A hatodik alkalommal megrendezett Busexpo és a 2018-as Országos Személyszállítási Konferencia összefoglalója.
Míg tavaly azt írtuk, hogy a Személyszállítási Konferencia évről évre veszít a komolyan vehetőségéből, addig idén a minisztériumokból ide látogató államtitkárok igen színvonalas, őszinte előadásokat tartottak. Úgy tűnik, hogy elődeikkel ellentétben a helyzetet jól átlátják és elkötelezettek, ez mindenképpen pozitívum. Kérdés, hogy az új kormányban folytathatják-e.
Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és - szabályozásért felelős államtitkár előadása:
Talán annyit vitatnánk az előadásból, hogy mi nem érzünk hiányosságot a luxus turistabuszok piacán, mivel itt vagy csak alvázas konstrukcióval vagy kontinens szerte könnyen elérhető szervizzel ellátott ellátott buszokkal lehet csak érvényesülni, immár kettő évtizede. A liget projekt keretében megjelenő önvezető autóbuszokat és a többi fejlesztési iránynak kijelölt termékeket érdeklődve várjuk, bár kissé magas céloknak érezzük a hazai ipar tőkehelyzetének ismeretében, amiről szó volt az előadásban is...
A megszűnő NFM részéről Dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár előadása:
Ebben az előadásban a valóság pontos és jó ismerete, a felkészültség kellemes meglepetésként ért minket. Figyelemre méltó volt a kiterjedt utazási kedvezményrendszerrel kapcsolatban tett több megállapítás, mintha az átdolgozása elő lenne készítve, de a megszűnő minisztériumból ki tudja mi marad az utókorra. Mindenesetre hosszú évek semmitmondó és ígérgető előadásai után az első felkészültséget sugárzó és a feladat nagyságát, bonyolultságát átlátó hatást keltett. A Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer (HKIR) bevezetése pedig a küszöbön van, ami egy országos, elektronikus viteldíj rendszert jelent, ami nem csak a jegyvásárlást teszi elektronikus alapokra, de megoldja az állam és a közlekedési társaságok mai napig hasraütéssel (becsléssel) megállapított viteldíj-kedvezmény elszámolási dolgait.
Az összes előadás itt tekinthető meg.
Credo
A Kravtex három Econellt hozott el a kiállításra. A speciális, szűrőbusz kialakítású Medic-et, egy 12 méteres helyközit és a 12,7 méteres, helyi kialakítású Econell City 13-at. A szűrőbusz egy igen jól átgondolt és gondosan megtervezett, szép kivitelezéssel megépített jármű. Például az utastérben elhelyezett ajtók rögzítésére is gondoltak a nyitott állapotukban. Jó ilyet is látni a Kravtextől, A helyközi Econellt már ismerjük, a 12,7 méteres helyi kivitelről pedig előadást is hallhattunk a további várható újdonságok és a gyárbővítés mellett. A 37 ülő utasnak és a hivatalosan 77 álló utasnak helyet biztosító karosszéria kialakítása igen jó. Figyelemre méltó az LE kialakítás miatti hátsó rész alacsony kialakítása és a lépcsők kicsi magassága. Jól használható városi busz. Ugyan csuklóst kiváltani vele elég vad marketinges álom, mert például 37 ülés egy 211-es Ikarusban is volt... Ráadásul az üléstávolságok szűkek, a szembeforgatott üléseken négy helyett csak két átlagnál magasabb felnőtt fér el, és egy 44-es cipővel sem egyszerű az élet, például a sofőr mögött. A 6 darab fellépő nélkül megközelíthető ülés egy jó érték. Az idei év újdonsága később érkezik, az Inovell 13 egy picit több lesz, mint a 12-es változat 770 mm-rel nyújtott kivitele. A busz magassága, padlószintje és így a csomagterek is növekedni fognak.
