Ezt az évet a Volvo vitte Magyarországon!

2014. december 30. - kristoof

cimlap_9.jpg

Még nincsenek pontos statisztikák, de az már biztos, hogy a legtöbb buszt a Rába adta el 2014-ben itthon. Persze történt sok minden más is az idei évben a jó pár eladott Volvo buszon kívül. Az alábbiakban összefoglaljuk mi történt 2014-ben buszfronton.

Tavaly év végén megemlékeztünk az elég rosszul teljesítő új londoni buszokról a méregdrága Wrightbus NB4L-ekről, amiknek nem csak a vételára, de az üzemeltetése is sok gondot okoz a londoni operátornak az Arrivának. Azóta kiderült, hogy a kissé csúnyácska emeletes kocsikból London nem vásárol többet, ezért a Wrightbus már ki is fejlesztette az utódtípust, ami valójában a Gemini útódja, így igazából a kettőből lett egy, de persze ezt a gyártó nem veri nagydobra.

800px-Arriva_London_bus_LT2_(LT61_BHT)_2011_New_Bus_for_London,_Victoria,_route_38,_27_February_2012(1).jpg

Az egyik első NB4L 2012-ben közvetlenül a londoni olimpia előtt

Ez év elején a Skoda Transportation trollkodta szét a BKK trolibusztenderét, ez olyan jól sikerült, hogy a villamos tenderen is induló, akkor még offshore cégnek kikiáltott Skoda végül megnyerte a 24 darabos szállítási szerződést. Így az offshore hátterű cég, egy kissé homályos magyarázattal, hirtelen nem lett az és a Solarisszal karöltve ők hozzák Budapest új trolibuszait. A trolitendernél maradva az épp fellángoló nagy magyar-orosz barátságot próbálta meglovagolni az Ikarus a Trolza hajtású trolibusszal. Az egész üzlet nagyon furának tűnt, hiszen a kiválasztott orosz troli annyira elavult, hogy nagy valószínűséggel típusbizonyítványt sem kaphatott volna hazánkban.

Februárban azon morfondíroztunk, hogy a Rába által árult Volvo buszok vajon megérkeznek-e első megrendelőikhez időben. Fellélegezhettünk, mindkét cég, a pécsi Tükebusz és a Volánbusz is, megkapta az engedélyt, hogy némi pénzt felhasználhasson az öt éve rendelkezésre álló ötvenmilliárdos MFB hitelkeretből, aminek a rendelkezésre állási költségét közben a Volán társaságok továbbra is nyögik.

cikkbe1_1.jpg

Nagy kő esett le a szívünkről az év elején. Az új Volvo 7900-asok végül csak megérkeztek! (fotó: BKK)

Még ebben a hónapban sikerült jó alaposan mellényúlnunk, ugyanis egyértelműnek tűnt, hogy hamarosan egy új buszgyártót üdvözölhetünk a Lexion bus személyében. Később azonban kiderült, hogy egy fiatal, de lelkes úriember, kissé szerencsétlen próbálkozása ez a buszgyártási kísérlet.

Néhány nappal később bemutatkozott Pécsen a nemzeti busz, amiről hamar kiderült, amit már korábban is tudtunk, hogy a Rábához csak annyi köze van, hogy ők adták el. Ezt nem nagyon rejtette véka alá a győri cég, hiszen a buszok farán elhelyeztek egy Delivered by RÁBA matricát. Ez lett végül az összes hozzáadott magyar hányad a nemzeti buszokban.

Nem maradhattak ki a Volánok sem az idei évből, akik a fentebb említett MFB hitelre várnak évek óta. Hazánk legszegényebb és legrosszabb buszparkjával rendelkező országrész, azonban még annyi buszt sem vásárolhat, mint a nyugati országrész Volánjai. A keleti végeken lévő állami cégek így unortodox megoldásokat választanak, vagy a más Volánoknál leselejtezett, főként öreg Ikarusokat, bérlik vagy ötödször is felújítják az ősöreg Ikarus 200-asaikat. Újabb adalék ehhez a poszthoz, hogy hiába lett kiírva idén több Volán tender is, a keleti országrészbe egyetlen egy beszerzést sem írtak ki. Ezért nekik tovább kell szenvedniük régi autóbuszaikkal.

