Végre elindulhat a midibuszok lecserélésnek folyamata. A kerületi fejlesztési tervnek köszönhetően részben a BKK által korábban elképzelhetetlennek tartott EU-s források bevonásával. Az alvállalkozók pedig csuklós hibridekkel indulhatnak a hamarosan kiírásra kerülő tenderen.
A midibuszok cseréje két különböző módon valósulna meg. Tizenhat darab várbusz a budavári rekonstrukciós projekt keretében kerülne beszerzésre, amit az Európai Unió támogat. Buszokról az eredeti támogatási szerződésben még nincs szó, ezért ezt módosítani szeretné a BKK az önkormányzattal közösen, így nyílna lehetőség a nagyon rossz állapotú midibuszok lecserélésére. Köszönjük a BKK –új beszerzési megoldásokra– nyitott dolgozóinak, hogy megjelenhet ez a beszerzési mód itthon is, reméljük példaértékű lesz.
A BKV által bérelt S91 típus nagy esélyes lehet az új tendereken is, miután a visszavontat már egyszer megnyerte
A másik út a már elindított alvállalkozói modell továbbvitele, ami azt jelenti, hogy további húsz (opciósan még húsz) midibusz üzemeltetésére kellene ajánlatot adnia az indulóknak. Ezek a buszok a váron kívül máshol is közlekedő (Gellérthegy, Testvérhegy, stb.) kritikus állapotban lévő Ikarus 405-ös típusokat váltaná ki, az opciós példányok pedig az EU-s nem válasz esetére lesznek meghirdetve. A jelenleg közlekedő 28-29 darab midibusszal szemben ez legalább 36 darab midi kocsi, tehát pár 11-12 méteres, kihasználatlanul rohangáló buszt is le lehet cserélni kisebbre. Úgy hírlik az első, már beszerzett 150 busz üzemeltetését tartalmazó körben indult cégek köre bővült a folyamatos előminősítéseknek köszönhetően, így most nagyobb esélye lehet a valódi verseny kialakulásának.
Hosszas előkészületek után a BKV még 2010-ben kiírt egy alvállalkozók bevonásával elképzelt midibusz tendert, de végül az irreális ajánlati ár miatt érvénytelenné nyilvánították, majd három és fél évig nem történt semmi. A brazil szappanoperák komolyságát ostromló midibusz cserére már ráférne egy sikeres befejezés.
Volvo 7900A hibrid, egy-két Rába matricával, harminc százalék magyar értékhányaddal nagy esélyes egy hibrid tenderen. A rángató, 12 fokozatú automatizált váltóval nem lesz élmény az utazás...
A BKK a 2013-2014-es üzleti tervében 150 darab új busz alvállalkozókkal való üzemeltetésére kapott tulajdonosi felhatalmazást. A 20+20 midibusz mellett még bőven maradt lehetőség, ide kerülne a hagyományos dízel buszok beszerzését megelőzve 25 darab hibrid csuklós üzembehelyezése. Az elöregedett járműpark mielőbbi megújításának ellentmondó drága technika beszerzésével valószínűleg a Volánbusz tenderen látott gyenge szereplést kívánják kompenzálni a Rába-Volvo együttműködés kitalálói. Míg a dízel buszok között irreálisan drága a Volvo 7900-as, addig a hibridek között az elmés hajtásláncával a legolcsóbb vételárú megoldás lehet. A rövid távú üzemeltetése is a legjobbak közzé emeli, az esetlegesen cserélendő, gyakoribb karbantartást igénylő elemek pedig csak becsülhető költségűek, de könnyen elvihetik a példás fogyasztás által megtakarított kevéske összeget. Említésre érdemes vetélytársa talán csak a Solaris-Voith és a Solaris-Allison párosítás lehet. Az egyéb hazai buszgyártóknak, ha lenne rá tőkéjük, akkor ultrakondenzátoros, párhuzamos hajtáslánc beépítését kellene megfontolniuk a piaci lehetőségek miatt. Ilyet ma csak a Voith kínál.
Magaspadlós és tizenéves buszokkal új szerződés 2014 második félévében is?
Több év kihagyás után az idén beszerzett 150 darab busz ugyan látványos javulás volt, de ez még messze van a már 2010-ben is pedzegetett ezer darab új busztól. A további tenderekkel kapcsolatos hírek biztatóak, de van még tennivaló. Az Euro VI emissziós norma vészesen közelít, ez alól felmentést csak idén szeptemberig előre leadott alvázszámokkal lehet kapni. Az Euro VI-os motorokkal épült buszok nehezek, a mostaniaknál szűkösebbek és valószínűleg drágább futásúak lesznek. A VT-Transmann két szerződése is lejár 2014 májusában. Ez legalább ötven 12 méteres, szóló buszt jelent, amit a jelenlegi állapotok alapján nehezen lehetne pótolni és egy új tender kiírásával beszerezhető buszok beérkezésének határideje is valószínűleg már ez után a dátum után lenne. Talán a 4-es metró indulása vagy egy sikeres BKV hitelpályázat adhat menekvést a buszhiány elöl.
Képek: Kristoof, Volvo, BKK