Kétszázötven cég jelezte, hogy csatlakozna a Rába-Volvo közös beszállítói programjához. A jelentkezők nagy száma nem csoda, nem szeretnék, ha elveszítenék a megélhetésüket. Épp ezt nehezményezi néhány civil, akik tüntetést szerveznek a magyar buszgyártók megmentéséért.
Hamarosan lezárul a jelentkezés a Rába-Volvo beszállítói programra, és ebből az alkalomból diadalittas sajtóközlemény jelent meg, hogy ezidáig 250-en jelentkeztek. A leendő autóbusz üzletágat vezető Mohácsi Béla és a korábbi megnyilatkozások is harminc százalékos magyar értékhányaddal számolnak. Az évek óta beszerzési tilalommal sújtott Volán társaságok eddig 70-85 százalék magyar értékhányadú buszokat is tudtak vásárolni, de az ígéretekkel ellentétben még mindig életben lévő beszerzési stop miatt ezt mégsem tehetik.
NEM hazai, hanem Nemzeti. Szerintünk sem Svédország, sem Lengyelország nem része a magyar nemzetnek.
Így a Rába, a lengyelországi Wroclawban készülő Volvo buszok kiszerelésével tündökölhet a hírekben. Lesz Nemzeti buszunk, ami kevesebb magyar hozzáadott értéket fog tartalmazni bármelyik mostani magyar típusnál, legyen az Ikarus, Credo, Molitus, Csaba Metál, vagy a szép emlékű NABI... A száz százalékos ellentételezésről szóló mondatok félrebeszélések, mivel azok a beszállítók akik tudnak versenyképes minőséget és árat nyújtani már rég bekerültek a Volvo beszállítói programjába, elég végignézni a BKV majd' tíz éves Volvo buszain. Láthatunk bennük például Graboplast padlót, König ablak kereteket vagy orosházi üvegeket is. A legfőbb ok amiért félrebeszélés és figyelemelterelés a sajtóközlemény, az a Volvo karosszéria kiszerelése. A hazai szakemberek tudnak karosszériát tervezni bármilyen főegységgyártó termékei köré, akár Volvo alvázra is, nem kell valakitől megvenni. A hazai karosszériagyártást a magyar tervezők munkája és kitartása tette világhírűvé, nem holmi folyóról vagy görög alakról elnevezett üres név!
Június 20.-án a városháza előtt tüntetés a magyar tervezésű buszokért szervez megmozdulást egy civil
A ,,nagy, nemzeti" busszal való első felsülés már a kertek alatt van. A Volánbuszhoz közel álló, magukat megnevezni nem kívánó forrásaink szerint a BKV-t kiváltó új busz tenderen a legdrágább ajánlatot épp a Rába-Volvo páros adta, mindkét kategóriában. A források megjegyzik, hogy nem is kevéssel, harminc százalékkal volt drágább a legkedvezőbb ajánlat tevőnél a ,,nemzeti" kaláka...
Hazai tervezésű karosszéria, vajon jó lesz-e a BKK-nak?
A meglévő, karosszériatervezéssel is foglalkozó, hazai tulajdonú buszgyárak mellett a Volánokat is sikeresen kivéreztette a dilettáns beszerzési stop. Olyannyira, hogy ezen a télen több társaság is komoly nehézségekkel került szembe, amikor útnak szerette volna indítani az összes járatát. Az elöregedett buszok soha nem látott mértékben romlottak el. A drága városi buszok helyett tehát van helye a szintén tervben lévő helyközi buszoknak is, de az alumínium vázszerkezetű 8900-as típuscsalád sem az olcsóságáról híres, márpedig ha sok buszt szeretnénk lecserélni, akkor illene figyelni egy picit a beszerzési árakra is. Így nem a kivéreztetett hazai buszgyártókkal kell versenyre kelnie a Rába-Volvo párosnak, hanem a külföldi konkurenciával. Józanul és felelősen gondolkodó döntéshozó nem hozhatná hátrányos helyzetbe a saját országának termelő iparát!
Nem tapsolhatunk a magyar karosszéria és buszgyártás sárba tiprásáért, nem tűnhet el egy iparág hozzá nem értő dilettáns vezetők miatt! Nem süllyedhetünk le beszállítókká, amikor teljes egészet is képesek tervezni a magyar mérnökök! Ezért a következő kérdésekre várjuk a válaszokat: Miért nem oldották még fel még a beszerzési stopot? Mi indokolja a Rába buszgyártási kényszerét? Miért kell a Rábát álmodozók fékevesztett akaratának alárendelni? Kinek és miért érdeke, hogy a többféle magyar gyártó egészséges versenye helyett, egy elfuserált tévképzetek által táplált monopólium szálljon szembe a külföldi konkurenciával?!
Minden estre is úgy tűnik, hogy néhány civil is megunta a félrebeszélést, ezért a magyar buszgyártók megmentéséért demonstrációra hívja, azokat akiknek fontosak még ez az ipari szegmens. Természetesen mi ott leszünk, de vajmi kevés esélyt látunk arra, hogy a városházán is meghallanák szavunkat!