P1000532.JPG

A Volánok vagy bérelnek más vállalatoktól, vagy szenvednek a negyven éves konstrukcióval (fotó: Zahnrad)

Márciusban pont került a botrányos budapesti agglomerációs tender végére, amiből végül a BKK került ki győztesen, így a buszok sárga helyett bilikékek maradhattak. Sőt, mint utólag kiderült új vonalakat is nyithatott a sok új busszal a BKK. Ezzel már 66 Volvo 7900-ast adott el a Rába.

Persze nemcsak hazánkban történtek érdekes dolgok. A Tata jóvoltából megérkezett az Euro VII-es normákat is teljesítő gázmotor. Tavasszal pedig forgalomba állt az első elektromos hajtású Solaris Urbino 12 Németországban.

A tavasz derekán újabb érdekes történések voltak hazánkban. Először az Ikarus Egyedi támadt fel és bemutattuk olvasóinknak a Duel-bus látványterveit. Az említett pótkocsis midi már készül és hamarosan újabb típusok is készülhetnek a MABI égisze alatt. Még ebben a hónapban két másik midibusz bemutató is volt. Az egyik az Evopro Modulo elektromos busz volt a másik pedig az inkább érdekes, mint szép BKV által felújított Cummins motoros Ikarus 405-ös.

volanbusz.jpg

Az E95-ös utódjának az F95-ösnek Volánbusz színekben pompázó látványterve. Ez lesz az Egyedi következő, remélhetőleg már jövőre bemutatkozó, típusa

Április végén kiderült, hogy a BKK is megéri a pénzét, hiszen a korábbi elvárásaikat sutba dobva úgy alakítják a tendereket, akár utólag is, ahogy az épp az aktuális érdekeiknek kedvező. Így fordulhatott az elő, hogy végül olyan buszok álltak forgalomba a budapesti agglomerációban, amik a közlekedési központ korábbi elvárásainak nem feleltek volna meg. Az utólag megváltoztatott műszaki kritériumoknak így épp, hogy megfeleltek a Volánbusz által beszerzett Volvo 7900-asok. Persze, utólag már tudjuk azt is, hogy nem csak a Volvók feleltek volna meg ezeknek a kritériumoknak, hanem például az Ikarus v187-es is. Eközben a BKK aláírt egy másik szerződést is, amely szerint 28 darab hibridbusz érkezik a fővárosba. A buszokat a T&J busz projekt Kft. fogja üzemeltetni, ez az a T&J, amelyikről a Hír TV Célpont című műsora azt állította, hogy offshore hátterű a cég. Valószínűleg a Skodához hasonlóan ők is tisztázták magukat időközben.

Májusban a Totalcaron veséztük ki a már szánalmas vergődéssé degradált BKK midibusz cserét. Ami végül igazi burleszkké változott, ugyanis a közlekedési központ mindkét tendere Uniós forrásokra támaszkodott volna, amihez szükség lenne a kormányzat támogatására is. Mi azonban nemrég kiderítettük, hogy a kormány egyik tendert sem fogja támogatni. Így már biztosan kimondható, hogy sem a Karsan által sem a Siemens-Rampini által megnyert tenderből sem lesz semmi. A BKK majd négy éves regnálásának ez lett a legnagyobb kudarca.
Júniusban a Rába vezérigazgatója mondott egetverő ostobaságokat az autóbuszgyártásról, amiket nem hagyhattunk szó nélkül, majd megint a BKK került terítékre, ugyanis úgy döntöttek, hogy teljesen megszüntetik a viszonteladói jegyeladást, de végül szerencsére visszakoztak. Még ebben a hónapban írtunk a két, szinte egymást ütő, hazai autóbusz seregszemléről. A két fesztiválnak együtt egy helyen lett volna értelme, így hogy teljesen szétaprózódtak, mind a kiállítók, mind a programok nem igazán érte el egyik szakmai esemény sem a hivatott célt.