HM Currus
A Volvo standján kiállított, és a székesfehérvári Ikarus Járműtechnika által gyártott Volvo alvázas, Ikarus matricás busz volt a kiállítás mélypontja, elsősorban kidolgozási, összeszerelési minőség területén. A fennhangon hirdetett modularitás és variálhatóság megmosolyogtató, erre szinte minden autóbuszgyártó képes, ahogy arra számtalan példa van is a világ minden tájáról. A busz az Alfabusz Regio típusára emlékeztet, számos kialakításbeli hiányossággal. A műszerfalon például a digitális tachográfot egyszerűbb, ha a lábfejével kezeli a sofőr, a légcsatornák pedig fém lemezekből vannak kihajtogatva, nem lehet egy könnyű konstrukció ez a busz...ITK
Kívülről a Reform 500 LE magas övvonala miatt a busz nem kelt teljesen esztétikus hatást és a hátfala is furcsa. Belülről viszont megmutatja milyennek kell lennie egy korszerű, egyszerűen gyártható és karban tartható burkolatrendszernek. Elsősorban az ablak alatti burkolatra és a légcsatorna burkolatra gondolunk, ami úgy fordul rá az ablakok felső vonalára, hogy megspórolták vele a felső keretet. Ezt így kell. A hátsó lépcsőakna a bemutató óta világítást is kapott, nagyon helyes, várjuk az éles forgalmi teszteket. A 12,5 méter hosszú helyközi változat szeptemberben érkezik egy 9-21 személyes midibusszal egyetemben.
Ikarus Egyedi (Modulo)
A rövid csuklós Modulo M168d-vel a menetpróbákat leszámítva most találkozhatott először a nagyközönség, legalábbis ebben a mostani, remélhetőleg már végleges formájában. A busz utasterében 37 ülőhely van, ebből 11 érhető el fellépő nélkül, ez egy jó, erős közepes érték. A busz kialakításával a gond, hogy a két hátsó ajtó mögött nincs érdemi állótér, így szinte az összes álló utas a második ajtóra jut, ami lassítani fogja az utascserét. A busz kidolgozása és kiszerelése átlagos vagy egy kissé az alatti, láttunk jobbat és rosszabbat is. Pár helyen érthetetlenül nagy az ülések lábtere, mint a jobb oldalon az első tengelyen a hátrafelé néző ülésen, vagy a B tengely hátrafelé néző ülésein, hogy aztán a mögöttük következőkön már kicsi legyen. A menetiránynak háttal néző ülések száma 19. A még hosszabb prototípussal alapvetően elégedettek voltunk, de a gyártónak biztos jó oka volt az áttervezésére. Utas szempontból ez talán nem sikerült annyira jól, de tesztre majd csak érdemi futás és forgalomba állt példány után vállalkoznánk.A műanyag típuscsaládon belül tervezett és kivitelezés alatt álló változtatásokat üdvözöljük, azok szükségesek voltak és pozitív, hogy a gyártó fejleszti a tapasztalatok birtokában a jövő reménységének gondolt koncepciót. De azért van pár érdekes pont is, mint például a magas IP védettségű elektromos csatlakozások. Nem ez lett volna a alapvető? Továbbá kérdés, hogy ha 3 különböző vezérlőegység helyett egyet kap a fűtés-hűtés-szellőzés (HVAC), akkor a sofőr hogyan fogja az utastértől függetlenül beállítani a saját magának komfortos vagy a páramentesítés miatt kényszerű értékeket?
MAN
Az MAN a Tatabányán forgalomba állt Lion's City GL-t és kettő Neoplan Tourlinert hozott el. A 18,75 méter hosszú Lion's City GL megmutatta, hogyan kell kinéznie egy korszerű, csuklós, alacsonypadlós városi autóbusz utasterének. Ugyan a hátsó tengely mögött van egy megkérdőjelezhető kialakítású üléspár az SCR-katalizátor felett, de minden más tekintetben így optimális elrendezni egy csuklós autóbusz utasterét. A második ajtóval szemben van egy jókora és előtte egy kisebb állórész, de ennek ellenére a harmadik ajtóval szemben is akad egy igen nagy állótér. Ez még a Mercedes Contecto csuklósoknál is jobban átjárható és tágasabb utastér. Ezt így kell, ezzel lehetne igazán jól metrót pótolni, csak éppen az egyébként is lefújt tenderen az MAN adta a legdrágább ajánlatot. Ami jó, azt úgy tűnik meg kell fizetni. A lényeg, hogy az álló utasok több ajtón tudnak fel- és leszállni, gyorsabb az utascsere, mint a szűkebb hátsó traktusú csuklós buszokban. A számok nyelvén a jó utastér 43 ülőhelyet, 113 állóhelyet kínál, az ülőhelyekből 14 fellépő nélkül elérhető. és 16 néz menetiránynak háttal.Mercedes-Benz, Setra
A Mercedes a Tourismo mellett a Setra S531DT emeletest hozta el, ez utóbbit kerekesszékeknek is megköelíthető kialakítással és 6 fellépő nélküli üléssel.
Akinek barátja az Adobe Flash (a blog.hu programozóinak nagyon úgy tűnik igen) itt talál egy galériát:
Akinek pedig kevésbé, az pedig innen érheti el:
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Képek: Buga Bence