kapacitását teszi ki. Na melyik éri meg jobban, ha ehhez még sín sm kell, s ha még azt is hozzá tesszük, h egy új a.p. villamos 500 millió Ft/db - a legolcsóbb; szegedi Pesa Swing ami még xar is... .
(Ez az iho cikk írójának is szól, az h mi milyen drága az attól függ mihez viszonyítjuk kedves Ács Attila Iho).
S akkor még az euro/huf árfolyam elszállásáról nem is beszéltünk... .
Meg a gázolaj/CNG/áram árakról... .

BloodOrange 2013.03.25. 15:08:22

Mindentől függetlenül tényleg szépre sikerült ez az új homlokfal, bár van benne valami kis solarisos - vagy ez csak általános divat?

A flottaszín meg tényleg ciki, hogy nem egységes. A balkáni országokra jellemző, hogy mindenféle színben "pompáznak" az ezer helyről összekukázott járművek.

BPO654 2013.03.29. 00:20:29

@Moszkvicsslusszkulllcs:
A nép a pirosra szavazott azért nem egységes. A piros az piros, se nem bordó se nem mályva.

premium salmon 2013.03.29. 06:14:02

Az új troli befogadóképessége 124 utas. Hány üléses és hányan állnak egy m2-en? Nem mindegy!

BPO654 2013.04.01. 22:44:58

@premium salmon:
A szegedi pesa swing 208 fős, 5 fő 6nm-rel számolva, holott az EU standard 4 fő/ nm. ÚGY mindjárt csak 167 fő.....:D
A fentebb belinkelt duplacsuklós HESS LIGHTRAM 207 fős - gyári adat. Ugye megérte villamost építeni 18 mrd.-ért?:D
A HESS 355 millió FT/db, a Pesa 500 millió Ft/db. A hülyé(k)nek (is) megéri..... .

premium salmon 2013.04.02. 23:30:24

@BPO654:
Nincs EU standard, ezért trükköznek sokan. A kérdés továbbra is: hány ülő- és hány állóhely van az Ikarus-Skoda troliban 4 fő/m2 alapon?
Vagy titok?

Tűrhetetlen 2013.05.09. 19:03:40

Maradt volna inkább a zöld.
Ha így haladunk, Szegeden minden típusnak más színe lesz.