Összehasonlítottuk a BKV által végszerelt Ikarus V127 PKD buszt a német-lengyel MAN Lion’s Cityvel. Arra a következtetésre jutottunk, hogy az MAN-nel szemben egyáltalán nincs szégyenkezni valója a magyar terméknek. A hírek szerint az Ikarus PKD projekt jövőre is folytatódik, így legalább 75 újabb kocsi készülhet ebben a konstrukcióban.

roviden.jpg

Nem maradt le a német MAN Lion's City mögött az új Ikarus V127-es (fotó: Zahnrad)

A nyár közepén végre igazán örömteli hírrel szolgálhattunk, főleg a Nyíregyháza-Budapest vonalon közlekedőknek, ugyanis a Trans-Tour Kft. négy új Setra ComfortClass S 517 HD-vel gyarapodott. Az egyenként százmillió forintba kerülő buszok, azóta már forgalomba álltak és igen magas komfortfokozaton szállítják az utasokat. Egyáltalán nem elrugaszkodott állítás, hogy ezekkel a Setrákkal a legjobb távolsági szolgáltatást nyújtja jelenleg hazánkban a Trans Tour. Bárcsak ezek lennének a legrosszabb távolsági kocsik itthon!

Júliusban egy újabb, 214 darabos kiszervezős busztender kapcsán megváltoztak a BKK előminősítési szempontjai. Bekerülhetnek a rendszerbe olyan vállalatok is, amik teherautókat már üzemeltetnek. Ezért egyértelműnek tűnt, hogy a Waberer’s csoport érdekeltségi körébe Liv-Intertrans Kft.-nek akarnak ezzel kedvezni. Ez végül fals információnak tűnt, ugyanis a Liv-Intertrans nem indult a tenderen, de indult a Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó VT-Arriva Kft. ami annak rendje és módja szerint ezt a tendert is megnyerte. Szinte természetes, hogy hiába van buszgyára Szélesnek kizárólag német buszokkal indult a tenderen. Vagyis jobban mondva lengyel szóló, Man Lion’s City A21 és török csuklós Mercedes Conecto G kocsikkal. Ez a 214 busz Dél-Pesten fog megjelenni várhatóan a jövő nyár közepén.

IMG_5913.JPG

Az eggyel fentebbi képen Széles Gábor tulajdonában lévő Ikarus busz. Ez pedig az a szóló busz, amivel végül Széles nyert a BKK 214 darabos kiszervezős tenderén (fotó: Zahnrad)

A július végén történt egy, elég csúnya, BKV busz versus biciklis baleset, ami sosem látott kommentáradatot hozott blogunknak. Majd a tavalyi év után újra teszteltük, hogy milyen hőmérséklet van a budapesti buszokon, mondanom sem kell lesújtó végeredményt hoztak a főváros új buszai. Majd következett pécs új buszainak fogyasztási és rendelkezésre állási adatait firtató cikkünk, ami az érintettekben csúnyán kiverte a biztosítékot, de igazunk bizonyítékainak feltárására nem kellett sort kerítenünk.

A nyár végén a mesés Indiába látogattunk el, ahol hihetetlen módon fejlődik a gazdaság és ezzel együtt a közösségi közlekedés is. Olyan Scania buszokkal szállítja egy helyi vállalkozás az utasokat néhány nagyváros között, amilyenekről még Nyugat-Európában sem álmodhatnak! Még ebben a hónapban derült ki, hogy a BKV 15+60 darabos tenderét az Evobus nyerte a Mercedes Conecto típussal, ami gyakorlatilag egy korábbi Citaro új homlok- és hátfallal, valamint nem Németországban, hanem Törökországban készül. Legfrissebb információink szerint a BKV lehívja az opciót is, így jövő év végére akár mind a hetvenöt kocsi megérkezhet.

