Az utóbbi 2 évtizedben egy csendes forradalom zajlott a mellső futóművek frontján: a merev tengelyes első hidakat felváltotta a független felfüggesztésű mellső futómű.
Az elektromos városi buszok terén hasonló csendes forradalmat vizionálok a hátsó futóművek esetében is.
Könnyebbek lesznek a futóművek.
Csökken a rugózatlan tömeg.
A merev híd nem fogja behatárolni a rugóút hosszát.
És eltűnnek az ocsmány utastéri szerelőnyílások (lengéscsillapító bekötés + rugóerőtárolós fék oldás nyílásai).
Hogy a BRIST keresztlengőkaros megoldása, vagy a HEMSCHEIDT hosszlengőkaros megoldása fog egyeduralkodóvá válni az nem vitás.
Keresztlengőkaros felfüggesztés esetén (a gumiabroncs mellé feltett légrugó miatt) a kerékdobok közötti széles járóköz nem biztosítható. (A BRIST ezért szerelte super single gumival a futóművét - de ezt a legtöbb üzemeltető nem fogadja el.)
Marad a hosszlengőkaros kialakítás.
A Hübner/Hemscheidt azt írja a termékoldalon, hogy légrugóval szerelt "hagyományos" kialakítással is lehet kérni a hosszlengőkaros futóművét, de ők a hidropneumatikus változatot javasolják.
Mert ez esetben elhagyható a keresztstabilizátor (a szintszabáyozást használják fel keresztstabilizálásra is).
Azt már csak én teszem hozzá, hogy hidropneumatikus rendszerrel egy adaptív lengéscsillapítás is megvalósítható.
Zahnrad aggodalmaskodása az olajszivattyúval kapcsolatban részben megalapozott. De megjegyzem, hogy ma is van olaj a kormányszervóban, a légsürítőben, és az agymotorban. És van valamilyen folyadék, amivel a teljesítményelektronikát, az akkumulátorokat hűtik és az utasteret fűtik.
Nem lennék meglepődve, ha a BRIST kormányzott futóműve először kormányzott C tengelyes csuklósok C tengelyén jelenne meg.
Szoftveres hókuszpókuszokkal csodát lehet tenni mind a becsuklásgátlás, mind kígyózásgátlás terén. No meg a hegymászóképesség is javulna.
A nem kormányzott tengelyüknek már nem jósolok ilyen fényes jövőt, ha tényleg csak super-single gumit lehet rátenni.
Többnyire tényleg nagyon szép buszok, DE a 270-est idetenni inkább vicc volt? Max praktikus, funkcionális kisérlet, de a bizarrul lépcsős orra, és a böhöm ütköző ronda, mint a világháború.
Elég gáz, hogy egy európai fővárosban 50 éve tervezett, a felújításokkal együtt is igen elavult, kényelmetlen, környezetszennyező buszok járnak még. Nem hiszem, hogy egyetlen nyugat-európai városban lenne még ilyen.
@lutria: Gondolom, új járműnek számítana és ugyanakkor meg nem teljesíti az ilyen-olyan környzetvédelmi vagy euro-akárhanyas besorolást.
Ezért nem lehet a régi autótípusokat sem újra elkezdeni gyártani, pedig valszeg rengetegen vennék, velem együtt is.
annyi kiegészítés, hogy nemcsak a BKV specifikációjú, hanem az MKV (akkor még az volt, azaz amikor Miskolc még dübörgő 215 ezres második legnagyobb városa volt az országnak, a BKV-nál sűrűbb vonalhálózattal) specifikációjú , ún. "városi rendeltetésű 200-as kocsik is 1x20, majd 1x18W-os Tungsram plecsnis opál burás fénycsőarmatúrákkal kerültek szállításra, tehát a BKV és az MKV buszai tökéletesen kompatibilisek voltak egymással, olyannyira, hogy amikor az MKV a 2000-es évek közepén elkezdte leselejtezni a harmonikaajtós, majd a bolygóajtós AKD frsz-ű kocsijait, ezek igen jelentős része a BKV Kilián ÜE-be érkezett és elsősorban a Dél-Pesti, Csepeli viszonylatokra került.
Ha már elágazó műtárgy, a 2-es metró Deák-Astoria állomásközében, talán közvetlenül a Deák tér után az Örs fele menő oldalon is ki van építve egy elágazás az alagútban. Én úgy tudom, mintha azt az akkor még máhogy tervezett 4-es metróval üzemi összekötő műtárgyának tervezték.
A vetületi rendszerekbe inkább ne menj bele.
Azt, hogy miért tartották meg, azt múltkor megválaszoltam a közösség.
A 70 cm igaz, csak nem ott és nem úgy.
@Cpt. Flint: Ha csak 10 cm lenne a különbség (különböző sínrendszerek magassága azért ennél kisebb), vannak átmeneti megoldások; pontosabban elő szoktak állítani két sínszál közötti átmenetre átmeneti idomot. De itt nem erről van szó; hanem arról, hogy a pályaudvar, méginkább a fűtőház területén nem is lett volna kapcsolat a két vágányhálózat között. És ahogy én elnéztem az alagutak lefalazott végét, a szerző naivitásaként értelmezem a -2-es szintet, mert szerintem a -1/2 szint lett volna az általa definiál "0" és "-12 szintekhez képest.
@Békássy Csaba: én értem, hogy mi a sínkoronaszint, voltaképp le is írtam. Viszont mivel csak egy lazán odavetett félmondat volt arról, hogy nem egyezik a két sínkoronaszint, így számomra nem volt egyértelmű, hogy ez mit támasztana alá. ("a Keleti pályaudvar fűtőházi vágányainak és a HÉV alagútba tervezett vágányok sinkoronaszintje nem egyezett meg.") Az, hogy "nem egyezik", sok mindent jelenthet, akár 10 cm-es különbséget is pl. Nem lett kifejtve az, ami aztán később @kvp hozzászólásában megjelent, hogy teljes szintnyi különbség van, ezért nem éreztem az elégséges összefüggést az állítás és az indoklás között.
@citrix: Ilyenek nem voltak az eredeti tervekben, néhány önmegvalósító tervezőmérnök akart nagyot alkotni EXPO-METRÓ néven, a tervezett Budapest-Bécs Világkiállítás kapcsán. Olvasd el a 1963 évi újrakezdés és 1970 évi ideiglenes Örs vezér téri végállomás átadása kapcsán megjelent szakirodalmakat, és akkor tisztába leszel a valósággal, a tényekkel..
Utolsó kommentek:
Moszkvicsslusszkulllcs 2023.10.22. 20:00:34
Az elektromos városi buszok terén hasonló csendes forradalmat vizionálok a hátsó futóművek esetében is.
Könnyebbek lesznek a futóművek.
Csökken a rugózatlan tömeg.
A merev híd nem fogja behatárolni a rugóút hosszát.
És eltűnnek az ocsmány utastéri szerelőnyílások (lengéscsillapító bekötés + rugóerőtárolós fék oldás nyílásai).
Hogy a BRIST keresztlengőkaros megoldása, vagy a HEMSCHEIDT hosszlengőkaros megoldása fog egyeduralkodóvá válni az nem vitás.
Keresztlengőkaros felfüggesztés esetén (a gumiabroncs mellé feltett légrugó miatt) a kerékdobok közötti széles járóköz nem biztosítható. (A BRIST ezért szerelte super single gumival a futóművét - de ezt a legtöbb üzemeltető nem fogadja el.)
Marad a hosszlengőkaros kialakítás.
A Hübner/Hemscheidt azt írja a termékoldalon, hogy légrugóval szerelt "hagyományos" kialakítással is lehet kérni a hosszlengőkaros futóművét, de ők a hidropneumatikus változatot javasolják.
Mert ez esetben elhagyható a keresztstabilizátor (a szintszabáyozást használják fel keresztstabilizálásra is).
Azt már csak én teszem hozzá, hogy hidropneumatikus rendszerrel egy adaptív lengéscsillapítás is megvalósítható.
Zahnrad aggodalmaskodása az olajszivattyúval kapcsolatban részben megalapozott. De megjegyzem, hogy ma is van olaj a kormányszervóban, a légsürítőben, és az agymotorban. És van valamilyen folyadék, amivel a teljesítményelektronikát, az akkumulátorokat hűtik és az utasteret fűtik.
Bejegyzés: Új villanypapucsok
Moszkvicsslusszkulllcs 2023.10.22. 18:22:29
Szoftveres hókuszpókuszokkal csodát lehet tenni mind a becsuklásgátlás, mind kígyózásgátlás terén. No meg a hegymászóképesség is javulna.
A nem kormányzott tengelyüknek már nem jósolok ilyen fényes jövőt, ha tényleg csak super-single gumit lehet rátenni.
Bejegyzés: Új villanypapucsok
Elon Klein 2023.09.12. 11:09:46
Bejegyzés: A Jövő busza a múltból
ikke i drift 2023.08.25. 11:10:20
Bejegyzés: Volt egyszer egy Rába motor
Warlimont 2023.07.25. 20:00:14
Bejegyzés: Ezek a valaha készült legszebb Ikarus buszok!
mükkemakk 2022.12.19. 22:08:23
Bejegyzés: Volt egyszer egy Rába motor
gigabursch 2022.11.14. 10:42:59
Sajnos ezt a sorozatot űgy 1982 körül kellett volna elkezdeni fejleszteni.
Ez a pár év hiányzott belőle...
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
KékFény6 2022.11.01. 20:05:23
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.10.31. 22:30:02
Ezért nem lehet a régi autótípusokat sem újra elkezdeni gyártani, pedig valszeg rengetegen vennék, velem együtt is.
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
lutria 2022.10.31. 17:08:21
Ha sikerült volna hazahozni az eredetit arra is vonatkozna?
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
KissGecihuszár 2022.10.31. 11:32:05
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
gigabursch 2022.10.23. 19:26:14
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2022/06/22/szarnyalas_es_bukas
(ezt viszont belinkeltem oda is)
Bejegyzés: Búcsúznak az Ikarusok a BKV-tól
bodecsabi 2022.06.23. 22:53:13
Bejegyzés: Mégegyszer a 2-es metró elágazó műtárgyáról
gigabursch 2022.06.07. 21:03:30
Azt, hogy miért tartották meg, azt múltkor megválaszoltam a közösség.
A 70 cm igaz, csak nem ott és nem úgy.
Bejegyzés: Mégegyszer a 2-es metró elágazó műtárgyáról
Békássy Csaba 2022.04.20. 22:30:46
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?
Cpt. Flint 2022.04.20. 14:22:53
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?
Békássy Csaba 2022.04.19. 21:57:00
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?
Békássy Csaba 2022.04.19. 21:52:16
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?
Békássy Csaba 2022.04.19. 21:50:29
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?
Békássy Csaba 2022.04.19. 21:44:48
Bejegyzés: Tényleg Nohab mozdonyokat rejt a 2-es metró alagútja?