k09.jpg

Tavasszal érkeznek az új Conectók a BKV-hoz. (A kép illusztráció! Fotó: Daimler)

Augusztusban csúnyán melléfogtunk a Siemens-Rampini tenderrel kapcsolatban. Sajnos rossz helyről, rossz információkat kaptunk, ezért elnézést is kértünk olvasóinktól! Jövőre mindenképpen körültekintőbbek leszünk. De ez valójában már csak történelem, hiszen, ahogy fentebb írtuk egyik tendert sem támogatja a kormány. A BKV így tovább szenvedhet a legrosszabb és legtöbb bosszúságot okozó buszaival, a világ egyik legszebb autóbuszos vonalán.

Az új Solaris Urbino, hihetetlen technikai fölényét demonstrálta az idei IAA-n, és kiderült az is, hogy az Evopro Oroszországban is gyártaná a Modulót, ami a jelenlegi orosz helyzet alapján, nagy valószínűséggel csak álom marad. Ebben a hónapban benéztünk a sofőrfülkébe is, hogy vajon miként látja utasait és a forgalmat egy buszsofőr.

k_new_solaris_1065_big.jpg

Az év legjobban várt újdonsága az új Solaris Urbino volt. A konkurenciának fel kell kötnie az alsót! (fotó: Solarisbus)

Teszteltük a nemzeti buszt is, ami kapcsán olyan érzésünk támadt, mintha egy kicsit összegányolták volna a csuklós Volvo 7900-asokat. Ezért nem szerepelt túl jól az alumínium vázas kocsi a tesztünkben.
Októberben nekimentünk a kormánynak, ugyanis továbbra is úgy látszik, hogy az Uniós pénzeket látványberuházásokra költenék, amikor az egyre öregebb autóbuszpark szép lassan teljesen kirohad az utasok alól. Majd néhány archív fotóval illusztrálva bemutattuk az Ikarus belső életét. később pedig a kormány egyik fura ötlete helyett inkább szűrőbuszokat ajánlottunk. Végül pedig az elmúlt napokban egy két részes posztban mutattuk be a BRT rendszereket és az azokon közlekedő járműveket.

Nem írtunk róla, de a minap átadtak újabb 58 Volvo 8900-ast és 9700-ast a Dél-alföldi régió Volánjainak. Egyelőre ezek az utolsó Volvók, amik hazánkba érkeztek, ugyanis jelenleg nincs kiírva olyan tender, amin a Rába indulhatna.

5.jpg

A Modulo buszcsalád is az újrarendeződő buszgyárak, azaz a MABI égisze alá kerül

Ilyen volt 2014 a mi szemszögünkből, biztos lettek volna még érdekes témák, de mivel téma sok van időnk pedig kevés, így nem került bele minden a szórásba. Reményeink szerint 2015-ben új időszámítás kezdődik, hiszen máris tobzódunk a jövő évi témákban, ugyanis hamarosan bejelenti a MABI, a sajtóban már belebegtetett nagy összeállást, készül egy, jelenleg dupla nullás titokban rejtőzködő, autóbusz az egyik hazai gyárban, soha nem látott mennyiségű új és használt busz áll forgalomba Budapesten és februárban öt évesek leszünk, aminek kapcsán egy kicsit megújulunk!

Ez évi utolsó posztunkkal kívánnunk minden kedves olvasónknak Boldog Új Esztendőt!

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Surat Lozowick)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr197021083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO654 2015.01.20. 22:58:14

01.17 óta szolgáltat a Tom és Jerry hybrid Volvo 7900-kal. A fogy csökkentést 25-35%-ra teszik. Laborban biztos, de több helyen nem érik el ezt a szintet csak kevesebbet....D Nálunk ez azért is sanszos, mert a buszok nagy terhelést kapnak, és ezekre az átmérősökre tették őket (5,7,9,107). Lehet örülni.... . Km-díj meg majdnem 4 számjegyű, sőtt...... .
A hybrid felára kb 200000 euro, ami kb 318Ft/ e. Lhet számolgatni.